خبرگزاری کار ایران

صادقی در دانشگاه علم و صنعت:

اخذ تعهد یعنی دانشجو به مرگ زودرس دچار شود

کد خبر : ۵۶۹۰۲۳

نماینده تهران با بیان اینکه اخذ تعهد یعنی اینکه دانشجو به مرگ زودرس دچار شود، گفت: دانشجو تعهد می‌دهد که در دانشگاه سرش را زیر بیاندازد و فعالیتی نکند هر چند اطمینان دارم مسئولان متولی در پی حل مشکلات آن ۲۷ دانشجو ممنوع الورود و ممنوع التحصیل هستند اما این آمار نشانه‌های خوبی برای تصمیم‌گیرندگان نیست.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایلنا، محمود صادقی در مراسم روز دانشجو که با عنوان «احیای دانشگاه» در دانشگاه علم و صنعت برگزار شده بود، گفت: عده‌ای تلاش کردند به تدریج مراسم‌های دانشجویی از هویت اصلی خود خارج شود و در نقطه اوجش تنها مراسمی سر مزار سه شهید ۱۶ آذر برگزار شود در حالی که پیام آن دانشجویان این بود که آن دانشجو زنده است.

صادقی با اشاره به مراسم روز دانشجو که در نجف‌آباد برگزار شده بود، گفت: این مراسم نمود ابتذال بود مجبور شدند به این مراسم دلقک و جُنگ اضافه کنند تا جذابیت پیدا کند اما اگر اجازه دهیم دانشجو حرف خودش را بزند نیازی به کار اضافه برای گرم کردن مراسم روز دانشجو نخواهیم داشت.

صادقی همچنین با بیان اینکه پیش از این مراسم آمار دانشجویان محروم از تحصیل را از قائم مقام وزیر علوم جویا شدم، گفت: طبق آخرین آمار امسال ۱۲ داوطلب دکترا و ۱۵ داوطلب کارشناسی ارشد مردود شده‌اند. همچنین در مجموع ۵۴۹ دانشجو با اخذ تعهد امسال ثبت نام کردند که ۱۵۱ نفر آنها دانشجوی مقطع دکترا و ۳۹۸ نفر دانشجوی مقطع کارشناسی ارشد بودند.

وی با بیان اینکه اخذ تعهد یعنی اینکه دانشجو به مرگ زودرس دچار شود، گفت: دانشجو تعهد می‌دهد که در دانشگاه سرش را زیر بیاندازد و فعالیتی نکند هر چند اطمینان دارم مسئولان متولی در پی حل مشکلات آن ۲۷ دانشجو ممنوع الورود و ممنوع التحصیل هستند اما این آمار نشانه‌های خوبی برای تصمیم‌گیرندگان نیست.

صادقی تصریح کرد:‌ اغلب دانشجویان کسانی هستند که در انتخابات ریاست جمهوری فعالیت کردند و تاوان فعالیت‌های سیاسی‌شان را برای تداوم دولت تدبیر و امید می‌دهند. دولت باید بداند سرمایه اجتماعی‌اش این دانشجویان هستند و پذیرش این شرایط قابل توجیه نیست. اینکه کسانی از قبل حکم به محرومیت از تحصیل دهند، با موازین حقوقی و قانونی ما سازگاری ندارد. این قضاوت است که فردی را بدون محاکمه محروم کنند و به او حق دفاع ندهند.

این نماینده مجلس تاکید کرد: امیدوارم این رویه زشت و قرون وسطایی از جامعه ما رخ بربندد و حق تحصیل برای همه و به طور آزاد به رسمیت شناخته شود. این دانشجویان باید ستاره‌ها روی دوششان گذاشته شود نه اینکه ستاره‌دار شوند. اینها دانشجویان متعهدی هستند که در کنار علم تربیت، تزکیه هم برایشان مهم است این تزکیه است که کسی برای منافع جمعی از منافع شخصی خود بگذرد چنین دانشجویانی باید مدال و جایزه بگیرند نه اینکه از حق تحصیل محروم شوند.

صادقی با اشاره به «احیای دانشگاه» که به عنوان شعار این مراسم انتخاب شده است، گفت: احیای دانشگاه یعنی احیای دانش‌اندوزی و علم و تعهد در برابر جامعه. دانشگاه را باید به رسمیت بشناسیم و همانطور که گفتم باید به آن به عنوان یک موجود باهویت و مستقل نگاه کنیم.

وی با اشاره به اینکه روز گذشته روز تاسیس شورای عالی انقلاب فرهنگی بود، گفت: در جلسه‌ای که روز گذشته داشتیم شاید برای اولین بار دبیر این شورا در کمیسیون آموزش مجلس حاضر بود و درباره جایگاه شورای عالی انقلاب فرهنگی و بایستگی آن بحث کردیم. در آن جلسه من گفتم شورای عالی انقلاب فرهنگی از جمله نهادهایی بود که بنابر ضرورت خاصی ایجاد شد اما در سال ۶۸ و بازنگری قانون اساسی برخی از این نهادها که بنا بر ضرورت ایجاد شده بودند.

این نماینده مجلس ادامه داد: شورای عالی انقلاب فرهنگی در تداوم مسیر خود می‌تواند نقش آفرینی کند اما نقش بسیار متعالی که دارد سیاست‌گذاری ویژه در حوزه فرهنگی است اما امروز باید بپرسیم انقلاب فرهنگی در طول این چهار دهه چه کرده است کدام تحول فرهنگی را ایجاد کرده آیا فرهنگ و ارزش‌های اصیل اسلامی که عبارت از امانتداری راستگویی ، درست کاری وجدان کاری و تعهد است در جامعه ما رشد کرده و شورای عالی انقلاب فرهنگی با چه سیاست‌هایی کار کرده که سرمایه اجتماعی ما امروز اینقدر تنزل پیدا کرده است و درصد اعتماد به همدیگر در جامعه کاهش پیدا کرده است

صادقی با بیان اینکه شورای عالی انقلاب فرهنگی وظیفه‌اش کار روی این مسائل است، گفت: اخیرا مطلع شدیم این شورا بحثی در راستای محدودسازی سفر به خارج از کشور برای فرصت‌های علمی داشته‌اند.

صادقی با اشاره به مشکل خوابگاه دانشجویان دانشگاه اهواز گفت: در یک توئیت درباره وضع خوابگاه این دانشگاه نوشتم اوضاع فاجعه است.

پس از این صحبت صادقی یکی از دانشجویان در این مراسم به صحبت‌های او اعتراض کرد و گفت که این حرف‌ها را در صحن علنی مجلس هم می‌توانید بیان کنید نه صرفا در یک توئیت که صادقی در پاسخ به او گفت: این توئیت‌ها بازتاب کاری است که در صحن مجلس می‌کنیم.

صادقی سپس خاطرنشان کرد: باید با این ذهنیت و تعقل، رویکردی در نظام و متولیان امر اتفاق بیفتد که دانشجو را به عنوان یک موجود هویت‌دار و مستقل ببینند که آزادی فکر و عمل داشته باشد تا توسعه علمی اتفاق بیفتد چرا که توسعه علمی در فضای بسته رخ نمی‌دهد.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز