خبرگزاری کار ایران

محسنی‌اژه‌‌ای در جمع دانشجویان دانشگاه شریف:

ادعای ارتباط دختر رییس‌قوه‌قضاییه با سرویس‌های جاسوسی دروغ است/ ممنوع‌التصویری و ممنوع‌الورودی رییس دولت اصلاحات مصوبه شورای عالی امنیت‌ملی است

asdasd
کد خبر : ۵۶۹۰۱۰

سخنگوی دستگاه قضایی با تاکید بر اینکه ادعاهای مطرح شده درباره دختر رییس قوه‌قضاییه صد درصد دروغ است، اظهار کرد: ایشان به دنبال کار و درسش است، به غیر از زیارت به خارج از کشور نرفته است و مطلقا با سرویسی ارتباط نداشته است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، حجت‌الاسلام غلامحسین محسنی اژه‌ای در مراسم روز دانشجو در دانشگاه شریف گفت: دانشجوی اسلامی ایرانی، یعنی کسی که یک مبارزه بسیار سنگینی را در دهه‌های مختلف با استبداد، انحصار، استکبار، فساد همراه خود داشته است.

وی در پاسخ به سوال دانشجویی در مورد انقلابی‌بودن یا نبودنش، اظهار کرد: برخی الفاظی را به کار بردند که بالاخره من را هم شامل می‌شد. من از یک طبقه کشاورز بودم. دورانی از زندگی‌ام را در حوزه علمیه و بخشی را در دانشگاه گذرانده و در سال‌های گذشته در کارهای قضایی و کمی اجرایی فعالیت داشتم. از هیچ قسمتی پشیمان نیستم و بسیار افتخار می‌کنم که در جریان های مختلف حضور داشتم و از هیچ کدام پشیمانی ندارم. الان هم افتخار دارم که در قوه‌قضاییه حضور دارم.

‎سخنگوی قوه قضاییه افزود: دانشجویی که ژرف نگر است، باید تحمل شنیدن حرف‌های دیگر را هم داشته باشد. برخی  می‌گویند عدالت، عدالت. و برخی بیان می‌کنند در جمهوری اسلامی خفقان است، آیا همین که شما صحبت‌های خود را اینگونه بیان کردید آزادی انتقاد از قوه قضاییه نبود؟

معاون اول قوه‌قضاییه با بیان اینکه مطرح می‌شود که قوه قضاییه نسبت به مفسدان تبعیض قائل است،گفت: تمام تلاش ما این بوده و هست که مطابق قانون عمل کنیم. اگر قوه قضاییه بخواهد سلیقه‌ای عمل کند، به ضرر همه هست. مبنای ما باید قانون باشد.

اژه‌ای با اشاره به انتقاد برخی دانشجویان مبنی عدم شفافیت و عدم پخش علنی دادگاه‌ها،تاکید کرد: از  طرفداران سرسخت دادگاه علنی و پخش آن هستم اما  قانون جلوی ما را گرفت و گفت تا حکم قطعی نشده حق انتشار آن را ندارید. ما کمک کنیم که این قضیه به شکل سابق برگردد، یعنی به غیر از موارد خاص مثل خلاف امنیت ملی، قانون به ما اجازه پخش علنی را بدهد. الان دادگاه علنی داریم ولی اجازه انتشار نداریم.

وی ادامه داد: قانون جرایم سیاسی، اوایل تیر ماه سال ٩٥ لازم الاجرا شد. نگاه کنید چه اختیاراتی را به دادگاه داده است. ماده ٥ این قانون تشخیص جرم سیاسی را به  تشخیص دادگاه منوط کرده است.

محسنی‌اژه‌ای با بیان اینکه  اطلاع رسانی قوه قضائیه ضعیف است،اظهار داشت:اگر کسی آمد در رابطه با افشای فساد، حرفی زد و طرفی که ذینفع بود شکایت کرد و شاکی شد؛ می‌شود گفت تو حق نداری شکایت کنی؟ بنابراین اگر کسی شکایت کرد، باید به شکایتش توجه کرد. بعضی از آقایانی که اسم بردید، هیچ کدام به خاطر اینکه انتقاد کردند تحت تعقیب قرار نگرفتند.

سخنگوی قوه قضاییه افزود: ما هیچ فردی را به عنوان اینکه اهل رسانه هست تعقیب نمی‌کنیم.

اژه‌ای گفت:کسی آمده  گفته که ٥٠ میلیون می‌دهم، فقط یک سوال در همین نشست هایی که به تعبیر کسی بی خاصیت است بپرسید. اگر ثابت شد که صاحب این رسانه، شانتاژ می‌کند و می‌گوید اگر ٢ میلیارد ندید، من علیه شما خبر میزنم. این بی عدالتی است؟

وی افزود: فردی گفت که شما بین مفسدین و افراد تبعیض قائل می شوید. من قبول دارم که اطلاع رسانی قوه قضاییه ضعیف است. ما نتوانستیم به درستی اطلاع رسانی کنیم، اما همین مقداری که شد، من بارها گفتم ما با کسانی که روبه رو می شویم دو دسته هستند.یک دسته پیچیده هستند و بلد هستند که اگر جرم کردند و دستگیر شدند، زود افشا نشود. مثلا یک کلاهبردار دستگیر می‌شود افشا می‌شود ولی کس دیگری پیچیده عمل می‌کند و دیر مشخص می شود.

سخنگوی قوه قضایه با بیان اینکه گاهی اوقات شایعاتی که در جامعه مطرح می‌شود قطعا به ضرر فرد است، اظهار داشت: اگر لااقل جزئی از مسئله گفته شود، بعضی شایعات را دفع می کند.همه چیز را جرم انگاری نکنیم و در مورد سازمان زندان ها، در تلاشیم تا جایی که ممکن است  افراد را به زندان نبریم. اما مواردی هم پیدا می شود که راهی جز بردن به زندان نیست.

وی تاکید کرد : ما نمی‌خواهیم یک نفر به اشتباه یک روز زندان و یک فرد یک ساعت اضافه بر چیزی که لازم است در زندان بماند.

اژه‌ای با اشاره به بحث موسسه مالی  کاسپین،گفت: چرا در مورد کاسپین می‌گویید من هیچ کار نکردم. چرا همه چیز را متوجه قوه قضاییه می‌کنید. در مورد تعاونی اعتبار که می‌گویید؛ من بارها گفته‌ام که آمده‌اند بیش از هزار تعاونی اعتبار مجوز داده‌اند.

وی تاکید کرد: این موسسات حق نداشتند هیچ گونه سپرده از مردم بگیرند اما مشکلاتی برای مردم و دستگاه‌ها به وجود آوردند و همه تلاش من نوعی این بوده که با کمک دولت و همه دستگاه‌ها حق مردم را تا آنجا  که مقدور است به آنها  پرداخت شود. موسسه مالی ثامن الحجج نزدیک به ۱۳ میلیارد تومان از مردم اعتبار گرفته است. چرا شما می‌گویید که ما به تحصن‌ها اعتنا نکردیم و کاری نکردیم؟ تا پایان آبان ماه سال جاری، ۱۱ میلیون و ۷۰۰ و خرده‌ای چک برگشتی داشتیم، آیا این تقصیر قوه قضاییه است؟ در مورد شرکت‌های تعاونی و اعتباری، حنجره خودم را در جلسات مختلف دولت و مجلس پاره کردم. آمدند بیش از هزار تعاونی اعتبار را مجوز دادند و هیچ نظارتی نکردند.

محسنی‌اژه‌ای  اظهار داشت: اکنون حدود ۹۹ درصد از سپرده‌گذاران موسسات مالی تعیین تکلیف شدند. قوه قضاییه تمام تلاش خود را کرده که با کمک دستگاه های مختلف اموال را شناسایی و توقیف کند.

سخنگوی قوه قضاییه درباره علت زندانی بودن حمید بقایی اظهار داشت: من از بیان جزئیات معذورم، مسائل ایشان مالی است، دادگاه تشکیل شده و احتمالا در شرف صدور حکم است. تا زمانی که قطعی نشود از نظر قانونی از بیان جزئیات پرونده معذورم.

پرونده برادر رییس‌جمهور ربطی به احضار بقایی ندارد

محسنی‌اژه‌ای با اشاره به پرونده حسین فریدون برادر رییس‌جمهور نیز گفت: پرونده برادر رییس جمهوری هیچ ارتباطی با احضار بقایی ندارد، هیچ ارتباطی بین این دو موضوع نیست. وقتی برادر رییس جمهور احضار می‌شود که از مدت ها قبل پرونده تشکیل شده بود. در مورد برادر رییس جمهور از مدت‌ها قبل بررسی ها شروع شده بود، او احضار و تفهیم اتهام می‌شود. این دو ارتباطی با هم ندارد. اگر قوه قضاییه بخواهد ملاحظه داشته باشد از اعمال حق محروم می شود.

وی در پاسخ به سئوالی پیرامون ادعایی که علیه دختر رییس قوه قضاییه مطرح شد،گفت: اگر این دروغ را به شما نسبت دادند شما چه می کنید؟ این مساله صد در صد دروغ است، ایشان با هیچ سرویسی جاسوی ارتباط نداشته، هیج جا بازداشت نبوده است. ایشان به دنبال کار و درسش است، به غیر از زیارت به خارج از کشور نرفته است و مطلقا با سرویسی ارتباط نداشته و  آن کسانی که این حرف ها را در می آورند چه هدفی دارند؟ آن که این حرف را منتشر می‌کند آیا دلیل دارد؟ به صرف شایعه حجتی وجود دارد؟ هیچ حجتی در اینباره وجود ندارد.

معاون اول قوه‌قضاییه در مورد پرونده ستار بهشتی نیز بیان کرد: فردی که در این زمینه تخلف کرده بود محاکمه شد. مگر پیگیری نشد؟ مگر بارها اطلاع رسانی نشد؟ در جریان کهریزک مباشرین در این قضیه حتی محکوم به قصاص هم شدند.

محسنی اژه‌ای افزود: مرتضوی در پرونده کهریزک به ۵ سال حبس محکوم شد که دادگاه تجدیدنظر به دلیل اظهار ندامت وی، حکم را به دو سال حبس تقلیل داد.

محکومیت یک قاضی به ۵۱ سال حبس

اژه ای با بیان اینکه  شکنجه قانونا و اخلاقا ممنوع است،اظهار داشت: اگر کسی ادعایی داشته باشد به فوریت رسیدگی می شود. به عنوان مثال ما قاضی داشتیم که به ۵۱ سال حبس به دلیل ارتکاب چندین جرم محکوم شده بود.

وی با اشاره به  موضوع کاسپین گفت: در این زمینه واقعا تعلل وجود داشت و  ۸ تعاونی منحل شد تا یک موسسه‌ای به نام کاسپین مجوز بگیرد و تمام سپرده‌ها و سهام ها به این موسسه منتقل شود. قبل از اینکه بدانند سپرده مردم چقدر است، به کاسپین مجوز دادند و بعدا کاسپین متوجه می‌شود که فرشتگان فلان مقدار بدهی دارد و نمی تواند ادامه دهد. افرادی از مسئولان قسمت‌های مختلف در این ارتباط تحت تعقیب هستند. خب معلوم است که امکان یک فعالیت صحیح اقتصادی با سود ۳۵ یا ۴۰ درصد وجود ندارد و الان مانده‌اند. در این شرایط  قوه قضاییه چه کار کند؟

سخنگوی قوه‌قضاییه با تاکید بر اینکه  دستگاه قضایی افرادی را که باید، بازداشت کرده است و در حال شناسایی اموال شان در داخل و خارج کشور است گفت: قوه قضاییه سعی کرده از تبعیض در پرداخت سپرده‌ها جلوگیری شود. مثلا یک کسی ۱۸ میلیارد سپرده داشت و می‌خواست با رانت بگیرد و برود، اما قوه قضاییه جلوی آن را گرفت و حتی سران سه قوه از رهبر انقلاب اجازه گرفتند چون مشکل قانونی داشتیم.

اگر بقایی رضایت دهد، دستخط او را منتشر می‌کنیم

اژه‌ای درباره دست خط بقایی در خصوص راحت بودن در سلول انفرادی بیان کرد: اگر بقایی رضایت دهد می‌توان دست خط وی را منتشر کرد. این قول را می‌دهم که به قاضی بگویم که آقای بقایی اگر واقعا اعلام کرده این دست خط منتشر شود، منتشر کنید.

وی درباره حکمت صبر و سکوت قوه قضاییه در برابر رفتارهای احمدی نژاد و بقایی گفت: اگر حکمت را بگوییم که حکمت نیست. ان شاء‌الله در زمان خودش مشخص می شود.

سخنگوی قوه قضاییه  درباره عدم محاکمه علنی بقایی و احمدی نژاد گفت: تشخیص علنی بودن با دادگاه است نه به عهده من و نه به عهده دیگری؛ البته آقای احمدی نژاد هنوز محاکمه نشده است.

محسنی‌اژه‌ای در پاسخ به اینکه چرا دادگاه علنی برای محصورین برگزار نمی‌شود و چرا رئیس دولت اصلاحات ممنوع التصویر و ممنوع‌الورود به برنامه و جلسات است؟ گفت: این موضوع‌ها مصوبه شورای امنیت ملی است. شورای عالی امنیت ملی دو نوع مصوبه دارد و اینها را قبلا توضیح دادم. یک مصوبه مربوط به خود شوراست و یک مصوبه هم دارد که کمیسیونی با نفرات مشخص معین می شود و مصادیق این کمیسیون را مشخص می کنند. مثل همین اقدامی که اخیرا دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی علیه کیهان شکایت کرد، بنابراین درباره اصل حصر خود شورا تصمیم گرفته و فروعاتش به آن کمیسیون وابستگی دارد و درباره آن آقا نیز همین‌طور است.

معاون اول قوه قضاییه در پاسخ به اینکه  رییس جمهور سابق ادعاهایی مطرح کرد که در پاسخ به او از واژه دروغگو استفاده کردید، چرا قوه قضاییه مصادیق تشویش اذهان عمومی و اقدام علیه امنیت ملی را تبیین نمی‌کند؟ گفت: من گفتم در صحبتی که ایشان در ۳۸ دقیقه کرده، تعداد کثیری دروغ است و در یک صفحه بیش از ۱۰ دروغ مطرح شده است. من نگفتم ایشان لات است. من حرف‌های خودم را به یاد دارم. وقتی سئوالی را کردند، گفتم این مطالب این روزها مرا به یاد داستان آن لات انداخته است. شما می گویید که این حرف من منتسب به احمدی نژاد می شود. خیلی خب قبول می‌کنم. وقتی احمدی‌نژاد می‌آید نسبت‌هایی را به دیگری می‌دهد، چطور نسبت به حرف او هیچ حرفی ندارید؟ چطور نسبت به او که اتهامات فراوان به مجلس، مجمع تشخیص و قوه قضاییه و افراد در قوه قضاییه می دهد، حرف نمی زنید.

سخنگوی قوه‌قضاییه درباره مصادیق اقدام علیه امنیت ملی اظهار کرد: در قانون عناوین مجرمانه مشخص شده و خیلی از مسایل هم تعریف شده است. مثلا در یک زمانی فساد اقتصادی را داشتیم و در هیچ جای قانون فساد اقتصادی توضیح داده نشده بود و مصادیق آن رشوه، اعمال نفوذ و تصرف غیرمجاز در اموال عمومی است. درباره اقدام علیه امنیت ملی نیز برخی مصادیق ذکر شده است. اگر کسی علیه جمعی قمه بکشد، خلاف امنیت است. اگر کسی سلاح بکشد و اخافه داشته باشد، محاربه است. در مورد اخلال در نظام اقتصادی کشور، گاهی اوقات مصادیق مشخص است و برخی مشخص نیست که به بانک مرکزی یا وزارت اقتصاد و دارایی مراجعه می شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز