خبرگزاری کار ایران

واعظ آشتیانی در گفت‌وگو با ایلنا:

گفت‌وگوی بین جریان‌ها در قالب سیاسی راه به جایی نمی‌برد/ در گفت‌وگو با اصلاح‌طلبان قائل به تفکیک هستیم

asdasd
کد خبر : ۵۶۸۶۱۹

سخنگوی جبهه یاران درباره گفت‌وگوی جریانات سیاسی گفت: نشست‌های اصولگراها و اصلاح‌طلبان می‌تواند اثرگذار باشد اما باید این تقسیم‌بندی به وجود آید که با کدام اصلاح‌طلبان می‌خواهیم مذاکره کنیم.

امیرواعظ آشتیانی در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی ایلنا درباره تغییر تاکتیک و میانه‌روتر شدن اصولگرایان بعد از انتخابات و اینکه آیا این تغییر به دلیل رفتار روحانی است، گفت: اصولگرایان تغییر تاکتیک نداده‌اند و رویه و باورهای خود را همچنان دارند و ربطی به مواضع آقای روحانی ندارد که منش و رفتارش را تغییر داده است. 

وی با تاکید بر اینکه بحث تغییر تاکتیک نیست چرا که اصولگرایان همواره بر این باورند که آرامش سیاسی وآرامش جامعه می‌تواند ثمرات خوبی داشته باشد، بیان‌کرد: رفتار امروز اصولگرایان نشات گرفته از باور به آرامش در جامعه است. متاسفانه امروز شاهدیم که برخی از اصلاح‌طلبان در مصاحبه‌های خود به سمت و سوی تحریک‌کننده برای پاسخگوی در جامعه اصولگرایی برمی‌آیند که اگر اصولگرایان پاسخی به اظهارات اصلاح‌طلبان نمی‌دهند به این جهت نیست که دارند مسائل را درست بیان می‌کنند بلکه برخی از اصلاح‌طلبان در تلاش هستند تا فضای سیاسی کشور از یک آرامش نسبی برخوردار نباشد. 

در گفت‌وگو با اصلاح‌طلبان قائل به تفکیک هستیم

عضو جبهه یاران انقلاب افزود: اصولگرایان علاقه‌مند هستند تا شرایطی حاکم باشد که با توجه به فضای داخلی و بین‌المللی به یک آرامش در جامعه برسیم و این نگاه می‌تواند تصمیم‌گیری‌ها در عرصه بین‌المللی و داخلی را بهتر رصد کند و در فعالیت‌های اجرایی و تصمیم‌گیری‌ها اثربخش‌تر باشد. دولت باید تلاش کند فضای آرامی را که مدیون طیف اصولگراست کار را براساس خرد و منطق و مدیریت کارآمد پیش ببرد.

وی درباره گفت‌وگوی جریانات سیاسی بیان‌کرد: نشست‌های اصولگراها و اصلاح‌طلبان می‌تواند اثرگذار باشد اما باید این تقسیم‌بندی به وجود آید که با کدام اصلاح‌طلبان می‌خواهیم مذاکره کنیم. اصلاح‌طلبانی که باور دارند نظام را تقویت کنند و کمک‌کننده کارآمدی نظام هستند و یا اصلاح‌طلبانی که از حوادث سال ۸۸ حمایت کردند؟

واعظ آشتیانی با بیان اینکه اگر بنا باشد آن طیف و جریانی که در حوادث پس از انتخابات ریاست جمهوری معاونت داشت و نقشی راهبردی در سیاست‌گذاری ایفا کرد حضور یابد با آنها نمی‌توان گفتمان داشت،اظهار داشت: معتقدم باورها و اصول انقلاب باید در هر دو جناح محترم شمرده شود و اجتناب‌ناپذیر است که در فرعیات موضوع، نقطه ‌نظرات متفاوت وجود داشته باشد بنابراین جریان‌های سیاسی می‌توانند در یک یا چند نشست مباحث را مورد ارزیابی قرار دهد. 

گفت‌وگوی بین جریان‌ها در قالب سیاسی راه به جایی نمی‌برد/ضرورت  گفت‌وگوی تخصصی

این فعال سیاسی اصولگرا گفت: پیشنهادم بر این است اگر بناست در عرصه سیاسی، اجتماعی، فرهنگی ورود پیدا کنیم کارشناسان این بخش با یکدیگر گفت‌وگو داشته باشند و سپس جمع‌بندی گفتمان‌ها به لیدرها و افراد اصلی سپرده شود و آنها به تناوب این گفتمان را ادامه دهند و این خود باعث می‌شود که بدنه اصلاح‌طلبان و اصولگرایانی که به اصول و ارزش انقلاب باور دارند ایفای نقش کنند چراکه اگر بنا باشد هر چیز را در قالب سیاسی دید و  در این قالب حرکت کرد راه به جایی نمی‌بریم و نتیجه هم نخواهد داشت. 

واعظ آشتیانی بیان کرد: اگر این مسائل به صورت تخصصی بررسی شود یک حرکت راهبردی است که در عرصه اجرایی کشور می‌تواند کمک کند اما اگر تنها چانه‌زنی سیاسی صورت گیرد نمی‌توانیم بگوییم گفت‌وگوی سازنده شکل گرفته لذا همه چیز در مسائل سیاسی نهفته نشده است. 

اصلاح طلبانی که پیشنهاد گفت‌گوی ملی را دادند نیم نگاهی به فتنه داشتند 

وی درباره اینکه چرا زمانی که اصلاح‌طلبان چنین پیشنهادی را مبنی بر گفتگوی ملی بیان کردند اصولگرایان از آن استقبال نکردند، گفت: شاید در آن مقطع زمان مناسب برای این موضوع نبود و هر موضوعی شرایط خاص خود را می‌طلبد ضمن اینکه افرادی که این پیشنهاد را دادند در جریان فتنه نیم‌نگاهی داشتند، بنابراین اگر چنین افرادی بخواهند مطرح کننده گفت‌وگوی بین جریان‌های سیاسی باشند اول باید خط‌کشی داشته و مشخص کنند که رابطه‌شان با طیف تندرو چگونه است و بعد وارد گفتمان بین جریان‌ها شوند.

سخنگوی جبهه یاران انقلاب تاکید کرد: بحث گفت‌وگوی جریان‌های سیاسی را اکنون آقای باهنر مطرح کرد و در جریان اصلاحات هم آقای عارف چنین بحثی را داشت. هیچ کسی ایشان را جزو جریان فتنه نمی‌داند لذا از فتنه برائت جسته و در مصاحبه اخیرش هم شاهدیم که این بحث را محکوم کرد. بنابراین در این سطح افرادی که پیشنهادهای اینچنین دارند اثرگذار خواهند بود و بزرگ‌ترین دستاورد گفت‌وگوی جریان‌های سیاسی می‌تواند گفت‌وگویی سازنده را به همراه داشته باشد.

همه اصولگرایان از احمدی‌نژاد حمایت نکردند

وی درباره اینکه آیا میانه‌روی اصولگرایان در راستای ترس از انتخابات است، گفت: اصولگرایان تندرو نبودند که بخواهند میانه‌رو شوند.

واعظ آشتیانی درباره اینکه اصولگرایان حامی آقای احمدی‌نژاد بودند که مواضع تندی را دنبال می‌کرد، اظهار داشت: احمدی‌نژاد بارها گفته بود که به خانواده اصولگرایان هیچ گرایشی ندارد اما اینکه بخواهیم بگوییم همه اصولگرایان به حمایت احمدی‌نژاد برخاستند اینگونه نیست بلکه طیفی از آنها طرفدار احمدی‌نژاد بودند که آن طیف هم امروز اقبال خوشی نسبت به این موضوع ندارند. 

این فعال سیاسی اصولگرا افزود: متاسفانه برخی از اصلاح‌طلبان ادعا می‌کنند که اصولگرایانی که از احمدی‌نژاد حمایت کردند باید اعتراف کنند پس اگر اینگونه است اصلاح‌طلبان هم بگویند فتنه ۸۸ از سوی طیف آنها بوده و توبه کنند. اما طرح این موضوعات هیچ فایده‌ای برای کشور ندارد بلکه بیشتر فضا را ملتهب می‌کند.

واعظ آشتیانی با بیان اینکه احمدی‌نژاد یک رئیس جمهوری بود که آمد دو دوره خدمت کرد و رفت، گفت: آقای خاتمی هم همینطور است اما اینکه عده‌ای مدعی شوند که چرا اصولگرایان از احمدی‌نژاد حمایت کردند صحیح نیست البته ما دفاعی نداریم اما بخش‌هایی از عملکرد احمدی‌نژاد مثبت بوده و چرا باید وانمود کنند که او عملکردش مثبت نیست. آیا خودِ این افراد نیستند که می‌خواهند از این مباحث نانی بخورند؟

وی افزود: نمی‌توان باور کرد که اصولگراها از اصول و باورشان کوتاه آمدند و معتدل شدند چون می‌خواهند در انتخابات پیش‌رو موفق شوند لذا اگر کسی از اصول خود برگردد دیگر اصولگرا نیست اما دایره اصولگرایی بسیار گسترده است و تنوع نگاه در این مجموعه وجود دارد.

واعظ آشتیانی درباره ضرورت گفت‌وگوی سران جریان‌های سیاسی در جهت تقویت نظام حزبی،گفت: تا زمانی که چند تشکل ساختارمند و برنامه‌دار نداشته باشیم گفت‌وگوها به سرانجام نمی‌رسد و زمانی می‌تواند نتیجه‌بخش باشد که احزاب و تشکیلات نظام‌مند، قدرتمند و باهدف داشته باشیم. لذا وقتی که دو طیف سیاسی سرنوشت انتخابات را نمی‌توانند رقم بزنند و همیشه متوسل به این هستند که ابزارهای دیگری به آنها کمک کند تا زمانی که این اتفاق محقق نشود که بتواند قشر خاکستری را با گروه تشکل خود همسو کند، بحث گفت‌وگو میان جریان‌ها امکان‌پذیر نیست و اگر قرار است گفت‌وگویی داشته باشیم باید در قالب تشکل رسمی نظام‌مند باشد که بتواند در سرنوشت انتخابات نقش بسزا ایفا کند.

ضرورت  ایجاد احزاب ساختارمند در جهت پاسخگویی 

این فعال سیاسی اصولگرا در رابطه با ایجاد احزاب قوی در زمینه پاسخگویی و توسعه سیاسی اظهار داشت: گروه‌ها و تشکل‌های سیاسی اگر هدفدار یک ساختار کامل را در مجموعه داشته باشند حتی می‌توانند از مجلس سوال کنند و ارکان نظام را به جنب‌وجوش وادارند و نهضت پاسخگویی را به حرکت درآورند و وقتی برای پاسخگویی و استیضاح امضا به ۵۰ نفر می‌رسد اما در زمان موعد کاهش می‌یابد نشان از این است که محصول بده‌بستان سیاسی می‌شود و یا اینکه با مطالعه امضا نکردند.

تحزب می‌تواند به اخلاق و ادبیات سیاسی کمک کند

وی افزود: برای اینکه تشکل‌های سیاسی بتوانند از ظرفیت انسانی و علمی که ایجاد کرده‌اند نهضت پاسخگویی را ایجاد کند این در گرو آن است که تحزب به سمت و سویی رود که جذب آرای مردم را تقویت کند. احزاب می‌توانند به این واسطه ادعای نمایندگی از مردم را داشته باشند تا مسوولان را پاسخگو کنند نه اینکه شاهد باشند افرادی که از گروه‌ها، جریان‌ها سوال می‌کنند متهم به بی‌سوادی می‌شوند. بنابراین اگر این القاب شنیده می‌شود به دلیل این است که احزاب کارآمد نداریم و تحزب می‌تواند به اخلاق و ادبیات سیاسی کمک کند تا شاهد گفتمان سازنده اثرگذار باشیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز