خبرگزاری کار ایران

لاریجانی در دانشگاه تهران:

دانشگاه‌ها در مسیر نیازهای بخش تولید گام بردارند/ دیجیتالی شدن کتاب‌ها دسترسی به منابع علمی را آسان می‌کند

asdasd
کد خبر : ۵۶۰۷۸۴

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: دانشگاه‌ها باید در مسیر نیازهای حوزه تولید کشور گام بردارند.

به گزارش ایلنا، علی لاریجانی  در مراسم تکریم و معارفه رئیس کتابخانه مرکزی و مرکز اسناد با اشاره به انتخاب شایسته نیلی به عنوان رئیس دانشگاه تهران و حجت الاسلام والمسلمین جعفریان به عنوان رئیس کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران گفت:  برای بنده حضور در محافل علمی یک افتخار است. آقای جعفریان از صاحب نظران و دانشمندان رشته تاریخ کشور محسوب می شود و شخصیتی پرکار و پرتلاش بوده و ذهن نو به نویی دارد، از این جهت امیدوارم ایشان در این مسئولیت بتواند کارهای مفیدی برای دانشگاه تهران انجام دهد.

وی افزود: سرعت انجام امور توسط آقای جعفریان زیاد است و اگر ایشان میدان داشته باشد، می تواند تغییرات مهمی در عرصه کاری خود ایجاد کند.

رئیس قوه مقننه کشورمان با اشاره به صحبت های جعفریان رئیس کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران تصریح کرد: آقای جعفریان ایده نویی دارد که در خور دانشگاه تهران است که می تواند با اقدامات خود تحولی در سیستم کتابداری به وجود بیاورد که متناسب با شرایط امروز باشد تا زمینه ارائه سرویس مناسب به مخاطبان فراهم شود، مخصوصاً دیجیتالی شدن کتب با توجه به اینکه دانشگاه تهران این سبقه را دارد که یک رکن علمی در کشور است، می تواند زمینه این کار را فراهم کند که دسترسی دانشجویان و دانش پژوهان به کتب تسهیل شود، البته در زمان فعالیت آقای جعفریان در کتابخانه مجلس، کتاب های خطی روی سایت قرار گرفت که به ایشان خرده نیز گرفتند ولی در کل به نظرم کار مفیدی است و دسترسی به آثار قدما را ساده می کند.

لاریجانی گفت: دانشگاه ها در مسیر نیازهای بخش تولید کشور گام بردارند.

 رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: امیدوارم با تلاش های آقای جعفریان، دانشجویان و اساتید در سال ها بتوانند دسترسی بهتری به آثار علمی داشته باشند و در این راستا پیشرفت حاصل شود.

وی ادامه داد: آقای نیلی، ریاست دانشگاه، نکاتی را مطرح کردند که مورد قبول همه است، اما باید بررسی شود که اصطلاحاً "گیر" کار کجا است؟ چرا که تردیدی نیست که ظرفیت خوب نیروی انسانی از نظر اساتید با تجربه دانشگاهی در کشور وجود دارد و کشور از لحاظ آموزشی بیش از حد گسترش پیدا کرده، البته نمی گویم که این موضوع خیلی خوب است اما گسترش پیدا کرده، قطعاً دانشگاه تهران ظرفیت وسیعی از لحاظ آموزشی دارد و جزو دانشگاه های درجه یک کشور محسوب می شود.

لاریجانی ادامه داد: همیشه این گره و سوال مطرح است که چرا سیستم دیوانی کشور به بخش های دانشگاهی و پژوهشی اتصال ندارد و این قصه امروز نیست و من فکر می کنم بیش از ۳۰ سال است که این موضوعات مطرح بوده و تلاش شده که بخش پژوهشی دانشگاه ها را با بخش های مورد نیاز ارتباط داد. البته همه به این موضوع علاقه دارند، اما چرا این موضوع عملی نمی شود؟ مشکل اصلی پول نفت و نظام بودجه ریزی در کشور بوده چرا که یک پول به دستگاه های اجرایی ارائه می شود و دستگاه ها محاسبه می کنند که در طول یک سال با این پول زندگی کنند.

وی ادامه داد: به طور مثال دانشگاه تهران ۷ الی ۸ ردیف بودجه ای دارد و با این کار امورات خود را می گذراند و بر این اساس دستگاه های اجرایی به پژوهش، احساس نیاز ندارند و دانشگاه ها نیز به دلیل داشتن ردیف بودجه ای خیلی به ارتباط با بخش تولید توجهی نمی کنند مگر اینکه تعهد یا دلمشغولی داشته باشند.

دکتر لاریجانی تصریح کرد: در سال های گذشته روش های مختلفی طراحی شد، دفتر ارتباط با دانشگاه و دفتر ارتباط با بخش صنعت راه اندازی شد که خیلی نتیجه بخش نبود، بودجه پژوهشی دانشگاه ها طی سال هایی افزایش یافت اما آیا مشکلات کشور از نظر تولید حل شد؟ که می توان گفت به ندرت این اتفاق افتاد، بودجه پژوهشی دانشگاه ها اضافه می شد، اما بخشی که باید به دانشگاه ها مراجعه می کرد این کار را صورت نمی داد، به دلیل اینکه احساس نیازی در این زمینه نداشت، بنابراین اتصال دانشگاه و بخش صنعت اتفاق نمی افتاد.

رئیس قوه مقننه کشور تصریح کرد: دو سنخ پژوهش در کشور وجود دارد که یک سنخ آن مربوط به پژوهش هایی است که مربوط به لبه علمی دنیا است که منطق حکم می کند که نظامی که هدف توسعه علمی را پیگیری می کند، دانش پژوهانش بر روی لبه های پیشرفت علمی کار کنند و این موضوع نیز منطقی است که دولت روی موضوعات مذکور سرمایه گذاری انجام دهد، زیرا حجم زیادی پژوهش به وجود می‌آید که می‌تواند مشکل امروز را حل کند که می توان به رفع مشکلات زلزله اشاره کرد.

لاریجانی بیان کرد: در این سال‌ها جلسات متعددی هم برگزار شد که چگونه می‌توان به پژوهش‌های دانشگاهی کمک کرد، به طور مثال مالیات کارهای پژوهشی حذف شود، اما متاسفانه آن اتصال دانشگاه، صنعت و پژوهش برقرار نمی کند. می‌توانیم در دولت و بودجه ایده‌هایی را مطرح کنیم که به این موضوع سامان دهیم، باید به نوعی ارتباط بودجه دانشگاه‌ها و مشوق‌هایی که در بخش‌های تولیدی است به یکدیگر متصل کنیم. به عنوان مثال به بخش تولید بگوییم بودجه‌ای را که داده‌ایم که در دانشگاه‌ها پژوهش انجام شود به عنوان مالیات محاسبه شود و به نوعی بتوانیم در بخش‌های خصوصی و دولتی انگیزه‌هایی را ایجاد کنیم.

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: دانشگاه‌ها باید بپذیرند که بخشی از بودجه خود را از طریق پژوهش تامین کنند زیرا دانشگاه‌های معتبر دنیا از طریق نفت اداره نمی‌شوند.

وی با تاکید بر ایجاد انگیزه در دانشگاه ها بیان کرد: بخشی از صنعت و پژوهش باید به طور طبیعی با یکدیگر ارتباط داشته باشند، باید پذیرفت به اندازه برخی از کشورها در زمینه تولید به حد ایده آل نرسیده ایم زیرا گرفتاری های متفاوتی داریم، الزامات باید حتما انجام شود اما نه دستوری و تا زمانی که دانشگاه‌ها تلاش نکنند بودجه خود را نمی‌توانند تامین کنند و از طرف دیگر مشوق‌ها هم سامان نمی‌یابد لذا باید فرمولی را برای این مساله پیدا کنیم.

دکتر لاریجانی تصریح کرد: بنده به مرکز پژوهش‌های مجلس هم توصیه می‌کنم که با دانشگاه‌های تراز اول همکاری داشته باشند تا به راه‌حل‌های منطقی دست یابند، ضمن اینکه آقای نهاوندیان که در این جلسه حضور دارند فکر می‌کنم موافق هستند که در دولت چنین ایده‌هایی پیگیری شده و اقداماتی عملیاتی شود.

وی در بخش دیگری از سخنان خود ادامه داد: گسترش دانشگاه‌ها زیاد است و به نظر بنده برخی روی حساب و کتاب هم گسترش پیدا نکرده‌اند، ضمن اینکه روش کنکور هم معضل جدیدی را در کشور ایجاد کرده است لذا باید اختیاراتی به دانشگاه‌ها داده شود تا بتوانند افراد فاضل را انتخاب کنند بخصوص در مقاطع تحصیلات فوق لیسانس و دکترا که آسیبی که در سایر مقاطع ایجاد شده تا قسمت‌های بالاتر نیاید. زمانی تصویب کردیم کنکور برداشته شود اما سازوکار آن در وزارتخانه‌ها سامان نیافت.

رئیس قوه مقننه کشورمان خطاب به نهاوندیان (به صورت مزاح) گفت: شاید اگر آقای نهاوندیان بانی شوند و بروند مرکز سنجش را منحل کنند این مساله حل شود، تا آنها هستند نمی‌توانند بگذارند این مشکل حل شود.

دکتر لاریجانی تصریح کرد: به نظر بنده دانشگاه‌ها می‌توانند افراد را از نظر علمی انتخاب کنند و این حرف سنجیده‌ای است و سپس تمرکز بیشتری بر کیفیت کار علمی داشته باشند. فکر می‌کنم با مرکز سنجش و وزارت علوم هم اگر کار شود می‌توان به فرمول عاقلانه‌ای که بر اساس شرایطی افراد را انتخاب کند دست یافت.

رئیس مجلس شورای اسلامی یادآور شد: اداره کردن هیات امنایی دانشگاه‌ها، خیلی باری در انجام این مهم ندیدم، زیرا باید امکانات و اختیاراتی برای هیات امنا قائل شد و کارها به صورت متمرکز در وزارتخانه ها انجام می شود، و لیستی جلوی هیات امنا در وزارتخانه ها می گذارند جلویشان تا تصویب کنید، با این کار قوه ابتکار دانشگاه ها از بین می رودو  من در این راستا توصیه می کنم از اختیارات و ظرفیت های هیات های امنای دانشگاه استفاده شود، زیرا دلیلی ندارد به صورت یکسان کار کنند و می تواند بر حساب شرایط تصمیم گیری شود.

 

 

 

 

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز