خبرگزاری کار ایران

اسماعیلی در مراسم روز کارشناس:

نمی‌پذیریم کارشناسی دوتابعیتی باشد/ کارشناس بدون تدین و تعهد قابل اعتماد نیست

asdasd
کد خبر : ۵۵۰۳۶۲

رئیس کل دادگستری استان تهران تاکید کرد: ما به کارشناسانی متخصص، باسواد، آموزش‌دیده و متبحر نیازمندیم. در کنار همه اینها کارشناس باید متدین، متعهد و عادل باشد. اگر کارشناس هر قدر اندیشمند باشد اما تدین و تعهد لازم را نداشته باشد، قابل اعتماد نیست.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایلنا، غلامحسین اسماعیلی در مراسم روز کارشناس که امشب در سالن اجلاس سران و با حضور مسئولان قضایی برگزار شد، با اشاره به اهمیت کار کارشناسی گفت: من بر این باورم که در هیچ نظام فکری و مکتب حقوقی و اندیشه و ایدئولوژی آنگونه که فقه اسلام و مکتب تشیع به موضوع کارشناسی اهتمام داشته است، هیچ مکتب دیگری را پیدا نمی‌کنید که تا به این اندازه به موضوع کارشناسی توجه داشته باشند.

توقع داریم نظرتان علمی، فنی، دقیق و غیرقابل تشکیک باشد

وی با بیان اینکه در اسلام شما موضوعی را پیدا نمی‌کنید که فارغ از کار کارشناسی باشد، اظهار داشت: حتی برای شناسایی مرجع تقلید هم می‌گویند که به خبره آن باب مراجعه کن و از دو نفر مجتهدشناس و عالم‌شناس تحقیق کن که اعلم علما چه کسی است؟

رئیس کل دادگستری استان تهران ادامه داد: درست است که ما قضات بر این باوریم که کارشناسی قضاوت و تشخیص حکم نیست اما کارشناسی تشخیص موضوع است. تشخیص موضوعی که قضاوت و حکم مبتنی بر آن خواهد بود و اغلب تشخیص موضوع از تشخیص حکم سخت‌تر است. به همین جهت ما باید در کارشناسی ویژگی‌هایی را مدنظر قرار دهیم و توقع ما از شما این است که نظرتان یک نظر علمی، فنی، دقیق و غیرقابل تشکیک باشد.

کارشناس بدون تدین و تعهد قابل اعتماد نیست 

اسماعیلی با بیان اینکه اظهارنظرها باید با تحلیل‌های کارشناسی همراه باشد، تصریح کرد: قطعاً ما به کارشناسانی متخصص، باسواد، آموزش‌دیده و متبحر نیازمندیم. در کنار همه اینها کارشناس باید متدین، متعهد و عادل باشد. اگر کارشناس هر قدر اندیشمند باشد اما تدین و تعهد لازم را نداشته باشد، قابل اعتماد نیست.

وی افزود: ما در نظام و حکومت جمهوری اسلامی هستیم و در این نظام به ما مسئولیت داده شده است، کارشناس باید انقلابی باشد و نسبت به نظام و سرنوشت جامعه اهتمام داشتن باشد.

کارشناس بدون پسوند انقلابی نمی‌خواهیم

رئیس کل دادگستری استان تهران با بیان اینکه زیبنده شأن شما و ما نیست که یک کانال تشکیل دهیم و در آن حرف ضدانقلاب بزنیم، خاطرنشان کرد: ما صراحتاً می‌گوییم کارشناس بدون پسوند انقلابی نمی‌خواهیم و نمی‌پذیریم که کارشناسی دوتابعیتی باشد و سر از محافل فتنه‌گران درآورد.

اسماعیلی ادامه داد: ما نیازمند جوانگرایی در عرصه‌های مختلف هستیم و هرچه به نسل جوان تحصیلکرده و متعهد میدان دهیم به پیشرفت کار کمک کرده‌ایم. 

جامعه کارشناسان را جامعه بی‌طرف در دعوا می‌دانیم

وی با بیان اینکه جامعه کارشناسان رسمی دادگستری جامعه‌ای هستند که در مراجعه به بخش‌های مختلف دادگستری باید مورد تکریم قرار گیرند، ابراز داشت: البته همه در شأن و جایگاه خودشان باید تکریم شوند. ما جامعه کارشناسان را جامعه بی‌طرف در دعوا می‌دانیم. 

رییس کل دادگستری استان تهران با اشاره به برخی گلایه‌ها بیان کرد: گلایه می‌شود که به برخی کارشناسان بیشتر کار ارائه می‌شود، ما به جد دنبال عدالت توزیعی هستیم. اختلاف نظر در حوزه کارشناسی برای ما قابل قبول نیست زیرا کارشناسی تشخیص موضوع است و تشخیص حکم نیست.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز