خبرگزاری کار ایران

نوبخت در نشست خبری:

برخی سعی می‌کنند به دشمنان بیرون کشور گرا بدهند/ عده‌ای از خوشحالی مردم، غصه‌دار می‌شوند

asdasd
کد خبر : ۵۴۷۶۸۸

سخنگوی دولت تاکید کرد: چرا بعضی‌ها سعی می‌کنند به دشمنان بیرون کشور گرا بدهند که خزانه ما خالی است؟ در شرایط تحریم ما رشد منفی اقتصادی را مثبت کردیم، باور کنید ما این قدرت را داریم که ایستادگی کنیم.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایلنا، محمدباقر نوبخت در نشست هفتگی خود با  اصحاب رسانه با اشاره به آخرین وضعیت طرح‌های سرمایه‌گذاری گفت: روز گذشته جلسه‌ای در سازمان برنامه و بودجه برای آمایش آب‌های مرزی برگزار شد و ۶/۳ میلیارد دلار با اجازه رهبری برای مهار آب‌های مرزی سرمایه‌گذاری شد.

وی تاکید کرد: ما بر  مهار آب‌های مرزی  تاکید داریم که تا این مدت ۲۷ سد ساخته و ۱۵ سد آن آب‌گیری شد. ۱۱۰ کیلومتر سامانه آبی، ۱۳۰ کیلومتر تونل در ۳۶ شهر و هزار و ۳۳۶ روستا ساخته شد.

یکی از مهم‌ترین کارهای صندوق توسعه ملی مربوط به حوزه آب است

سخنگوی دولت ادامه داد: یکی از منابعی که بر آن تاکید داریم، صندوق توسعه ملی است و رهبری و رئیس‌جمهور هم با این امر موافقت دارند و بنا است ۲۰ درصد آن به بهره‌برداری برسد و ۸۰ درصد آن به صورت ارزی ذخیره شود.

وی یادآور شد: روزهایی که نفت به پائین‌ترین قیمت خود رسید بر خلاف کشورهای عربی که از ذخایر خود استفاده کردند، ما این کار را نکردیم.

نوبخت تاکید کرد: صندوق توسعه ملی باید کارهای مهمی انجام دهد که یکی از آن حوزه آب است.

وی افزود: ۱۱/۶ میلیارد دلار از صندوق توسعه ملی برای ۵ طرح بزرگ برای آب‌های مرزی اختصاص داده شد. ۱/۵ میلیارد دلار برای توسعه آب‌های استان بوشهر تخصیص یافت و همچنین ۵۰۰ میلیون دلار برای آب‌های استان سیستان و بلوچستان استفاده شد.

چرا بعضی‌ها سعی می‌کنند به دشمنان بیرون کشور گرا بدهند

سخنگوی دولت ادامه داد: تا روز گذشته ۲۰ هزار میلیارد تومان از سوی سازمان برنامه و بودجه به خزانه تخصیص داده شده است و تا این زمان بیش از ۵۰ درصد به استان‌های اعتبار تخصیص دادیم.

نوبخت با بیان این که ذخیره بانک مرکزی وضعیت  و صندوق توسعه ملی مطلوب است، گفت: در آخرین دیدار که کارگزاران دولت با رهبری داشتند، گفتند تعامل سازنده با کشورهای جهان داشته باشید و امروز شاهد هستید آمریکا منزوی است که نشأت گرفته از سیاست درست است.

وی ادامه داد: وقتی گفتیم رشد اقتصادی مثبت است عده‌ای گفتند که این رشد حاصل نفت است من نمی‌دانم چرا عده‌ای از این که مردم خوشحال هستند، غصه‌دار می شوند. در سه ماه نخست امسال مسکن رشد ۷ درصدی داشته است و این واقعیت ماست.

نوبخت خطاب به منتقدان دولت گفت: چرا بعضی‌ها سعی می‌کنند به دشمنان بیرون کشور گرا بدهند که خزانه ما خالی است؟ در شرایط تحریم ما رشد منفی اقتصادی را مثبت کردیم، باور کنید ما این قدرت را داریم که ایستادگی کنیم.

وی در ادامه با اشاره به خرید گندم از گندم‌کاران اظهار داشت: ۸ میلیون و ۸۷۰ هزار تن گندم به ارزش ۱۱ هزار و ۵۹۱  خریداری شده که تا این لحظه ۸ هزار و ۵۲۵ میلیارد پرداخت شده است و ۳هزار و ۶۶ میلیارد مانده است.

ربوده شدن لنج‌های ایرانی در سومالی را پیگیری می‌کنیم

نوبخت در پاسخ به سوال ایلنا درباره ربوده شدن لنج‌های ایرانی در آب‌های سومالی عنوان کرد:  مثل همه موارد دیگر  در این یک مورد هم پیگیری لازم صورت می‌گیرد.

سفر سردار سلیمانی به اقلیم کردستان و انسداد برخی مرزها در چارچوب مصالح نظام تعریف می‌شود

وی در پاسخ به سوال دیگر ایلنا درباره بسته شدن برخی از مرزهای مشترک ایران با اقلیم کردستان و ارتباط آن به سفر سردار سلیمانی گفت: ارتباط این امر در مجموعه مصالح نظام و کشور تعریف می‌شود.

سخنگوی دولت درباره نگرانی مرزنشینان در مورد فعالیت‌های اقتصادی بر اثر انسداد مرزها گفت: قبلا هم گفته‌ام این تغییرات موقتی است. دولت عراق شرایط خاصی دارد، بخشی از خاکش در اشغال جنایتکاران داعش است و از سوی دیگر برخی از مسائل در اقلیم‌هایش مطرح است و تلاشمان این است که با دولت قانونی عراق فعالیت‌های مرزی داشته باشیم.

سفر موگرینی به آمریکا برای بیان دیدگاه اتحادیه اروپا است

نوبخت در پاسخ به سوالی مبنی بر این که جزئیات نامه وزیر امور خارجه به ۵+۱ چه بوده است و سفر موگرینی به آمریکا برای چیست، گفت: گفت‌وگوهایی انجام شد اما برای اینکه بخشی از آن به عنوان سند باقی بماند، به صورت نامه نوشته شد.

وی ادامه داد: در تاریخ معاصر اولین بار بود که بعداز اظهارنظر آمریکا به ساعتی نکشید که موضع ضد این کشور گرفته شد و سفر خانم موگرینی برای بیان دیدگاه اتحادیه اروپا به ترامپ است.

وزرای علوم و نیرو به زودی معرفی می‌شوند

نوبخت درباره تغییر تقویم آموزشی عنوان کرد: دولت تصمیمی در این باره ندارد.

سخنگوی دولت درباره تعیین وزیر علوم و نیرو اظهار داشت : به زودی این نفرات هم اعلام می‌شوند.

هنر دیپلمات‌های ما است که توانسته‌اند آمریکا را منزوی کنند

وی درباره بیانیه سه کشور اروپایی برای حفظ برجام عنوان کرد: در حال حاضر یک موضوع مهم تحت عنوان برجام در سخنرانی آقای ترامپ و آمریکا وجود دارد که در این خصوص هم ایالات متحده تنهاست و مشاهده کردید که بلافاصله خانم موگرینی به صورت زنده جواب داد.

سخنگوی دولت ادامه داد: آلمان، انگلیس و فرانسه هم بیانیه‌ای دادند. دنیا طرف ایران است و حالا شاید نصف و نیمه اسرائیل و چند کشور قبیله‌ای کنار آمریکا باشند اما این هنر ایران است و آمریکا باید آن گوشه بماند و از گوشه صحنه سیاسی خارج شود و این هنر دیپلمات‌های ماست که توانسته‌اند آمریکا را منزوی کنند.

نام ترامپ با پرخاشگری و فحاشی، قرین شده است

وی تاکید کرد: نام ترامپ با پرخاشگری و فحاشی، قرین و همزاد شده است، گذشت آن زمان که ایران یک طرف بود و دنیا و آمریکا یک طرف که کشورمان را به‌ سمت نفت در برابر غذا ببرند. این تجربه را آسان به دست نیاورده‌ایم.

رییس‌جمهور همیشه ارتباطات مستمری با مردم دارد

سخنگوی دولت در پاسخ به خبرنگاری برنامه دولت برای تسریع در پاسخگویی به اعتراضات سپرده‌گذاران موسسات مالی گفت: پرونده این موسسات در حال حاضر در محاکم قضایی است و قانون چگونگی برخورد بانک مرکزی را مشخص کرده و بانک مرکزی در آن چارچوب‌ها عمل می‌کند. در بسیاری از موارد پرداخت‌هایی که تا سقف تعیین شده بود، صورت گرفته است مابقی هم ان‌شاءالله پرداخت خواهد شد. ما همه تلاشمان این است که هیچ یک از هم وطنانمان اندوخته‌شان از دستشان نرود.

وی درباره سفرهای استانی در دولت دوازدهم گفت: رییس‌جمهور همیشه ارتباطات مستمری با مردم دارد چه به صورت مجازی و چه به صورت حضور فیزیکی، ان‌شاءالله زمانی که این برنامه عرضه شد، اطلاع‌رسانی‌های لازم صورت خواهد گرفت.

طرح موضوع حضور بانوان در ورزشگاه‌ها فقط مربوط به دوران انتخابات نبود

سخنگوی دولت درباره اعتراض برخی گندم‌کاران به قیمت تضمینی گندم که کمتر از تورم موجود است، افزود: فکر می‌کنم گندم طی سه سال بیش از سه برابر شده است و ما نباید به بررسی یک سال اخیر بسنده کنیم. این قیمت باید با مقیاس بیشتر و ترجیحا قیمت جهانی گندم مقایسه شود.

نوبخت تصریح کرد: زمانی که حجم زیاد می‌شود تعهد دولت کاهش پیدا می‌کند. تلاش داریم تا با تدابیر اتخاذ شده این مشکل را برطرف کنیم.

سخنگوی دولت درباره تهیه زیرساخت‌ها برای حضور بانوان در ورزشگاه‌ها عنوان کرد: منظور از عدم وجود زیرساخت، زیرساخت‌های اجتماعی و فرهنگی است. ما فقط در دوران انتخابات این موضوع را مطرح نکردیم و همچنان هم ادامه دارد.

مردم و فعالان اقتصادی تحت تاثیر گزافه‌گویی ترامپ قرار نگیرند

وی در خصوص رابطه بین ایران و عربستان و موضع‌گیری این کشور در ارتباط سخنرانی ترامپ گفت: ارتباط ما با عربستان فراتر از اظهارات ترامپ است، همین که هیچ یک از کشورهای جهان طرف ترامپ نیستند و آن را تائید نکردند، زحمت عربستان را زیاد کرده است.

سخنگوی دولت ادامه داد: عربستان در صفی ایستاده است که دوتا و نصفی آدم و کشور در آن جا می‌شود و این به آن معناست که تصمیم خوبی نگرفته‌اند باید خودشان را اصلاح کنند تا بتوانند با جمهوری اسلامی ایران ارتباط برقرار کنند.

نوبخت گفت: اگر پتانسیل نقدینگی کشور به سمت بازار ارز پیش نرود و بیخودی مردم و فعالان اقتصادی تحت تاثیر گزافه‌گویی ترامپ قرار نگیرند ما دچار شک و نوسان قیمت ها نخواهیم بود انشاالله این ثبات ادامه خواهد داشت.

مد شده که بگویند دولت سیاست‌های اقتصاد مقاومتی را انجام نمی‌دهد

رئیس سازمان برنامه و بودجه درباره رشد ۸ درصدی گفت: ۶۵ هزار میلیون دلار  باید سرمایه‌گذاری خارجی صورت گیرد تا رشد اقتصادی صورت بگیرد.

وی درباره انتقاد برخی از اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام  مبنی بر این که سیاست‌های اقتصاد مقاومتی پیشرفتی نداشته است، گفت: دولت تمام تلاش خود را در این باره کرده است،  این سیاست از سوی عالی‌ترین مرجع نظام ابلاغ شد و ما پیگیری می‌کنیم منتها این مد شده است در کشور که بگویند دولت سیاست‌های اقتصاد مقاومتی را انجام نمی‌دهد.

نوبخت درباره حذف دلار در معاملات ارزی گفت: خیلی وقت است که دلار حذف شده و ما از مکانیسم یورو مبادلات خود را انجام می‌دهیم.

وی درباره فرصت‌های شغلی گفت: از مجلس محترم می‌خواهیم بر استخدامی‌های جدید نیفزاید و صندلی در کنار میزها اضافه نکنند همه ۹۵۰ هزار فرصت شغلی نباید از طریق استخدام انجام شود.

پاسخ نوبخت به شهردار تهران

نوبخت درباره اظهارات روز‌ گذشته محمدعلی نجفی شهردار تهران در عدم تخصیص منابع شهرداری در ۶ ماهه اول سال از سوی‌ دولت، گفت: در ۶ ماهه اول سال ۳۰ هزار میلیارد تومان اعتبارات طرح‌های عمرانی تخصیص یافته که بخشی از آن به دستگاه‌ها پرداخت شده و بخشی هم از طریق خزانه پرداخت می‌شود و‌ به جای اینکه در رسانه‌ها این حرف‌ها را بزنند به مسئول مربوطه در سازمان مراجعه کنند و ببینند چقدر پرداخت شده و چه مقدار به خزانه داده شده، ما طبق روال پرداخت‌ها را تا پایان سال خواهیم داشت.

دولت برنامه ای برای واردات گندم ندارد

نوبخت در مورد بحث کیفیت نان و انبارداری بیان داشت: از همکارانم در وزارت کشاورزی و شرکت بازرگانی دولتی می‌خواهم توصیحاتی در مورد فرایند تولید تا مصرف گندم ارائه دهند. در این فرایند ایستگاه‌های مختلفی وجود دارد که در محصول نهایی موثر است. بخشی از این ایستگاه‌ها غیردولتی است. من از وزیر کشاورزی خواهش می‌کنم مسولان ذی ربط را مامور کند گزارشی در این مورد بدهند که دولت در این رابطه چه کرده است. خیلی بد است که دولت یارانه گندم بدهد اما رضایت مردم حاصل نشود. با این همه تلاش داریم گندم‌کاران و مردم و ایستگاه‌های تبدیل گندم به آرد راضی باشند. واردات گندم اثرات سوء دارد چون قیمتش ارزانتر است. دولت برنامه‌ای برای واردات گندم ندارد.

در ۷ ماه گذشته ۳۰ هزار میلیارد تومان به طرح‌های عمرانی اختصاص داده شده است

وی درباره دلایل رکود و تعطیلی مراکز تولیدی گفت: شاخصی باید رکود را نشان دهد رشد اقتصادی ما خوب است اما واحدهای تولیدی ما با مشکل مواجه هستند. یک بخش این مشکلات به ترکیب هزینه‌ها مربوط است و به طور مثال امکان تعدیل نیرو ندارند. بخش دیگر به فناوری‌های آنها ارتباط دارد که باید با تکنولوژی کالاهای خارجی رقابت کنند. بخش دیگر به کمبود سرمایه برمی‌گردد. ما سعی کردیم با محدود کردن قاچاق و حتی واردات رسمی از تولید داخلی حمایت کنیم. طی سال گذشته حدود ۲۵ هزار واحد تولیدی مورد کمک دولت قرار گرفتند که از تعداد ۷۵ هزار واحد تولیدی کشور فقط در یک سال این میزان قابل کمک کردن است.

سخنگوی دولت در مورد بهبود فضای کسب و کار گفت: در بهار امسال ۹۲۰ هزار نفر جدید وارد بازار کار شدند که ۷۰۳ هزار نفر توانستند، کار پیدا کنند. یکی از این کارها بهبود فضای کسب و کار است. در بهار امسال سرمایه‌گذاری نسبت به بهار سال قبل ۷.۱ دهم رشد داشته است.

نوبخت در مورد پروژه‌های نیمه‌تمام کلان شهرها گفت: در ۷ ماه گذشته ۳۰ هزار میلیارد تومان به طرح‌های عمرانی اختصاص داده شده است. به جای رسانه‌ای کردن، مسئولان پروژه به دستگاه مربوطه اطلاع بدهند تا مشخص شود از این مبلغ چقدر سهم آنها خواهد بود.

وی در مورد احتمال تهیه بودجه ۹۷ بدون برجام گفت: ما سه بودجه داریم یکی استمرار وضع موجود، برای شرایط بدبینانه و برای شرایط خوشبینانه است. ما مشخص کرده بودیم که اولویت‌ها چیست و کدام شرکت‌ها می‌توانند در پروژه‌ها فعال باشند. ما همیشه برای چنین شرایط و سناریوها برنامه داریم.

نوبخت درباره خرید گندم و پرداخت به کشاورزان گفت: ۷۴ درصد از پرداختی ها تا امروز انجام شده است و تلاش بر آن است تا کمتر از یک ماه آینده کل مبالغ به حساب کشاورزان واریز می شود.

وی در مورد تحویل تاکسی های جایگزین بیان داشت: تا امروز ۵۵ هزار و ۵۱ تاکسی جدید تحویل داده شده است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز