خبرگزاری کار ایران

بهزاد نبوی:

آرایش اصلاح‌طلبان و اصولگرایان بعد از ۸۸ دستخوش تغییر شد/ شورای عالی سیاستگذاری درصدد برگزاری کنگره برای تعیین اشخاص حقیقی است

asdasd
کد خبر : ۵۵۰۳۱۶

یک فعال سیاسی اصلاح‌طلب تاکید کرد: بعد از ۸۸ به تدریج آرایش اصلاح‌طلبان و اصولگرایان دستخوش تغییر شد.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایلنا، بهزاد نبوی در نشست آرایش جدید نیروهای سیاسی کشور و نقش اصلاح‌طلبان که عصر در حزب ندای ایرانیان برگزار شد، گفت: اگر در جامعه امروز بررسی کنیم، می‌بینیم که به دلیل عدم وجود احزاب سابقه‌دار و قدرتمند آرایش قوا حالت جبهه‌ای دارد.

شاید قوی‌ترین حزب اصلاح‌طلب، کارگزاران است

وی ادامه داد: ما احزاب قدرتمند که سابقه طولانی دارند، نداریم. شاید قوی‌ترین حزب اصلاح‌طلب کارگزاران سازندگی است که قدمت فعالیت آن به حدود ۲۲ سال پیش می‌رسد. حزب کارگزاران را هم جمعی از کارگزاران نظام تشکیل دادند که حتی حالت حزبی هم نداشتند و در یکی، دو سال اخیر به صورت سازمان‌یافته و تشکیلاتی کار می‌کنند. بنابراین وقتی قدیمی‌ترین حزب چنین موقعیتی داشته باشد نباید از احزاب جدید توقع داشت.

این نماینده مجلس ششم با اشاره به وضعیت احزاب اصولگرا اظهار داشت: در بین احزاب اصولگرا نیز رویه به همین منوال است. حزب موتلفه اسلامی که دارای سابقه طولانی است، همین گونه رفتار می‌کند. این حزب در گذشته حتی به نام هیات‌های اسلامی بود. حزب جمهوری اسلامی که بعد از انقلاب تشکیل شد و حتی گفته می‌شد سه میلیون نفر برگه عضویت آنها را پر کردند، رو به افول نهاد و مدتی بعد اعلام کردند که منحل شده است لذا آرایش قوا در جبهه‌های مختلف باید سامان پیدا کند.

اصولگرایان با تغییر وضع موجود مخالفت می‌کردند

نبوی با اشاره به پیروزی سیدمحمد خاتمی در خرداد ۷۶ تصریح کرد: در دوره اصلاحات بعد از پیروزی آقای خاتمی در انتخابات ۷۶، به تدریج آرایش سیاسی کشور، شکل جدیدی به خود گرفت و عنوان اصلاح‌طلب و اصولگرا مطرح شد و اصلاح‌طلبی به حمایت اصلاحات آقای خاتمی همت گذاشت.

وی افزود: اصلاح‌طلبان با روش‌های مسالمت‌آمیز تدریجی و مردمی و با پذیرش قانون اساسی به دنبال تغییر وضع موجود بودند اما در مقابل اصولگرایان با تغییر وضع موجود مخالفت می‌کردند.

آرایش اصلاح‌طلبان و اصولگرایان بعد از ۸۸ دستخوش تغییر شد

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب با اشاره به انتخابات سال ۸۸ خاطرنشان کرد: بعد از ۸۸ به تدریج آرایش اصلاح‌طلبان و اصولگرایان دستخوش تغییر شد. یک عده را متهم می‌کردند که شما ساکتین فتنه هستید. باید خاطرنشان کنم مقصود آنها اصلاح‌طلبان نبودند چون در آن دوران همه اصلاح‌طلبان را فتنه‌گر خطاب می‌کردند. عمدتا منظور اصولگرایانی بودند که در رخدادهای ۸۸ اظهارنظر نکردند.

اصلاح‌طلبان راه‌شان را از جنبش سبز جدا کردند

وی ادامه داد: جنبش سبزی به وجود آمد که بخشی از اصلاح‌طلبان را در برگرفت. البته باید بگویم عده‌ای هم که اصل نظام را قبول نداشتند در این جنبش حضور داشتند و منتظر معجزه بودند. آنها فکر می‌کردند آقای خاتمی در کنار آنها قرار می‌گیرد که این چنین نشد. جنبش سبز در خارج از کشور حتی کسانی را که ارتباطی با جمهوری اسلامی ایران نداشتند نیز در برگرفت البته اصلاح‌طلبان راه خود را جدا کردند.

سخنگوی دولت دوران دفاع مقدس با اشاره به انتخابات ۹۲ و حضور عارف و روحانی به عنوان نامزدهای آن سال خاطرنشان کرد: در آن سال‌ها اصلاح‌طلبان به این نتیجه رسیده‌اند آقای عارف به نفع آقای روحانی کنار برود و با اعتدالیون و میانه‌روها در مقابل تندروها ائتلاف کنند.

اصلاح‌طلبان سازمان تشکیلاتی‌شان را تقویت کنند

نبوی با بیان اینکه در سال ۹۴ نیز مشاهده کردیم افراد اصلاح‌طلب با مستقلین اصولگرا و معتدلان میانه‌رو به ائتلاف دست زدند، ابراز داشت: آنها به این نتیجه رسیدند که ائتلاف با اصولگرایان عاقل و معتدل به نفع‌شان است و حتی در مجلس شکل‌گیری فراکسیون امید که اصلاح‌طلبی و مستقلین و ولایی که متشکل از اعتدالیون و میانه‌روها بودند را شاهد بودیم.

وی با مطرح کردن این سوال که اکنون اصلاح‌طلبان باید چه آرایش قوایی داشته باشند؟ بیان کرد: اولین توصیه من به اصلاح‌طلبان این است که سازمان تشکیلاتی‌شان را تقویت کنند. چگونه؟ نخست اینکه احزاب اصلاح‌طلب سعی کنند روزبه‌روز به تقویت تشکیلات خودشان بپردازند و تلاش کنند خودشان را به تشکل قوی تبدیل کنند.

شورای عالی سیاستگذاری درصدد برگزاری کنگره برای تعیین اشخاص حقیقی است

این نماینده اسبق مجلس با بیان اینکه تقویت تشکیلات جبهه اصلاحات به تدریج در حال بهتر شدن است، یادآور شد: شورای هماهنگی جبهه اصلاحات شاید اصلی‌ترین تشکل و دربرگیرنده جبهه اصلاحات است. هرچه این تشکل تقویت شود با قدرت‌تر می‌تواند کار خود را پیش ببرند.

نبوی تاکید کرد: اصلاح‌طلبان باید احزاب خود را تقویت کنند و تشکل‌ها شخصیت‌های حقیقی را مشخص کنند. در همین رابطه شورای‌عالی سیاست گذاری قصد برگزاری یک کنگره سراسری را دارد تا شخصیت‌های حقیقی مشخص شوند.

۱۵ میلیون رای رئیسی رای کم نیست

وی با بیان اینکه جریان اصلاحات باید تعامل خود را با جناح معتدل، میانه‌رو، اصولگرا و مستقل روزبه‌روز بیشتر کند و تشکیلاتی را به وجود بیاورند که از میان آن یک جبهه اعتدالی به وجود بیاید، عنوان کرد: اصولگرایان عاقل و معتدل با ائتلاف اصلاح‌طلبان می‌توانند تشکیلات فراگیری تشکیل دهند.

وزیر صنایع سنگین در دولت دوران دفاع مقدس با اشاره به انتخابات سال ۹۶ گفت: آقای رییسی ۱۵ میلیون و ۷۰۰ هزار رای دارد که این رای کمی نیست؛ آن هم برای شخصی که شناخته شده نبود. باید ببینیم آنان چه کار تشکیلاتی انجام دادند. شاید شما بگویید که وعده‌هایی داده شده اما در کنار این وعده‌ها کار تشکیلاتی نیز صورت گرفته است. مثلا آنها در تک تک روستاها در رابطه با سند ۲۰۳۰ مطالبی را عنوان کرده بودند و همین‌ها توانسته بودند موضع آنان را عوض کنند.

مردم به اصلاح‌طلبان چک سفید ندادند

نبوی با اشاره به رای کاندیدای مورد حمایت جبهه اصلاحات اظهار داشت: اصلاح‌طلبان رای بیشتر مردم را داشتند؛ با این وجود می‌توانیم بگوییم که مردم به اصلاح‌طلبان چک سفید ندادند.

وی با تاکید بر اینکه باید با رقبای تندرو تعامل داشته باشیم، تصریح کرد: ما نباید با آنها وارد جنگ شویم. جامعه امروز توان مشاجره ندارد. ما باید رقابت کنیم اما جنگ نکنیم و یکدیگر را به رسمیت بشناسیم و هیچ کدام طرف مقابل را جاسوس و نوکر اجنبی تلقی نکنیم.

اگر تنش‌های داخلی نبود شاید روحانی از نتایج برجام استفاده می‌کرد

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب با اشاره به اوضاع کشور خاطرنشان کرد: کشور از نظر اقتصادی و روابط خارجی دچار گرفتاری زیادی به خاطر وجود درگیری‌های داخلی است که این موضوع لطمه زیادی به مردم می‌زند. اگر تنش‌های داخلی نبود شاید روحانی از نتایج برجام استفاده می‌کرد.

نبوی تاکید کرد: نتایج برجام سرمایه‌گذاری است؛ اما چرا نیامده؟ به این دلیل که جناح‌های داخلی با هم دعوا دارند و نمی‌گذارند شرایط خوبی به وجود بیاید.

تَکرار خاتمی به خاطر مسائل کشور بود

وی با یادآوری انتقاداتی که اصلاح‌طلبان به روحانی در ارتباط با کابینه می‌کنند، ابراز داشت: اگر آقای خاتمی تکرار کردند که مردم رای بدهند، به خاطر مسائل کشور بود. آقای خاتمی هیچ‌گاه به روحانی نگفت که ما به تو رای می‌دهیم اما سهمی از کابینه می‌‌‌خواهیم. تا آنجایی که من خبر دارم حتی اصلاح‌طلبان با روحانی در ارتباط با پست و مقام وارد مذاکره نشده‌اند.

این نماینده مجلس در پاسخ به این سوال که چرا مجلس ششم به فرجی‌دانا رای نداد اما امروز گزینه مطرح اصلاح‌طلبان برای وزارت علوم است؟ بیان کرد: اولا زمانی که من نماینده بودم به تمام وزرای معرفی شده از سوی آقای خاتمی رای دادم زیرا معتقد بودم که دولت اصلاحات، مجلس اصلاحات می‌خواهد و مجلس ششم، مجلس اصلاحات بود. یک زمانی به فرجی‌دانا رای نمی‌دهیم اما امروز گزینه ایده‌آل ماست.

اصلاح‌طلبان به خاطر مصلحت ملت و کشور به روحانی رای دادند

وی با بیان اینکه اگر به آن دوره بازگردیم شاید بسیاری از کارهایی که آن زمان انجام دادیم را انجام نمی‌دادیم، یادآور شد: اگر اصلاح‌طلبان در سال ۹۲ و ۹۴ ائتلاف نمی‌کردند شرایط به گونه‌ای دیگر بود. اصلاح‌طلبان در بین سال‌های ۹۲ تا ۹۶ به این نتیجه رسیده‌اند که انتخاب روحانی به ثواب نزدیکتر است و به نفع کشور، ملت و منافع ملی است. روحانی هیچ‌گاه نخواست بیایید ائتلاف کنیم.

سخنگوی دولت دوران دفاع مقدس ادامه داد: هیچ‌گاه اصلاح طلبان به روحانی نگفتند به خاطر مزایایی که وجود دارد، ما به تو رای می‌دهیم و تو به ما آنها را بده بلکه آنان به خاطر مصلحت ملت و کشور به روحانی رای دادند در غیر این صورت رای خود را به رییسی می‌دادند.

اگر روحانی نبود به چه کسی می‌خواستید رای بدهید؟

نبوی تاکید کرد: همان حالت رابطه‌ای را که با روحانی در انتخابات ۹۶ داشتیم با رییسی نیز داشتیم اما به روحانی دادیم و به خاطر چند کرسی به منافع ملی پشت نکردیم و در کنار روحانی ایستادیم. اگر آقای روحانی می‌گفت سیاست‌های شما را اجرا نمی‌کنم باز هم به روحانی رای می‌دادیم.

وی با بیان اینکه امروز سر روحانی منت می‌گذارند که به تو رای داده‌ایم، عنوان کرد: اگر روحانی نبود به چه کسی می‌خواستید رای بدهید؟ شما که مطرح می‌کنید روحانی قول رفع حصر داده است، اگر دولت در دست آقای خاتمی بود، رفع حصر می‌‌گرفت؟ خیر چنین چیزی نمی‌شد.

عده‌ای امروز سعی می‌کنند مردم را ناامید کنند

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب با اشاره به سخن و وعده روحانی برای رفع حصر گفت: ‌آقای روحانی در مورد رفع حصر گفت با قدرت بیشتری صحبت می‌کنم و معتقدم مشکلات اقتصادی را رفع کنم و در مورد رفع حصر نیز قدرتمندتر اظهارنظر خواهد کرد ولی واقعیت این است که در فضای فعلی نمی‌توان این شعارها را محقق کرد.

نبوی اضافه کرد: عده‌ای امروز سعی می‌کنند مردم را ناامید کنند و به آنها می‌گویند که در سال ۱۴۰۰ مانند سال ۹۶ سرشما کلاه خواهند گذاشت و به پای صندوق‌ها نیایید.

توده مردم دنبال این نیستند که امروز غلامی وزیر علوم می‌شود یا فرجی دانا

وی با بیان اینکه مردم از سال ۹۲ یاد گرفتند که چگونه باید رفتار کنند، اظهار داشت: آنها در هر شرایطی به پای صندوق‌های رای می‌آیند و به خوبی می‌دانند که اگر قهر کنند مانند شورای اول که ۴۰۰ هزار نفر در آن شرکت کردند و حداد عادل به ۱۷۵ هزار رای نفر اول تهران شد، دوباره همین اتفاق خواهد افتاد.

این نماینده مجلس ششم افزود: شما با این حرف‌ها مردم را تشویق می‌کنید که با صندوق‌ها قهر کنند. توده مردم دنبال این نیستند که امروز غلامی وزیر علوم می‌شود یا فرجی دانا؛ برای آنها این چیزها مهم نیست.

نبوی با بیان اینکه هر وقت فکر می‌کنم چرا به روحانی رای داده‌ام به این نتیجه می‌رسم که تعدادی وضع کشور را یک جوری دیگر می‌خواستند و اگر ائتلافی با روحانی نداشتیم قطعا شرایط به گونه‌ای دیگر بود، تصریح کرد: روحانی وعده‌ای نداده است و اصلاح‌طلبان که خلاف آن عمل کند با این سخنان مردم را ناامید نکنید و نخواهید که آنها با صندوق‌های رای قهر کنند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز