خبرگزاری کار ایران

بازتاب سفر بوریس جانسون به ایران، در رسانه‌های جهان

asdasd
کد خبر : ۵۶۸۲۹۵

سفر بوریس جانسون وزیر خارجه بریتانیا به ایران بازتاب گسترده‌ای در رسانه‌های بریتانیا و جهان داشت.

به گزارش ایلنا، اغلب رسانه‌ها دلیل اصلی سفر وزیر خارجه بریتانیا به ایران را گاف سیاسی چندی پیش او در مورد دلیل سفر نازنین زاغری به ایران می‌دانند.

رویترز در گزارشی سفر جانسون را برای رایزنی جهت آزادی نازنین زاغری خواند و نوشت: « انتظار می‌رود بوریس جانسون در سفر دو روزه خود به تهران فشارهایی برای آزادی زاغری به این کشور اعمال کند.»

این خبرگزاری به دیدار دیروز ظریف با جانسون اشاره کرد و نوشت: « در این دیدار درباره همکاری‌های دوجانبه تجاری و اقتصادی تبادل‌نظر شده است.»

این رسانه بریتانیایی به بازتاب رسانه‌ای سفر جانسون در ایران نیز اشاره کرده و نوشت: « در رسانه‌ها حرفی از صحبت‌ها درباره زاغری مطرح نشده است اما جانسون خودش پیش‌تر در بیانیه‌ای اعلام کرده بود که قرار است نگرانی‌های عمیقش درباره شهروند دوتابعیتی بریتانیا را به گوش مقامات ایرانی برساند.»

رویترز همچنین به دیدار جانسون با علی شمخانی دبیر شورای علی امنیتملی و علی لاریحانی رییس مجلس هم اشاره کرده است.

روزنامه «هرالد اسکاتلند» در گزارشی به نگرانی‌های عمیق وزیرخارجه انگلیس بابت نازنین زاغری و تاکید او به این نگرانی‌ها در سفرش به تهران اشاره کرد و نوشت: «جانسون به دنبال تلاش برای آزادی نازنین زاغری زندانی ایرانی –بریتانیایی در ایران، با جواد ظریف در تهران دیدار داشت.»

در این گزارش ادعا شد: « ایران تابعیت دوگانه را قبول ندارد و درخواست مقامات بریتانیایی برای دیدار با زاغری را رد کرده است. این در حالی است که جانسون هم در سفر دو روزه خود خواستار دیدار با زاغری شده بود. جانسون گفته بود او می‌خواهد سفرش به ایران سازنده باشد اما پذیرفته که در بسیاری از مسائل با ایران توافق نظر ندارد و این علی‌رغم بهبود روابط با ایران بعد از توافق هسته‌ای است.»

روزنامه هرالد همچنین به صحبت‌های وزیر خارجه بریتانیا که گفته بود ایران کشوری برجسته و از نظر استراتژیک مهم است اشاره کرد و نوشت: «با این حال او تاکید داشته که منطقه‌ای بی‌ثبات و ناآرام برای امنیت بریتانیا حائز اهمیت است.  

در این گزارش تاکید شده که این سومین سفر یک وزیر خارجه بریتانیا به تهران از سال ۲۰۰۳ است و در حالی اتفاق افتاده که خاورمیانه شاهد تنش‌های مردمی به واسطه اعلامیه دونالد ترامپ در مورد جابه‌جایی سفارت آمریکا به بیت المقدس است.

«گلف نیوز» هم در گزارشی به قرار گرفتن مساله نازنین زاری در دستور کار دیدار جانسون با مقامات ایرانی اشاره کرد و نوشت: «جانسون درحالی وارد ایران شده که انتظار می‌رود پرونده نازنین زاغری که در ایران به جرم تلاش برای جاسوسی به ۵ سال حبس محکوم شده است، در دستور کار او قرار داشته باشد.»

بر اساس این گزارش، دفتر امور خارجی وزارت خارجه بریتانیا در بیانیه‌ای اعلام کرده که جانسون با همتای ایرانی خود روز شنبه دیدار کرد و با حسن روحانی روز یکشنبه دیدار خواهد داشت و در این دیدارها هم درباره بسیاری از مسائل از جمله مساله نازنین زاغری مذاکره خواهد شد. جانسون در این بیانیه گفته قرار است برای مسائل انسان‌دوستانه، درخواست آزادی زاغری را از ایران داشته باشد.

این پایگاه خبری عربی در ادامه گزارش خود به تور خلیج فارس جانسون اشاره کرده و نوشت: « وزیر خارجه در این سفر به سه کشور منطقه سفر کرده و قرار است بر توافق هسته‌ای ایران و چگونگی پایان درگیری‌ها در یمن تمرکز داشته باشد.»

گلف نیوز در ادامه این گزارش نوشت: «همزمان با سفر جانسون به تهران، پرس‌تی‌وی مستندی را درباره اتهامات نازنین زاغری و تلاش او برای علیه ایران پخش کرده است. اتهامی که از سوی خانواده زاغری رد شده است.»

بر اساس این گزارش، لندن قرار است ۴۰۰ میلیون پوند برای یک قرارداد تسلیحاتی مربوط به قبل از انقلاب ۱۹۷۹ به ایران بپردازد و گفته می‌شود این پرداخت هیچ ارتباطی به آزادی زاغری ندارد . این در حالی است که همین الگو در ارتباط با آمریکا و آزادی چهار زندانی آمریکایی در ایران نیز اجرا شد.

گلف‌نیوز نوشت: « در عین حال رسانه‌های بریتانیایی از جمله بی‌بی‌سی از جانسون خواسته‌اند که درباره مساله بلوکه شدن دارایی‌های ۱۵۰ ایرانی مشغول به کار در ایرن رسانه هم با مقامات ایران مذاکره کند.»

گلف نیوز در ادامه این گزارش خود نوشت: « برخی در ایران بریتانیا را «روباه پیر» می‌خوانند. در تبلیغات انتخاباتی سال ۲۰۱۶ در ایران، تصویر ملکه الیزابت در حالی که سر شتر بر بدن او قرار گرفته بود در پوسترهایی در تهران دیده می‌شد. آنها با این کار قصد داشتند رای‌دهندگان را از دخالت خارجی‌ها در انتخابات برحذر دارند. »

نیویورک تایمز هم در گزارشی به این سفر پرداخت و نوشت: «جانسون برای رایزنی با ایران جهت آزادی زندانی بریتانیایی به ایران سفر کرد.»

در این گزارش به بهبود روابط بعد از توافق هسته‌ای اشاره و گفته شده با این حال این توافق به واسطه تصمیم‌های رییس‌جمهور آمریکا مبنی بر عدم تایید پاینبدی ایران به برجام و تهدید او به نابودی این توافق در معرض خطر است. وزیر خارجه بریتانیا به عنوان یکی از امضاکنندگان این توافق بر حمایت کامل خود از این توافق تاکید کرده است. اما مساله اتهامات و محکومیت شهروند ایرانی – بریتانیایی در تهران تنش‌های بین دو کشور را عمیق‌تر کرده است.بسیاری از افراد در ایران به بریتانیا بی‌اعتماد هستند و این کشور را به دلیل داشتن سابقه تاریخی طولانی در دخالت در امور سیاسی این کشور محکوم می‌کنند.»

نیویورک تایمز همچنین به اظهارات جانسون درباره اقدامات زاغری در ایران و تلاش او برای آموزش روزنامه‌نگاری هم اشاره کرده و نوشت: «جانسون به تشدید محکومیت زاغری به دلیل این اظهارت محکوم شده است. خانواده و  نزدیکان او در بیانیه‌ای گفته‌اند که این اظهارت غلط بوده و پیچیدگی‌هایی را برای او در ایران ایجاد کرده است.»

نیویورک تایمز مدعی شد: « تنها یک روز بعد از این اظهارات از سوی جانسون، جلسه استماعی در دادگاه برای زاغری برگزار شد. وزیر خارجه بریتانیا از اظهارات خود معذرت‌خواهی کرد و گفت این اظهارات اشتباه بوده است. در نتیجه انتظار می‌رود سفر او به ایران برای رایزنی جهت آزادی زاغری باشد.»

نیویورک تایمز به بدهی‌های انگلیس به ایران هم اشاره کرده و نوشت: « گفته می‌شود قرار است ۴۰۰ میلیون پوند در ازای قراردادهای مربوط به قبل از انقلاب ۱۹۷۹ به ایران پرداخته شود.هر دو طرف یعنی ایران و بریتانیا ارتباط این مساله به آزادی زاغری را رد کرده‌اند اما به نظر می‌رسد مشابهت‌هایی میان الگوی آزادی زندانیان آمریکایی در ایران در خلال برجام و بازپرداخت بدهی‌های آمریکا به ایران وجود داشته باشد.»

آژانس خبری فرانسه هم در گزارشی با اشاره به این سفر نوشت: «وزیر خارجه بریتاتیا صبح روز شنبه برای رایزنی با ایران به منظور آزادی نازنین زاغری که به دلیل یکی از گاف‌های خود جانسون پرونده‌اش پیچیده شده به ایران سفر کرد.»

بر اساس این گزارش سفر سه روزه جانسون به منطقه با توقف یک روزه در عمان آغاز شد و قرار است امروز به امارات سفر کند. این اولین سفر یک وزیر خارجه بریتانیا به ایران از زمان توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ است. این سفر با اعتراضات مردمی جهان اسلام به تصمیم ترامپ برای جابه‌جایی سفارت آمریکا به اورشلیم همزمان شده است.

جانسون پیش از این سفر گفته بود که روابط با ایران از سال ۲۰۱۱ در حال بهبود است. با این حال مسائل زیادی وجود دارد که ما در آن توافق‌نظر نداریم.

سفارت بریتانیا در ایران، در سال ۲۰۱۵ بعد از یک دوره قطع روابط مجددا بازگشایی شد و سال گذشته روابط به طور کامل به حال اول بازگشت.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز