خبرگزاری کار ایران

وزیر نفت:

کمبود منابع یکی از مشکلات اصلی تقاضا و عقد قرارداد است/کارخانه لوله‌سازی اسفراین در حال واگذاری است

asdasd
کد خبر : ۵۶۹۳۵۹

وزیرنفت کمبود منابع را یکی از مشکلات تقاضا و عقد قرارداد در حوزه صنایع نفتی دانست و گفت:۱۰ قلم کالای اصلی تعیین شده از طریق ساخت داخل تأمین می‌شود.

به گزارش ایلنا، بیژن نامدار زنگنه در نشست علنی امروز مجلس شورای اسلامی در پاسخ به سوال مشترک هادی قوامی نماینده مردم اسفراین، جواد کریمی قدوسی نماینده مردم مشهد و کلات و حسینعلی شهریاری نماینده مردم زاهدان در مجلس شورای اسلامی درخصوص علت خرید لوله‌های بدون درز برای محموله شرکت‌های نفتی از خارج به خصوص کشور چین علیرغم وجود ظرفیت در صنایع داخلی گفت: لوله‌های بدون درز، لوله‌های فشار بالایی هستند که در چاه‌ها مصرف می‌شوند و برای انتقال نفت به کار می روند.

وزیر نفت با اشاره به اینکه در سال‌های اخیر جز درخصوص پروژه غرب کارون که اقدامات مختصری از آن باقیمانده و پارس جنوبی که طرح‌هایش نهایی شده است؛ تقریبا در تمام سرمایه گذاری‌های بالادستی نفت و پالایش نزدیک توقف هستند،افزود: کمبود منابع یکی از مشکلات اصلی برای تقاضا و عقد قرارداد است.

وی تصریح کرد: به عنوان مثال قرارداد ۲۵۰ میلیون دلاری برای لوله‌های بدون درز به دلیل کمبود منابع و مشکلات دیگر متوقف شد.

وزیر نفت با اشاره به اینکه به ظرفیت کارخانه‌های داخلی در تولید محصولات مختلف اعتقاد دارم، گفت: به عنوان مثال برای ساخت لوله‌های CRA که بسیار پیچیده هستند قرارداد ۵۶۳ میلیون یورویی در اوایل سال با شرکت اروپایی  و شرکت داخلی امضا شد که می‌توان اذعان کرد این مهم بزرگترین قرارداد تولیدی بعد از ساخت توربین کمپرسور در بخش نفت تلقی می‌شود.

وی تصریح کرد: کارخانه لوله‌سازی اسفراین هم اکنون در حال واگذاری است و چنین کارخانه‌ای نمی‌تواند سرمایه‌گذاری انجام دهد؛ مدت‌هاست که دنبال فردی برای واگذاری این کارخانه هستند.

زنگنه با اشاره به صحبت‌های نماینده سوال کننده مبنی بر عقد قرارداد ۴۸ هزار تنی در سال ۸۰ گفت: در سال‌های ۹۰ و ۹۱ مجموعا ۴۰میلیارد دلار سرمایه‌گذاری شده است، در سال جاری نیز تصور نمی‌کنم این رقم به ۱.۵ میلیارد  دلار برسد.

وزیر نفت تصریح کرد: مناقصه برای ساخت لوله‌های بدون درز انعقاد شد که رقم قرارداد آن بالای ۲۰۰ میلیون دلار بود که به دلایل مختلف از جمله نداشتن منابع عملیاتی نشد.

وی با اشاره به اینکه کارخانه اسفراین توان تولید دارد و شکی در آن نیست و حتی در این میان طلب هم دارد، تصریح کرد: باید توجه داشت طبق قانون مصوب مجلس برای خرید باید مناقصه برگزار شود و بدون ترک تشریفات این مهم عملی نمی‌شود.

زنگنه افزود:برای افزایش قدرت رقابت شرکت‌های ایرانی با اختیارات شخصی تأکید کردم قیمت‌ها در زمان خروجی گمرک مقایسه شود تا این مهم به نفع شرکت‌های ایرانی تمام شود،اما مناقصه برگزار شد.

وی با اشاره به اینکه ۱۰ قلم کالای اصلی تعیین شده که از طریق ساخت داخل تأمین شود، افزود: لوله‌های CRA، انواع شیرآلات سرچاهی، پمپ‌ها و کمپرسورها، توربین ها و غیره از جمله آنها محسوب می‌شوند.

وزیرنفت خاطرنشان کرد: در هر شرایطی از شرکت لوله‌سازی اسفراین حمایت می‌کنیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز