خبرگزاری کار ایران

گزارش واشنگتن پست :

واشنگتن از استعفای حریری در ریاض خبر داشت/ نگرانی مقام‌های آمریکایی نسبت به حمایت ترامپ از عربستان علیه ایران

asdasd
کد خبر : ۵۵۷۳۰۹

سال گذشته دیدارهای محرمانه‌ای بین «محمدبن سلمان» و «کوشنر» داماد ترامپ صورت گرفته است. اخبار مربوط به سفر از پیش اعلام نشده کوشنر به عربستان در اواخر ماه اکتبر منتشر شد. این سفر درست پیش از اقدام محمد بن سلمان برای مبارزه با فساد و استعفای سعد حریری بود. به همین واسطه تردیدها در این خصوص در واشنگتن و در منطقه افزایش یافته و به نظر می‌رسد آمریکا از این تحولات اطلاع داشته و آن را تایید کرده است.

به گزارش ایلنا به نقل از واشنگتن پست، رکس تیلرسون وزیر خارجه آمریکا روز جمعه از همه طرف‌ها در لبنان و خارج از لبنان خواست تا از هر اقدامی علیه ثبات کشور خودداری کنند. این یک هشدار مهم بود که به گفته مقامات ارشد دولت ایران، عربستان سعودی و حزب الله را نشانه رفته بود. 

تیلرسون در بیانیه وزارت خارجه مدعی شده که آمریکا به همه طرف‌ها برای استفاده از لبنان با هدف جنگ نیابتی یا هر هدف دیگری که به بی ثباتی این کشور منجر شود، هشدار می‌دهد. 

در این گزارش گفته شده هشدار تیلرسون در پی افزایش نگرانی از بروز جنگ در لبنان مطرح شده است. این جنگ، خواه یا ناخواه می‌تواند منطقه را غرق کند. برخی مقامات آمریکایی و خارجی نگران حمایت‌های جدی از عربستان توسط ترامپ و دامادش جرارد کوشنر هستند و معتقدند این حمایت‌ها می‌تواند ریاض را تحریک به اقدام کند. 

بر اساس گزارش واشنگتن‌پست آمریکا، عربستان و اسرائیل نسبت به رشد نفوذ ایران در منطقه نگران هستند. حزب الله که نیروی مورد حمایت ایران در لبنان است، کنترل بخش‌های قابل توجهی از سوریه را در دست دارد. این مناطق در نزدیکی مرزهای سوریه و لبنان با اسرائیل است. برخی مقامات اسرائیل از اقدام برای توقف حزب‌الله حمایت می‌کنند این در حالی است که برخی دیگر نسبت به چنین تحرکاتی هشدار می‌دهند.

به گزارش واشنگتن پست، متحدان عربستان سعودی نظیر مصر به شدت با اقدام نظامی علیه ایران و حزب‌الله مخالف هستند. عبدالفتاح سیسی رییس‌جمهور مصر این هفته در جمع خبرنگاران گفته بود که ما باید با دقت بسیار تعامل کنیم که به چالش‌ها و مشکلات منطقه چیزی اضافه نشود. من علیه جنگ هستم. 

بر اساس گزارش این روزنامه آمریکایی، احیای جنگ در لبنان که صلح شکننده‌‌ای که در یک دهه گذشته بر آن حاکم بوده می‌تواند اهداف دولت ترامپ برای دستیابی به راه حل صلح میان فلسطین و اسرائیل را به خطر بیاندازد و جنگ علیه داعش را در سوریه و عراق پیچیده‌تر کند.

به گزارش واشنگتن پست بحران‌های اخیر از شنبه گذشته آغاز شد زمانی که سعودی‌ها در ادعایی ایران و حزب‌الله را در حمله موشکی به فرودگاه ریاض مقصر اعلام کردند و این اقدام را یک اقدام جنگی خواندند . در همان روز سعد حریری نخست وزیر لبنان که قدرت را در لبنان با حزب الله در یک دولت ائتلافی شریک شده به ناگاه در پایتخت عربستان حاضر شد ودر اطلاعیه‌ای از سمت خود کناره‌گیری کرد. این اطلاعیه لبنان را وارد پیچیدگی کرد و سایه جنگ را افزایش داد. روز سه‌شنبه عربستان، بحرین و کویت به شهروندانشان دستور دادند که لبنان را به دلیل عدم امنیت ترک کنند.

به گزارش این روزنامه آمریکایی سعودی‌ها مدعی‌اند که حریری به دلیل خطر حزب الله علیه جانش فرار کرده است. در لبنان سران سیاسی از فرقه‌های مختلف از حریری خواسته‌اند که به کشورش برگردد. بلوک سیاسی «جنبش آینده» که جریان سیاسی متبوع حریری است، گفته این استعفا را به رسمیت نمی‌شناسد. حزب الله که هم اعلام کرده استعفای حریری غیرقانونی است؛ چرا که از راه دور بوده است. سید حسن نصرالله رهبر حزب‌الله روز جمعه اعلام کرد که سعودی‌ها حریری را گروگان گرفته و خواستار حمله اسرائیل به لبنان شده‌اند. 

واشنگتن پست در ادامه نوشت: روز جمعه نیز فرانسه از حریری درخواست کرد که به کشورش برگردد و گفت که «او باید آزادی عمل کامل داشته باشد.» با این بیانیه فرانسه اولین کشور غربی بود که به طور علنی به بازداشت حریری در عربستان اعتراف کرد. 

به گزارش این روزنامه آمریکایی، حزب الله نقش سیاسی‌اش را در لبنان توسعه داده است. این اتفاق در دوران دولت پیچیده ائتلافی در زمان نخست وزیری حریری رخ داده است. نخست وزیر لبنان پیش از بازگشت به سیاست در سال گذشته بعد از سوءقصدی که به جان پدرش رفیق حریری شده بود، در عربستان سعودی در تبعید زندگی می‌کرد. بازگشت ناگهانی سعد حریری به عربستان، نشانه روشنی از سوی ریاض بود که از نظر آنها حریری به قدر کافی در برابر نفوذ ایران و حزب الله ایستادگی نکرده است و عربستان سعودی می‌خواهد خود را در لبنان علیه نفوذ ایران اثبات کند. 

بر اساس این گزارش، دیپلمات‌های اروپایی و آمریکایی با حریری در ریاض دیدار کرده‌اند اما یکی از مقامات ارشد دولت آمریکا در پاسخ به این که آیا حریری آزاد است که عربستان را ترک کند یا نه، گفت: «ما نمی‌دانیم.»

واشنگتن‌پست به مذاکره‌ای که با برخی دیپلمات‌های غربی در این خصوص داشته اشاره کرد و نوشت: «یکی از مقامات گفته اینکه آیا حریری می‌تواند آزادانه اظهارنظر کند یا نه یک علامت سوال بزرگ است.»

بر اساس این گزارش، در کنار ماجرای حریری، مقامات سعودی نیز اعلام کردند که بیش از ۲۰۰ شاهزاده عربستان و مقامات ارشد و مدیران عامل دستگیر شده‌اند. این مساله به عنوان یک اقدام علیه فساد معرفی شده اما در نهایت «محمد بن سلمان» را در راس مدیریت و کنترل همه جنبه‌های امنیتی کشور قرار داده است. شاید این اقدامی برای تحکیم قدرت از سوی او قبل از رسیدن به پادشاهی باشد.

واشنگتن پست به توییت «ترامپ» در زمان تور آسیایی‌اش اشاره کرده که در آن از این بازداشت‌ها حمایت کرده و «ملک سلمان» و «محمد بن سلمان» را برای اقدام به موقع و آگاهی از کاری که می‌کنند تحسین کرده بود. ترامپ از زمانی که به عربستان در ماه می سفر کرد، بارها سلمان را به عنوان یک رهبر در جهان عرب مورد تحسین قرار داده و او را سدی برای توسعه‌طلبی‌های ایران خوانده است.

بر اساس این گزارش، ترامپ به «کوشنر» داماد خود ماموریت داده که مساله صلح فلسطین و اسرائیل را پیگیری کند. این هدفی است که چندین دهه دولت‌های آمریکا از زیر بار آن شانه خالی کرده‌اند. یکی از عناصر کلیدی در استراتژی «کوشنر»، حمایت از همبستگی اعراب در منطقه به رهبری عربستان سعودی است. این هدف منجر به نزدیکی بیش از حد کوشنر به محمد بن سلمان شده است.

سال گذشته دیدارهای محرمانه متعددی میان «بن سلمان» و «کوشنر» صورت گرفت. اخبار مربوط به سفر، از پیش اعلام نشده کوشنر به عربستان در اواخر ماه اکتبر منتشر شد. این سفر درست پیش از اقدام محمد بن سلمان برای مبارزه با فساد و استعفای سعد حریری بود. به همین واسطه تردیدها در این خصوص در واشنگتن و در منطقه افزایش یافته و به نظر می‌رسد آمریکا از این تحولات اطلاع داشته و آن را تایید کرده است.

به گفته یکی از مقامات آمریکایی، طرح مساله ایران و حزب الله در مذاکرات میان «کوشنر» و «محمد بن سلمان» مختصر و در ذیل موضوع صلح فلسطین و اسرائیل بوده است و هیچ یک از این حوادث به هم ربطی ندارد.

به گزارش این روزنامه، بسیاری از مقامات آمریکایی حوادث اخیر را شاهدی بر این مدعی می‌دانند که کاخ سفید بر سیاست‌های عربستان نفوذ کمی دارد.

یکی از مقامات آمریکایی که از روابط حساس با عربستان و سیاست‌های دولت در خاورمیانه اطلاع دقیقی دارد، به شرط عدم انتشار نامش به واشنگتن پست گفته که « من فکر می‌کنم این حوادث همه را متعجب کرده است. ما به شدت نگران تاثیرات این تحولات بر ثبات لبنان هستیم.»

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز