خبرگزاری کار ایران

روحانی در کنگره سراسری خانه کشاورز:

فاصله‌ای بین دولت و مردم وجود ندارد/ ریزگردها زمین‌های کشاورزی را هم تهدید می‌کند/ اقدامات دولت در زمینه کشت فراسرزمینی

asdasd
کد خبر : ۵۶۱۱۰۵

رئیس‌جمهور گفت: دولت چیزی جز نمایندگی مردم ندارد و تمام قدرتش نمایندگی از طرف مردم است دولت منتخب مردم است و با رای مردم مسئولیت می‌پذیرد و بین دولت و مردم فاصله‌ای نیست. هرچه انجام می‌دهیم از پول شما است.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایلنا، حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی در پنجمین کنگره سراسری خانه کشاورز گفت: بسیار خوشحالم همانطور که در آغاز دولت یازدهم در جمع شما توانستم حضور یابم در آغاز دولت دوازدهم هم این توفیق آن هم در ماه مبارک ربیع نصیب من شد.

ظاهرا فکر می‌کنیم شادی و سرور جزء دین ما نیست

وی افزود: این ماه، ماه امام صادق(ع) و ماه نور و سرور است ما در ایران با عشقی که به اهل بیت داریم در عزاداری‌ها سنگ تمام می‌گذاریم و ادای وظیفه می‌کنیم اما در میلادها حد متوسط را مراعات می‌کنیم و ظاهرا فکر می‌کنیم شادی و سرور جزء دین ما نیست در حالیکه دین ما دین نشاط و سرور و لبخند و صلح و دوستی و برادری است.

رئیس‌جمهور با ذکر خاطره‌ای اظهار داشت: در یک سالی در ماه ربیع در چند کشور آفریقایی بودم و تقریبا مسلمانان آفریقا تمام این ماه را جشن می‌گیرند. امیدواریم ما هم همانطور که در عزاداری‌ها با تمام وجود ادای احترام می‌کنیم در شادی‌ها و جشن‌ها هم ادای وظیفه کنیم. امیدوارم این ماه برای کشاورزانی که امنیت غذایی را برای ما فراهم می‌کنند هم ماه خوبی باشد.

روحانی خطاب به حاضران کنگره سراسری خانه کشاورز تصریح کرد: آرامش جامعه ما با بازوان قدرتمند شما است. اگر کشور برای مواد غذایی دچار اضطراب باشد، چه می‌شود؟ در گذشته گاهی بر سر یک قرص نان جان افراد به خطر می‌افتاد. قحطی چیز بدی است و خدا این بلا را سالیان سال است از سر ملت ما رفع کرده و برای همین از ملت ایران سپاسگذاری و تشکر می‌کنم.

بین دولت و مردم فاصله‌ای نیست

وی تاکید کرد: از مردم غیور و پهلوان کرمانشاه که در زلزله غمبار ۷ و ۳ ریشتر که مخرب بود تشکر می‌کنم که همه در کنار هم بودند و هستند. غم هموطنان ما و برادران و خواهران ما غم همه ما است و کمک به آنها که در شرایط سخت هستند، وظیفه همه ما است. نمی‌گویم حرکت ما بی‌نقص بود اما همه مقامات و ارگان‌های دولتی و نیروهای نظامی و مردم تلاش کردند و چقدر زشت است که از برخی رسانه‌های خارجی که می‌خواهند خود را طرفدار نشان دهند در روز سخت این مردم، به جای حمایت، به فکر ایجاد اختلاف میان آنها هستند. ملت ما بیدار و هوشیار و متحد است.

خزانه تعلق به ملت ایران دارد

رئیس شورای عالی اقتصاد با بیان اینکه دولت چیزی جز نمایندگی مردم ندارد و تمام قدرتش نمایندگی از طرف مردم است، خاطرنشان کرد: دولت منتخب مردم است و با رای مردم مسئولیت می‌پذیرد و بین دولت و مردم فاصله‌ای نیست. هرچه انجام می‌دهیم از پول شما است. اگر پول نفت و مالیات است، پول شما است. خزانه تعلق به ملت ایران دارد و دولت به نمایندگی از سوی مردم تلاش می‌کند. خداوند ایثار، انس، محبت و ایمان و همکاری ما را به ویژه در روزهای سخت بیشتر کند و ان‌شاالله غم و مصیبت از سیمای مردم کرمانشاه بردارد البته بعضی چیزها را باید خدا بدهد. مثلا کسانی که عزیزانشان را از دست داده‌اند، صبر را باید خدا بدهد.

داعش روی جنایتکاران تاریخ را سفید کرد

روحانی با تشکر از رزمندگان اسلام، دیپلمات‌های کشور، رهبری و نیروهای مسلح و همچنین ملت‌ها و دولت‌های ایران، سوریه، عراق و لبنان به خاطر پایان‌بخشی داعش ابراز داشت: داعش گروهکی بود که جز شر، نکبت، ویرانی و آدم‌کشی و توحش چیزی را به همراه نداشت. گروهک تروریستی که توسط قدرت‌های بزرگ و کشورهای مرتجع منطقه ارتزاق و مسلح شدند و پول به آنها داده شد.

وی افزود: آنچه در موزه‌های عراق و سوریه تاراج کردند توسط همان دولت‌ها در بازار فروخته شد. ای کاش به همین مسئله اکتفا می‌شد، دختران مردم را هم در بازار فروخته شد. جنایتی کردند که روی جنایتکاران تاریخ را سفید کردند. آدم‌ها را زنده زنده در قفس سوزانند و بهترین جوانان این منطقه را با خنجر سر بردیدند.

تشکر روحانی از سردار سلیمانی

رئیس شورای عالی امنیت ملی با بیان اینکه داعشی‌ها به هیچ‌کسی رحم نکردند، عنوان کرد: هیچ وقت فکر نمی‌کردیم در قرن بیست و یکم جنایتکاران اینچنین وحشی و مورد حمایت قدرت‌های بزرگ به ویژه امریکا و رژیم صیهونیستی قرار بگیرند. اربابان آنها فکر می‌کردند آنها تا سالیان دراز در این منطقه می‌مانند و آدم‌کشی و جنایت و اختلاف را ادامه می‌دهند اما با عنایات پروردگار و مجادت‌های ملت‌های منطقه این شر برداشته یا کمتر شده است.

روحانی با بیان اینکه اساس و بنیان اینها کنده شد و این کار، کار بزرگی بود، یادآور شد: این پیروزی را به رهبری، نیروهای مسلح، ارتش، سپاه و نیروی قدس و سردار سلیمانی که بسیار زحمت کشید و همچنین به دیپلمات‌های ما در عرصه‌های دیپلماتیک به ویژه در اجلاس‌های آستانه تلاش کردند صلح را ایجاد کنند، تبریک گفته و از آنها تشکر می‌کنم. در همین راه روسای‌جمهور سه کشور ایران، روسیه و ترکیه در روسیه برای مسئله سوریه و منطقه جمع می‌شوند و این یک خبر خوشی برای مردم ایران و منطقه بود. البته کار اصلی را مردم و ارتش سوریه، عراق و لبنان انجام دادند و البته برخی از کشورها یاری کردند از جمله ایران چراکه این مسئله وظیفه همه ما بود.

اقدامات اتحادیه عرب تاسف‌آور است

وی با یادآوری اتهام‌زنی‌های اتحادیه عرب بیان کرد: جای بسی تاسف است در شرایطی که مردم منطقه کار بزرگی را انجام دادند، وزرای امور خارجه یک تشکیلات پوسیده، کهنه، بی‌رمق و بی‌اثری به نام اتحادیه عرب دورهم جمع شدند و همه فکر و ذهن‌شان این است عربستانی که بر ملت یمن ظلم کردند، ابراز تاسف کنند چرا مردم یمن در پاسخ به همه آن بمباران‌ها یک موشک را پرتاب کردند که به ریاض خورده است. این مسئله نشان می‌دهد در دنیای امروز امتحان خداوند، امتحان بزرگی است.

رئیس‌جمهور خطاب به اتحادیه عرب گفت: وقتی عراق گرفتار داعش شد، اتحادیه عرب کجا بود؟ وقتی مردم سوریه را در حلب و دیرالزور سر می‌بریدند، اتحادیه عرب کجا بود؟ وقتی مردم یمن زیر بمباران‌های شدید عربستان بودند، این اتحادیه عرب کجا بود؟ آن روزی که در ارتفاعات عربستان تروریست‌ها ساکن شده بودند و مردم سوریه و لبنان را تهدید می‌کردند، این اتحادیه عرب کجا بود؟ این همه مردم فسلطین که ظلم می‌بیند، اتحادیه عرب کجا بود؟

قدرت ما در امنیت غذایی  است

روحانی با بیان اینکه واقعاً جای تاسف و تاثر است که عده‌ای که خودشان را مسلمان و عرب می‌نامند، دور هم جمع شده و اظهار نارضایتی و نگرانی می‌کنند که ملتی توانست از خود دفاع کند و جواب بدهد، اظهار داشت: نگران هستند چرا مردم یمن ارتش یمن، موفق شد بُرد موشک اسکاتی که در اختیار داشت، افزایش دهد. آیا مردم سوریه عرب نیستند؟! مردم لبنان، فلسطین و عراق عرب نیستند؟ آیا مردم بحرین عرب نیستند؟! این هم نشانی دیگر بود از این که در دنیای امروز باید روی پای خودمان بیاستیم و قدرت ملی، نظامی و اقتصادی باید توسط خودمان ساخته شود. و همچنین قدرت ما در امنیت غذایی  است و باید توسط خودمان ساخته شود.

وی اضافه کرد: بسیار خوشحالم که کشاورزان عزیزمان در این ۴ الی ۵ سال گذشته و از ابتدای دولت یازدهم تاکنون موفقیت‌های خوبی به دست آوردند.

خاک مستعد کشاورزی نعمتی بزرگ است

رییس دولت دوازدهم با اشاره به اظهارات رییس سازمان محیط زیست تصریح کرد: البته همان‌طور که دکتر کلانتری اشاره کردند ما نیازمند کشاورزی و منابع غذایی پایدار هستیم. اگر بخواهیم از یک زمین یک سال یا دو سال استفاده کنیم و نهایتاً این زمین سال چهارم و پنجم تعطیل شود، به درد ما نمی‌خورد.

روحانی با بیان اینکه منبع و سرمایه اصلی ما در کشاورزی، آب و خاک است، خاطرنشان کرد: ارزش خاک را نمی‌دانیم. ماهی ارزش آب را نمی‌داند؛ چون در آن زندگی می‌کنند. خداوند خاکی بسیار غنی در اختیارمان قرار داده و شما وقتی به کشورهای جنوب خلیج فارس بروید، متوجه می‌شویم چه مشکلاتی دارد.

مهم این است که چگونه از آب و خاک حراست کنیم

وی اضافه کرد: خاک منبع بزرگی است و باید از آن حراست کنیم. مردم به ذهن‌شان می‌آیند خاک که تا بخواهیم هست، اما اینطور نیست. اگر به معنای عمومی بگوییم، این گفته درست است و خاکِ کویر هم خاک است اما آن خاک مستعد کشاورزی نیست و باید بدانیم که خاک مستعد کشاورزی نعمتی بزرگ است.

رئیس‌جمهور با طرح این سوال که اگر خاک نباشد، چگونه ممکن است محصولات کشاورزی رشد یابند، ابراز داشت: همچنین اگر آب نباشد، کل حیات از بین می‌رود و مهم این است که چگونه از آب و خاک حراست کنیم.

دولت خود را متعهد به حمایت از کشاورزان می‌داند

روحانی با بیان این‌که در طول دولت یازدهم تلاش بسیاری بهبود اوضاع کشاورزی انجام شده و دولت خود را متعهد به حمایت از کشاورزان می‌داند، عنوان کرد: قیمت‌های تضمینی محصولات کشاورزی، حمایتی آشکارتر و واضح‌تر است و ما برای این‌که دربحث گندم روی پای خودمان بیاستیم، ما نیازمند کمک و حمایت پایدار نیاز داریم. محصولات ما باید در دنیای امروز رقابتی باشد. مشکلات بسیاری ایجاد می‌شود، اگر قیمت محصولات ما داخل کشور با همسایگان‌مان متفاوت باشد.

وی افزود: البته این حرف درست است که همه دولت‌ها در بخش کشاورزی یارانه پرداخت می‌کنند. من همواره از بخش کشاورزی تشکر کرده و معتقدم در ۴ الی ۵ سال گذشته گام‌های خوبی برداشته شده است. به هر حال این‌که سالانه ۲۱ میلیون تن محصولات کشاورزی ما زیاد شود، کار بزرگی است. شما میزان این محصولات را از سال ۹۲ تا ۹۵ ارتقا داده و از ۹۷ میلیون تن به ۱۲۵ میلیون تن رساندید.

روحانی با تاکید بر این‌که در زمینه تراز تجاری نیز وضعیتی بهتر داریم، بیان کرد: تراز تجاری ما منفی بود البته اکنون نیز منفی است اما در سال ۹۲ منهای ۱/۸ میلیارد دلار بوده و در سال ۹۵ به منهای ۰۹/۳ رسیده است. واردات ما در بخش کشاورزی نیز ۴/۱۳ میلیارد دلار بوده است. اما این رقم در سال ۹۵ به میزان ۷/۷ میلیارد دلار رسیده است و تفاضل این ۲ رقم چیزی نزدیک به ۷/۵ میلارد است و این مسئله‌ای ارزشمند برای کشاورزی ماست.

همه کارها باید در دست مردم باشد

وی اضافه کرد: دیشب که فکر کردم صبح باید خدمت شما برسم، به آقای نوبخت تماس گرفتم. البته ایشان پیش از این نیز به بنده گزارش داده بود که پول کلیه کشاورزان گندم‌کار پرداخت شده است اما مجدد خواستم آن گزارش را برایم ارسال کند. مقدار گندم خریداری شده در قالب طرح خرید تضمیمی ۸/۸ میلیون تن گندم خریداری شده است. بهای این گندم به میزان حدود ۵/۱۱ هزار میلیارد تومان پرداخت شده است. البته سال گذشته این رقم بالاتر بود و امسال اندکی کاش یافته است که این هزینه‌ای سنگین برای بودجه ماست. تلاش دولت همیشه بر این استوار بوده که کمک و حمایت کند.

رئیس‌جمهور با بیان این‌که حمایت‌های دولت از بخش کشاورزی صرفاً به خرید تضمینی محصولات محدود نیست، گفت: دولت در زمینه خرید امکانات کشاورزی در آبیاری مدرن و زه‌کشی‌ها نیز کار بزرگی انجام شده است. آن‌چنان که به مردم قول داده بودیم ۵۰۰ هزار هکتار از زمین‌های کشاورزی استان خوزستان را زیر این طرح جدید آبیاری را قرار دادیم و تا پایان امسال حدود ۳۰۰ هزار هکتار از این زمین‌ها تحت پوشش قرار گرفتند و در استان سیستان و بلوچستان نیز میزان قابل توجهی از زمین‌ها تحت پوشش قرار گرفتند.

روحانی یادآور شد: میزان دانه‌های روغنی امسال نسبت به سال گذشته با افزایش ۳ برابری روبرو شده است. در بحث تولید شکر نیز از میزان یک میلیون و یکصد هزار به یک میلیون هفتصد هزار تن رسیده‌ایم.

وی با تاکید بر لزوم واگذاری امور مربوط به کشاورزی به خود کشاورزان اظهار داشت: خانه کشاورز برای این است که به شما کمک کند و وزارت کشاورزی نیز باید آن مقداری که در اختیار دارد را به مردم واگذار کند. همه کارها باید در دست مردم باشد. در بحث کود و سم نیز تلاش‌های خوبی صورت گرفته است. می‌خواهیم بگویم که حمایت دولت باید به‌گونه‌ای کاملاً جهت‌دار باشد.

باید از کشاورزان به‌طور هدفدار حمایت کنیم

رئیس شورای عالی اقتصاد با بیان اینکه در بحث خرید تضمینی، قیمتی را برای همه کشاورزان درنظر می‌گیریم همچون یارانه نقدی که به همه یک جور پول پرداخت می‌کنیم و معلوم است که این شیوه اشکال و ایراد دارد، تصریح کرد:  قانون حمایت از محصولات کشاورزی مربوط به سال ۶۸ یعنی ۲۶ سال قبل است. محصولاتی که لیست شده تا قیامت تغییر نمی‌کند که درست نیست. این قانون باید اصلاح شود. معتقدم اگر این حمایت‌ها را هدفدار کنیم و مثلاً آن‌که در آب صرفه‌جویی می‌کند و آن‌که کود به اندازه مصرف می‌کند، آن‌که بیش از حد از سموم استفاده نمی‌کند، مورد حمایت قرار گیرد، اتفاقات خوبی را شاهد خواهیم بود. اگر از کشاورزان به‌طور هدفدار حمایت کنیم، می‌بینیم ۴ تا ۵ سال بعد وضعیت آبیاری و کود و خاک تغییر کرد.

روحانی تاکید کرد: اگر خدایی‌ناکرده محصولات غذایی ما سلامتی را افزایش نداد و بیماری ایجاد کرد، خلاف هدف است. آن‌که تلاش بیشتر می‌کند، باید بیشتر حمایت شود و آن‌که تلاش کمتر می‌کند نیز کمتر مورد حمایت قرار گیرد.

ریزگردها زمین‌های کشاورزی را هم تهدید می‌کنند

وی با بیان اینکه در کنار آب، زمین کشاورزی و محصولات مسئله محیط زیست هم برای ما بسیار اهمیت دارد، خاطرنشان کرد: ریزگرد که تنها سلامت مردم را به خطر نمی‌اندازد بلکه زمین‌های کشاورزی را هم از بین می‌برد. این ریزگردها را باید راه‌حل برایش پیدا کرد. البته تلاش‌هایی صورت گرفته و اقدامات خوبی انجام شده است. برای ریزگردهای کشورهای همسایه نیز باید تلاش کرد و کارهای سیاسی و مذاکرات دیپلماتیک انجام داد.

رئیس دولت تدبیر و امید ادامه داد: باید دید این زه‌آب کجا می‌رود و چگونه آب را تخریب می‌کند. کشاورزی نیاز به زه‌‌آب دارد ولی باید ببینیم کجا می‌رود. متاسفانه بخشی از زمین‌های کشاورزی از آب‌های آلوده استفاده می‌کند. فاضلاب‌ها و پساب‌ها را باید بررسی کنیم. بسیاری از زمین‌ها به خاطر زباله‌هایی که به زمین می‌ریزند آسیب می‌بینند.

۱۵ سال است که ما در خشکالی هستیم

روحانی با بیان اینکه کشور ما در ترسالی قرار ندارد، ابراز داشت: ۱۵ سال است که ما در خشکالی هستیم. میزان بارندگی ما فرقی نکرده است و شاید میزان تفاوت از سال ۸۱ تا به امروز فقط پنج میلیمتر تفاوت کرده است. نزولات سماوی کم است. خداوند هنوز رحمتش را به صورت کامل ارزانی نداشته است. اوضاع اقلیمی درحال تغییرات خطرناک است.

محصولات کشاورزی ما باید بازار صادرات پیدا کنند

وی با بیان اینکه محصولات کشاورزی ما باید بازار صادرات پیدا کنند، عنوان کرد: امروز وضعیت صادرات ما نسبت به چهار سال قبل بهتر است ولی باید بتوانیم رقابت کنیم. ما در بعضی از محصولات نمی‌توانیم رقابت کنیم. مثلا در گندم امکان رقابت نداریم اما محصولات ما باید به گونه‌ای تنظیم کنیم که با کشورهای خارج و داخل منطقه رقابت داشته باشیم. محصولات‌ما باید با دنیا رقابت کند.  

اقداماتی را در زمینه کشت فراسرزمینی انجام داده‌ایم

رئیس‌جمهور با طرح مسئله کشت فراسرزمینی یادآور شد: در حوزه کشاورزی، کشت فراسرزمینی هم مطرح است. لازم نیست همه چیز را در داخل بکاریم. در بخش زراعت، کشاورزی و دامپروری ممکن است کشت برخی از محصولات در داخل ممکن نباشد ولی اگر آب زیاد می‌خواهد می‌توانیم زمینی را در کشور دیگر اجاره کنیم و محصولات را در آنجا کشت کنیم. ما در این حوزه در حال انجام کارهایی هستیم تا در بازار دنیا حضور داشته باشیم. این تعامل خود قدرت است.

خودکفایی در زمینه گندم برای ایران اهمیت دارد

روحانی با تاکید بر اینکه همه باید تلاش کنیم تا در این افتخار بزرگ در زمینه خودکفایی حضور داشته باشند، بیان کرد: برای ما مهم است در بعضی از محصولات خودکفا باشیم هرچند ممکن انتقاداتی باشد مثلا بگویند واردات گندم ارزانتر از تولید آن در داخل است ولی برای ما مهم است چون غذای اصلی مردم گندم است و این خودکفایی از نظر سیاسی و بین‌المللی مهم است. باید یارانه بیشتری بدهیم و ان‌شاالله مردم احساس آرامش و امنیت بیشتری بکنند.

همه باید تلاش کنند از واسطه‌ها کمتر شوند

وی با طرح این مطلب که امیدوارم فضای مجازی به محصولات باغی و کشاورزی ما برای رساندن از مرزعه به بازار و حتی مصرف‌کننده کمک کند، گفت: یکی از مشکلات ما این است که کشاورز محصولش را آماده می‌کند و به دلال می‌فروشد ولی قیمت چقدر تفاوت دارد؟ تمام روستاها، مزارع، شهرها و... باید تلاش کنند تا واسطه‌ها کمتر شوند.

رئیس دولت دوازدهم در پاسخ به اظهارات یکی از شرکت‌کنندگان درخصوص مسئله آب اظهار داشت: تلاش می‌کنیم مصوبات آب اجرا شود و آب به همه برسد. مسئله تقسیم‌بندی آب باید عادلانه و منصفانه باشد. وزرای ما تلاش می‌کنند این مشکلات روز به روز کمتر شود و تعادل لازم در مصارف و محصولات ما ایجاد شود. در این رابطه تلاش‌هایی انجام شده و 15 هزار چاه غیرمجاز بسته شده است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز