خبرگزاری کار ایران

برگزاری پنجمین نشست وزرای دادگستری همیاری شانگهای با حضور ایران

asdasd
کد خبر : ۵۵۲۳۵۰

پنجمین اجلاس وزرای دادگستری کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای از ۲۷ تا ۳۰ مهر ماه ۱۳۹۶ پایتخت ازبکستان (تاشکند) برگزار شد.

به گزارش ایلنا، علیرضا آذربایجانی، نایب رییس کانون وکلای مرکز طی یادداشتی نوشت: به دلیل تلازم مسائل حقوقی و اقتصادی و با توجه به این که در بسیاری از موارد بهینه‌‌سازی امور حقوقی، اساس و بنیان مسائل اقتصادی است، نتیجتاً مقابله با گسترش ناامنی، جرایم سازمان‌یافته، تهدیدات تروریستی و موارد مشابه موضوعات حقوقی قابل توجهی هستند که به اقتضاء همین نقش، پنجمین اجلاس با شرکت وزرای دادگستری هشت کشور عضو و همچنین در سه روز تشکیل گردید. «چهار کشورافغانستان، مغولستان، بلاروس و ایران در حال حاضر عضو ناظر  سازمان مذکور هستند.»

هر ۱۲ کشور نظرات رسمی دولت متبوع خود را ارائه نمودند. از طرف ایران نیز در اجلاس مذکور حسن عباسی معاون بین‌الملل وزارت دادگستری مواضع رسمی سیاسی و حقوقی ایران را در برنامه رسمی وزرا مطرح کرد.

نظر به اینکه بیان نظرات اعضای ناظر، بدون حق رأی، تأمین‌کننده حقوق مردم و کشور ایران در این سازمان مقتدر نیست و با توجه به این که به دلائلی که در این مختصر قابل طرح نیست، تقاضای عضویت جمهوری اسلامی ایران تاکنون منتج به نتیجه نشده، امید است که مسئولان سیاست رسمی و خارجی ایران با مساعدت مهمترین نهاد حقوقی (کانون های وکلا) و با توجه به نقش بنیادین مبانی حقوقی از جمله استقلال نهاد وکالت که یکی از دغدغه‌‌های مهم سرمایه‌‌‌گذاران خارجی و موضوع این سازمان است موفق به اخذ پذیرش عضویت کشورمان شوند. 

عدم عضویت ایران در سازمان‌‌ های مهم و مؤثر اقتصادی، سیاسی و نظامی، توسعه قدرت چند جانبه امریکا و اتحادیه اروپا در منطقه و وجود اتحادیه کشورهای عرب و حاشیه خلیج فارس بدون حضور ایران و عدم حضور مؤثر در سازمان فعالیت‌های اکو و اعمال تحریم‌های اخیر و غیره، باعث افزایش هزینه‌‌های قابل توجه اقتصادی و سیاسی برای ایران گردیده و تشکیل کارگروه‌های تخصصی برای یافتن راه‌حل‌های قانونی و منطقی به منظور تسهیل و تسریع پذیرش تقاضای عضویت جمهوری اسلامی ایران قبل از اجلاس سالیانه بعدی غیر قابل اجتناب است.  

سازمان مذکور برای همکاری‌های چندجانبه امنیتی، اقتصادی و فرهنگی در سال ۲۰۰۱ توسط کشورهای (چین، روسیه، قزاقستان، قرقیزستان، تاجیکستان و ازبکستان) تشکیل گردیده است.

با توجه به قدرت روزافزون امریکا و اتحادیه اروپا، هدف اصلی ایجاد موازنه در برابر نفوذ قدرت‌های فوق در منطقه مشترک کشورهای عضو است. 

در سال ۲۰۱۵ با پذیرش عضویت هند و پاکستان این سازمان با داشتن حداقل سه قدرت سیاسی و اقتصادی بزرگ یعنی کشورهای چین و روسیه و هندوستان و اهمیت حضور سایر کشورها قدرت خود را در حد زیادی توسعه داد. 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز