خبرگزاری کار ایران

وزیر اطلاعات:

تحقیر ملت‌ها از عوامل پیدایش تروریسم است/ جریان‌های تروریستی را نباید پایان یافته تلقی کرد

asdasd
کد خبر : ۵۶۹۲۱۰

وزیر اطلاعات با بیان اینکه تحقیر ملت‌ها از عوامل منجر به پیدایش تروریسم است، عنوان کرد: تحقیر مسلمان دراروپا و امریکا و شهروند دوم محسوب شدن موجب شده تا عقده حقارت پیدا کنند و همین موجب گرایش مسلمانان آن منطقه به تروریسم شود. عصبیت‌های نژادی و مذهبی موجب می‌شود تا افراد به سمت عقلانیت نروند بلکه به سمت و سوی تروریسم بروند.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایلنا، حجت‌الاسلام سیدمحمود علوی صبح امروز در سمینار تروریسم، افراط‌گرایی و امنیت منطقه‌ای در غرب آسیا که در مرکز آموزش و پژوهش‌های وزارت امور خارجه برگزار شد، گفت: کار امنیتی چه در بخش نرم‌افزار و چه در بخش‌ سخت‌افرازی وظیفه دستگاه‌های اجرایی و امنیتی است ولی مطالعه آن مختص به ما نیست بلکه همه دستگاه‌ها باید در این باره همراهی و هم‌اندیشی کنند.

وی ادامه داد: یک نمود اطلاعات ۳۶ میلیونی مدنظر امام که به اطلاعات ۸۰ میلیونی تبدیل شده است، همین همایش و هم‌اندیشی‌های نخبگانی است. باید این هم‌فکری‌ها ادامه داشته باشد که نتیجه آن اطلاعات دانش‌پایه و استوار باشد.

وزیر اطلاعات با بیان اینکه افراط‌گرایی مذهبی در هر دینی به حرکت‌های نامعقول و ناهنجار از جمله تروریسم منجر می‌شود، اظهار داشت: ما شاهد حرکت‌های افراط‌گرایانه سیک‌ها در هند که به ترور گاندی منجر شد، حرکت‌های افراطی بودایی در میانمار و... بودیم. افراط‌گرایی مذهبی در هر دینی منجر به تروریسم می‌شود و باید برای شناخت تروریسم باید بسترها و ریشه‌های آن را شناخت.

علوی با بیان اینکه ریشه تروریسم در اسلام از اخوان المسلمین در مصر و وهابیت در عربستان است، تصریح کرد: فروپاشی عثمانی و تشکیل کشورهای کوچک و بزرگ در منطقه و پایان یافتن خلافت، موضوع خلافت به عنوان یک آرمان گذشته برای آرمان‌گرایان در دنیای اسلام شد. کسانی به دنبال مجد خلافت بودند و دوران اموی‌ها و عباسی‌ها را دوران مجد و عظمت اسلام می‌دانستند و راه احیای اسلام را در احیای خلافت می‌دانستند.

وی با بیان اینکه انگیزه احیای خلافت منجر به حرکت‌های مختلف از جمله سوق دادن آرمانگرایان به حرکت‌های تروریستی شد، خاطرنشان کرد: در قرن گذشته شاهد اشغال کشورهای مسلمان بودیم. از اشغال فلسطین تا افغانستان. استعمار کشورهای اسلامی توسط قدرت‌های غربی در قرن بیستم از بسترهای شکل‌گیری افراط‌گرایی مذهبی شد. آنچه در لیبی و الجزایر شکل داد، این بود که در کنار نهضت‌های آزادیبخش جریان‌های تند و افراطی هم شکل گرفتند که به حرکت‌های تروریستی روی آوردند.

وزیر اطلاعات افزود: پس از آنکه نهضت‌های آزادیبخش کشورها از بند استبداد و استعمار به نتیجه رسیدند، یا در بافت در جامعه حل می‌شوند یا آنکه اگر فکر کنند دستاوردهایشان به یغما رفته‌اند، به سمت و سوی حرکت‌های تند و افراطی می‌روند.

علوی با بیان اینکه تروریسم بسترساز سیاست‌های استکبار می‌شود، ابراز داشت: استکبار از پیدایش تروریسم استقبال می‌کند. شرایط امروز تروریسم در اسلام موجب شده تا مگسک اسلحه به سمت سینه‌های مسلمانان برود و توجه‌ها را به جای فلسطین به سمت خود مسلمان برود، موجب شده تا استکبار از تروریسم استقبال کنند مگر ترامپ نگفت که قدس باید ۲۰ سال قبل به عنوان پایتخت اسرائیل شناخته می‌شد. چه چیزی بستر این کار را فراهم کرد؟ چه چیزی موجب شد تا ۲۰ سال قبل مانع این کار شود؟

وی اضافه کرد: ۲۰ سال قبل تروریسم را در جهان اسلام نداشتیم و اجماع درباره خطر اول بودن اسرائیل در جهان اسلام وجود داشت ولی این شرایط امروز وجود ندارد هرچند که جریان‌های تروریستی ضربه‌های بسیاری خورده و سرخورده شده‌اند و همین موجب حرکت‌های جنون‌آمیز شده است.

وزیر اطلاعات با بیان اینکه تحقیر ملت‌ها از عوامل منجر به پیدایش تروریسم است، عنوان کرد: تحقیر مسلمان دراروپا و امریکا و شهروند دوم محسوب شدن موجب شده تا عقده حقارت پیدا کنند و همین موجب گرایش مسلمانان آن منطقه به تروریسم شود. عصبیت‌های نژادی و مذهبی موجب می‌شود تا افراد به سمت عقلانیت نروند بلکه به سمت و سوی تروریسم بروند.

علوی یادآور شد: ما در مذاکره‌ای که با سرویس اطلاعاتی آلمان داشتیم که مرکز اسلامی در هامبورگ وجود دارد. بروید ببنید چرا در این مرکز که عمر ۷۰ ساله دارد یک تروریست پرورش نداده است ولی در مراکز اسلامی تحت نظر عربستان تروریست پرورش می‌یابد.  

وی با تاکید بر اینکه امروز جریان‌های تروریستی مانند داعش ضرباتی اساسی خورده‌اند، بیان کرد: امروز داعش حاکمیت دارد ولی وجود دارد زمین را از دست داده‌اند ولی اسلحه را از دست نداده‌اند و به دنبال تملک زمین در افغانستان، پاکستان و آسیای میانه هستند تا از این طریق ایده خلافت اسلامی را به قول خودشان احیا کنند. بنابراین جریان‌های تروریستی را نباید پایان یافته تلقی کرد هرچند حاکمیت آن پایان یافته است.

وزیر اطلاعات اضافه کرد: نهضت تجدید دینی توسط سیدجمال و محمد عبده آغاز و دنبال شد ولی با فروپاشی عثمانی این حرکت افول کرد و جای خود را به حرکت‌هایی داد که عصبیت و عصبانیت را به خاطر فروپاشی امپراطوری عثمانی داشتند و همین نگرش موجب به گرایش‌های مختلف از جمله تروریسم شد.

علوی با اشاره به رویکرد اعراب نسبت به فروپاشی عثمانی گفت: بسیاری از اعراب از فروپاشی عثمانی استقبال کردند چون خلافت را امر عربی می‌دانستند و خلیفه ترک را نمی‌پذیرفتند محمد کواکبی در کتاب خود می‌گوید خلافت متعلق به عرب است.

وی با یادآوری رشد و شکل‌گیری گروه‌های تروریستی در جهان اسلام از اخوان‌المسلمین تا القاعده اظهار داشت: قرائت معتدل از اسلام چه شیعه و سنی خواستگاه و ریشه تروریسم نشده است. دین خواستگاه تروریسم نیست ولی امریکا و اروپایی‌ها تلاش کرده‌اند خواستگاه افراطی‌گری را دین و اسلام معرفی و قلمداد کنند و این مسئله‌ای است که باید در کنفرانس‌های مختلف مطرح شود که نطفه تروریسم دین نیست بلکه افراطی‌گرایی است خواه اسلام، خواه مسیحیت، خواه بودایی‌ها و... باشد.

وزیر اطلاعات با بیان اینکه آنچه موجب تروریسم شده استعمار، اشغال و تحقیر مسلمانان است، تصریح کرد: ایدئولوژی وهابیت منشا تروریسم است. این وهابیت است که تکفیر را تئوریزه کرد و خون دیگر مسلمانان را مباح شمرد و همین مسئله موجب شد تا وهابیت به تدریج به ایدئولوژی گروه‌های تروریستی تبدیل شده است و حتی اخوانی‌هایی که درصدد مبارزه مسلحانه و مبارزه با تروریسم شدند، وهابیت را به عنوان ایدئولوژی خود را انتخاب کردند.

علوی با بیان اینکه هدف گروه‌های تروریستی سلفی احیا خلافت اسلامی است، خاطرنشان کرد: احیا خلافت اسلامی هدفی است که آنها معرفی می‌کنند و ممکن است این مسئله بستر و پوششی برای قدرت‌طلبی خود باشد مگرنه ابوبکر البغدادی که عضو بعث عراق بوده را چه به احیا خلافت اسلامی.

وی با بیان اینکه استکبار درصدد بود گروه‌های تروریستی و افراطی را به عنوان الگو و جایگزین بدلی انقلاب اسلامی تبدیل کند، ابراز داشت: استکبار وقتی استقبال جوانان مسلمان را به انقلاب اسلامی دید، درصدد ساخت انقلاب اسلامی بدلی بودند تا از این طریق موجب انحراف جوانان شود. دومین هدف چهره‌سازی در برابر سیدحسن نصرالهی بود که با مقاومت ۳۳ روزه به چهره محبوب در جهان اسلام تبدیل شد. سومین هدف نیز درهم شکستن جبهه مقاومت اسلامی بود که با انتفاضه‌هایی که در سرزمین‌های اشغالی شکل می‌گرفت تئوریسن‌های صیهونیست‌ پیش بینی فروپاشی رژیم صیهوینستی را می‌کردند ولی با شکل‌گیری گروه‌‌های تروریستی دیدیم چه امنیتی برای اسرائیل به وجود آمد.

وزیر اطلاعات انهدام زیرساخت سرزمین‌های اسلامی، جلوگیری از رشد و توسعه کشورهای اسلامی، ترسیم چهره خشن و بدوی از اسلام و ایجاد حس اسلام‌هراسی، تخلیه احساسات جوانان پرشور در میدان تفکیری‌گری در خانه‌ها و سرزمین‌های اسلامی نه در برابر اسراییل را از دیگر اهداف استکبار در ایجاد و حمایت از گروه‌های تروریستی برشمرد و بیان کرد: با رهبری جمهوری اسلامی ایران و هدایت‌های رهبری جبهه مقاومت ایستادگی کرد. در کشور بودند که تردید داشتند که با ما باید هزینه بدهیم یا نه؟ ولی اگر حمایت نمی‌کردیم فرض کنید چه شرایطی داشتیم.

علوی بیان اینکه با شرایط کنونی جبهه مقاومت با همه این هزینه‌هایی که داده جان تازه‌ای به خود گرفته است، یادآور شد: حماس به جبهه مقاومت برگشته، بسیاری از جوانان خردمند و هوشمند اسلام به سمت مقاومت برگرشته‌اند، حزب‌الله تقویت شده است. سعودی سرخورده شده و دست به حرکت‌های جنون‌آمیز می‌زند و آشکارا دست به دست اسرائیل داده و تیرهایشان در یمن، سوریه، لبنان و بحرین و... به سنگ خورده است.

وی اضافه کرد: نفرت از امریکا و سعودی در دنیای اسلامی روز به روز بیشتر می‌شود و در این بین، ترامپ با این فکر که همگرایی در جهان اسلام برهم خورده است، جابجایی مرکز اسرائیل از تل‌آویو به قدس را اعلام کرد که این روح تازه‌ای به جامعه اسلامی دمید و محور مقاومت جایگاه بیشتری یافته است.

این مقام عالی اطلاعاتی با بیان اینکه سرویس‌های اطلاعاتی کشورهای اسلامی تجربیات گرانسنگی در مبارزه با ترویست‌ها پیدا کردند، عنوان کرد: گروه‌های تروریستی جاذبه خود را از دست داده‌اند و نفس‌های پایانی خود را می‌کشند. آنها دچار انشعاب و درگیری با خود شده‌اند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز