خبرگزاری کار ایران

ربیعی در نشست فراکسیون نمایندگان ولایی:

لزوم تدوین لایحه برای حل مشکلات صندوق فولاد/ ۶ میلیون فرد فاقد بیمه در جامعه داریم

asdasd
کد خبر : ۵۶۱۰۸۶

وزیرتعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: اداره صندوق فولاد با شرایط و قوانین فعلی امکان پذیر نیست و باید برای حل مشکلات صندوق فولاد لایحه‌ای تدوین شود.

به گزارش ایلنا، نشست فراکسیون ولایی مجلس صبح امروز ( ۳ شنبه ۳۰ آبان ) با حضور علی ربیعی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با موضوع بررسی شرایط اشتغال در کشور برگزار شود.

در این نشست ربیعی با اشاره به اینکه بررسی شرایط اشتغال کشور و بحث بیکاری در قالب یک جلسه امکان پذیر نیست، گفت: از نمایندگان تقاضا دارم که با برگزاری جلسه ای دیگری در آینده امکان بررسی شرایط اشتغال را در زمان مناسب تری فراهم کنند، اما لازم است دراین جلسه به نکاتی مهم اشاره کنم که برای اجرای آنها نیاز به تعامل و همکاری دولت مجلس و وجود دارد.

وزیر تعاون، کار ورفاه اجتماعی، با بیان اینکه فراکسیون ولایی مجلس باید در رفع مشکلات اشتغال و اجرای برنامه های مورد نظر در این حوزه وزارتخانه را همیاری کند، افزود: مهم ترین بحث موضوع هدفمندی است که روز گذشته دراین رابطه مباحثی را با رییس مجلس نیز مطرح کردم،ضمن اینکه درجلسه فردای هیات دولت نیز دراین خصوص مسائلی را مطرح می کنم.

وی تاکید کرد: همچنین پیگیری مباحث مربوط به صندوق های بازنشستگی نیز اولویت دیگر این وزارتخانه است که روز گذشته در جلسه غیرعلنی مجلس مسائلی در این حوزه به سمع و نظر نماینگدان رسید، به طورحتم رفع مشکلات صندوق ها نیازمند اتخاذ تصمیمات سخت است؛ زیرا مباحثی درخصوص ادغام و انحلال صندوق ها وجود دارد، ضمن اینکه درحال حاضر حدود ۶ میلیون فرد فاقد بیمه نیز در جامعه است که باید به مشکلات آنها نیز توجه کرد.

ربیعی با بیان اینکه موضوع آسیب های اجتماعی و اشتغال هم از برنامه های مهم دیگر این وزارتخانه است، گفت:  همانطور که پیشتر نیز مطرح شد هیچ وزیر کاری تاکنون در تاریخ مجلس استیضاح نشده است، اما وزیر رفاه به طور دائم تحت فشار قرار داشته زیرا ظرفیت شرکت های اقتصادی در وزارت رفاه درمعرض یک قضاوت عمومی است، ضمن اینکه حوزه رفاه نیز دارای سختی هایی می باشد.

وزیرتعاون، کار ورفاه اجتماعی، ادامه داد: درحوزه درمان وزارتخانه ما بیشترین زحمت را کشید اما بیشترین فشارها را نیز تحمل کرد، درحال حاضر درگیری میان وزارت رفاه و بهداشت درحوزه درمان وجود ندارد؛ بلکه مشکل اصلی ما نبود منابع و اعتبارات لازم برای پرداخت بدهی ها به حوزه سلامت است؛ بیمه سلامت که طبق مصوبه مجلس به وزارت بهداشت منتقل شد و این سازمان درحال حاضر حتی ۴ ماه عقب‌تر از تامین اجتماعی در پرداخت بدهی خود به وزارت بهداشت است.

وی با اشاره به اینکه درحال حاضر از ۹ بیست و هفتم نیز به میزان بیشتری درحوزه سلامت هزینه می‌شود، گفت: به طورحتم درحوزه اشتغال و مسائل مربوط به این حوزه باید تاکید کرد که بنده مسئول سیاست های پولی و مالی بوده و عضو شورای پول و اعتبار نیستم، اما بنده مسئولیت این حوزه را پذیرفتم؛ همچنین درحال حاضر لایحه اختیارات وزارت رفاه در کمیسیون اجتماعی مطرح است و نمایندگان می توانند دراین رابطه پیگیری های خود را انجام دهند.

ربیعی با تاکید براینکه مباحث مربوط به اشتغال بسیار گسترده است، افزود: حتی صندوق کارآفرینی هم زیر نظر بنده نیست، وزارتخانه رفاه همانند قطار بوده و انتظارات از آن بسیار زیاد است، اما خوشبختانه تمام توان و تلاش های لازم درجهت شفاف سازی و انجام اقدامات مناسب با هدف مشکلات مردم انجام شده است.

وی با بیان انیکه هیچ وزارتخانه ای مانند وزارت رفاه در بورس شفاف سازی نکرده است، گفت: همچنین در خصوص عقب ماندگی حقوق بازنشستگان صندوق فولاد تنها یک ماه عقب ماندگی وجود دارد، در رابطه با صندوق فولاد بارها تاکید شده که با رویه فعلی توان اداره ندارد؛ اما بنده حل مشکلات این صندوق را  نیز هم همانند بخش های دیگر برعهده گرفتم؛ این درحالی است که وزیر کار قبلی این موضوع را نپذیرفت.

ربیعی با اشاره به اینکه صندوق فولاد در گذشته ۵ ماه حقوق عقب افتاده داشت، افزود: شرکت های واگذار شده به این صندوق سود ده نیستند، بارها گفتم که این صندوق به وزارت صنعت بازگردد اما در مجلس پذیرفته نشد؛ اما می توان بااتخاذ راهکارهایی مشکلات آن را حل کرد؛ به طوری که دولت می تواند با لایحه ای این مشکلات را در دستور کار بررسی و حل قرار دهد.

وزیرتعاون، کار ورفاه اجتماعی با تاکید براینکه درحال حاضر حق استفاده از منابع مربوطه به ۹ بیست و هفتم حق بیمه ها را در حوزه بیمارستان سازی نداریم، تصریح کرد: درخصوص آمار اشتغال و ارقام متفاوت باید تاکید کرد که آمار اشتغال فصل به فصل متفاوت است، ضمن اینکه با شرایط و بنیه فعلی اقتصادی رفع مشکلات اشتغال بدون برنامه های مداخله ای امکان پذیر نیست؛ اما بنده شهادت می دهم که با ایجاد ۴۰۰ هزار دفترچه اولی تامین اجتماعی در ۶ ماه نخست سال جاری به  میزان اشتغال ایجاد شده است.

ربیعی با تاکید بر ایجاد سند حمایت از سیاست اشتغال، گفت: به طور حتم در جلسات بیشتر مسائل رمبوط به اشتغال و تعاون بررسی خواهیم کرد، اما ذکر این نکته بسیار مهم است که نسبت به نرخ بیکار به به داوطلبان خواهان شغل محاسبه می شود؛ بنابراین جمعیت فعال در بازار کار با نرخ مشارکت متفاوت است.

لزوم تدوین لایحه برای حل مشکلات صندوق فولاد

وی با بیان اینکه درجلسه ای با مسئولان سازمان برنامه  وبودجه مشکلات صندوق فولاد بررسی می شود، گفت: اگر در این جلسه نتایج قابل قبولی حاصل نشد، می توان با پیگیری لایحه ای معضلات صندوق فولاد را رفع کرد.

ربیعی با تاکید بر اینکه برای بیمه کارگران ساختمانی طبق مصوبه مجلس سالانه ۷۰۰ میلیارد تومان دریافت می شود، افزود: این درحالی است که هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان هزینه دارد، برای بیمه بیکاری سال گذشته ۲ هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان هزینه کردیم؛ بنابراین ناچاریم در پرداخت بیمه بیکاری سخت گیری های انجام شود؛ ضمن اینکه برای بیمه بیکاری دولت حتی یک ریال هم به ما کمک نمی کند.

وزیرتعاون، کار و رفاه اجتماعی، با اشاره به اینکه درخصوص گسترش مراکز تامین اجتماعی جهت گیری ها به سمت مناطق محروم است، تصریح کرد: درجنوب تهران و جنوب غرب اقداماتی دراین خصوص انجام شده است.

گفتنی است در ابتدای این نشست حمیدرضا حاجی بابایی رییس فراکسیون نمایندگان ولایی با اشاره به وضعیت اشتغال در کشور مناسب نیست، گفت:  آمار و ارقام  مطرح شده درخصوص اشتغال همانند نمک روی زخم پاشیدن است، درحال حاضر هدف بررسی صحت وسقم این آمارها نیست؛ اما آمارها حاکی از آن است که شرایط برای اشتغال مناسب نیست.

همچنین ابولفضل حسن بیگی در این نشست از مشکلات بازنشستگان صندوق فولاد و نبود مراکز درمانی تامین اجتماعی درنقاط محروم انتقاد کرد.

از سوی دیگر قاضی پور با انتقاد از اینکه چرا مدیرعامل صندوق بازنشستگی کشوری تغییر کرد، افزود:  چرا با متخلفان به طور  شفاف برخورد نمی کنید، چه دست هایی پشت پرده وجود دارد.

همچنین حسن سلیمانی نیز دراین جلسه گفت: مشکلاتی درمدیریت مدیران تامین اجتماعی و وزارت رفاه دراستان ها وجود دارد که باید رفع شود.

گفتنی است احمد سالک، حسین نیازآذری، محمد دهقان نیز با اشاره به وجود برخی مشکلات در بیمه بیکاری و مسائل درمانی، همچنین وجود خشکسالی دراستان های دیگرک شور مطرح کردند: مسائل و مشکلات و ابهامات موجود در وزارتخانه در پاسخ بخ سوال نمایندگان باید به طور شفاف حل و فصل شود، زیرا مردم در برخی شرایط دچار مشکلات بسیاری می شوند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز