خبرگزاری کار ایران

قاضی‌زاده هاشمی در گفت‌وگو با ایلنا:

تعطیلی جلسات علنی سه‌شنبه‌ها موقتی است/ محوطه‌ای برای برگزاری تجمعات مردمی مشخص شود

asdasd
کد خبر : ۵۴۷۴۶۱

یک عضو هیات رییسه مجلس شورای اسلامی با تاکید بر تلاش هیات رییسه برای تقویت بعد نظارتی مجلس، علت تعطیلی جلسات علنی سه‌شنبه‌های مجلس را یاری رساندن به پیشبرد برنامه‌های کمیسیون‌ها دانست و با بیان این‌که این تغییر زمان برگزاری جلسات موقتی است، در واکنش به دیوارکشی اخیر پیرامون ساختمان پارلمان، گفت که لازم است، محوطه‌ای برای برگزاری تجمعات مردمی مشخص شود.

سیدامیرحسین قاضی‌زاده هاشمی در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی ایلنا، در واکنش به تغییرات اخیر در وضعیت امنیتی ساختمان مجلس اعم از منع ملاقات مردمی در روزهای جلسات علنی، دیوارکشی پیرامون ساختمان پارلمان، کاهش یکی از ۳ جلسه علنی هفتگی و افزایش یک جلسه غیرعلنی هفتگی در دستورکار مجلس گفت: واقعیت این است که تغییر در دستورکار مجلس درمورد علنی یا غیرعلنی بودن جلسات ارتباطی به مسائل امنیتی ندارد.

تلاش هیات رییسه برای تقویت بعد نظارتی مجلس

وی افزود: باتوجه به این‌که هیات رییسه مجلس در دوره فعلی تصمیم گرفت به پیشنهاد نمایندگان بُعد نظارتی مجلس را نسبت به بُعد تقنینی تقویت کند، این تغییرات صورت گرفته است.

نماینده اصولگرای مشهد در مجلس خاطرنشان کرد: به بیان دیگر برای تقویت بُعد نظارتی لازم است مسئولان اجرایی باحضور مداوم در مجلس به نمایندگان ملت گزارش‌هایی ارائه کنند و این درحالی است که برخی مسئولان خواستار بیان مطالب در جلسات علنی هستند و برخی دیگر تاکید دارند که باید مسائل در جلسات غیرعلنی مطرح شود.

وی گفت: بنابراین در هفته‌های گذشته به‌عنوان مثال آقای نوبخت به‌عنوان رییس سازمان برنامه و بودجه کشور در جلسه علنی به مجلس گزارش داد اما پیش از آن، آقای شمخانی دبیر شورای‌عالی امنیت ملی تاکید داشت که بهتر است، مسائلی که قرار بود درباره موضوع همه‌پرسی استقلال در اقلیم کردستان بیان کند، در جلسه غیرعلنی عنوان شود.

محاسن برگزاری جلسات علنی و غیرعلنی

عضو هیات رییس مجلس شورای اسلامی همچنین ادامه داد: فراموش نکنیم همان‌طور که برگزاری جلسات به‌صورت علنی محاسنی دارد، برگزاری جلسات غیرعلنی هم دارای محاسن دیگری است. اگر جلسات علنی باشند، افکار عمومی در جریان جزئیات امور قرار می‌گیرد و در عین حال امکان دارد مسئله‌ای کارشناسی توسط نماینده‌ای مطرح شود و مسئول اجرایی بگوید بهتر بود این مسائل مطرح نمی‌شد و به نظر می‌رسد طرح این مسائل چندان نمود خوبی ندارد. همزمان اگر جلسات به‌صورت غیرعلنی برگزار شود هم عده‌ای می‌گویند چرا مسائل را این‌طور پیگیری می‌کنید.

وی افزود: با این همه، تعطیلی جلسات علنی سه‌شنبه‌ها ارتباطی به برگزاری جلسات غیرعلنی چهارشنبه‌ها ندارد. به بیان دیگر علت اصلی تعطیلی جلسات علنی سه‌شنبه‌ها، این است که زمان بیشتری در اختیار کمیسیون‌های تخصصی قرار بگیرد.

دستورکار کمیسیون‌هایی همچون اقتصادی، قضایی و شوراها نیازمند صرف وقت بیشتر است

قاضی‌زاده هاشمی یادآور شد: به هر حال برخی دستورکارهای مهم که ابعاد وسیعی دارند، نیازمند صرف زمان بیشتر هستند؛ به این اعتبار، دستورکار بعضی کمیسیون‌های تخصصی همچون کمیسیون‌های اقصادی، قضایی یا شوراها درمواردی همچون قانون بانکداری یا قانون ارزش افزوده نیازمند صرف وقت اضافه در جلسات کمیسیونی است.

علت تعطیلی جلسات علنی سه‌شنبه یاری رساندن به پیشبرد برنامه‌های کمیسیون‌هاست

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس اضافه کرد: بنابر این علت تعطیلی جلسات علنی سه‌شنبه، یاری رساندن به پیشبرد برنامه‌ها و دستورکارهای کمیسیون‌های تخصصی است و ارتباطی به امنیتی شدن فضا ندارد. چرا که در روزهای سه‌شنبه نیز نمایندگان در مجلس حاضر شده و از ساعت ۸ تا ۱۷ در جلسات کمیسیون‌های تخصصی حاضر می‌شوند و عملاً مجلس تعطیل نمی‌شود.

لزوم رسیدگی روابط عمومی مجلس به موضوع عدم‌دسترسی خبرنگاران به جلسات کمیسیون‌ها

وی در واکنش به این سوال که با این همه، دسترسی به نمایندگان برای خبرنگاران مختل می‌شود، گفت: این‌که خبرنگاران در زمان برگزاری جلسات کمیسیون‌ها قادر به حضور در مجلس نیستند، مسئله‌ای است که باید از طریق روابط عمومی مجلس پیگیری و مرتفع شود. وگرنه نمایندگان در مجلس حضور دارند.

عضو هیات رییسه مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: واقعیت این است که هدف از تعطیلی جلسات سه‌شنبه هم صرفاً این است که بتوانیم با صرف وقت بیشتر در کمیسیون‌های تخصصی، دستورکارهای عقب‌مانده را بررسی کنیم و به نتیجه برسانیم.

تعطیلی جلسات علنی سه‌شنبه‌ها موقتی است

عضو هیات رییسه مجلس شورای اسلامی در واکنش به این سوال که آیا قرار است جلسات علنی سه‌شنبه‌ها تا اطلاع ثانونی تعطیل شود یا تصمیم اتخاذ شده صرفاً مربوط به همین یک هفته بوده است، گفت: این تصمیم صرفاً مربوط به همین هفته است اما اگر نیاز باشد که این مساله در هفته‌های آینده هم انجام شود، باتوجه به این‌که خروجی کار برایمان اهمیت دارد، امکان دارد که این تصمیم در هفته‌های بعد هم تکرار شود.

تغییر زمان جلسات مجلس نیاز به تغییر آیین‌نامه ندارد

نماینده اصولگرای مشهد در مجلس در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر این‌که آیا تغییر زمان برگزاری جلسات کاری مجلس نیازمند تغییر آیین‌نامه داخلی مجلس نیست، گفت: این تصمیمات صرفاً با تصمیم هیات رییسه قابل اجراست و نیازی به تغییر آیین‌نامه نیست.

وی همچنین در پاسخ به سوال دیگری درباره دیوارکشی پیرامون ساختمان پارلمان و اختلال در برگزاری تجمعات مردمی مقابل ساختمان مجلس گفت: به هر حال باید یک محوطه‌ای مشخص برای برگزاری تجمعات مردمی مقابل مجلس درنظر بگیرند که هم ابعاد امنیتی لحاظ شود و هم احیاناً مشکلی برای مردم منطقه ایجاد نکند و منجر به ترافیک نشود.

محوطه‌ای برای برگزاری تجمعات مردمی مشخص شود

عضو هیات رییسه مجلس شورای اسلامی گفت: به هر حال بعضاً برگزاری این تجمعات ترافیک شدید ایجاد می‌کند و بنابراین باید محوطه‌ای به این منظور درنظر گرفته شود که مردم بتوانند با حضور در این محوطه، صدایشان را به گوش نمایندگان برسانند.

قاضی‌زاده هاشمی در پایان ضمن ابراز بی‌اطلاعی نسبت به آخرین وضعیت طرحی که به‌منظور ارتقای سطح امنیتی مجلس در کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی در حال تدوین بود، گفت که جزئیات این طرح را باید از ناظران هیات رییسه مجلس بپرسید.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز