خبرگزاری کار ایران

ذوالفقاری:

مراسم اربعین باید مردم‌محور باشد/ زائران توقع نداشته باشند تمام مدت اقامت از آنها پذیرایی شود

asdasd
کد خبر : ۵۴۷۱۳۹

معاون امنیتی و انتظامی وزارت کشور تاکید کرد: مراسم اربعین باید مردم‌محور باشد و خودجوش بودن باید اصل باشد. حضور ما نباید به معنی تصدی‌گری شود.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایلنا، حسین ذوالفقاری در همایش فعالان راهپیمایی اربعین با بیان اینکه اربعین برای همه مردم جهان بوده و این فریضه است که فرهنگ عاشورا را زنده نگه داشته است، گفت: باید تلاش کنیم اربعین نقش بیشتری در انسجام حق و حقیقت داشته باشد.

وی با بیان اینکه در دو سال گذشته یک روند رو به رشد در راهپیمایی اربعین داشتیم که باتوجه به این امر مدیریت و کار در این حوزه هم باید روشن باشد، عنوان کرد: این امر نیازمند کار جهادی و مخلصی است. از ابتدا هم به دوستان گفتیم نام و نشان، تقی و نقی نداریم. یک لوگو داریم و تمام، خدا کند ما هم مثل کسانی که سال‌های سال بدون نام و نشان با دلشان پذیرایی از راهپیمایان را انجام می‌دهند، باشیم.

 معاون امنیتی و انتظامی وزارت کشور با بیان اینکه کارهای سال قبل مورد بررسی قرار گرفت و دو کمیته تشکیل شد و قرار شد ایرادها برطرف شود، عنوان کرد: چیزی که اصل و اساس است، این است که همه ما بتوانیم در این مسیر مروج فرهنگ اربعین باشیم. چیزی که برادارن ما در عراق انجام می‌دهند ما هم باید انجام دهیم.

ذوالفقاری ادامه داد:  دوستی می‌گفت در ایام اربعین مردم عراق متفاوت می‌شود، من هم گفتم مردم ما هم متفاوت می‌شوند نه تنها مردم ایران بلکه مردم جهان تفاوت پیدا می‌کنند. مهم رعایت سنت‌ها و ارزش‌های دولت عراق است،  میزبان این مراسم  مردم عراق هستند و این مساله ظرافت‌های بسیاری دارد.

معاون امنیتی و انتظامی وزارت کشور در ادامه با اشاره به اینکه دو محور برای ما مهم است، گفت: نخست اینکه نذورات مردم ادا شود و سپس باری از دوش مردم عراق برداشته شود. ما به دنبال کمک به مردم عراق  هستیم و نباید بین پذیرایی مردم عراق و  ایران خط‌کشی شود.

وی تاکید کرد: مراسم اربعین باید مردم‌محور باشد و خودجوش بودن باید اصل باشد. حضور ما نباید به معنی تصدی‌گری شود.

ذوالفقاری با اشاره به اختلال عبور و مرور در مرزها اظهار داشت: تسهیل‌گری برای عبور و مرور زائران و نظم و امنیت یکی از موضوعات اصلی است که باید به کیفیت این مساله بپردازیم. وارد شدن به عراق بدون ویزا ممکن نیست.

وی ادامه داد: عده‌ای می‌گویند ایکاش رفتن به کربلا در مراسم اربعین رایگان می‌شد بله ما هم از خدا می‌خواهیم اما نمی‌شود و این کار نیازمند توافق دو کشور است.

معاون امنیتی و انتظامی وزارت کشور تاکید کرد: ایجاد اختلال برای کسانی که ویزا و روادید دارند، شرعا و قانونا حرام است، کشور عراق گفته است در صورت مشاهده بی‌نظمی مرز بسته خواهد شد و اگر این اتفاق افتاد، نگویید که چرا نتوانستید مشکلات را برطرف کنید.

وی در ادامه با بیان اینکه سال گذشته شاهد بی‌نظمی توسط افرادی که روادید نداشتند، بودیم گفت:  امسال ما در این امر جدی هستیم و خوشبختانه مرز خسروی هم امسال برای تردد زائران وجود دارد. اصرار برخی زائران بر اینکه از مرز مهران عبور کنند نمی‌دانم چیست، اگر فاجعه‌ای مثل منا اتفاق افتاد چه می‌شود؟

ذوالفقاری خطاب به دست‌اندرکاران راهپیمایی اربعین گفت: انتظارات را باید مدیریت کرد، سوالی از شما دارم آیا باید تمام خورد و خوراک اقامت افراد در طول ماندنشان در عراق با نذورات مردم باشد؟ درست است که ۸۰ درصد پذیرایی مردم از نذورات است اما بعد از روز اربعین که دیگر کم کم این پذیرایی جمع می‌شود چرا توقع ایجاد می‌کنید که تمام طول مدت اقامت باید از نذورات باشد.

وی خاطرنشان کرد: بحث بعدی بیمه است که باید صورت بگیرد، سال گذشته ۶۰ نفر از کسانی که در حمله تروریستی کشته شدند، بیمه نداشتند حالا ببینید خانواده‌هایشان چه مشکلاتی دارند.

رئیس ستاد اربعین تاکید کرد: مسئله بعدی هماهنگی است که باید امسال بیشتر شود و درخواستم از دوستان این است که با دولت عراق هماهنگی لازم را داشته باشید.

وی افزود: در سه استان مرزی کرمانشاه، خوزستان و ایلام تقریبا همه تلاش خودشان را برای برگزاری کرده‌اند و مسئولیت هماهنگی و اجرایی صفر تا صد مراسم اربعین را دارند. قرار شده است در مرز یک تیم از ما و یک تیم از عراق مسئول هماهنگی باشند.

رئیس ستاد اربعین تاکید کرد: خواهش می‌کنم کار اطلاع‌رسانی و اقناع صورت بگیرد و خانم‌ها با خانواده و یا کاروانی و گروهی به عراق سفر کنند. کنترل نرخ‌ها یکی از مطالبات مردم است و باید جلوی اجحاف‌ها را بگیریم.

ذوالفقاری در خاتمه تاکید کرد: طبیعی است که مردم ۲ الی ۳ روز برای زیارت بمانند اما نه این که ۱۰ روز بمانند و توقع داشته باشند که پذیرایی آنان بر عهده ستاد اربعین باشد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز