خبرگزاری کار ایران

ظریف در گفت‌وگو با راشا تودی:

گزینه‌های ایران محدود و مطلوب برای امریکا نیست

asdasd
کد خبر : ۵۶۷۵۶۱

وزیر امور خارجه تاکید کرد: متاسفانه دولت کنونی آمریکا در تعامل با ایران از هیچ رفتار بین‌المللی پذیرفته شده‌ای پیروی نمی‌کند و آنچه شما از ایران شاهد هستید واکنشی به این رفتارهاست.

به گزارش ایلنا، محمدجواد ظریف در گفت‌وگو با شبکه راشاتودی گفت: من فکر می‌کنم همسایگان سعودی ما به زودی می‌فهمند ماری که آنها پرورش داده‌اند، همه مارهایی که آنها در چهل سال گذشته پرورش داده‌اند - چه صدام، چه طالبان، چه داعش - در نهایت علیه خود آنها شده‌اند.

عربستان به جای تولید سازمان‌های تروریستی و دیکتاتور، توسعه و رونق را تولید کنند

وی افزود: اکنون زمان آن رسیده است آنها به جای تولید سازمان‌های تروریستی و دیکتاتور، توسعه و رونق را تولید کنند.

این دیپلمات عالی‌رتبه کشورمان همچنین به نقش عربستان سعودی در جنگ در یمن اشاره کرد و اظهار داشت: ائتلاف سعودی اساسا این کشور را ویران کرد و غیرنظامیان را کشت.

سعودی‌ها حتی از کشتار کودکان و افراد مسن در یمن خودداری نکرده‌اند

ظریف ادامه داد: اکنون این یک حقیقت بین‌المللی مشترک است که سعودی‌ها حتی از کشتار کودکان و افراد مسن در بمباران‌های بی‌هدف مناطق غیرنظامی در یمن در طی ماه گذشته خودداری نکرده‌اند. ما از همان ابتدا گفتیم یمن نیازمند یک مصالحه سیاسی و نه نظامی است. ما یمن را بمباران نکردیم اما آنها (سعودی‌ها) این کار را کردند.

وی با بیان اینکه ما از همان ابتدا امیدوار بودیم که راه‌حلی سیاسی برای یمن پیدا خواهد شد و همچنان امیدوار هستیم که راه‌حلی سیاسی برای سوریه هم پیدا شود، اظهار داشت: چند روز بعد از آغاز درگیری‌های یمن و بمباران غیرنظامیان یمن ما یک طرح ۴ ماده‌ای را پیشنهاد دادیم: آتش‌بس فوری، کمک‌های بشردوستانه، گفت‌وگوهای داخلی در یمن و تشکیل دولتی فراگیر.

دولت آمریکا از هیچ رفتار بین‌المللی پذیرفته‌‌‌شده‌ای در تعامل با ایران پیروی نمی‌کند

رئیس دستگاه دیپلماسی دولت دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا را به از سرگیری دشمنی و خصومت با ایران متهم و تصریح کرد: متاسفانه دولت کنونی آمریکا در تعامل با ایران از هیچ رفتار بین‌المللی پذیرفته‌‌‌شده‌ای پیروی نمی‌کند و آنچه شما از ایران شاهد هستید واکنشی به این رفتارهاست. 

ظریف با اشاره به توافق هسته‌ای خاطرنشان کرد: اگر آمریکا از این توافق خارج شود به جهان نشان می‌دهد طرفی معتبر برای مذاکره نیست.

گزینه‌های ایران محدود و مطلوب برای امریکا نیست

وی با بیان اینکه توافق هسته‌ای ایران یک توافق بین‌المللی است، ابراز داشت: اگر آنها (آمریکا) تصمیم بگیرند به تعهدات بین‌المللی‌شان عمل کنند، به نفع خودشان است. اگر تصمیم بگیرند توافقنامه بین‌المللی‌شان را نقض کنند اول از همه آنها به جهان نشان می‌دهند که طرفی مورد اطمینان نیستند و هیچ‌کس نمی‌تواند با هیچ یک از روسای جمهور آمریکا توافق یا مذاکره کند یا به توافقی با آنها دست یابد چراکه ممکن است رئیس‌جمهور بعدی بیاید و آن توافق را نقض کند.

این دیپلمات عالی‌رتبه کشورمان اضافه کرد: این پیام خوبی نیست که آنها به جامعه جهانی مخابره می‌کنند اما اگر آنها تصمیم بگیرند این پیام را مخابره کنند آنگاه ایران نیز گزینه‌هایی دارد و گزینه‌هایش نیز محدود نیست و من فکر نمی‌کنم این گزینه‌ها برای آمریکا مطلوب باشد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز