خبرگزاری کار ایران

لاریجانی در نطق پیش از دستور:

تصمیم ترامپ درباره پایتخت رژیم صهیونیستی، قلوب مسلمانان را آزرد / اتحادیه عرب اقدام عملی نکند، به بی‌عُرضگی متهم می‌شود

asdasd
کد خبر : ۵۶۸۲۷۰

رییس مجلس شورای اسلامی با اشاره به تصمیم اخیر ترامپ درباره سفارت ایران در اسرائیل گفت: اگر اتحادیه عرب و کشورهای اسلامی به اقدامی عملی دست نزنند، نه‌تنها در تاریخ به بی‌عُرضگی در این حادثه مهم متهم می‌شوند بلکه ایالات متحده را گستاخ‌تر می‌کند.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایلنا، علی لاریجانی در نطق پیش از دستور امروز خود در جریان نشست علنی مجلس شورای اسلامی خطاب به نمایندگان مجلس اعلام کرد: با توجه به این‌که امروز لایحه بودجه تقدیم مجلس می‌شود، فرصت کوتاهی است که به چند نکته اشاره کنم. 

وی افزود: حادثه زلزله در کرمان و چند استان دیگر باعث تاثر شد و از کمیسیون عمران خواسته شد وضعیت را بررسی و به مجلس گزارش دهد. طرح حمایت از آسیب‌دیدگان زلزله در دستور کار مجلس قرار دارد که سریع‌تر به آن رسیدگی خواهد شد.

رییس قوه مقننه همچنین به خانواده کوهنوردانی که در حادثه اخیر جان خود را از دست دادند، تسلیت گفت و ادامه داد: لازم است پیروزی‌های ورزشکاران عزیز ایرانی که قلوب ایرانیان را شاد کردند، تبریک بگوییم.

نماینده قم در مجلس در ادامه به حوادث اخیر در منطقه اشاره کرد و گفت: هیچ‌یک از این حوادث به اندازه اقدام ناشیانه رییس‌جمهوری آمریکا در مورد دستور جابه‌جایی سفارت این کشور در فلسطین اشغالی قلوب مسلمانان را آزرده نکرد وحتی کشورهای دوست آمریکا نیز این اقدام ناپسند و غیرعقلانی را تقبیح کردند.

وی افزود: کشورهای اسلامی در قبال این تصمیم موضع‌گیری کردند و هیچ‌یک از روسای جمهوری آمریکا چنین رفتار ناشایستی نداشتند اما رییس‌جمهوری فعلی این کشور پس از تماس تلفنی با چند تن از روسای کشورهای عربی با گستاخی به چنین عملی دست زد.

رییس مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: اخبار پشت صحنه حکایت از آن دارد که این اقدام در چارچوب طرحی سامان یافته که از قبل با برخی کشورها در حمایت از رژیم صهیونیستی، عادی کردن روابط با این رژیم و به فراموشی سپردن ماجرای غم‌انگیز فلسطین هماهنگی صورت گرفته و اگر چنین باشد این کشورها تمام حیثیت خود را برای هیچ حراج کرده‌اند.

وی افزود: ما نمی‌خواهیم این اخبار را باور کنیم اما محاسبه‌ای ساده نشان می‌دهد آمریکا چه فضاحتی ایجاد کرده و اگر کشورهای عربی حساب خود را جدا نکنند، به حیثیت خود ضربه زده و کشورهای مسلمان را در مقابل خود خواهند دید.

او یادآور شد: چندی پیش رییس‌جمهوری آمریکا در مانوری که در منطقه داد و با سر و صدا برخلاف تبلیغات انتخاباتی خود، حرف‌های جدید سر داد و در ازای آن حدود ۵۰۰ میلیارد دلار از اموال منطقه را به جیب زد و با کمال وقاحت اعلام کرد وقتی سعودی‌ها و برخی کشورها به ما قول پول دادند، در جلسه‌شان حضور یافتم.

رییس مجلس شورای اسلامی همچنین خاطرنشان کرد: اخیراً حتی از کشور بحرین نیز نگذشت و با پررویی در توییتی اعلام کرد پول خوبی از فروش سلاح به این کشور دریافت کردم. آمریکا نتیجه این بذل و بخشش کشورهای منطقه را این‌گونه پاسخ داد که پول را از آن‌ها گرفت اما همه آرمان‌های عربی و اسلامی را به پای رژیم صهیونیستی ذبح کرد. در این ماجرا جدای حمایت از آمریکا، بیشترین خسارت را این کشورها دادند. چرا؟!

وی افزود: اگر آمریکا بدون اطلاع آنان چنین اقدامی کرده که نشان‌دهنده کمال بی‌اعتنایی آمریکا به این کشورهاست. این اقدام یادآور سخنرانی چند دهه قبل کسینجر است که گفته بود ارزش منابع نفتی کشورهای عربی برای ما بسیار بیشتر از خود آن‌ها است. علی‌القاعده با چنین فرضی باید در رفتار این کشورها آثاری از تنبه دیده شود که این‌قدر دولت و ملت خود را تحقیر نکنند.

او گفت: اگر در آینده چرخشی در رفتار آنان دیده شود، آثاری از غیرت دینی و ملی را می‌توان مشاهده کرد اما اگر آمریکا با اطلاع آنان چنین اقدامی انجام داده است، اوج فلاکت سیاسی‌شان است و این مسئله‌ای نیست که از ذهن ملل مسلمان به‌خصوص فلسطینیان مظلوم محو شود.

لاریجانی خاطرنشان کرد: نفرت این ماجرال برای آنان ابدی خواهد بود. امیدواریم این اقدام بدون اطلاع تمام این کشورها که این روزها موضع‌گیری کردند، اتفاق افتاده باشد و این کشورها نیز همچون همه کشورهای مسلمان مخالف اقدام آمریکا باشند.

نماینده قم در مجلس همچنین گفت: خسارت عمده را آنان متحمل شده و بیشترین ضربه را اقدامات آنان به پیکره جامعه اسلامی زده است و حال انتظار می‌رود کشورهای اسلامی به‌ویژه این کشورها، موضعی یکپارچه در برابر آمریکا اتخاذ کرده و علیه آمریکا اقدامات عملی انجام دهد تا ایالات متحده دیگر هوس رفتار ارباب-رعیتی با آنان نداشته باشد.

وی افزود: انتظار حداقلی ملت‌های مسلمان در برابر این گستاخی آمریکا این است که روابط سیاسی با این کشور را تعلیق نمایند تا آقای ترامپ درد رفتار تحقیرآمیز نسبت به مسلمانان را درک کند.

رییس قوه مقننه یادآور شد: اگر همت بلندتری دارند، روابط تجاری خود با آمریکا را متوقف کنند تا این رئیس‌جمهور متقلب تاجرمسلک بفهمد با حیثیت مسلمانان نمی‌تواند تجارت کند.

رییس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در کنفرانس کشورهای عربی در حد اعلام مواضع اقدامی صورت گرفت، اما اگر اتحادیه عرب و کشورهای اسلامی به اقدامی عملی دست نزنند، نه تنها در تاریخ به بی‌عُرضگی در این حادثه مهم متهم می‌شوند که ایالات متحده را گستاخ‌تر می‌کند.

لاریجانی در پایان تصریح کرد: البته ملت غیور و شجاع فلسطین راه خود را یافته‌اند و رژیم بی‌هویت صهیونیستی نمی‌تواند با زد و بند با آمریکا و چند کشور زبون منطقه، صورت مسئله را تغییر دهد و برای مردم فلسطین جانمایی جدیدی در سرزمین‌های دیگر کند. سرزمین فلسطین متعلق به ملت فلسین است و خداوند مَکر صهیونیست‌ها و آمریکایی‌ها را به ذلت آنان بدل خواهد کرد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز