خبرگزاری کار ایران

گزارش ایلنا از حواشی صحن پارلمان؛

فرمان اداره جلسات علنی مجلس دست کیست؟!

asdasd
کد خبر : ۵۶۰۹۰۵

باوجود تقسیم‌کار دقیق میان اعضای هیات رییسه مجلس، گاهی شاهد بی‌نظمی میان چند نماینده هستیم.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایلنا، درحالی که بیش از سه‌چهارم از زمان جلسه علنی امروز مجلس، به برگزاری یک جلسه غیرعلنی به‌منظور رسیدگی به وضعیت صندوق تامین اجتماعی اختصاص یافت، در همان مدت کوتاهی که نمایندگان در حضور اصحاب رسانه و محضر ملت، مذاکرات صحن را دنبال کردند، شاهد برخی ناهماهنگی‌ها به‌ویژه در میان اعضای هیات رییسه مجلس بودیم؛ اتفاقی که البته به هیچ عنوان منحصر به این جلسه علنی چند دقیقه‌ای نبود و اتفاقاً در تمامی جلسات علنی شاهد آن هستیم.

این ناهماهنگی‌ها در حالی میان اعضای هیات رییسه مجلس به‌وجود می‌آید که ازقضا تقسیم‌کاری دقیق میان ۱۱ عضو هیات رییسه انجام گرفته و هر کدام از اعضای این هیات، مسئولیتی مشخص در اداره جلسات علنی و همچنین پیگیری امور مجلس را برعهده دارند.

هیات رییسه  ۱۱ نفره مجلس متشکل است از یک رییس که علی لاریجانی باشد، ۲ نایب رییس که مسعود پزشکیان و علی مطهری هستند، ۶ دبیر و ۳ ناظر.

بنابر آیین‌نامه داخلی مجلس، زمانی که رییس مجلس در صحن حاضر باشد، مسئولیت اداره جلسه را برعهده می‌گیرد و در غیاب او این مسئولیت به‌ترتیب برعهده نایب رییس نخست و دوم مجلس خواهد بود. این درحالی است که از میان ۶ دبیر هیات رییسه معمولاً حداقل ۴ نفر طول جلسه کنار رییسه جلسه نشسته و او را در اداره جلسه همراهی می‌کنند و این درحالی است که ۳ ناظر مجلس صرفاً نقش نظارتی برعهده داشته و باوجود آن‌که در جلسات هیات رییسه برای تصمیم‌گیری درمورد امور مختلف حضور می‌یابند، در زمان برگزاری جلسات علنی «بالای» جایگاه هیات رییسه نمی‌نشینند و همچون عموم نمایندگان به اصطلاح «پایین» می‌نشینند.

بنابر تقسیم‌کاری که از ابتدای اجلاسیه دوم مجلس دهم در هیات رییسه انجام شده، به‌عنوان مثال قرائت دستور کار جلسات در ابتدای هر نشست علنی، برعهده امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی نماینده اصولگرای مشهد است و مسئولیت قرائت موارد اعلام وصولی طرح‌ها، لوایح و سوال‌های نمایندگان از وزرا نیز برعهده محمدعلی وکیلی نماینده اصلاح‌طلب مردم تهران. همچنین در این تقسیم‌کار، اکبررنجبرزاده نماینده اصولگرای اسدآباد مسئولیت قرائت تذکرهای کتبی پایان جلسات علنی مجلس را برعهده دارد.

باوجود این تقسیم‌کار دقیق اما بعضاً شاهد بی‌نظمی در اداره جلسات هستیم. تا آن‌جا که در مواردی دبیر هیات رییسه بجای رییس جلسه درباره این‌که کدام نماینده اظهارنظر کند یا چه وقت صحبتش را قطع کند، صحبت می‌کند و در مواردی حتی بیش از آن، با قطع کردن صحبت رییس جلسه، راساً فرمان اداره جلسه را به دست می‌گیرد.

یکی از مواردی در جریان جلسه علنی کوتاه‌مدت امروز هم در چند مقطع بروز کرد اما اتفاق جالب دیگر جلسه علنی امروز مجلس، از جنس دیگری بود. اتفاقی که البته به کرات در طول جلسات علنی می‌افتد و نمایندگان عمدتاً چند ثانیه‌ای بیش از زمانی که در اختیار دارند، به نطق‌شان ادامه می‌دهند.

با این همه در جلسه امروز مجلس، مسعود پزشکیان نایب رییس نخست مجلس که برای ساعاتی ریاست جلسه علنی را برعهده داشت، منتظر پایان نطق نصرالله پژمانفر که به‌عنوان تذکر شفاهی سخن می‌گفت، نماند و اتمام جلسه علنی را در شرایطی که این نماینده اصولگرای مشهد هنوز در حال صحبت کردن بود، اعلام کرد. جالب آن‌که همزمان اکبر رنجبرزاده نیز بدون دریافت اجازه از رییس جلسه، میکروفون خود را روشن کرد و توضیحاتی درباره نمایندگانی که فرصت بیان تذکر به آن‌ها نرسید، ارائه کرد.

اما شاید اتفاقی که در لحظات پایانی آخرین جلسه علنی هفته گذشته افتاد، کمی فراتر از این بود. زمانی که علی مطهری نایب رییس مجلس شورای اسلامی به‌عنوان رییس جلسه پایان نشست علنی را اعلام کرد و این مسئله موجب دلخوری رنجبرزاده شد و این عضو هیات رییسه مجلس با صدای بلند و در سکوت حاکم بر صحن به مطهری انتقاد کرد.

رنجبرزاده که به نظر می‌رسید نسبت به آن‌که مطهری اجازه قرائت تذکرهای کتبی را به وی نداده است، دلخور شده از صندلی‌اش بلند شد و با حضور در کنار صندلی رییس جلسه به مطهری انتقاد کرد. اتفاقی که با واکنش چند نفر دیگری از نمایندگان نیز روبرو شد و بر این اساس، چند عضو دیگر هیات رییسه و همچنین چندین نماینده دیگر مجلس که خود را به جایگاه هیات رییسه رسانده بودند، سعی کردند رنجبرزاده را آرام کنند.

البته قطعاً این که نمایندگان سعی کنند با تمام وجود، وظایف‌شان را در اداره جلسات علنی مجلس به انجام برسانند، اتفاقی خوشایند و قابل‌تحسین است اما شاید حفظ آرامش ازسوی نمایندگان نیز برای برگزاری یک جلسه با حداقل تشنج لازم باشد. آرامشی که به‌خصوص وقتی نوبت به قرائت فلان متن از تریبون رسمی مجلس و در زمان پخش زنده رادیویی از نمایندگان دریغ می‌شود، باید از خود نشان دهند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز