خبرگزاری کار ایران

رئوفیان در گفت‌وگو با ایلنا:

جامعه روحانیت باید از آیت‌الله هاشمی‌ دلجویی می‌کرد/به اعتقاد ناطق نوری ، اصولگرایان قواعد بازی را رعایت نمی‌کنند

asdasd
کد خبر : ۵۵۶۰۰۱

دبیرکل حزب ایران زمین با انتقاد از اینکه جامعه روحانیت مبارز باید در زمان حیات آیت الله هاشمی‌ رفسنجانی از ایشان دلجویی می‌کرد اما این اتفاق نیفتاد، بیان‌کرد: اینکه اکنون به جمع‌بندی رسیدند که دیداری با روحانی برگزار کنند پسندیده است و معتقدم باید به سراغ آقای ناطق نوری هم بروند.

ابوالقاسم رئوفیان درگفت‌وگو با خبرنگارسیاسی ایلنا، با استقبال از هرگونه طرحی برای ایجاد گفت‌وگوی ملی‌گفت: از هر واژه‌ای که پیام انسجام، وحدت و یکپارچگی داشته باشد استقبال می‌کنم و فارغ از اینکه برخی از تحلیل‌گران نگاه سیاسی دارند، نباید به این نوع ادبیات دید سیاسی داشت.

وی با بیان اینکه در حزب اسلامی ایران زمین هیچ گاه به دنبال این نبودیم که چون اصولگرا هستیم حتما باید به سراغ نامزدی برویم که از ناحیه اصولگرایان معرفی شود، اظهارداشت: در انتخابات ریاست‌جمهوری هم هیچ زمانی به دنبال انتخاب رییس جناح نبودیم، بلکه قصد ما انتخاب رییس‌جمهور بود و نگاهمان این بود که در بین  نامزد‌ها کسی که شایسگی بیشتری دارد انتخاب شود، بنابراین ‌در رابطه با بحث گفت‌وگوی ملی هم چنین دیدگاهی داریم که باید با نگاه به منافع ملی و مصلحت کشور تصمیم‌گیری کنیم. گفت‌وگوی ملی را در راستای تامین منافع ملی ارزیابی می‌کنم نه چیز دیگری.

دبیرکل حزب ایران زمین با مثبت دانستن ایجاد گفت‌وگوی ملی، بیان کرد: گفت‌وگویی که جناح‌ها بنشینند و با یکدیگر تبادل و تعامل داشته باشند و بر مشترکات تاکید کنند کار قابل قبولی است، لذا احزابی که دارای مجوز کمیسیون ماده ۱۰ احزاب و مورد تایید نظام هستند، راهبرد واحد دارند ، البته در تاکتیک‌ها متفاوت هستند، می‌توانند با هم گفت‌وگو کنند مانند آنچه درحیات سیاسی مرحوم عسگراولادی اتفاق افتاد که با محمدرضا خاتمی مکاتبه داشت که این خود از مصادیق گفت‌وگوی ملی وکاری بسیار پسندیده و روشنگرانه بود، اگرچه برخی مخالف بودند.

زمان حیات آیت‌الله هاشمی به موحدی کرمانی توصیه کردم به دیدار او بروند

وی در رابطه با اینکه دیدار جامعه روحانیت را می‌توان تعامل بیشتر اصولگرایان با دولت تلقی کرد، بیان‌کرد: زمانی که آیت الله هاشمی رفسنجانی در قید حیات بودند در دیداری با آقای موحدی کرمانی، عنوان کردم اکنون که آقای هاشمی و روحانی و ناطق نوری این آمادگی را دارند و استقبال هم می‌کنند، بهتر است که شما هم به سراغشان بروید، لذا آنها از بدنه جامعه روحانیت هستند و اکنون با توجه به این نگاه مثبتی که وجود دارد، فرصت خوبی است که شما از آقایان دعوت کنید در ترکیب شورای مرکزی جامعه روحانیت قرار گیرند و با این کار بر وزن سیاسی جامعه روحانیت بیفزایید تا نگاه جامع‌‌تری نسبت به مسائل سیاسی، اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی در دایره تصمیم‌گیری جامعه روحانیت ورود پیدا کند.

وی ادامه داد: تاکید کردم نگاه آیت‌الله هاشمی همه جانبه‌نگر و بسیط بود و آقای ناطق‌نوری هم دارای شخصیت معتدل و دارای نقطه نظرات قابل توجهی است و آقای روحانی هم همین منش را دارد؛ اما متاسفانه آن موقع این کار نشد .

رئوفیان ادامه داد: قدمی که اکنون جامعه روحانیت برداشته، یعنی دیدار با روحانی را به فال نیک می‌گیریم اما  این به این معنا نیست که حسن روحانی  بخواهد در یک جناح خلاصه شود، چراکه او رییس‌جمهور است و بعد از مقام معظم رهبری که پدر امت و شخص اول مملکت است، وی رییس ملت محسوب می‌شود و نباید نگاه جناحی داشته باشد.

اصلاح‌طلبان نگران نباشند که دیدارها باعث جدایی آنها از روحانی شود

وی تاکید کرد: این قرابت و نزدیکی جامعه روحانیت با روحانی می‌تواند در حل مشکلات کشور موثر باشد و اصلاح‌طلبان هم نباید نگران این مسئله باشند که ممکن است این دیدارها باعث جدایی بین روحانی و اصلاح‌طلبان شود.

این فعال سیاسی اصولگرا درباره اینکه بازگشت ناطق نوری به تریبون‌های عمومی و نمازجمعه تا چه حد می‌تواند در نبود آیت‌الله هاشمی موثر واقع شود، گفت: فقدان آیت‌الله هاشمی یک خسارت بزرگ برای نظام است و شاید کسی نتواند خلاء حضورشان را پر کند.  

نسبت به آیت‌الله هاشمی و ناطق نوری اجحاف شد

وی با بیان اینکه ناطق نوری از جمله شخصیت‌هایی است که وقتی اسمش مطرح می‌شود با خود یک فضای آرام سیاسی را نوید می‌دهد، ادامه داد: البته خود ایشان چندان تمایل ندارد و نمی‌خواهد در این عرصه‌ها ورود کند، وی از دوستان اصولگرا در رابطه با اتفاقات سال ۸۸ اصلا انتظار چنین برخوردهایی را نداشت؛ معتقدم نسبت به آیت‌الله هاشمی و ناطق نوری که از پیشکسوتان و ستون‌های انقلاب بوده و هستند در سال ۸۸ با اتهاماتی که به آنها وارد کردند، اجحاف شد. 

جامعه روحانیت باید از آیت الله هاشمی‌ دلجویی می‌کرد

رئوفیان با انتقاد از اینکه جامعه روحانیت مبارز باید در زمان حیات آیت الله هاشمی‌ رفسنجانی از ایشان دلجویی می‌کرد اما این اتفاق نیفتاد، بیان‌کرد: اینکه اکنون به جمع بندی رسیدند که دیداری با روحانی برگزار کنند، پسندیده است و معتقدم باید سراغ آقای ناطق نوری هم بروند.

وی بیان کرد: ناطق نوری می‌تواند به عنوان شخصیت سیاسی پخته به‌ دور از افراط و تفریط با اتخاذ مشی اعتدال یک روح سالم به کالبد جامعه سیاسی کشور وارد کند، لذا باید از این شخصیت دلجویی، قدردانی و دعوت به عمل آید.

ناطق نوری معتقد است دوستان اصولگرا قواعد بازی را رعایت نمی‌کنند

دبیرکل حزب ایران زمین درباره اینکه یعنی راه حل اصولگرایی این است که به افراد معتدلی مانند ناطق نوری بازگردد؟ تا چه حد بازگشت به این افراد درجریان اصولگرایی راهگشا است، گفت: آقای ناطق نوری معتقد است دوستان اصولگرا قواعد بازی را رعایت نمی‌کنند و این یک حقیقت است؛ هیچ گاه ایشان به رغم اینکه طیف اصولگرا از او درخواست ورود به عرصه سیاسی را داشت، به لحاظ اینکه مجموعه دوستان اصولگرایی قائل به رعایت قواعد بازی در عرصه سیاست‌ورزی نبوده و نیستند، ورود پیدا نکرد و اکنون هم ورود پیدا نمی‌کند.

می‌خواستند،‌ تصمیم پیوستن به جمنا را در جلسات غیررسمی بگیرند

وی درباره دلیل جدایی حزب اسلامی ایران زمین از جبهه ایستادگی گفت: دوستان ما در شورای‌عالی جبهه ایستادگی بنای تصمیم مبتنی بر منشور مصوب در جبهه را نداشتند و برخلاف آنچه در منشور آمده بود می‌خواستند،‌ تصمیمات مهم ازجمله پیوستن به جمنا را درجلسات غیررسمی بگیرند که با مخالفت شدید دبیران کل ۳حزب از ۵ حزب عضو جبهه ایستادگی مواجه شد و همین امر یعنی نادیده گرفتن منشور جبهه و حرکت خارج از چهارچوب موجب انصراف ۳ تشکل از جمله حزب اسلامی ایران زمین از عضویت جبهه ایستادگی ایران اسلامی شد.

دبیرکل حزب ایران زمین تصریح کرد: در آن مقطع بحث پیوستن به جمنا مطرح بود و بنده حرفم این بود که تصمیم در این موضوع باید در شوراری عالی  جبهه ایستادگی گرفته شود  لذا ۵ دبیرکل  و ۲ شخص حقیقی به انتخاب دبیران کل باید در این شورا حق رای داشته باشند و باید این ۷ نفر بنشینند و طبق منشور تصمیم‌گیری کنند اما به این مسئله عمل نشد و انصراف دادم .

شکل‌گیری جمنا آسیب جدی به جامعتین وارد کرد

وی در ارزیابی از جبهه اصولگرایی و اینکه برخی معتقدند با تشکیل جمنا جامعتین محوریت پیشین خود را ازدست داده است، گفت: شکل‌گیری جمنا آسیب جدی به جامعتین وارد کرد و اینکه به لحاظ روش‌هایی که در تصمیم‌گیری داشتند خودزنی کردند؛ در نتیجه امروز نه جامعتین محوریت گذشته را دارد و به تعبیری دیگر نه شاهد رویکرد طیف‌های اصولگرا به سمت جامعتین هستیم و نه جمنا دیگر آن موضوعیت را دارد که بتواند به عنوان محور طیف‌های اصولگرا در اردوگاه بزرگ اصولگرایی نقش آفرینی کند .

جبهه بزرگ  اصولگرایی در درون خود دچارتناقض آشکار شده 

رئوفیان اظهارداشت: با توجه به این وضعیت فکر می‌کنم در واقع جبهه بزرگ اصولگرایی در درون خود دچار تناقض آشکار شده که دیگر قادر به شکل‌گیری مجدد نخواهدبود .

ضرورت تغییر تابلو اصولگرایی

وی در پاسخ به اینکه راهکار شما برای جلوگیری از این مسئله چیست،‌ بیان کرد: فارغ از تابلو و عنوان اصولگرایی معتقدم این عنوان دیگر کاربردی ندارد. ضمن اینکه محتوا و باطن کار هم  باید به تناسب فرم و صورتی که جامعه بتواند آن را قبول کند، شکل بگیرد و به جای اصولگرایی و جمنا تابلو دیگری با محتوای درست در نظر گرفته شود که بتواند قریب به اتفاق طیف‌هایی را که به مبانی انقلاب پایبند هستند، در خود جای دهد.

این فعال سیاسی اصولگرا درباره اینکه برخی جمنا را محل تجمع طیف اصولگرایان تندرو با رویکرد احمدی‌نژادی می‌دانند، گفت: معتقد نیستم که جمنا با شاکله فکری احمدی‌نژاد شکل گرفته است؛ درست است که برخی افراد دولت نهم و دهم در آن فعال هستند اما هویت فکری آنها در هاله‌ای از ابهام است و شفافیت ندارد .

جمنا مجموعه فعالان اجتماعی است؛ فعالان اجتماعی نمی‌توانند جبهه تشکیل دهند

وی با بیان اینکه وقتی اقبال عمومی به سمت جریانی سیاسی شکل می‌گیرد که شفافیت آن جریان برای افکار عمومی محرز باشد، افزود: اما این شفافیت در جمنا اتفاق نیفتاد، بلکه مجموعه‌هایی در خط مقدم تشکیل شدند که اصلا شخصیت‌های سیاسی نبودند بلکه چهره‌های اجتماعی بودند.

رئوفیان بیان کرد: یکی از اشکالاتی که به جمنا گرفته می‌شد، این بود که تشکیل جبهه با توجه به قانون احزاب  یعنی ائتلاف بین احزاب و گروه‌های سیاسی پروانه‌دار که با هم همگرایی داشته باشند شکل نگرفته بلکه چند شخصیت حقیقی جمع شدند و جبهه تشکیل دادند، لذا هیچ‌گاه نتوانستم جمنا را به عنوان یک جبهه سیاسی بپذیرم،  کمیسیون ماده ۱۰ احزاب هم نظر به اینکه  فعالان اجتماعی نمی‌توانند جبهه تشکیل دهند، نباید اجازه فعالیت به نام جبهه به این گروه بدهد.

وی اظهارداشت: باید به دنبال شخصیت معتدلی که بتواند به عنوان محور طیف‌های اصولگرا با رویکرد اعتدالی باشد و به حیات سیاسی جبهه استمرار ببخشد، باشیم .

رئوفیان بیان کرد: اگر بخواهیم از رهنمود رهبر انقلاب مبنی بر اینکه فرمودند راه صحیح «اصولگرایی اصلاح‌طلبانه» است، استفاده کنیم، باید در این چارچوب حرکت کرد که ‌برندی معرفی شود که پیام اعتدال را به جامعه و افکار عمومی منتقل کند .

وی درباره عملکرد روحانی در دور دوم و گردش به راست او، گفت: انتخاب روحانی برای دولت دوازدهم انتخاب درستی بود اما انتظار ما این بود که برای کسب توفیق بیشتر به سراغ مدیران درجه یک می‌رفت که متاسفانه این اتفاق نیفتاد و در کابینه برخی مدیرانی آمدند که آن شاخصه‌های لازم را نداشتند و اکنون هم استانداران به همین ترتیب انتخاب می‌شوند،‌ بنابراین معتقدم در بعد اقتصادی با توجه به اینکه در زمینه معیشت و اشتغال کشور ما و مردم ما دچار مشکل هستند می‌شد بهتر از این عمل کرد و اگر دولت در زمینه اقتصادی و برجام توفیقی پیدا نکند، طبیعی است که در دور سیزدهم ریاست جمهوری رقبای روحانی به پاستور راه پیدا کنند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز