خبرگزاری کار ایران

محسن‌رضایی:

ژن ترامپ ساختار شکن است/ تجارت ما پشت سر سربازان روانه عراق و سوریه شود

asdasd
کد خبر : ۵۶۸۴۵۹

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت:‌گاهی در کشور ما جوسازی هایی می شود که چرا ایران در عراق، لبنان و سوریه حضور دارد و مدام می گویند که ایران در آنجا پول خرج می کند. از مردم و تحلیلگران تقاضا می کنم به جای اینکه به سربازان خودمان فشار بیاورند، به دولتمردان و مجلسی ها فشار بیاورند که تجارت ما پشت سر سربازان روانه عراق و سوریه شود، نه اینکه تجارت ترکیه پشت سر سربازان ما بیاید.

به گزارش ایلنا، محسن رضایی، در گفت‌وگو با  برنامه «نگاه یک» شبکه یک سیما  که به  تحلیل زمینه ها، اهداف و پیامدهای  اقدام غیر قانونی ترامپ در انتقال پایتخت رژیم صهیونیستی به قدس شریف اختصاص داشت، گفت: قضیه فلسطین طولانی‌ترین داستان قرن حاضر است که قطعنامه‌های زیادی چه در شورای امنیت و چه در سازمان ملل در موردش صادر شده است.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام ادامه داد: اقدام ترامپ بر خلاف تمامی قطعنامه‌ها مثل قطعنامه ۴۳۸ است که به صراحت می گوید قدس شریف متعلق به فلسطین است. حتی اخیرا اعضای شورای امنیت در محکومیت این اقدام بیانیه صادر کرده و اعلام کردند که ما قدس را بخشی از فلسطین می دانیم و هیچ تغییری در جغرافیای  فلسطین قابل قبول نیست.

رضایی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چرا ترامپ این گونه اقدامات را انجام می دهد؛ تصریح کرد: ژن ترامپ ژنی ساختارشکن است، مثلا در مورد برجام و کره شمالی نیز ساختارشکنی کرده و همه قطعنامه ها و توافقات آمریکا را نیز زیر پا گذاشته است.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام ادامه داد: ترامپ بارها در نطق های انتخاباتی خود گفته بود که پایتخت اسرائیل را به قدس منتقل خواهدکرد؛ ماهها پیش قرار بود که این اتفاق بیفتد؛ اما صهیونیستها به بهانه تعمیق روابط با اعراب به خصوص دبی  و ابوظبی مانع آن شدند.

وی افزود: یکی از عواملی که به ترامپ جرآت داده، تبانی‌های پشت پرده میان آمریکا ، عربستان و اسرائیل است. وجود نتانیاهو در اسرائیل و بن سلمان در عربستان یک نعمت برای ترامپ است.

رضایی با اشاره به شکست‌های پی در پی سیاستهای آمریکا در منطقه اظهار کرد: وقتی داعش از پنج سال قبل وارد صحنه شد و به نزدیک بغداد رسید و مناطقی مابین عراق و سوریه را به اشغال خود  درآورد اسرائیل اعلام کرد که امنیت زیادی دارد ، زیرا ایران از مرزهایش دور شده و دشمنانش مثل لبنان و سوریه و عراق درگیر داعش هستند.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام ادامه داد: زمانی که داعش رو به زوال رفت و عراق و سوریه از لحاظ مرزی به هم وصل شدند، نگرانی عظیمی در رژیم صهیونیستی ایجاد شد.  اسرائیل بارها بعد از شکست داعش اعلام کرده که شدیدا احساس نا امنی می کند. از این جهت انتقال پایتخت به قدس شاید برای دلداری دادن و روحیه بخشی به این رژیم و فقط از روی عجز است.

وی با اشاره به مشکلات داخلی اسرائیل گفت: شنبه گذشته مردم در نقاط مختلف اسرائیل بر ضد نتانیاهو و فسادهایش  تظاهرات کردند  و خواستار محاکمه وی شدند.

رضایی با اشاره به موضع اروپا در قبال انتقال پایتخت رژیم صهیونیستی  به قدس افزود: اینکه اروپا اظهار تاسف کند کافی نیست. آنها باید این اقدام را محکوم و از این ناراحتی خود از ترامپ استفاده کنند. ترامپ مثل بوش تکروی میکند، بوش با نوشتن قطعنامه ها جلو می رفت و ترامپ با پاره کردن آنها. هیچ یک از آنها با اروپا مشورت نمی کردند و این موضوع اروپا را ناراحت کرده است.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به موضع دولت ترامپ نسبت به برجام گفت: آمریکا در حال تبدیل برجام به یک جسم مرده است. آنها نه برجام را پاره می کنند و  نه آن را تایید؛ آنها در پی اصلاح برجام هستند که این خود یک تهدید است.

وی ادامه داد: در وزارت دارایى آمریکا نیز هراز گاهى جلساتی  تشکیل می دهند و  بنگاه هاى اقتصادى را از همکارى با ایران باز می دارند.اگر کنگره هم برجام را رد نکند، برجام بی خاصیت با برجام پاره شده فرقى نداد. دولت ما باید تأخیر در اجراى برجام را با اروپایى ها حل و فصل کند.  اگر آمریکا فعال نیست، باید پرسید چرا اروپا همکارى نمی کند، دولت باید با مواضع شجاعانه ترى با این مسأله مواجه شود.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چرا اعراب به انتقال پایتخت اسرائیل به قدس واکنش نشان نمی دهند پاسخ داد: احتمالا ترامپ یک فریب جدى خورده است، عده اى از داخل منطقه به وى اخبار غلط دادند، زیرا ریسک این کار بسیار بالاست. انتقال پایتخت بدتر از اشغال فلسطین است.

وی ادامه داد: قدس و مسجدالاقصى بعد از مکه و مدینه مقدس ترین مکان مسلمانان است و در قرآن نیز به آن اشاره شده است که مبارک است. اگر آنها بیایند و قدس را بگیرند، مسئله  جنگ با مسلمانان مطرح خواهد بود  که همه ى مسلمانان درگیر آن هستند. موضوع اشغال قدس مثل این است که مکه و مدینه را اشغال کنند.

 رضایی خاطرنشان کرد: اگر آمریکا تا دیروز از اسرائیل حمایت می کرد، از امروز باید شخصى بیاید از آمریکا در مقابل مسلمانان دفاع کند.

دبیر مجمع تشخیص مصلح نظام در پاسخ  به سؤالی پیرامون یادداشت عبدالوارى اطوان مبنی بر این که  جهان اسلام به این شوک نیاز داشت، چرا که خیانتکاران را شناخت گفت: این حادثه بسیارى از جریانات را مشخص می کند. مثلا جنبش فتح نیز اعلام کرده که اگر این فنته متوقف نشود؛ ما اسلحه به دست می گیریم و این حادثه برکات زیادى براى محور مقاومت خواهد داشت.

رضایی ضمن اشاره به مقاله نشریه جروزالم پست که نوشت اکثر دولتهاى عربى با این انتقال موافق خواهند بود، تصریح کرد: این یکى از عوامل فریب خوردگى ترامپ و اسرائیل است. ترکى فیصل، رییس سابق سازمان اطلاعاتی عربستان در ماه هاى گذشته رابط بن سلمان با اسرائیل بوده و بارها به اسرائیل  رفت و آمد داشته است و این گونه اخبار متکى به چنین اطلاعاتى است. آیا عربستان می‌تواند ضمانت کند که جهان اسلام و اعراب را کنترل کند؟ قیامى که آغاز شده، قدرتمندترین قیام  در فلسطین  و منطقه خواهد بود زیرا همه مسلمانان و مسیحیان نیز به میدان آمده اند.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: انتفاضه آزادى قدس چند روزى است که آغاز شده و پشتوانه اى قوى دارد، امروز جهان اسلام جریحه دار شده است. ما چند ماه است نسبت به تحرکات پشت پرده ى آل سعود و عربستان واقف هستیم و شوراى حکام خلیج فارس هم تشکیل شد که مسئله قدس را با مطرح کردن نام ایران به حاشیه ببرد.

وی ادامه داد: اسرائیل جایى را خارج از قدس شریف  به نام قدس شرقى معرفی کرده  که  پایتخت فلسطین باشد. قدس شرقى مطرح شده توسط بن سلمان یک موضوع بیهوده است و قدس شرقى اصلى همین بیت المقدس  است. نقش خیانتکارانه بن سلمان در این موضوع کاملا واضح است و ملت ها به زودى متوجه خیانت بزرگ عربستان به جهان اسلام خواهند شد. آمریکا و اسرائیل و عربستان در پشت پرده همکارى نزدیکى حتى بدون اطلاع اروپایى ها دارند.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام  با اشاره به سفر ترامپ به عربستان افزود: ترامپ در سفرى که به ریاض کرد، ٥ ساعت جلسه خصوصى با بن سلمان داشت. در این شش ماه، داماد ترامپ  بارها به عربستان سفر کرده که حاکى از بحث هاى جدى میان این دو کشور است. ترامپ پس از سفر به ریاض؛ مستقیما به تل آویو پرواز کرد که معناى این سفر چیزى جز همکارى آمریکا اسرائیل و عربستان نیست.

وی خاطرنشان کرد: همه چیز از رقص شمشیر ترامپ و ملک سلمان آغاز شد. ما اطلاعاتی داریم که حتی عده ای از شاهزادگان سعودی که دستگیر شده اند مدارکی مبنی بر همکاری آل سعود و آمریکا و اسرائیل در دست دارند.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام به تاثیر خشم مسلمانان از افشای روابط سعودی ها و صهیونیست ها اشاره کرد و گفت: اگر خدای ناکرده این خشم مسلمانان فروکش بکند، بن سلمان و نتانیاهو منطقه را به آتش می کشند و کلا منطقه سرنوشت دیگری پیدا می کند ولی اگر شکست بخورند، کاملا برعکس می شود. زمینه ها نشان می دهد که جهان اسلام مقاومت خواهد کرد. پیش بینی من این است که این مبارزه حتما به سلاح هم کشیده می شود و درگیری ها در کرانه باختری شدیدتر خواهد شد. حتی در خارج از فلسطین علیه اسرائیل و آمریکا اقداماتی صورت خواهد گرفت؛ مگر اینکه آمریکایی ها از تصمیم خود برگردند و با برگشت خود انتفاضه را به نوعی به سکوت بکشانند.

فرمانده سپاه پاسداران در دوران دفاع مقدس به اقداماتی که کشورهای مسلمان می توانند در پاسخ  اهانت ترامپ، انجام دهند اشاره کرد و گفت: کشورهای اسلامی می توانند حداقل سفرای خود را از آمریکا فرا بخوانند. کشورهایی مانند امارات و کویت ، فروش نفت خود را کم کنند و با این اقدام اگر عرضه نفت را  ۳ تا ۴ میلیون بشکه در روز کاهش دهند،  خواهند توانست قیمت نفت را  به بالای صد و پنجاه دلار برسانند. با قطع فروش نفت و تحریم کالاهای آمریکایی به دعوت الازهر، کارهای بزرگی انجام خواهد شد. بسیاری از مسلمانان به فتوای الازهر اعتقاد دارند و معمولا هم الازهر از این نوع اطلاعیه ها کم صادر می کند. اطلاعیه اخیر الازهر نشان می دهد که بحث جدی است و کارهای زیادی می توان انجام داد. انسجام فلسطینی ها هم یاس را برای صهیونیست ها به دنبال خواهد آورد. صهیونیست ها در سالهای اخیر رابطه حماس با محور مقاومت و سوریه را تضعیف کرده بودند. جبهه مقاومت که از ایران تا سوریه و لبنان را شامل می شود،  می تواند در روزهای آینده حرکت خوبی از خود  نشان دهد. پیشنهاد می کنم در ایران،عراق ، سوریه و لبنان با سید حسن نصرالله ، رهبران حماس و رهبران جهاد اسلامی جلسات مشترکی تشکیل شود که بسیار موثر است و وحشت را در اسرائیل  موجب خواهد شد و در خود آمریکا بسیاری از نخبگان را به فکر وادار می کند. چندی قبل، جوی در آمریکا به راه افتاده بود که از بس وی  افتضاح به بار آورده خواستار استعفای ترامپ بود.  فشارهای جهان اسلام می تواند در سرنوشت  ترامپ موثر باشد و او را به استعفا وادارد.

استاد دانشگاه جامع امام حسین(ع) در خصوص برخی اختلاف نظرها در درون جبهه مقاومت فلسطین گفت: تا دیروز اگر بهانه هایی برای وحدت وجود داشت، این بهانه ها دیگر کارساز نیست. این که حماس تندروی می کند یا ابومازن محافظه کار است پذیرفته نیست. پیش بینی من این است که اتحاد خوبی در بین فلسطینی ها شکل خواهد گرفت.

رضایی افزود: آقای ترامپ تیر خلاص را به سازش زد. توافق نامه اسلو و تشکیل دو دولت را از بین برد. این کار آقای ترامپ، تیر خلاص به گروه های سازش بود. مگر اینکه آمریکا عقب نشینی کند. ابومازن نسبت به این اقدام اعتراض جدی کرده است. جنبش فتح از عبارت جنگ علیه ملت فلسطین استفاده کرده است. حماس هم اعلام کرده که صهیونیست ها و آمریکا از خط قرمز ما عبور کرده اند. ادبیات این گروه ها متفاوت اما در یک محور است.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام درباره دلایل هوشیاری  ملت ایران و پایداری ایرانیان در برابر توطئه های استکبار جهانی گفت: هیچ ملتی مثل ملت ما آمریکا و انگلیس را نشناخته است. بیش از صد سال است که ما با آنها دست و پنجه نرم کرده ایم. از مشروطه تا ۱۵ خرداد و حادثه ۱۶ آذر و ۱۳ آبان و  تازپیروزی انقلاب و بعد از پیروزی انقلاب تا الان ما آمریکا را آزموده ایم. بعضی روشنفکران ما این تجارب  را انکار می کنند. بارها ثابت شده که آمریکا قابل اعتماد نیست. برخی روشنفکران ما سیاست آمریکا را یکپارچه می بینند. حال آن که  روسای جمهور آمریکا، سیاست های یکدیگر را قبول ندارند. کلینتون، بوش، اوباما و ترامپ متفاوت هستند و دولت ها پس ازتغییر، سیاست های دیگری را در پیش می گیرند. اشتباه دوم روشنفکران ما خوش بینی به آمریکایی هاست. فکر می کنند که آنها منافع را با ما به طور مساوی تقسیم می کنند، بارها اما خلاف این تصور ثابت شده است. رفتار حکیمانه مقام معظم رهبری در دوران دولت های مختلف اثبات این بی اعتمادی به آمریکا را بر همگان آشکار ساخته است. آقای اوباما برداشتش این است که با ایران نمی توان جنگید و باید با مذاکره امتیاز گرفت. ترامپ می خواهد با ماجرا جویی منافع آمریکا را تامین کند. هدف همه آنها یکسان  اما روش هایشان متفاوت است.

محسن  رضایی با ارزیابی رفتار سازمان ملل متحد در  مساله فلسطین گفت: فلسطینی ها نباید هیچ امیدی به سازمان ملل داشته باشند. این همه قطعنامه در شورای امنیت صادر شده و عمل نشده. البته فلسطینی ها باید در شورای امنیت شکایت کنند و صدای خود را به گوش جهانیان برسانند. مساله اصلی در جهان اسلام توسط خود فلسطینی ها باید حل و فصل شود.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام به تاریخچه تشکیل رژیم جعلی اسرائیل اشاره کرد و گفت: بسیاری از تاریخ نگاران می دانند که طی دو قرن جنگ میان مسلمانان و مسیحیان در فلسطین چه گذشته است و چگونه  درست بعد از برچیده شدن استعمار انگلیس در فلسطین، اسرائیل زاده شد. گویی اسرائیل تشکیل شد تا از مسلمانان انتقام گرفته شود. تا زمانی که اسرائیل در منطقه باشد، پیشرفتی در جهان اسلام و تمدن سازی نخواهیم داشت. باید اسرائیل را از منطقه بیرون کرد. برای بازیابی اعتبار تمدن اسلامی در قرون چهارم و پنجم هجری ، باید در  مقابل اسرائیل ایستاد. تا زمانی که اسرائیل در منطقه حضور داشته باشد، ما رنگ صلح و توسعه را نخواهیم دید.

وی افزود: در روزهای اخیر، درگیری بین اسلام و صهیونیسم فوق العاده شدید تر شده است. تقریبا چند ماه پیش ١٧گروه اسرائیلی اطلاعیه دادند که اگر پایتخت به بیت المقدس منتقل نشود، وجود اسرائیل بی معنا است.  گفتند ما آمده ایم تا مسجد الاقصی را تخریب کنیم و هیکل سلیمان را از زیر این مسجد بیرون بیاوریم و به روز موعود برسیم. بنا بر این اسرائیل  اساسا برای تخریب مسجد الاقصی ایجاد شده است.  از طرفی برای جهان اسلام مسجد الاقصی  فوق العاده مهم است. پیش بینی من این است که جهان اسلام در این مصاف، اسرائیل را یک گام به نابودی نزدیکتر خواهد کرد.

رضایی با اشاره به برخی جریان سازی های مخرب در کشور گفت: گاهی در کشور ما جوسازی هایی می شود که چرا ایران در عراق، لبنان و سوریه حضور دارد و مدام می گویند که ایران در آنجا پول خرج می کند، حال آن که باید گفت چرا نباید اقتصاد ما وارد عراق و سوریه و لبنان شود؟  چرا نباید ده ها میلیارد دلار از تجارت با این کشورها به دست بیاوریم؟ چرا باید عقب نشینی کنیم؟  مهم این نیست که یک دلار در کجا هزینه می شود، مهم این است که در نتیجه هر دلار که هر جا خرج می کنیم ده دلار به دست بیاوریم. مگر ما  از هر یک دلار که در ایران خرج می کنیم چند دلار برداشت می کنیم. از دلارهایی که در ایران خرج می کنیم، هر دلارش یک دلار هم درآمد ندارد. بنابراین مهم این است که ما از این فضای سیاسی که در عراق و سوریه و لبنان  فراهم آمده، استفاده کنیم و کالاهای ایران را به آنجا برسانیم.

استاد دانشگاه امام حسین (ع) دلیل  عدم استفاده از فضای کسب و کار در کشورهای همسایه را این طور بیان کرد: ما وقتی در کشور خودمان این همه بیکاری داریم و مردم کالاهای ما را نمی خرند، انتظار داریم که مردم سایر کشورها خودروهای  ما را  که این همه کشته و مجروح می دهند،خریداری کنند؟ مجلس و دولت باید فکری اساسی کنند؛ زیرا  فضا برای پیشرفت آماده است اما پشت  سر سربازان ما کالاها و تجارت ایرانی به کشورهای منطقه نمی رود.

وی افزود: از مردم و تحلیلگران تقاضا می کنم به جای اینکه به سربازان خودمان فشار بیاورند، به دولتمردان و مجلسی ها فشار بیاورند که تجارت ما پشت  سر سربازان روانه عراق و سوریه شود،  نه اینکه تجارت ترکیه پشت  سر سربازان ما بیاید. اخیرا یک قراردادی بسته شده که کامیون های ترکیه از خاک ایران به قطر بروند، حال آن که جای سؤال است که  چرا کامیون ها و تجارت ما نباید راهی قطر شود؟

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز