خبرگزاری کار ایران

سخنگوی وزارت خارجه در نشست خبری:

متضرر نهایی تصمیم اخیر ترامپ، دولت امریکا خواهد بود/ با برخی کشورهای منطقه برای خیانت به جهان اسلام هماهنگی شده بود

asdasd
کد خبر : ۵۶۸۸۵۹

سخنگوی وزارت خارجه با اشاره به مواضع کشورهای عربی بیان کرد: برخی از کشورهای عربی قصد فرار داشتند و به نظر می‌رسد با آنها برای خیانت به جهان اسلام و قدس شریف هماهنگی شده است ولی با توجه به شناختی که از مقاومت و گروه‌های فلسطینی نداریم این اقدام امریکا یکی از خطاهای استراتژیک امریکا است که موجب تنش و آشوب درمنطقه می‌شود و متضرر نهایی دولت امریکا خواهد بود

به گزارش خبرنگار سیاسی ایلنا، بهرام قاسمی رئیس مرکز دیپلماسی عمومی و رسانه‌ای وزارت امور خارجه در نشست خبری خود درخصوص اتهام‌زنی یکی از گروه‌های تحقیقات سازمان ملل درباره ایرانی بودن موشک‌های پرتاب شده از سوی یمن تصریح کرد: در مورد گزارشی که منتسب به یکی از گروه‌های سازمان ملل است، خبر بی‌اساس و به نوعی خبرسازی با انگیزه‌های بی‌هدف و خاصی است. مواضع ما درباره یمن روشن است ما دخالتی در یمن نداریم حمایت ما معنوی است و می‌خواهیم خواسته‌های آن را با صدایی رساتر اعلام کنیم. این اتهامات را تکذیب می‌کنیم و اتفاقات یمن به مردم و مقاومت آنها مربوط است و به جمهوری اسلامی ایران نیز ربطی ندارد.

قاسمی درباره سخنان رئیس‌جمهور درباره یمن نیز خاطرنشان کرد: در این سخنان اظهار امیدواری شده است تا یمن هرچه زودتر بتواند به کشوری آرام و امن تبدیل شود. وضعیت فعلی یمن هم از نظر اقتصادی و هم انسانی و هم نظامی بسیار تلخ و نگران‌کننده است.

وی ادامه داد: آرزوی ایران به عنوان کشور همسایه و مسلمان، امیدواری برای حل و فصل موضوعات یمن در گفت‌وگوهای یمنی- یمنی است. آرزوی ما این است که این تجاوز و فاجعه انسانی در یمن هرچه زودتر تمام شود. امیدواریم تراژدی یمن هرچه زودتر پایان یابد و تنها راه حل، پایان یافتن حملات سعودی به یمن است.

متضرر نهایی تصمیم اخیر ترامپ دولت امریکا خواهد بود

سخنگوی دستگاه دیپلماسی درباره انتقال سفارت امریکا به قدس و همراهی کشورهای عربی در این باره هم  ابراز داشت: تصمیم امریکا در این باره و در این مقطع، نسجنیده و نپخته و بسیار خطرناک است و نیازمند همدلی و همراهی و اجماع همه کشورهای اسلامی است که متاسفانه به دلیل آشفتگی‌های کشورهای عربی این فرصت را به کشورهای فرامنطقه و به ویژه امریکا می‌دهد تا این مواضع را داشته باشند.

قاسمی با اشاره به مواضع کشورهای عربی بیان کرد: برخی از کشورهای عربی قصد فرار داشتند و به نظر می‌رسد با آنها برای خیانت به جهان اسلام و قدس شریف هماهنگی شده است ولی با توجه به شناختی که از مقاومت و گروه‌های فلسطینی نداریم این اقدام امریکا یکی از خطاهای استراتژیک امریکا است که موجب تنش و آشوب درمنطقه می‌شود و متضرر نهایی دولت امریکا خواهد بود و تصور می‌کنم که آنها می‌توانند قاطعانه پیروز شوند هر چند که ممکن است زحماتی را به مردم منطقه تحمیل کنند.

در نشست سازمان همکاری اسلامی در بالاترین سطح حضور خواهیم داشت

وی درباره رویکرد ایران در این باره نیز یادآور شد: ما با توجه به نگاهی که به آرمان فلسطین دارد، اقداماتی را انجام می‌دهیم و در نشست فوق سازمان همکاری اسلامی در بالاترین سطح حضور خواهیم داشت و سعی می‌کنیم با کشورهای اسلامی دیگر رایزنی‌های خود را تشریک کنیم ولی ما نیازمند رایزنی‌های گسترده‌تری هستیم که بعد از رایزنی‌های لازم باید تصمیم‌گیری شود.

ریشه مشکلات به تخطی‌های امریکا در انجام تعهداتش در برجام برمی‌گردد

این دیپمات عالی‌رتبه کشورمان درباره رفع مشکلات بانکی عنوان کرد: رفع تحریم‌ها صورت گرفته است البته مشکلات بانکی را داریم. درصدد برداشتن موانع هستیم. بانک مرکزی باید این موضوع را دنبال کند و وزارت خارجه نیز در کنار آنها گام‌های خوبی را برداشتند اقدامات خوبی صورت گرفته است امیدواریم با تلاش‌هایی که انجام می‌دهیم، مشکلات رفع شود

قاسمی افزود: ریشه مشکلات به تخطی‌های امریکا در انجام تعهداتش در برجام برمی‌گردد. امیدواریم سایر دولت‌های اروپایی بتوانند قدم‌های جدی‌تری را برای عادی سازی روابط بانکی و سهل کردن تبادلات بانکی ایران بردارند.

وی درباره رویکرد همراه با مخالفت اروپایی‌ها با اقدام امریکا گفت: مخالفت با اقدام اخیر دولت امریکا نشان از اجماع همگانی در سطوح مختلف با تصمیم امریکا بود. ما شاهد بودیم کشورهای اروپایی، کانادا، امریکا لاتین و آسیا و آفریقا همه به اتفاق به صورت یکصدا با این روش و اقدام ترامپ مخالف کردند. این تفاوت در دیدگاه‌ها از قبل در برخی از دیدگاه‌ها میان اروپا و امریکا نیز وجود داشت.

در سفر جانسون تفاهم‌نامه و موافقتنامه‌ای امضا نشد

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره رایزنی‌های اقتصادی صورت گرفته در سفر بوریس جانسون به ایران نیز اظهار داشت: یکی از موضوعات و محورهای مذاکره بوریس جانسون در ایران با مسئولان ایرانی مسائل دوجانبه در عرصه‌های اقتصادی، سیاسی، مالی، بانکی و... بود. در دیدارهای مختلف طرف انگلیسی به ویژه با وزیر امور خارجه این موضوعات به تفصیل مورد بررسی قرار گرفت و طرف انگلیسی دیدگاه و آرمان خود درباره همکاری با ایران را مطرح کرد و طرف ایرانی نیز مشکلات و موانع پیشرو به ویژه در عرصه اقتصادی و چگونگی توسعه این روابط را بیان کرد.

قاسمی با بیان اینکه امیدواریم در مذاکرات آتی بتوانیم در مسیر بهتری در همکاری‌های اقتصادی دوجانبه قرار بگیریم، تصریح کرد: در این سفر تفاهمنامه و موافقتنامه امضا نشد ولی مسائل دوجانبه مطرح شد حتما در برخی از موضوعات اشتراک نظر وجود داشت که می‌تواند زمینه‌های خبی را برای توسعه روابط فراهم کند.

پاسخ ظریف به بوریس جانسون درباره پرونده نازنین زاغری

سخنگوی وزارت خارجه در نشست خبری خود با اصحاب رسانه، درباره سفر وزیر امور خارجه انگلیس به تهران و رایزنی‌های او درباره نازنین زاغری گفت: سفر وزیر امور خارجه انگلیس به دعوت آقای ظریف صورت گرفت و مجموعه وسیعی از مسائل در حوزه‌های مختلف مورد بررسی قرار گرفت.

وی با بیان اینکه یکی از موضوعات که از سوی جانسون مطرح شد مساله خانم زاغری بود، گفت: ایشان دوتابعیتی هستند که البته ما قبول نداریم. خانم زاغری از سوی قوه قضاییه محکوم شده‌اند و باید مدت محکومیت خود را سپری کنند. با این حال، مسئولان وزارت امور خارجه گفتند به خاطر مسائل انسان‌دوستانه این مسئله را مطرح می‌کنند ولی با توجه به آنکه این پرونده قضایی است و در ایران نیز تفکیک قوا وجود دارد، قوه قضاییه باید درباره آن تصمیم‌گیری کند.

عربستان بصورت مکرر خطاهای خود را در مجموعه منطقه تکرار می‌کند

قاسمی در پاسخ به سوالی درباره آخرین وضعیت روابط تهران و ریاض و ادعای یک رسانه کویتی مبنی بر درخواست ایران از تونس برای میانجیگری روابط تهران و ریاض خاطرنشان کرد: سیاست ما در قبال مسائل منطقه و هر کشوری که بتواند گام موثر و سازنده‌ای برای افزایش ثبات و امنیت و مبارزه با تروریسم بردارد، روشن است. درخصوص بحث تونس من چند هفته پیش این موضوع را رد کردم و گفتم که این درخواستی را از تونس نداشتیم البته ما با مسئولان این کشور در خصوص مسائل دوجانبه، جهان اسلام و بین‌المللی گفت‌وگو کرده‌ایم.

رئیس مرکز دیپلماسی عمومی و رسانه‌ای وزارت امور خارجه اضافه کرد: آخرین وضعیت به شکل سابق است و عربستان همچنان بر تبل سابق خود می‌کوبد و با کمال بی‌دقتی به مسائل منطقه نگاه می‌کند و به صورت مکرر خطاهای خود را در مجموعه منطقه تکرار می‌کند.

حواشی سفر جانسون ممکن است برای رسانه‌ها جذاب باشد

قاسمی در پاسخ به سوالی درباره حواشی سفر جانسون به ایران و عدم حضور خبرنگاران در این دیدارها ابراز داشت: در هیچ مذاکره جدی دیپلماتیکی خبرنگار حضور ندارد و این عرف رایج در همه جای دنیا است و ایران نیز براساس منطق و چارچوبی که وجود دارد، اقدام می‌کند.

وی ادامه داد: نشست خبری‌ها باید با تفاهم طرفین صورت بگیرد که گاهی برخی طرفین به انجام آن راضی بوده و برخی رضایت ندارند. قاعده خاصی در این باره وجود ندارد و باید موردی به این مسئله نگاه کرد. با این حال حواشی سفر ممکن است برای رسانه‌ها جذاب باشد و از کیف، کلاه و کاپشن و... تفاسیری صورت می‌گیرد که ممکن است با واقعیت‌ها فرسنگ‌ها فاصله داشته باشد.

آزادی ماهی گیران ایرانی در سومالی و بازگرداندن آنها به کشور در دستور کار وزارت خارجه است

سخنگوی دستگاه درباره آخرین اقدامات صورت گرفته درباره آزادی ماهی گیران ایرانی در سومالی نیز بیان کرد: در خصوص شهروندان عزیز ایرانی که مدتی است در اسارات هستند و ما هم به این خاطر متاسفیم، تلاش‌هایی صورت گرفته است. این موضوع، پرونده مفتوحی است که به موضوع نظام و کشور تبدیل شده و موضوعی ملی است.

قاسمی ادامه داد: همه کسانی که می‌توانند به انحای مختلف کمک کار باشند، در این پرونده حضور و دخالت دارند و با هم کار را پیش می‌برند. هماهنگی خوبی نیز وجود دارد ولی به دلیل وضعیت خاص سومالی و نبودن یک دولت مستقر در این کشور و اسارات ایرانیان در دست آدم‌ربایانی که جزو گروه‌های مافیایی هستند، آن مسادل حل موضوع را دشوار کرده است.

وی تاکید کرد: یکی از دستورکارهای وزارت امور خارجه آزادی این افراد و بازگرداندن آنها به کشور است و امیدواریم دیر یا زود این هدف محقق شود و ما بتوانیم به این هدف نائل بشویم.

این دیپلمات عالی رتبه کشورمان درباره تصمیمات اتخاذ شده در نشست اخیر وزرای امور خارجه کشورهای حاشیه دریای خرز یادآور شد: اجلاسی در مسکو با حضور وزرای امور خارجه پنج کشور ساحلی دریای خرز داشتیم که بسیار مهم بود. 21 سال از مذاکرات درخصوص رژیم حقوقی دریای خرز می‌گذرد

قاسمی با بیان اینکه آن مذاکرات به دستاوردها و موفقیت‌های مناسبی نائل شده است، عنوان کرد: این مذاکرات درباره کنوانسیونی است که باید بعد از برگزاری جلسات فنی و کارشناسی دیگری میان پنج کشور، در اجلاس سران که در آستانه برگزار می‌شود، تصمیم‌گیری شود و اگر کار خوب پیش برود، شاید در اجلاس سران کشورهای دریای خرز در آستانه بتوانیم به نتایج خوبی دست پیدا کنیم.

وی افزود: کنوانسیون چارجوبی دارد که اصول اساسی دریای خرز و تکالیف کشورها را مشخص می‌کند. جزییات در این کنوانسیون بیان نمی‌شود بلکه در پروتکل‌های جانبی به صورت پیوست این کنوانسیون مطرح می‌شود. گام مهمی برداشته است و با توجه به تفاهم کشورها، توانسته‌ایم راهی طولانی را پیموده و به نقاط تفاهم بیشتری دست پیدا کنند.

به جانسون گفتیم دولت به خاطر تفکیک قوا نمی‌تواند در پرونده زاغری کاری کند

سخنگوی وزارت امور خارجه درباه تصمیمات اتخاذ شده درباره نازنین زاغری در سفربوریس جانسون به تهران نیز گفت: قابل انکار نیست که این موضوع در این سفر مطرح شد. طرف ایرانی درخصوص مکانیزم‌های حقوقی و قضایی در ایران و اینکه ایران دوتابعیتی‌ها را به رسمیت نمی‌شناسد و ایشان جرائمی دارد  و محکوم شده و در حال سپری کردن آن محکومیت است، به آقای جانسون منتقل شد. گفتیم این موضوعی حقوقی و قضایی است که دولت به خاطر تفکیک قوا نمی‌تواند کاری بکند.

قاسمی درباره بیانیه اتحادیه عرب درخصوص تصمیم اخیر دولت امریکا درباره قدس نیز اظهار داشت: بیانیه اتحادیه عرب بسیار ضعیف بود و ما آن را در حد آرمان فلسطین که کشورهای عربی آن را موضوعی عربی می‌دانند، نمی‌دانیم. بی‌توجهی و شاید یک سیاست خاص موجب شد این بیانیه در حد کافی و لازم نباشد و انتظارات افکارعمومی و جهان عرب را برآورده نکند. امیدواریم شرایط منطقه این کشورها را به واقع‌بینی و اجماع بیشتری نائل کند چراکه روند کنونی می‌تواند برای آنها خطرناک باشد.

برهنه کردن شهروندان ایرانی در فرودگاه بلگراد صحت داشته باشد، برخورد قاطع می‌کنیم

وی درباره شایعه برهنه کردن شهروندان ایرانی در فرودگاه بلگراد نیز تصریح کرد: من با این عبارت و بیان، این موضوع را تایید نمی‌کنم. این موضوع در دست بررسی است ولی با توجه به شناختی که از این بازرسی‌ها در فرودگاه‌ها دارم بکارگیری برخی تعابیر اغراق‌آمیز است ولی این موضوع را بررسی می‌کنیم و اگر این موضوع صحت داشته باشد، با برخورد قاطع ایران روبه‌رو خواهد شد.

طلب ایران از انگلیس در سفر جانسون مورد بررسی قرار گرفت

رئیس مرکز دیپلماسی عمومی و رسانه‌ای وزارت امور خارجه درباره آخرین رایزنی‌ها برای پس گرفتن طلب ایران از انگلیس در سفر وزیر امور خارجه این کشور به تهران نیز خاطرنشان کرد: موضوع طلب ایران از دولت انگلیس که به گذشته‌های دور برمی‌گردد و در دست بررسی دو کشور بوده و به دلایل مختلفی به ثمر نرسیده است، از موضوعات رایزنی دو کشور است که دراین باره در سفر آقای جانسون نیز مورد بررسی قرار گرفت.

قاسمی اضافه کرد: طرف انگلیسی وعده داد در اسرع وقت موضوع را با جدیت دنبال کند و ایران نیز این موضوع را با جدیت دنبال می‌کنیم. البته دستگاه‌های اقتصادی نیز این موضوع را پیگیری می‌کنند.

زمان دقیق سفر مکرون به تهران مشخص نیست

وی درخصوص سفر امانوئل مکرون رئیس‌جمهور فرانسه به ایران نیز ابراز داشت: روابط تهران و پاریس، روابط مهمی است و رایزنی‌هایی همواره وجود داشته و دارد. در دستور کار روابط سفر وزیر امور خارجه فرانسه به تهران را داریم که انجام می‌شود. سفر مکرون هم در دستورکار دو کشور قرار دارد ولی تاریخ دقیقی برای آن مشخص نشده و تصورم این است که این سفر بعد از سفر وزیر امور خارحه فرانسه مورد بحث و بررسی قرار بگیرد.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی با بیان اینکه ما نسبت به مواضع مکرون نظرات خود را اعلام کردیم، عنوان کرد: تصور ما این است که بدفهمی و بی‌دقتی در برخی از اظهارنظرها وجود دارد که باید تصحیح شوند. سفر وزیر امور خارجه فرانسه بسیار مهم است. ما آمادگی لازم را داریم مجموعه‌ای از مسائل را با دقت و جدیت لازم با طرف فرانسوی مطرح کنیم. محورهای زیادی برای گفت‌وگو برای طرفین وجو دارد. فکر می‌کنم سفر وزیر امور خارجه فرانسه می‌تواند به تصحیح مواضع اتخاد شده یا مواقعی که اتخاذ می‌شوند، موثر است.

تغییرات ساختار وزارت امور خارجه مراحل نهایی خود را طی می‌کند

قاسمی در پاسخ به سوال خبرنگار ایلنا درباره آخرین اخبار درباره ساختار وزارت امور خارجه گفت: تغییرات ساختار و چیدمان وزارت امور خارجه با دقت در حال پیش رفتن است و فکر می‌کنم در فرایند خوبی به نقطه مطلوبی رسیده و امیدواریم با حل و فصل یکی دو مورد دیگر هرچه زودتر اخبار را به صورت رسمی اعلام کنیم و فرایند و ساختار جدید در معرض دید و معرفی قرار بگیرد.

وی در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار ایلنا مبنی بر اینکه زمان اعلام کی خواهد بود؟ اظهار داشت: زمانی را اعلام نمی‌کنم ولی امیدوارم هستم که این کار هرچه زودتر صورت بگیرد و مراحل نهایی خود را طی می‌کند. بخش‌هایی که باید کارشان را انجام می‌دادند، به نقاط مطلوب خود رسیده‌اند و با برداشتن چند گام کوچک این مسئله نهایی می‌شود.

بازگرداندن خاوری از سوی اینترپل در دست بررسی است

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره آخرین اقدامات دستگاه دیپلماسی برای بازگرداندن خاوری تصریح کرد: این موضوع از سوی اینترپل در دست بررسی است.

قاسمی درباره میزان سهم ایران از دریای خرز و اظهارات رحیم‌پور مبنی بر اینکه سهم ایران 20 درصد نیست، خاطرنشان کرد: این موضوع از مسائلی است که در آینده به آن پرداخته می‌شود و موضوع قطعی و روشنی در این باره وجود ندارد. گفت وگوها در این مورد وجود ندارد. تا برگزاری اجلاس سران در آستانه جلسات کارشناسی برگزار خواهد شد و شاید در آن جلسات بتوان به توافقاتی دست یافت.

سفر هیات بحرینی با فلسطین اشغالی شرم‌آور بود

وی درباره سفر هیات بحرینی به سرزمین‌های اشغالی خاطرنشان کرد:‌ این اقدام بسیار شرم‌آور و خطا و نابجا بود که می‌تواند چهره‌ واقعی حکومت بحرین را نشان دهد.

رئیس مرکز دیپلماسی عمومی و رسانه‌ای وزارت امور خارجه درباره جلسه آتی کمیسیون مشترک و دستورکارهای آن ابراز داشت: این جلسه در ادامه مذاکرات است و موضوعات مورد توجه ما در آن به ویژه بدعهدی‌های امریکا و اقدامات حل و فصل نشده در آن نشست مطرح می‌شود. درخصوص ترکیب هیات ایرانی نیز سکوت می‌کنم و شما را به کمی صبوری و انتظار تا مشخص شدن ساختار وزارت امور خارجه و تعیین شدن ابعاد این موضوع دعوت می‌کنم.

قاسمی درباره ادعای تجاوز رضا ضراب به هم‌بندی خود بیان کرد: در این باره اطلاعی ندارم. همچنین این موضوع مسئله قضایی است.

وی در پاسخ به این سوال که آیا سفر هیات بحرینی به سرزمین‌های اشغالی می‌تواند حاکی از همدستی برخی کشورهای عربی با امریکا باشد؟ یادآور شد: قضاوت نمی‌کنم ولی برخی تحلیل‌ها مبنی بر این مسئله وجود دارد که برخی کشورهای عربی در جریان این تصمیم بوده‌اند و هماهنگی‌هایی میان آنها صورت گرفته بود. همچنین برخی شواهد حاکی از همدستی‌ها و هماهنگی‌ها میان طرفین است.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی درخصوص مسایل پیش آمده در مالزی برای دانشجویان ایرانی عنوان کرد: این مسئله ناشی از تغییر نرم‌افزار برخی دانشگاه‌ها و نداشتن مدارک دانشجویان ایرانی بوده که قرار است به زودی حل شود.

قاسمی درباره مشکلات بانکی دانشجویان ایرانی در مالزی هم گفت: بحث بانکی هم به حساب‌های متعدد برخی دانسجویان بازمی‌گردد. بانک‌های مالزی برای یکسان‌سازی حساب‌های خود به مسایلی خورده‌اند و سفارت ما نیز اعلام کرده به زودی این موضوع حل و فصل می‌شود.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز