خبرگزاری کار ایران

مصباحی‌مقدم:

علت سکوت جامعه روحانیت در مناظرات ۸۸، تاثیرگذاری روی انتخابات بود/ برای برگزاری نشست مشترک با مجمع روحانیون مبارز حرفی نداریم

asdasd
کد خبر : ۵۶۸۹۴۰

سخنگوی جامعه روحانیت گفت: درباره موضوع نواصولگرایی بحثی در جامعه روحانیت نداشته‌ایم.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایلنا، حجت‌الاسلام غلامرضا مصباحی‌مقدم با اشاره به تغییر اساسنامه جامعه روحانیت مبارز گفت: اساسنامه جامعه روحانیت بعد از ۱۰ سال بازنگری و به روز شد که فصل اول اساسنامه تغییری نکرده است و در ماده ۱ نام جامعه روحانیت مبارز و شعبه مرکزی تهران و شعب شهرستان‌ها به صورت نامحدود قید شده و در ماده ۶ تاریخ تاسیس آن ۱۳۵۳ است که بدون تغییر بود و در ماده ۶ اساسنامه تغییری جزئی داشته که کلمات انقلابی در کنار جامعه نهادی روحانی، فرهنگی، سیاسی، مردمی و مستقل و فراجناحی است.

سخنگوی جامعه روحانیت مبارز با اشاره به بخش اضافه شده به این بند گفت: به منظور حفاظت و اصول و ارزش‌های انقلابی و نظام جمهوری اسلامی ایران فعالیت می‌کنیم و علت این تغییر این است که کارویژه جامعه روحانیت در اساسنامه پیشین مشخص نشده بود که با اضافه کردن این جمله به دقت مشخص شد و توصیف اینکه جامعه روحانیت نهادی انقلابی در برابر روحانیتی است که قبل و بعد از انقلاب رویکرد انقلابی ندارد و همچنین تاکید بر مردمی بودن آن این است که پایگاه جامعه روحانیت، مردم است و از طریق مختلف مانند ائمه جماعت، مراکز علمی مشغول خدمات هستند و ارتباطشان را حفظ کردند.

وی ادامه داد: آنچه که این کارکرد ویژه را دنبال می‌کند، دین است که نمی‌خواهد همه کارهایی که روحانیون در مقاطع مختلف انجام می‌دهند را مدنظر قرار دهد بلکه تاکید بر حفاظت و حراست از اصول و ارزش‌های جمهوری اسلامی ایران است.

سخنگوی جامعه روحانیت مبارز با اشاره به تغییر در ماده ۷ اساسنامه گفت: غالبا این بند تکرار بندهای قبلی اساسنامه است که مقداری اصلاحات داشته که در اولین بند تلاش برای سازماندهی روحانیون شیعه اضافه شده که در راستای رشد و اعتلای آن است و دامنه‌ای فراگیرتر از ایران خواهد داشت و این تلاش یک انتظار متوازن است که این جهت‌دهی نوعی محدودیت در جامعه روحانیت را ذکر می‌کند.

مصباحی مقدم با بیان اینکه روحانیت در جامعه عموما سازماندهی شده است، گفت: جهت‌دهی جامعه روحانیت برای صیانت از نظام جمهوری اسلامی و مقابله با انحرافات عقیدتی - سیاسی است و در بند دوم تحکیم مبانی انقلاب اسلامی و دفاع همه‌جانبه از انقلاب آمده است و حمایت از اندیشه‌های سیاسی حضرت امام و اصل مترقی ولایت فقیه گنجانده شده و در بند چهارم تدوین و ترویج رهنمودهای امام و رهبری را داریم.

وی با اشاره به تغییرات بند پنجم گفت: پیش از این گسترش فضایل اخلاقی دین مطرح بود که هدف کارویژه جامعه روحانیت نیست بلکه گسترش فرهنگ و اخلاق اسلامی در جامعه و مقابله با انحرافات اخلاقی را مدنظر قرار داده است و نظارت در عملکرد مسوولان و نظام حوزه‌های علمیه و نقد عالمانه و خیرخواهانه در جهت مسائل و منافع مردم است.

مصباحی‌مقدم ادامه داد: ارتباط با روحانیت سایر مذاهب اسلامی و همکاری در مراکز اسلامی در جهت تحقق اهداف سیاسی – اجتماعی – اسلامی در اساسنامه آمده که تعامل مثبت و سازنده با ادیان الهی داشته باشیم.

وی با اشاره به بند حل شده در اساسنامه گفت: تاسیس مراکز و موسسات عام‌المنفعه که در اساسنامه آمده بود به کلی حذف شد لذا آن را از کارویژه‌های جامعه روحانیت مبارز نمی‌دانیم.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام درباره روند بحث پولی – بانکی مجمع تشخیص گفت: ۹ جلسه کمیسیون اقتصادی مجمع به صورت فشرده برگزار شد که جلسه دهم را روز یکشنبه و جلسه یازدهم در روز سه‌شنبه برگزار می‌شود و این جلسه با حضور قائم مقام معاون بانک مرکزی، اعضای کمیسیون برگزار شد که مقرر شد به سمت اصلاح برویم که ان‌شاءالله در مجمع مطرح می‌شود.

وی در پاسخ به اینکه طی جلسه‌ای که با روحانی داشتید در مورد شرکت روحانی در جلسات صحبت کردید نتیجه آن چه شد، گفت: موضوع در جامعه روحانیت مطرح شد اما تصمیم خاصی گرفته نشد و ایشان به خاطر شرایط امنیتی از محدودیت برخوردار است که به طور طبیعی رفت و آمد را برای او سخت می‌کند.

مصباحی‌مقدم درباره اینکه در جلسه گذشته پیرامون بحث نواصولگرایی می‌خواستید از آقای قالیباف برای مطرح کردن این موضوع دعوت کنید به کجا رسید، گفت: چنین بحثی در جامعه روحانیت نداشته‌ایم.

سخنگوی جامعه روحانیت مبارز درباره اینکه سال جاری به عنوان سال عدالت و پیشرفت نامگذاری شد به نظر شما تا چه حد در این زمینه موفق بودیم، گفت: مساله عدالت یک مساله بسیار اساسی و فراگیر است و وقتی صحبت از عدالت می‌شود عدالت حقوقی – سیاسی و اجتماعی معنا دارد که در ذیل عدالت اجتماعی، عدالت اقتصادی معنا پیدا می‌کند و هنوز ندیدم که این مساله در دستور کار قرار گرفته باشد.

وی ادامه داد: البته مسوولان و نمایندگان دغدغه عدالت دارند اما آنچه که مطرح می‌شود در زمینه پرداخت یارانه‌ها که به افراد نیازمند داده شود، مطلوب است و اخیراً در لایحه بودجه مطرح شده که نشانه‌هایی از رویکرد عدالت‌خواهانه مشاهده می‌شود که یارانه به همه خانواده‌ها پرداخت نشود و به خانواده‌های نیازمند تخصیص یابد و این در عدالت توزیعی معنا پیدا می‌کند و کسانی که احساس می‌کنند نیازمند به یارانه هستند درخواست خود را به کمیته امداد بدهند و از آن طریق شناسایی شوند. در این زمینه مسئله توانمندسازی خانواده‌ها و تحت پوشش قرار گرفتن آنها مدنظر است.

مصباحی مقدم با اشاره به نظام عدالت آموزشی گفت: عدالت در نظام آموزشی بین دختران و پسران برقرار است که ایران در دنیا نسبت به این مسئله پیشتاز است و به گونه‌ای این مساله تحقق پیدا کرده که خانواده‌های روستایی و عشایری همزمان با کوچ‌هایی که دارند از آن برخوردارند و اگر یک دانش‌آموز در روستایی دور افتاده داریم معلم و مدرسه‌ای هم در آنجا پابرجاست و همچنین بنیاد برکت به واسطه سازمان اموال تملیکی و زیر پوشش دفتر مقام معظم رهبری تعدادزیادی مدرسه احداث کرده که نشان می‌دهد عدالت آموزشی هدف خود را به خوبی دنبال می‌کند و البته آنجا که کاستی دارد باید تلاش کنیم که برطرف شود.

سخنگوی جامعه روحانیت مبارز گفت: زنان ما پس از پیروزی انقلاب در عرصه هستند و باید فرهنگسازی شود که خانم‌ها بیشتر برای کاندیداتوری مجلس و امثالهم ثبت نام کنند تا استعدادهایشان بروز یابد و مردم سهم بیشتری از نمایندگان مجلس را به زنان اختصاص دهند و این روند رو به بهبود است.

مصباحی‌مقدم با اشاره به ردیف بودجه احزاب که دولت در نظر گرفته است، پاسخ داد: معتقد نیستم که احزاب باید از دولت یارانه بگیرند بلکه باید روی پای خود بایستند و مستقل باشند تا حریت‌ آنها محفوظ باشد و آزادانه عمل کنند. لذا اگر وابسته مادی دولت باشند نمی‌توانند از دولت انتقاد کنند با این حال آنچه تصویب شده باید به اجرا در آید و احزاب باید از سازمان برنامه هم مطالبه کنند تا سهمی که به آنها تخصیص داده‌اند پرداخت شود.

وی در پاسخ به اینکه چرا اصولگرایان به عنوان کسانی که احمدی‌نژاد را رئیس‌جمهور کردند و مورد حمایت هشت ساله قرار دادند اکنون حاضر نیستند مسئولیت حمایتشان را بپذیرند و جامعه روحانیت نسبت به رفتار اخیر احمدی‌نژاد موضع‌گیری نداشته است، گفت: جامعه روحانیت مبارز در سال ۸۴ از احمدی‌نژاد حمایت نکرد. ابتدا از هاشمی اعلام حمایت کرد و در دور دوم هم حمایتی از هیچ‌ کاندیدایی نداشت.

وی افزود: احمدی‌نژاد خود را مبعوث از ناحیه جریان سیاسی اصولگرایان نمی‌دانست و خود را کاندیدای مستقل معرفی کرد. طبیعتاً وقتی کسی از‌ آغاز مسئولیت کاندیداتوری ایشان را نگرفته معنی هم ندارد که امروز از او بخواهیم پاسخگوی رفتار وی باشد.

مصباحی‌مقدم افزود: علاوه بر این اقتضای اصولگرایی پایبندی به اصول است و تا وقتی که کاندیداها و مسئولان، اصول را مدنظر قرار می‌دهند از آنها حمایت می‌کند و وقتی که اصول را کنار نهادند دیگر انتظار حمایت نباید داشته باشند و امروز هم مسئله این است و اتفاقاً از کسانی که فردی را کاندیدا کرده و حمایت می‌کنند و بعداً رفتار غلط و ناصواب از آنها مشاهده می‌کنند و فاصله‌ای بین خود و آن فرد برقرار نمی‌کنند، گلایه داریم.

وی ادامه داد: در سال ۸۸ عده‌ای کاندیدایی داشتند که او رای نیاورد و جرزنی سیاسی کرد و کشور را دچار بحران کرد و شاید ۱۵، ۱۶ ماه دچار بحران شدیم. چه کسی از کسانی که از او حمایت می‌کردند حاضر شد  بگوید وقتی در انتخابات شکست خوردی باید در مقابل رای مردم خضوع کنی. امروز هم حتی چنین ابراز برائتی از سوی حامیان ایشان نمی‌بینیم و همچنان حمایت می‌کنند و این نشان‌دهنده این است که حاضر نیستند مسئولیت رفتار کاندیدای خود را بپذیرند و این غلط است. اگر مسئولیت آن را نمی‌پذیرند حداقل ابراز فاصله کنند. ما امروز چنین رفتاری را در بین اصولگرایان نمی‌بینیم آنها در آغاز کار احمدی‌نژاد یا قبل از ریاست جمهوری از او حمایت کردند و بعداً از او برائت کردند این رفتار را می‌ستاییم چون مسئولیت آنها اقتضا می‌کند در جایی که رفتارها مطابق با اصول است حمایت کرده و در جایی که انحراف در رفتار و مواضع پدید آمد، فاصله بگیرند و اعلام کنند، و این ضرورت دارد چراکه انسان‌ها موجوداتی متغیرند.

وی با بیان اینکه امام فرمودند میزان حال فعلی افراد استف گفت:  بر این اساس باید به افراد نزدیک شد و یا از آنها فاصله گرفت.

این فعال سیاسی اصولگرا در ادامه در پاسخ به اینکه یکی از بندهای جامعه روحانیت تحکیم وحدت است ایا این تشکل سیاسی نمی‌خواهد موضع‌گیری در رابطه با رفتارهای اخیر احمدی‌نژاد داشته باشد، گفت: درباره رفتاری که احمدی‌نژاد داشته است در جامعه روحانیت این مسائل را رفتاری تلقی نکردیم که از اهمیت فوق‌العاده‌ای برخوردار باشد که نسبت به آن بحث و گفت‌وگو کنیم. ایشان می‌خواهد خود را مطرح کند و اگر رسانه‌ها به این موضوع بپردازند،‌ ایشان چیزی که می‌خواهد می‌رسد. بنابراین این موضوع مورد بحث و گفت‌وگوی ما قرار نگرفت.

مصباحی‌مقدم در ادامه درباره اینکه اختلاف سلیقه‌ای بین مجمع روحانیون و جامعه روحانیت وجود دارد که افکار عمومی را تحت تاثیر قرار داده چرا در این چند سال گامی برای برداشتن فاصله بین این دو تشکل برداشته نشده است، گفت: در سال ۸۴ مقام معظم رهبری سه تشکل جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، جامعه روحانیت مبارز و مجمع روحانیون مبارز را جداگانه دعوت کردند و خواستند که این تشکل‌های سیاسی جلسه بگذارند که جامعه مدرسین و جامعه روحانیت این جلسه را برگزار کردند اما در جلسه‌ای که جامعه روحانیت در تهران برگزار کرد، آقای کروبی که لیدر مجمع روحانیون بودند اظهار کردند که نمی‌شود که با هم وحدت داشته باشیم و گفت‌وگو کنیم چراکه شما در جایگاه قدرت هستید و ما در قدرت نیستیم. شما تایید صلاحیت و رد صلاحیت می‌کنید و ما را کنار می‌گذارید و دستگاه قضایی دست شماست و محاکمه می‌کنید و شورای نگهبان را در اختیار دارید و در تایید و رد صلاحیت‌ها اقداماتی دارید که آیت‌الله مهدوی‌کنی فرمودند این جایگاه‌ها جایگاه جامعه روحانیت نیست و به عنوان یک تشکل صحبت می‌کنیم و اگر مشکلی دارید باید با همان دستگاه بحث کنید.

وی ادامه داد: کروبی بیان می‌کرد که ائمه جمعه در دست شماست و تریبون نماز جمعه و منبرها در دست شماست که این حرف‌ها بوی ناسازگاری می‌داد و بعد از آن باید میزبان مجمع روحانیون مبارز می‌بود اما جلسه‌ای برگزار نشد. بنابراین ما استقبال کردیم الان هم ما حرفی نداریم اما تبعاً باید دوستان بپذیرند که اگر بنای گفت‌وگو نشست است باید یک اصول مشترک را بپذیریم و کمیته‌ای بنشیند و این اصول مشترک را تدوین کند که البته مشترکات ما کم نیست و بسیار زیاد است و همه ما اسلام، انقلاب، رهبری و امام را قبول داریم و تعبیت از رهبری را قبول داریم که شاید در آن شدت و ضعف وجود داشته باشد اما نقاط اشتراک زیاد است و احیاناً ارزش‌های مورد نظر ما باید مطرح شود که تعداد اشتراکات آن کم نیست.

مصباحی‌مقدم تاکید کرد: البته ارزش‌های متفاوت هم در اختلاف سلیقه‌ها ممکن است مطرح باشد اما راه‌حل دارد و آنچه بعد از سال ۸۸ بیشتر موجب شکاف و شقاق شد مساله فتنه بود که انتظار داشتیم دوستان خضوع کنند و کنار بیایند و خبر داریم که برخی در مجمع روحانیون مبارز مواضع را پذیرفتند که جناب موسوی به نتیجه انتخابات معترض بود تقلب به این گستردگی را نپذیرفتند اما این را به صراحت بیان نمی‌کنند که شاید اگر بیان می‌کردند این فاصله به وجود نمی‌آمد و آن استخوان لای زخم که باقی مانده پدیدار نمی‌شد.

سخنگوی جامع روحانیت مبارز ادامه داد: برای نزدیکی گروه‌های سیاسی به ویژه روحانیت نیازمند تغییر مواضع اصلاحی و تندروی‌ها هستیم و ما مواضع تندی نسبت به دوستان آن طرف نگرفتیم و همیشه مواضع معتدل بوده و انتظار داریم که اصلاحی در مواضعشان صورت گیرد تا امکان نشست فراهم شود.

وی بیان کرد: وقتی که مجمع روحانیون شکل گرفت به ذهنم آمد که روحانیون همیشه از قبل از انقلاب یکپارچه بودند اما امام مصلحت دانستند و این نظرها و اختلاف عقیده‌ها طبیعی است و آن را نفی نمی‌کنیم اما نباید این اختلافات عمیق می‌شد و متاسفانه این اختلافات عمق هم پیدا کرده است.

سخنگوی جامعه روحانیت مبارز در پاسخ به اینکه چرا برای این اختلاف‌ها گامی برداشته نمی‌شود، گفت: در گفت‌وگوهایی که اخیرا داشتیم اشاره کردیم و اظهارات نشان می‌دهد که تمایل داریم و امیدواریم که دوستان اعلام آمادگی کنند.

مصباحی مقدم در ادامه در پاسخ به اینکه چرا در زمان احمدی‌نژاد جلوی انحرافی که در سال ۸۸ در شب مناظره‌ها داشتند و اتهامی که به آقای هاشمی زد ایستادگی نداشتید، گفت: شاید کسی وقتی حرفی را زده باشد جامعه روحانیت مبارز حمایتی نداشت. این گونه یادم می‌آید که علت عدم واکنش ما تاثیرگذاری روی انتخابات بود و یک خطایی احمدی‌نژاد کرده بود اما یک بیانیه دادن از ناحیه جامعه روحانیت مبارز احیانا ورق را برمی‌گرداند. آن هم در مقابل رقیبی که مطلقا قبول نداشت و بعدا مکرر مواضع متفاوت نسبت به آقای احمدی‌نژاد داشت و منتقد ایشان بودیم و شخصا دو سری از تخلفات ایشان را در کمیسیون نظارت بر یارانه‌ها ارائه کردیم و در جلسه علنی مصوب و به قوه قضائیه ارجاع شد و هر بار ۱۲ بند تخلف را ارائه دادیم و با توجه به اینکه احمدی‌نژاد رفتارهایش آشکار بود مواضع ما هم آشکار بود و امروز به ما نمی‌چسبد که بگویند در دوران احمدی‌نژاد سکوت کردیم بلکه موضع گرفتیم که احمدی‌نژاد گفت هر کاری بخواهم انجام دهم سدی در برابر من می‌گذارند.

وی ادامه داد: بلافاصله در مصاحبه‌ای گفتم مجلس سیاست‌گذار است و ریل را تبیین می‌کند و دولت و ریاست‌جمهور لوکوموتیوران است شما سریع می‌خواهید این ریل را طی کنید و از ریل منحرف شوید و به دیوار بکشید بنابراین ما قاطع روبه‌روی ایشان ایستادیم. در سال ۱۳۹۰ می‌خواست پرداختی‌ها را پنج برابر افزایش دهد که جلوی او ایستادیم و اخیرا هم چنین مبحثی را مطرح کرده که پنج برابر به همه خانواده‌های ایرانی پرداختی داشته باشیم که نمی‌دانیم از کجا می‌آورد و اگر بنا باشد ثروت ملی ما توزیع شود با چه چیز کشور را می‌خواهیم اداره کنیم.

سخنگوی جامع روحانیت مبارز اظهار داشت: ما هیچ‌گاه در انتقاد از مواضع خود آنجا که ایجاب می‌کرده کوتاه نیامدیم.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز