خبرگزاری کار ایران

مشاور ارشد روسای سابق جمهور در آمریکا:

سپاه، حزب‌الله و روسیه پیروز جنگ سوریه خواهند بود/ اگر ایران می‌خواست، می‌توانست سلاح اتمی داشته باشد

asdasd
کد خبر : ۵۴۷۸۰۰

پت بوچانان مشاور ارشد رؤسای جمهور آمریکا ریچارد نیکسون، جرالد فورد و رونالد ریگان در یادداشتی با طرح این سوال که آیا ترامپ با عدم تایید برجام می‌خواهد به جنگ ایران برود، نوشت: شاید سعودی‌ها و اسرائیلی‌ها تشنه چنین جنگی باشند اما بشار اسد، ولادیمیر پوتین، سپاه پاسداران ایران و حزب الله لبنان پیروز جنگ سوریه خواهند بود.

به گزارش ایلنا به نقل از پایگاه خبری «تاون هال» پت بوچانان مشاور ارشد روسای‌جمهور آمریکا ریچارد نیکسون، جرالد فورد و رونالد ریگان و نامزد حزب جمهوری‌‌خواه در انتخابات ۱۹۹۰ در مقاله‌ای مدعی شد: با عدم تایید پایبندی ایران به توافق هسته‌ای توسط ترامپ، مسیر آمریکا به سمت جنگ با ایران باز شده است. 

وی در این مقاله می‌گوید بعد از اعلام عدم تایید پایبندی ایران به برجام در واقع کنگره ۶۰ روز مهلت دارد تا درباره تحریم‌های ایران تصمیم‌گیری کند. اگر کنگره تحریم‌های سابق را دوباره اعمال نکند و توافق را نابود نکند، ترامپ تهدید کرده خودش دست به نابودی توافق خواهد زد. اما چرا؟ آیا ایران مفاد توافق را نقض کرده است؟ هیچ کس نه بازرسان آژانس و نه متحدان ما در ناتو و حتی تیم امنیت ملی ترامپ هم چنین عقیده‌ای ندارند.

بوچانان می‌گوید: اگر ایران می‌خواست سلاح اتمی داشته باشد، می‌توانست. اما به یک دلیل ساده ایران یک کشور بدون سلاح هسته‌ای باقی مانده است؛ منافع امنیت ملی حیاتی ایران چنین چیزی را به او دیکته می‌کند. ایران به عنوان یک کشور با جمعیت ۸۰ میلیونی با مذهب شیعه و یکی از کشورهای پیشرفته در خاورمیانه خود را به عنوان قدرت برتر در منطقه خلیج فارس معرفی کرده است. اما یک شرط وجود دارد؛ آنها باید از یک جنگ با آمریکا اجتناب کنند؛ کاری که صدام نتوانست. 

مشاور روسای جمهور اسبق آمریکا مدعی شده ایران به این دلیل برنامه‌های ساخت بمب خود را متوقف کرده که نمی‌خواهد به سرنوشت عراق که از هم پاشیده دچار شود و فارس‌ها و آذری‌ها و بلوچ‌ها و کردهایش از هم جدا شوند همان‌طور در عراق ایزدی‌ها و کردها و ترکمن‌ها و سنی و شیعه از هم جدا شده‌اند.

وی در ادامه با بیان این ادعا که تهران از یک جنگ با ما اجتناب می‌کند، گفت: این حزب جنگ‌طلب در واشنگتن و متحدانش در خاورمیانه یعنی نتانیاهو و وفادارانش در عربستان سعودی هستند که تشنه ورود آمریکا به جنگ با ایران و آغاز یک بحران جدید هستند. 

وی نتیجه گرفته کنگره توافق هسته‌ای را چه نابود کند چه نکند این توافق تاثیر قاطعی بر ریاست‌جمهوری ترامپ خواهد گذاشت. 

بر اساس این یادداشت، در شرق سوریه کردهای مورد حمایت آمریکا، به بازپس‌گیری رقه نزدیک شده‌اند اما همزمان با اینکه ما مشغول نابودی داعش در پایتخت خودخوانده‌اش هستیم، ارتش سوریه به سمت تصرف دیرالزور که در مرکز مسیر بغداد تا دمشق قرار داد، حرکت کرده است. این اقدام توسط بشار اسد می‌تواند مسیر بغداد به دمشق تا حزب الله لبنان را باز کند.

بوچانان با بیان اینکه اگر آمریکا بخواهد از کردهای تحت هدایت خود برای گرفتن مناطق مرزی استفاده کند، ما وارد جبهه‌ای با ارتش سوریه و شبه نظامیان شیعه و ایرانی‌ها و احتمالا روس‌ها خواهیم شد، پرسید که آیا به دنبال چنین هدفی هستیم؟

وی در پاسخ می‌گوید: « در عراق ارتش ملی به سمت منطقه نفت‌خیز کرکوک حرکت کرده است. کردها بعد از آزادسازی کرکوک از حمله داعش این شهر را گرفته بودند. چرا ارتش آموزش دیده عراق توسط آمریکا باید علیه ارتش کرد آموزش دیده توسط آمریکا عمل کند؟»

مشاور روسای جمهور آمریکا در دو دوره در این یادداشت می‌نویسد: «اقلیم کردستان ماه گذشته در رفراندومی به استقلال رای داد. این زنگ خطری برای ایران و ترکیه و بغداد بود. استقلال کردستان می‌توانست برای کردهای همه این کشورها هم خطر آفرین باشد. ارتش بغداد به سمت کرکوک حرکت کرده تا از قطع این عضو از عراق جلوگیری و از جنگ داخلی با کردها اجتناب کند. ایران در این تحرکات کجا ایستاده است؟»

وی ادامه داد: « در جنگ با داعش آنها متحد ما بودند. برای داعش و القاعده نفرت از شیعیان به اندازه نفرت از مسیحیان است. اما اگر آمریکا به دنبال استفاده از ارتش دموکراتیک کرد عراق برای تصرف مرزهای عراق و سوریه  باشد، ایران، حزب الله و روسیه با هم علیه ما متحد خواهند شد. آیا ما آماده چنین تقابلی هستیم؟»

وی گفت: « ما آمریکایی‌ها عادت داریم با واقعیت‌های جدید روبه‌رو شویم. مردمی که برای آینده خاورمیانه تصمیم می‌گیرند باید مردمی باشند که در آنجا زندگی می‌کنند. در میان این مردم، آینده توسط طرف پیروز جنگ تعیین می‌شود. ما آمریکایی‌ها قرار نیست ارتش دیگری برای اشغال یک کشور دیگر به خاورمیانه بفرستیم آن طور که در ۱۹۹۱ به کویت فرستادیم و در ۲۰۰۱ به افغانستان و در ۲۰۰۳ به عراق.»

بوچانان تاکید کرد: « بشار اسد،‌ ارتش او و نیروی دریایی مورد حمایت ولادیمیر پوتین و سپاه پاسداران ایران و حزب الله لبنان پیروز جنگ سوریه خواهند بود؛ چراکه آنها انگیزه بیشتری دارند و حقیقت این است که آنها سهم بزرگتری در منطقه دارند تا ما. ما آنجا زندگی نمی‌کنیم. آمریکایی‌های کمی از واقعیت اتفاقاتی که در منطقه در جریان است، خبر دارند و تعداد کمتری هم به این واقعیت‌ها اهمیت می‌دهند.»

وی در نهایت نتیجه‌گیری می‌کند که متحدان ما در خاورمیانه عاجزانه از ما می‌خواهند که برای آنها در قرن ۲۱ بجنگیم همان‌طور که برای آنها در قرن ۲۰ جنگیدیم. اما دونالد ترامپ برای این منظور انتخاب نشده یا دست کم بعضی از اما اینطور فکر می‌کنیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز