خبرگزاری کار ایران

علی لاریجانی:

ایران و روسیه نقش به‌سزایی در ایجاد امنیت و مبارزه با تروریسم دارند

asdasd
کد خبر : ۵۴۷۵۷۶

رئیس مجلس شورای اسلامی اجلاس اتحادیه بین‌المجالس در سن‌پترزبورگ را فرصتی برای بیان موضع ایران درباره حرف‌های نسنجیده رئیس‌جمهور آمریکا علیه کشورمان عنوان کرد.

به گزارش ایلنا، علی لاریجانی در پایان سفر سه روزه خود به روسیه و ارزیابی از این سفر و دیدارهای انجام شده در حاشیه اجلاس اتحادیه بین‌المجالس در سن پترزبورگ، اظهار داشت: این سفر سه بخش داشت که بخش اول آن شامل حضور در کنفرانس امنیتی منطقه بود که روسای مجالس این کشورها در آن حضور داشتند و کشورهایی که در این نشست حضور یافتند، تقریبا روی مولفه‌های اصلی ایجاد امنیت در منطقه با جمهوری اسلامی ایران اشتراک نظر داشتند.

وی خاطرنشان کرد: ما به‌عنوان مهمان ویژه به این کنفرانس دعوت شده بودیم که آن شرکت کرده و نقطه نظرات خود را با سخنرانی در این نشست بیان کردیم.

لاریجانی بخش دوم سفر خود مربوط به شرکت در اجلاس بین المجالس عنوان کرد و گفت: در این اجلاس همه روسای مجالس کشورهای دنیا به جز یکی دو کشور شرکت دارند و مجمعی است که در آن تعاطی فکری برای پارلمان‌ها بوجود می‌آید.

رئیس مجلس با اشاره به موضوع  اجلاس بین‌المجالس در سن‌پترزبورگ، موضوع انتخاب شده را مهم و هوشمندانه دانست و گفت: موضوع این نشست این بود که چگونه با تکثر قومی، مذهبی و دینی باید صلح و امنیت را بوجود آورد که این موضوع از موضوعات بسیار پر اهمیت است چراکه متاسفانه سال‌های اخیر مسئله اقوام و ادیان دستاویز کشمکش‌هایی شده که غالبا سرویس‌های اطلاعاتی پشت آن قرار دارند و گرنه اقوام مختلف سال‌های سال کنار یکدیگر زندگی کرده‌اند و در برخی کشورها عشایری وجود دارد که در آن‌ها شیعه و سنی با هم زندگی کرده‌اند اما ایجاد این کشمکش‌ها توسط یک عامل بیرونی صورت می‌گیرد و این دردی است که امروز وجود دارد.

وی افزود: در این کنفرانس، نظرات مختلفی مطرح شد و معمولا درباره اینکه باید قرابت‌هایی بین ادیان و اقوام ایجاد کرد و آنها واقعیت و ظرفیت‌هایی هستند که باید از آنها استفاده کرد، نظراتی را شاهد بودیم.

لاریجانی تاکید کرد: این اجلاس همچنین فرصتی بود که بعد از حرف‌های نسنجیده آقای ترامپ، موضع ایران برای جمعیت 2 هزار نفری حاضر در این اجلاس بیان بشود که و برای آنها تبیین شود که اشکالات این حرف‌هایی که او می‌زند کجاست، البته  در این کنفرانس از حرف‌های ترامپ خیلی استقبال نشد، بلکه غالبا شرکت‌کنندگان از حرف‌های رئیس جمهور آمریکا علیه ایران ناراضی بودند.

رئیس مجلس درباره بخش سوم این سفر گفت: بخش سوم سفر مربوط به گفت‌وگوهایی بود که با مقامات روسی، سایر مقاماتی که به این اجلاس آمده بودند از جمله روسای مجالس و مقامات سازمان ملل انجام شد و این ملاقات‌ها در حاشیه اجلاس و در فرصتی که وجود داشت، صورت گرفت.

لاریجانی تصریح کرد: همچنین در این سفر با مسئولان روس گفت‌وگوهای خوبی درباره توسعه روابط اقتصادی و بعضی از زمینه‌هایی که باید مقامات سیاسی  برای فعال شدن آنها کمک کنند، انجام شد و از آنجایی که خوشبختانه آقای پوتین سفری به ایران دارد، این گفت‌وگوها می‌تواند مقدمه‌ای باشد که بعضی از مسائل در آن سفر، حل و فصل شود.

وی افزود: در این اجلاس بعضی از نقطه‌نظرات برای امنیت منطقه مطرح شد به‌ویژه اینکه ایران و روسیه نقش به‌سزایی در ایجاد امنیت و مبارزه با تروریسم دارند و در مجموع، گام‌هایی که در سوریه برداشتیم به نتیجه رسیده و این احتیاج به اقدامات تکمیلی دارد که در این‌خصوص با آقای پوتین و سایر مقامات روسیه گفت‌وگو شد.

رئیس مجلس یادآور شد: روسای دیگر مجالس غالبا درباره مسئله اتمی ایران و نوع مناقشات تصنعی که ترامپ به راه انداخته، توضیحات جمهوری اسلامی ایران را شنیدند و در رابطه با همکاری‌های اقتصادی و پارلمانی میان ایران و این کشورها گفت و گوهایی صورت گرفت.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز