خبرگزاری کار ایران

رئیس مجلس در دیدار با رئیس پارلمان ترکیه::

مذاکرات سوریه در آستانه خوب پیش رفته است

asdasd
کد خبر : ۵۴۷۰۵۶

رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به حمایت ایران از تمامیت ارضی عراق به‌صورت کامل تاکید کرد: در عراق مسئله داعش تمام نشده که یک مسئله دیگری رخ داده است و اسرائیلی‌ها پشت این بحران قرار دارند.

به گزارش ایلنا، علی لاریجانی در حاشیه اجلاس اتحادیه بین‌المجالس در دیدار با رئیس پارلمان ترکیه بر گسترش سطح همکاری‌های سیاسی و اقتصادی تأکید کرد و گفت: روابط اقتصادی دو کشور ظرفیت گسترش و ارتقاء را دارد و می‌تواند به ۳میلیارد دلار در سال برسد.

وی افزود: باید اتاق‌های بازرگانی دو کشور بیشتر فعال شوند و ایجاد کمیسیون‌های مشترک اقتصادی دو کشور می‌تواند این مهم را تسهیل کند.

رئیس مجلس به عرصه‌های نفت و گاز، انرژی‌های پاک، حمل و نقل ریلی و محیط زیستی به عنوان محورهای همکاری‌های اقتصادی اشاره کرد و اظهار داشت: در همه این زمینه‌ها می‌توان همکاری مشترک داشت و سطح روابط اقتصادی دو کشور را افزایش داد.

لاریجانی به شرایط منطقه اشاره کرد و تصریح کرد: مذاکرات سوریه در آستانه خوب پیش رفته است ولی نیاز به ابتکارات تکمیلی دارد تا این مذاکرات تقویت شود، روسیه هم نقش فعال و موثری در این مذاکرات داشته است.

وی به حفظ تمامیت ارضی کشور عراق تأکید و خاطرنشان کرد: ایران از تمامیت ارضی عراق به صورت کامل حمایت می‌کند. در عراق مسئله داعش تمام نشده که یک مسئله دیگری رخ داده است و اسرائیلی‌ها پشت این بحران قرار دارند.

رئیس مجلس تاکید کرد: ایران همواره در کنار کردها بوده است اما این اقدامات باعث آشفتگی منطقه و بروز مشکلاتی می‌شود.

رئیس مجلس خواستار حمایت بیشتر ترکیه از مسلمانان میانمار شد.

بر اساس این گزارش، رئیس پارلمان ترکیه نیز در این دیدار خواستار تقویت و ارتقاء سطح همکاری‌های بین دو کشور شد و ابراز داشت: توسعه روابط پارلمانی توسعه روابط بین ملت ها است بنابراین سطح روابط دو کشور باید افزایش یابد و زمینه‌های آن وجود دارد.

وی افزود: میزان تجارت دو کشور ۹.۷ میلیارد دلار است و ترکیه قصد دارد این میزان به ۳۰ میلیارد دلار در سال افزایش یابد. فعالان اقتصادی ترکیه مصمم به همکاری‌های نزدیک با فعالان اقتصادی جمهوری اسلامی ایران هستند و ترکیه از ارتقاء و گسترش روابط اقتصادی به شدت حمایت و استقبال می‌کند.

رئیس پارلمان ترکیه به سفر اردوغان رئیس  جمهور ترکیه به ایران اشاره کرد و اظهار داشت: پس از این سفر رئیس جمهور دستور دادند که تجارت بین دو کشور بر اساس ارزهای ملی دو کشور صورت گیرد و این تصمیم به موقع و موثر در عرصه اقتصادی برای دو کشور بوده و باید  ارتباط گمرکی دو کشور توسعه یابد.

وی با اشاره به شرایط منطقه، تصمیم‌های دو دولت را تاریخی ارزیابی کرد و گفت: منطقه با چالش‌هایی مواجه است و دو کشور با تهدیدهای مشترک روبرو هستند بنابراین باید با هماهنگی یکدیگر حرکت کنیم تا به وحدت و حفظ تمامیت ارضی کشورها ختم شود. در واقع حفظ تمامیت ارضی عراق سیاست مشترک دو کشور است.

رئیس پارلمان ترکیه اضافه کرد: ترکیه معتقد است رفراندوم در کردستان عراق مشروع نبوده است و در این شرایط همکاری‌های ایران و ترکیه برای منطقه حیاتی است.

وی یادآور شد: باید با همکاری یکدیگر تلاش شود تا امت‌ اسلامی از این مناقشات خارج شوند.

رئیس پارلمان ترکیه خواستار شکل‌گیری دیدارهای سه جانبه بین ایران، ترکیه و پاکستان برای همکاری و هماهنگی در اعلام مواضع در خصوص مسائل بین‌المللی شد. 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز