خبرگزاری کار ایران

رییس‌جمهور در صحن علنی مجلس:

بودجه ۹۷ بر مبنای اشتغال فراگیر و رفع فقر و ایجاد عدالت است/ عربستان بمباران یمن و التماس برای رابطه با صیهونیزم را قطع کند

asdasd
کد خبر : ۵۶۸۲۶۵

رییس‌جمهور با بیان اینکه چارچوب وعده‌های انتخاباتی‌اش در لایحه بودجه سال ۹۷ تبلور یافته است، اظهار کرد:‌ پایه بودجه سال آینده بر شفافیت است و پرداخت به دستگاه‌ها برمبنای عملکرد سه ماهه آنها است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی که برای تقدیم لایحه بودجه سال ۹۷ به صحن علنی مجلس شورای اسلامی رفته بود، گفت: خدارا شاکرم که امسال اولین بودجه سال دوازدهم و پنجمین بودجه از ابتدای دولت یازدهم در موعد قانونی تقدیم مجلس شورای اسلامی می‌شود و امیدواریم طبق آیین‌نامه مجلس در روند بررسی ۴۹ روزه در کمیسیون‌ها، اواخر دی ماه شاهد بررسی در صحن علنی باشیم و تا آغاز دهه فجر، لایحه در اختیار دولت به صورت قانون قرار بگیرد.

لایحه بودجه امسال کاملا متفاوت از سال‌های گذشته است

وی با بیان اینکه لایحه بودجه امسال کاملا متفاوت از سال‌های گذشته است، اظهار داشت: در واقع در این لایحه بودجه به خوبی روشن شده که بودجه یک لیست درآمدی و هزینه‌ای تنها نیست. بلکه بودجه سالانه برشی از برنامه چهارساله دولت است.

رییس جمهور ادامه داد: تمام وعده‌های اصلی دولت دوازدهم در انتخابات ۹۶ چارچوب‌های اصلی‌اش در این لایحه تبلور یافته و بودجه سال ۹۷ به معنای آغاز برنامه‌های دولت دوازدهم است.

پایه بودجه سال آینده بر شفافیت است

روحانی با بیان اینکه تمام وعده‌های اصلی که دولت به مردم داده و هر آنچه که مورد مطالبه مردم در ایام انتخابات بود از جمله اشتغال و رشد اقتصادی رفع فقر و کاهش نابرابری‌ها و حضور بخش خصوصی در اقتصاد کشور، در این لایحه به خوبی مشاهده می‌کنید، تصریح کرد: شما در تبصره ۱۴، ۱۸ و ۱۹ به خوبی خواهید دید که یک تحول بزرگ در بودجه امسال خواهد بود. دولت یک روندی را شروع کرده و در سال‌های آتی ادامه خواهد داد.

وی با بیان اینکه پایه بودجه سال آینده بر شفافیت است و پرداخت به دستگاه‌ها برمبنای عملکرد سه ماهه آنها است، خاطرنشان کرد: آنچه که در گذشته صورت می‌گرفت این بود که دستگاهی می‌گفت در سال گذشته هزار تومان را گرفته‌ام و ۹۹۰ تومان را هزینه کرده‌ام و برای سال آینده ۱۱۰۰ تومان می‌خواهم و دستگاهی که صرفه جویی کرده و کمتر هزینه می‌کرد، در سال آینده کمتر بودجه می‌گرفت از این رو به ویژه‌ در ماه‌های آخر سال رقابتی برای بیشتر هزینه کردن بود تا برای سال بعد بودجه بیشتری بگیرند.

اینکه برای گرفتن اعتبارات تسلسلی ایجاد شده بود

رئیس دولت تدبیر و امید با بیان اینکه برای گرفتن اعتبارات تسلسلی ایجاد شده بود، ابراز داشت: مسیری ایجاد شده بود که به نفع کشور نبود. دستگاه‌ها تشویق به اجرا نمی‌شدند. نمی‌دانستیم یک خدمت برای دولت چقدر هزینه دارد. اگر قرار است بیماری را معالجه کنیم، با چه هزینه‌ای؟ اگر قرار است بیماری را عمل کنیم، با چه هزینه‌ای؟ اگر دانشجویی می‌خواهد تربیت شود، با چه هزینه‌ای؟ اگر دانش‌آموزی باید کلاس درسش را بگذارند، با چه هزینه‌ای؟ 

روحانی افزود: وقتی هزینه‌های بخش دولتی را با بخش خصوصی مقایسه می‌کردیم؛ چه مقایسه‌ای؟ دانش‌آموز مدرسه دولتی را با کیفیت پایین‌تر و با هزینه بالاتر. من وقتی می‌خواستم وزیر آموزش و پرورش انتخاب کنم به وزیر گفتم کیفیت دانش‌آموز مدرسه خصوصی را با یک میلیون هزینه و یک دانش‌آموز در مدارس دولتی ۲.۵ میلیون. ایشان گفتند اولا اگر به بخش خصوصی بدهیم یک میلیون نمی‌شود، ۸۰۰ هزار تومان می‌شود و برای بخش دولتی هم هزینه ۲.۵ میلیون تومان نمی‌‌شود بلکه سه میلیون می‌شود. 

صد در صد بودجه در بخش استانی عملیاتی خواهد بود

وی با تاکید بر اینکه ما هزینه‌ها را برای خدمت می‌کنیم، بیان کرد: باید دولت بتواند با بخش خصوصی رقابت کرده یا خدمتش را واگذار کند. ما باید بر مبنای عملکرد، هدف و نتیجه بودجه‌ریزی کنیم و نه بر مبنای هزینه پارسال. این مسئله در بودجه امسال آغاز شده است. حدود ۳۴ درصد بودجه ارائه شده عملیاتی است و باید این روند ادامه یابد تا همه بودجه‌های ما عملیاتی شود. در بخش استانی، صد در صد بودجه عملیاتی خواهد بود. 

بر مبنای عملکردهای سه ماهه بودجه در اختیار استان‌ها می‌گذاریم

رئیس‌جمهور درباره مسئله تمرکز زدایی در بودجه سال ۹۷ یادآور شد: بودجه ما به به گونه‌ای تنظیم ‌می‌شد که همه اعتبارات در اختیارات تهران است. دو، سه درصد بودجه هزینه‌ای و مقدار کمی بودجه عمرانی به استان‌ها می‌دهیم. سال آینده به جای چهار درصد، ۲۴ درصد بودجه در بخش هزینه‌ای و در بخش عمرانی ۳۰ درصد در اختیار استان‌ها قرار می‌گیرد. 

روحانی اضافه کرد: بگذاریم استان‌ها بدانند چه مقدار هزینه و چه مقدار درآمد دارند و خودشان مدیریت کنند. نمایندگان مجلس راحت‌تر بتوانند بر عملکرد استان‌ها و مسئولانش نظارت کنند و ما بر مبنای عملکردهای سه ماهه نظارت کنیم و بودجه در اختیارشان بگذاریم. 

روند بودجه‌های پیشین ادامه یابد، دولت توان اداره کشور را ندارد

وی با بیان اینکه سازمان برنامه و بودجه مسئولیت سنگینی را دارد، عنوان کرد: مشکل دیگر بودجه‌ها که من از شما کمک می خواهم، این است که ردیف اندر ردیف. ردیف‌های زیادی درست شده و معلوم نیست این پول‌ها کجا مصرف می‌شود. ردیف‌ها در بودجه امسال کاهش یافته و من از شما کمک می‌خواهم. حتما به شما مراجعه کرده و فشار می‌آورند. باید بر این ردیف‌ها نظارت کنیم که کجا می‌رود و چگونه هزینه‌ می‌شود. 

رئیس دولت دوازدهم اضافه کرد: اگر این روند ادامه یابد، فرض محال که توان مهار در دولت دوازدهم باشد، دولت بعد نمی‌تواند کشور را اداره کند و در بن‌بست قرارمی‌گیریم. امسال برای همه چالش‌های کشور ورود کردیم و این روند را در چهار سال آینده ادامه می‌دهیم. 

بودجه ۹۷ بر مبنای اشتغال فراگیر و رفع فقر و ایجاد عدالت است 

روحانی با بیان اینکه در دولت یازدهم تلاش ما ایجاد آرامش اقتصادی بود، گفت: می‌خواستیم این قطار روی ریل قرار بگیرد. الان این قطار روی ریل است. اکنون سرعت و دقت لازم می‌خواهیم، باید با سرعت پیش برویم و به اهدافمان برسیم. در سال‌های گذشته از آغاز نگران رشد بودیم چون رشدمان منفی بود. تلاش ما این بود اقتصاد ما دارای رشد باشد و تورمش قابل مهار باشد و اشتغالش قابل قبول باشد و بانک‌ها نظم پیدا کند و صندوق‌های بازنشستگی در مسیر درست قرار بگیرد و بودجه‌ریزی ما علمی درست و با شفافیت و نظارت باشد. در اشتغال حرکت بزرگ به وجود آوریم. در مسئله فقر قدم مهم برداریم.

وی تاکید کرد: اگر بخواهم بودجه امسال را در یک کلام تعریف کنم، بودجه ۹۷ بودجه‌ای بر مبنای اشتغال فراگیر و رفع فقر و ایجاد عدالت است. 

رشد تورم در دولت یازدهم مهار شد

رئیس شورای عالی اقتصاد با بیان اینکه در گذشته شرایط ما به‌گونه‌ای بود که دولت باید مسیر اقتصاد را در مسیر رشد و توسعه قرار می‌داد، اظهار داشت: در دولت یازدهم به جز سال اول، رشد مثبت اقتصادی داشته‌ایم. امسال خوشبختانه آنچه که در فصل اول امسال در مقایسه با فصل اول سال گذشته در بحث رشد شاهد بودیم، بدون نفت هفت و با نفت شش و نیم درصد است. یک قدم خوبی در رشد برداشته شده و هدف‌‌گذاری ما این است که سالانه رشد بالای پنج درصد داشته باشیم.

روحانی با بیان اینکه رشد تورم در دولت یازدهم مهار شد، تصریح کرد: هدف‌گذاری ما این بود که تا پایان دولت یازدهم تورم یک رقمی شود که این وعده ما در سال سوم دولت محقق شد و خوشبختانه همچنان یک رقمی باقی مانده است.

یکی از خواسته‌های مردم در ایام انتخابات اشتغال بود

وی به مساله اشتغال اشاره و تصریح کرد: اینکه یکی از خواسته‌های مردم در ایام انتخابات اشتغال بود و همه کاندیداها به مردم قول اشتغال می‌دادند و می‌گفتند بیکاری را کاهش می‌دهیم. در دو فصل آغازین امسال نسبت به سال گذشته ۷۵۰ هزار اشتغال خالص به وجود آمده است که رقم بسیار خوبی است. البته این رقم با تعداد نیروهای فعال در جامعه فاصله دارد.

رئیس دولت تدبیر و امید با اشاره به اهمیت بحث اشتغال در لایحه بودجه سال آینده خاطرنشان کرد: با درآمدی که در تبصره ۱۸ پیش‌بینی کردیم و با اهرم کردن این درآمد و نیز صندوق توسعه ملی و همچنین تسهلات بانکی، رقم بزرگی برای اشتغال در اختیار ما می‌گذارد. ما در سال‌های گذشته تجربه بدی در حوزه اشتغال داشتیم و هر دولتی به این عرصه ورود و تسهیلاتی برای اشتغال ارائه کرده به نتیجه مثبت نرسیده است.

برای تدوین آیین‌نامه‌های بودجه نیاز به وقت بیشتری است 

روحانی ادامه داد: تلاش ما در این است که تسهیلات بانکی در امور ویژه و خاص را کاهش دهیم و در برخی جاها وظیفه کارفرما در پرداخت بیمه را ما انجام دهیم تا شاهد حرکت عظیم در بحث اشتغال باشیم.

وی خطاب به نمایندگان مجلس ابراز داشت: اگر لایحه به همین صورت که پیشنهاد دادیم به تصویب برسد، ما در سال آینده شاهد یک حرکت پرشتاب در اشتغال خواهیم بود. اینکه اصرار داریم بودجه را تا ۱۲ بهمن به ما برگردانید برای این است که برای تدوین آیین‌نامه نیاز به وقت بیشتری است و باید تلاش بیشتری برای تصویب این آیین‌نامه‌ها کرد. 

به سمت رشد اقتصاد در مسکن رفتیم

رییس‌جمهور با اشاره به ایجاد فرصت‌های شغلی در صنعت مسکن، بیان کرد: در سال‌های قبل رشد در بخش مسکن منفی بود. از زمستان سال گذشته حرکت اصلاح شد و به سمت رشد اقتصاد در مسکن رفتیم. در سه ماهه اول امسال رشد مسکن ما مثبت ۷ است. در معدن که نیاز به رشد مثبت داشت است، رشد اقتصادی الان ۵ است.

روحانی با طرح این پرسش که ما باید چگونه مسکن مردم را تامین و بازسازی کنیم و امنیت جانی برای آنها در مسکن تامین و نشاط لازم را برگردانیم؟ یادآور شد: اگر رفتیم ۳۰، ۴۰ کیلومتر خارج شهر برجی را بالا بردیم اول گرفتاری است. آیا برای جاده، آب و برق و گاز، مدرسه، بیمارستان و کلانتری آنجا فکری کرده‌ایم؟

مسکن مهر با استقراض از بانک مرکزی و جیب مردم ساخته شد

وی با بیان اینکه یک خطای ما این بود که در سال‌های گذشته مسکن را به بیابان‌ها بردند، عنوان کرد: وسط شهر خانه‌های ۵۰ متری و ۶۰ قدیمی وجود دارد که با یک زلزله ویران می‌شوند. باید به جای اینکه در بیان خانه بسازیم، یک محله در شهر را برعهده بگیریم و منزل مناسب بسازیم و آن را به مردم منتقل کنیم. این نیاز به بودجه ندارد. این نیاز ندارد که به صندوق و پایه پولی و بانک مرکزی دست ببریم.

رییس‌ دولت دوازدهم با بیان اینکه مشکل مسکن مهر شل یا سفت بودن آن نیست، چراکه این موضوع در مرحله دوم قرار داد، گفت: باید پرسید که مسکن مهر از چه پولی درست شد؟ از استقراض از بانک مرکزی و جیب مردم. مسکن مهر از جیب فقرا بود.

ریشه مسکن مهر غلط بود

روحانی با بیان اینکه ریشه مسکن مهر غلط بود، اظهار داشت: بحث من این است که مسکن مردم را باید به طور صحیح درست کنیم و برای این کار نیاز به پول بانک مرکزی نداریم. سرمایه‌گذار می‌آورید زمین را در اختیار او می‌گذارید. او دو برابر مسکن می‌سازد. مسکن صاحبان زمین را می‌دهد و مسکنی که باقی می‌ماند هم برای سرمایه گذاری و هم سود خود بر می‌دارد.

وی اضافه کرد: وقتی با این سرمایه‌گذاران و مسکن‌‌سازان گفت‌‌وگو می‌کردیم می‌گفتند ما نیاز به هیچ چیز نداریم فقط وقتی خانه را درست می‌کنیم باید مشتری برای فروش داشته باشیم. از این رو ما باید تسهیلات ارزان قیمت برای خانه اولی‌ها، افرادی که خانه‌شان در بافت فرسوده است و افرادی که در حاشیه شهرها قرار گرفته‌اند، ارائه دهیم.

جذب سرمایه‌گذاری و صادرات نیاز به تعامل گسترده با جهان داشت

رییس‌جمهور با بیان اینکه در بخش صادرات غیرنفتی نیاز به تحول داریم، تصریح کرد: در بودجه سال آینده توجه جدی به صادرات غیرنفتی شده است که منجر به ایجاد تحول بزرگ خواهد شد. ما در زمینه صادرات غیرنفتی اول می بایست فضای جهان و منطقه را ‌آماده کنیم. جذب سرمایه‌گذاری و صادرات نیاز به تعامل گسترده با جهان داشت.

روحانی با بیان اینکه ما به حول و قوه الهی در یک کار عظیم و بزرگ در سال‌های اخیر، امنیت و ثبات را به منطقه برگرداندیم، خاطرنشان کرد: دست رزمندگان اسلام و مقاومت را می‌بوسم که استکبار جهانی و صهیونیسم را مایوس و عراق، سوریه و لبنان را امن کردند و ان‌شالله یمن هم در آینده امن خواهد شد. نمی‌خواهم بگویم تمام مشکلات امنیتی حل شده اما پایه‌های اساسی تروریسم در منطقه فروریخته است و حالا باید از لحاظ سیاسی و فرهنگی و اقتصادی در منطقه فعال باشیم.

عربستان بمباران یمن و التماس برای رابطه با صیهونیزم را قطع کند

وی اضافه کرد: ما نیازمند تحرک برای صادرات هستیم. اشتغال ما بخش بزرگش از طریق صادرات غیرنفتی درست می‌شود.

رئیس شورای عالی امنیت ملی با بیان اینکه امروز منطقه امن‌تر و بهتری داریم، ابراز داشت: ما با یک کشور در منطقه که متاسفانه زیاد حرف‌ می‌زند و حرف‌هایش هم بی‌منطق است، با آن کشور هم مشکل نداریم. عربستان سعودی به عنوان کشور همسایه ما بمباران یمن را از فردا قطع کند، سر تواضعی را که در برابر اسرائیل پایین آورده بردارد و متکی به مردم خود و منطقه باشد، ما از فردا با عربستان مشکلی نداریم. ما دو قطع را از عربستان می‌خواهیم؛ عربستان بمباران یمن را قطع کند و التماس برای رابطه دوستانه با صیهونیزم را قطع کند. آنها باید آغازگر این کار باشند.

ایران همانند امریکا پیمان‌شکن نیست

روحانی خطاب جامعه بین‌المللی بیان کرد: ما به دنیا اعلام می‌کنیم روابط ما با دنیا همانند عهدمان است. ما پیمان‌شکن نیستیم. ما همانند امریکا نیستیم. ما قرارداد را به سختی امضا می‌کنیم ولی اگر امضا کردیم، پای امضا خود می‌ایستیم. ما به عهد و عقدمان وفاداریم. ما مسلمان و ایرانی و دارای فرهنگ بلند هستیم.

وی تاکید کرد: به اروپا و امریکا و دیگر کشورها می‌گوییم تا آنها پای عهد هستند ما هم پای عهدمان می‌ایستیم. ما آغازگر نقض برجام نه هستیم و نه خواهیم بود. البته اگر آنها نقض کنند، غصه‌ای نداریم و مسیر لازم را پیش‌بینی کرده‌ایم.

تسهیلات سه درصد ارزانتر شده است

رئیس‌جمهور با بیان اینکه در سایه برجام دو تحول بزرگ در زمینه اقتصاد به وجود آوردیم، یادآور شد: یک تحول، کاهش نرخ سود تسهیلات است. سرمایه‌گذاری وقتی در کشور انجام می‌شود که سرمایه گران نباشد. ما سرمایه را باید ارزان بکنیم. اگر می‌خواهیم با دنیا رقابت کنیم، هرکس می‌خواهد سرمایه‌گذاری تسهیلات می‌خواهد و تسهیلات سه درصد ارزان‌تر شده است.

روحانی ادامه داد: دومین تحول، سرمایه‌گذاری خارجی است که سهل‌تر و آسانتر از گذشته شده است. قراردادهایی که بانک‌های اروپایی و آسیایی بسته‌ایم ده‌ها میلیارد تومان اعتبار در اختیار ماست و می توانیم از آن بهره‌برداری کنیم که با استافده آن می توانیم تحول در اشتغال ایجاد کنیم

بودجه ۹۷ برای رفع فقر مطلق است

رئیس‌ شورای عالی پول و اعتبار افزود: با اصلاح قیمت‌ها رقمی که به دست می‌آوریم معادلش را از صندوق توسعه می‌گیریم و اینها در بانک‌ها قرار می‌گیرند و بانک رقمی را روی آن می‌گذارد و این منبع جدیدی برای ایجاد تسهیلات به ویژه در صادرات غیرنفتی، بافت غیرفرسوده، کشت‌های گلخانه‌ای و... است.

روحانی با اشاره به ویژگی‌های بودجه سال ۹۷ عنوان کرد: اولین ویژگی بودجه ۹۷ موضوع اشتغال است که مهمترین نکته بودجه سال آینده است. دولت اعلام می‌کند با تجهیز این منابع می‌توان حرکت بزرگی را ایجاد کنیم. موضوع دوم، رفع فقر است. این بودجه برای رفع فقر است. در تبصره ۱۴ اساسا برای این است که به هدف رفع فقر مطلق برسیم.

حداقل‌های زندگی را تعریف می‌کنیم

وی با بیان اینکه برای اولین بار، جمهوری اسلامی ایران یک قدم مهم و بزرگ برای استانداردسازی زندگی مردم در بخش اقشار ضعیف برمی‌دارد، گفت: وعده ما در این بودجه اولین قدم‌هایش تببین شده است و رفع فقر مطلق از بودجه ۹۷ آغاز می‌شود.

رئیس‌جمهور با بیان اینکه همه می‌‌دانیم اقشاری از مردم جامعه زندگی خوبی ندارند، اظهار داشت: ما نسبت به گروه‌هایی که مورد حمایت قرار می‌گیرند همانند افراد تحت پوشش بهزیستی و کمیته امداد، پرداختی امسال‌‌شان بیش از سه برابر سال قبل شده است. این اولین قدمی است که دولت برای رفع برداشته است.

در سال آینده باید حداقل زندگی مردم را باید تعیین کنیم

روحانی با بیان اینکه ما این روند را ادامه می‌دهیم، تصریح کرد: در سال آینده باید حداقل زندگی مردم را باید تعیین کنیم. این کاری است که در سال ۹۷ اعلام خواهیم کرد و این را در یکی دو استان‌ها به صورت پایلوت انجام می‌دهیم. سازمان هدفمندی یارانه به صندوق رفاه اجتماعی امید تبدیل می‌شود

وی افزود: استانداردی را برای حداقل زندگی تعیین کرده و اعلام می‌کنیم هرکس که از این استانداردها پایین‌تر است بیاید ثبت نام کند و باید نظام تامین اجتماعی را به صورت گسترده آغاز کنیم. می‌خواهیم تمام اقشار ضعیف جامعه از حداقل استاندارد برخوردار باشند و این کار از بودجه ۹۷ آغاز می‌شود.

سازمان هدفمندی یارانه را به صندوق رفاه اجتماعی امید تبدیل می‌شود

رئیس شورای عالی اقتصاد با بیان اینکه در تبصره ۱۴ بودجه می‌خواهیم در بحث یارانه اصلاحات لازم صورت بگیرد، خاطرنشان کرد: در بخش یارانه همه معتقدیم کسانی که نیازمند هستند باید به یارانه برسند. ما سازمان هدفمندی یارانه را در این بودجه تغییر می‌دهیم و این سازمان به صندوق رفاه اجتماعی امید تبدیل می‌شود و شرایط جدیدی را برای یارانه نقدی به وجود می‌آید.

روحانی تاکید کرد: باید بتوانیم در یک چارچوبی خواست مردم را برآورده کنیم و هر آنچه به دست آمد، به مخارج دیگر برنمی‌گردد بلکه برای رفع فقر مطلق هزینه می‌کنیم یا رفع برخی از مشکلات در بخش سلامت. این کار دومی است که در بودجه ۹۷ انجام می‌گیرد.

شش هزار طرح نیمه‌‌تمام ملی و ۶۵ هزار طرح نیمه‌‌تمام استانی داریم

وی درخصوص بر زمین ماندن برخی از طرح‌‌های عمرانی ملی و استانی ابراز داشت: مسئله سوم که در این بودجه ما تاکید فروانی بر روی آن کرده ایم و در تبصره ۱۹ هم لحاظ شده به ثمر رساندن طرح‌های عمرانی کشور است.

رئیس دولت تدبیر و امید خطاب به نمایندگان بیان کرد: خواهران و برادران از شما می‌‌پرسم مشکل ما در رونق اقتصادی چیست؟ مشکل ما طرح‌های نیمه‌کاره‌ای است که رها شده، یعنی بخشی از بودجه کشور را جایی سرمایه‌گذاری کرده‌ایم اما به حال خودشان واگذار شده‌اند. ما شش هزار طرح نیمه‌‌تمام ملی و ۶۵ هزار طرح نیمه‌‌تمام استانی داریم که همه اینها سرمایه مردم است که روی زمین مانده است.

اگر طرح‌های نیمه‌تمام به سرانجام برسد رونق اقتصادی بازمی‌گردد

روحانی با اشاره به ثمرات اتمام پروژه‌های نیمه تمام یادآور شد: اگر این طرح‌های نیمه‌تمام به سرانجام برسد رونق اقتصادی بازمی‌گردد، مشکل فقر و بیکاری حل می‌شود، مشکل آب حل می‌شود، مشکل بازار حل می‌شود. آنچه که به عنوان بودجه عمرانی در نظر داریم این است که منابع عمومی دولتی که در مجموع ۳۶۸ هزار میلیارد تومان است را  تقدیم مجلس کرده‌ایم.

وی با بیان اینکه قصد داریم آنچه که بودجه عمرانی است تبدیل به اهرم شود تا در کنار صندوق، بانک، دولت و بخش خصوصی طرح‌های نیمه‌تمام را تکمیل کنیم، عنوان کرد: این کار بزرگی است که پیش‌بینی شده و انجام می‌شود. بخش خصوصی در کنار صندوق، بانک و دولت می تواند رونق اقصادی را به وجود بیاورند.

این روزها وضع ما نسبتا خوب شده است

رئیس جمهور با تاکید بر اینکه در سال‌های گذشته درآمد نفتی ما کاهش پیدا کرده بود اما حالا این روزها وضع ما نسبتا خوب شده است و امسال که درآمد نفتی ما حدود ۵۰ دلار می شود و سال دیگر بهتر می‌شود، گفت: علیرغم اینکه روزهای سختی را داشتیم طبق مصوب شما ۳۰ درصد درآمد نفت و گاز را به صندوق ریختیم و حالا امسال شما می‌خواهید که دو درصد اضافه کنیم که امسال می‌شود ۳۲ درصد. درآمد نفتی ما هم حدود ۱۵ ملیون دلار می‌شود، ۲۰ درصد هم در صندوق می‌ماند که  ۱۲ درصد هم باقی می‌ماند از نمایندگان می‌خواهیم که برای طرح‌های عمرانی سرمایه‌گذاری شود.

وی با بیان اینکه ما بر مبنای آنچه که مجلس مقرر خواهد کرد ۳۲ درصد درآمد نفتی به صندوق ریخته می‌شود، اظهار داشت: خواست ما این است که ۱۲ درصد در طرح‌های مهم از صندوق استفاده شود.

اقتصاد ما درست نخواهد شد تا زمانی که امور بانکی ما اصلاح نشود

رئیس دولت دوازدهم تاکید کرد: چندین اقدام مهم را ما انجام دادیم که اولین آن اصلاح امور بانکی است، اقتصاد ما درست نخواهد شد تا زمانی که امور بانکی ما اصلاح نشود. ما چند امور را در آخر دولت یازدهم و اول دولت دوازدهم انجام دادیم .برای این که خسارتی که از طرف چند تعاونی به وجود آمده را جبران کنیم.

روحانی ادامه داد: ۶ تعاونی متخلف که ۲۵ درصد بازار پولی کشور در اختیار این ها بود وضعیت اقتصاد کشور را نابه سامان کردند. آنها هر روز اراده می‌کردند سود نرخ سپرده گذاری‌ها را افزایش می‌دادند و هر زمان هم که می خواستند بازار ارز، سکه و املاک را بهم می‌ریختند. 

قدر سخت بود با این صندوق‌ها برخورد کردن! 

وی با بیان اینکه در اواخر دولت یازدهم خدمت مقام معظم رهبری رسیدم و گفتم که در دولت یازدهم دچار چه معضلی هستیم، ۳ الی ۴ موسسه هستند که کشور را به هم ریخته‌اند، تصریح کرد: چقدر سخت بود با این صندوق‌ها برخورد کردن! اینها همه جا را دیده بودند، از همه ارگان‌ها نامه می‌نوشتند که آقا این آدم خوبی است چرا این گونه می‌کنید؟ آدم‌‌های عجیب غریبی سفارش می‌کردند که نشان می‌داد این افراد تا کجا نفوذ کرده‌اند.

رئیس دولت تدبیر و امید با بیان اینکه با کمک مقام معظم رهبری،‌ روسای سه قوه و شورای عالی امنیت ملی کار بسیار بزرگ و عظیمی صورت گرفته است، خاطرنشان کرد: تمام آنهایی که در موسسات حساب داشتند، ۹۸ درصد پولشان را گرفته و دو درصد باقی مانده است. روسای سه قوه، بانک مرکزی و دادگاه‌ها درصدد هستند اموال این افراد را شناسایی کنند تا پول مردم را برگردانند .

حل ۹۸ درصد مشکل سپرده گذاران به یک معجزه شبیه بود

روحانی با بیان اینکه حل ۹۸ درصد مشکل سپرده گذاران به یک معجزه شبیه بود، ابراز داشت: کار بسیار عظیم و بزرگی است؛ رهبری، شورای عالی امنیت و روسای قوا در حل آن کوشش کردند، ما نباید بگذاریم این حادثه در کشور ما تکرار شود بانک مرکزی هر اختیاری بخواهد شورای امنیت به او می‌دهد. کاهش سود تهسلات قدم بزرگ بعدی  بود، ارتباط با بانک‌های خارجی قدم سوم بود.

وی ادامه داد: ما امروز سه میلیارد از پول صندوق برای اصلاح امور بانکی و ۲ میلیون و ۲۵۰ میلیون دلار برای محیط زیست می‌خواهیم. باید مساله ریزگردها، پسماندها، تالاب‌ها، دریاچه‌ها و رودخانه که مشکلات زیست محیطی فراوانی را به وجود آورده‌اند را حل کنیم.

خانه‌های ما در برابر زلزله استقامت ندارد

رییس شورای عالی امنیت ملی خطاب به نمایندگان مجلس بیان کرد: شما سری به شمال بزنید ببنید چه خبر است. وضع دریا، ساحل و جنگل را ببنید، برید جنوب ببنید چه وضعی دارد. ما باید مشکل فاضلاب و ریزگرد در استان‌های جنوبی از جمله خوزستان و بوشهر و هوای آلوده شهرهای بزرگ را حل کنیم. قدم‌هایی که برداشتیم خوب است اما باید بیشتر برداریم. ما نهال کاری را در جنوب شروع کردیم، دستگاه‌هایی که با نفت و گاز کار می‌‌کردند را تعطیل و سیستم را عوض کردیم. ماشین‌های فرسوده را تعویض کردیم.

روحانی ادامه داد: وضعیت مسکن ما باید سر و سامان گیرد. خانه‌های ما در برابر زلزله استقامت ندارد ما باید مشکل بافت‌های فرسوده و معضل آب را حل کنیم که اولین قدم بهره‌وری از آب است.

وضع صندوق‌های بازنشستگی درست نیست

وی با بیان اینکه آب کشاورزی ما باید شرایط درستی را پیدا کند و طرح‌هایی که امروز در کشور در حال اجرا شدن تحول بزرگ است، یادآور شد: دو میلیون و ۱۵۰ هزار دلار برای این امر اختصاص دادیم. ما آماده‌ایم تا مجلس شورای اسلامی به جای ۲۰ درصد ۳۲ درصد از منبع نفتی را کم کند اما برای اصلاح امور بانکی کمک‌های لازم را انجام دهد.

رئیس دولت دوازدهم در خصوص صندوق‌های بازنشستگی و تامین اجتماعی عنوان کرد: وضع صندوق‌های بازنشستگی درست نیست، شما می‌دانید مشکلاتی که در کشور وجود دارد از آسمان هفتم و خارج از مرزها نیامده است. در بسیاری از موارد تصمیم خودمان ایراد داشته است.

صندوق‌ها تمام بنگا‌ه‌ها را باید عرضه کنند و بفروشند

روحانی تاکید کرد: برای صندوق‌ها باید قدم‌های بزرگی را برداریم. تمام بنگا‌ه‌ها را باید عرضه کنند و بفروشند. ممکن است خواهان سهام باشند که این امر این اشکالی ندارد اما باید دست از بنگاه‌داری بردارند.

روحانی ادامه داد: سازمان تامین اجتماعی قدم‌های خوبی را برداشته است که در بودجه ۹۷ هم این بخش را لحاظ کرده ایم.

در مقابل قدرت‌های بزرگ آمریکا و اسکتبار نه ساکت بودیم و نه خواهیم ماند

وی با اشاره به تصمیم اخیر رئیس‌جمهور آمریکا مبنی بر انتقال پایتخت رژیم صهیونیستی به قدس گفت: بعد از اینکه توطئه ابرقدرت‌ها در منطقه برای مسلط گروه‌های تروریستی با شکست مواجه شده امروز آمریکایی‌ها به قدس شریف تعرض کردند.

رئیس‌جمهور با بیان اینکه در مقابل قدرت‌های بزرگ آمریکا و اسکتبار نه ساکت بودیم و نه خواهیم ماند، اظهار داشت: هر قدمی که لازم باشد برای ملت مظلوم فلسطین و بیت‌المقدس همان مکانی که پیامبر از آن به آسمان‌ها عروج کرد برمی‌داریم.

روحانی در خاتمه تاکید کرد: آمریکا در این توطئه موفق نخواهد بود و ملت های اسلامی روزی قدس قبله گاه اول مسلمان را آزاد خواهند کرد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز