خبرگزاری کار ایران

بلومبرگ:

کنگره مسئول بازگرداندن اعتبار ایالات متحده است/ تصمیم ترامپ نشان داد آمریکا یک «قلدر» در صحنه بین‌الملل است

asdasd
کد خبر : ۵۴۶۶۴۰

بلومبرگ نوشت: «اقدام ترامپ و هر تحریم جدیدی، کنگره اروپا و آمریکا را در مساله ایران از هم جدا خواهد کرد. قطع و یقین بازگشت رژیم تحریم‌ها علیه ایران غیرممکن است. تصمیم ترامپ تصویری را از آمریکا نشان می‌دهد که اغلب ایران در صحنه جهانی از آمریکا تصویر می‌کرد. اینکه آمریکا یک «قلدر» در صحنه بین الملل است.

به گزارش ایلنا «بلومبرگ» در گزارشی تحت عنوان «ترامپ ایران را هدف گرفته اما آمریکا ضربه خورده است»، نوشت: دونالد ترامپ رییس‌جمهور آمریکا  در نهایت، تهدید خود برای عدم تایید پایبندی ایران به برجام را عملی کرد. علیرغم هشدارهای مقامات ارشد امنیت ملی از جمله رکس تیلرسون و مک مستر مشاور امنیت ملی، ترامپ تصمیم گرفت که میراث باراک اوباما را نابود کند.

بر اساس این گزارش، تصمیم ترامپ در مقابل هشت گزارش صادر شده از سوی آژانس انرژی اتمی مبنی بر تایید پایبندی ایران به برجام پرواز می‌کند. همین مساله آمریکا را در وضعیت عجیبی در مقابل متحدان اروپایی، روس‌ها و چینی‌ها قرار داده است. همه طرف‌های مذاکره بر اهمیت توافق هسته‌ای در امنیت جهانی و مساله خلع سلاح هسته‌ای تاکید دارند. 

بر اساس این گزارش، اقدام ترامپ به خود خودی به معنای از بین رفتن توافق هسته‌ای نیست و کنگره ۶۰ روز فرصت دارد تا برای اقدام بعدی تصمیم‌گیری کند.

بلومبرگ در ادامه تاکید کرد: « فریب نخورید؛ با عدم تایید پایبندی ایران به برجام در برابر همه مدارکی که نشان می‌داد ایران به تعهداتش پایبند بوده است، ترامپ سرکشی کرده است و نتیجه این سرکشی در سراسر جهان هویدا خواهد شد. »

بر اساس این گزارش، آمریکا و اروپا ایران را ده سال پیش پای میز مذاکره آوردند و تحریم‌های همه‌جانبه‌ای را علیه اقتصاد ایران از جمله تحریم‌های بانکی و انرژی و تجاری وضع کردند.

بلومبرگ مدعی شد که در دو دولت بوش و اوباما، واشنگتن با همکاری نزدیک اروپایی‌ها توانست پای ایران را از اقتصاد جهانی قطع کند. این اقدام برجسته‌ای از سوی اروپایی‌ها بود. تهران علیرغم انقلاب سال ۱۹۷۹ روابط تجاری قدرتمندی با اروپایی‌ها داشت. ایرانی‌ها می‌توانستند به راحتی به اروپا سفر کنند و علیرغم اینکه با آمریکا ارتباطی نداشتند کالاها و خدمات اروپایی از قبیل فناوری و داروهای اتحادیه اروپا در ایران وجود داشت. 

این گزارش مدعی است که با اتحاد بروکسل و واشنگتن، در نهایت بازی پلیس خوب، پلیس بد با ایران نتیجه داد و به توافق هسته‌ای منجر شد.

بلومبرگ نوشت: « در دو سال گذشته اروپایی‌ها به تدریج بار دیگر به بازارهای ایران دسترسی پیدا کردند. اقتصاد ایران تقویت شد. فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و امانوئل ماکرون رییس‌جمهور فرانسه و ترزا می نخست وزیر بریتانیا معتقدند توافق هسته‌ای به اهدافش رسیده و ایران از دستیابی به سلاح هسته‌ای بازمانده است. درحالی که هیچ یک از این‌ها مخالف آغاز مذاکرات بر سر معضلات در ابعاد دیگر رفتار ایران نیستند. اما تا زمانی که آژانس بر پایبندی ایران به برجام تاکید می‌کند، اتحادیه اروپا خواستار فروپاشی توافق هسته‌ای نیست.»

بر اساس این گزارش اقدام ترامپ و هر تحریم جدیدی، کنگره اروپا و آمریکا را در مساله ایران از هم جدا خواهد کرد. قطع و یقین بازگشت رژیم تحریم‌ها علیه ایران غیرممکن است. تصمیم ترامپ بی‌توجهی به توافق و هنجارهای بین‌المللی قلمداد می‌شود. این اقدام تصویری را از آمریکا نشان می‌دهد که اغلب ایران در صحنه جهانی از آمریکا تصویر می‌کرد. اینکه آمریکا یک «قلدر» در صحنه بین‌الملل است که هر کار دلش بخواهد بدون پروا و جسورانه انجام می‌دهد. این تصویر هم در ظاهر و هم در باطن توسط ترامپ نشان داده شده است.»

بر اساس این گزارش، پیام ترامپ در این بین برای کره شمالی از همه چیز بدتر است. اگر امیدی برای محدود کردن برنامه هسته‌ای کره شمالی بود احتمال رسیدن به یک توافق هسته‌ای چندجانبه با این کشور هم وجود داشت. اما با پایبندی ایران و اجتناب ترامپ از تایید این پایبندی، چه منطقی وجود دارد که کیم جونگ اون برنامه هسته‌ای و انبارهای هسته‌ای خود را رها کند؟ از همه این‌ها گذشته، تهران هرگز اهرم فشاری که کیم جونگ اون امروز دارد را در اختیار نداشت. این کشور هرگز یک بمب اتم درست نکرده بود. این اقدام ترامپ کره شمالی را در این تصمیم که هرگز ظرفیت‌های هسته‌ای خود را رها نکند و با واشنگتن وارد مذاکره نشود را سرسرخت‌تر کرده است. 

بر اساس این گزارش، شاید بدترین نتیجه اقدامات ترامپ در خود ایران باشد. اصولگرایان تندرو هرگز از توافق هسته‌ای که میانه‌روها به رهبری حسن روحانی و جواد ظریف به آن دست یافته‌اند خوششان نمی‌آمد. امروز آنها می گویند «دیدید گفتیم؟». از طرفی این رویکرد که آمریکا قابل اعتماد نیست و باید برای هر مذاکره‌ای در آینده درها را بست، تقویت خواهد شد. 

بر اساس گزارش بلومبرگ، دشمنان ایران در اطراف ترامپ فکر می‌کنند که این حرکت ایران را بار دیگر برای معضلات دیگر پای میز مذاکره خواهد آورد یا شاید ایران بپذیرد برخی موادی که از نظر آمریکا قابل قبول نیست در توافق هسته‌ای تغییر کند و محدودیت‌های جدیدی علیه تحقیقات هسته‌ای ایران اعمال شود. 

این پایگاه خبری نوشت: این امیدها در مقابل منطق‌ها رنگ باخته است. اگر ترامپ وعده‌های خود را عملیاتی نکند، تهران در راه دستیابی به اهدافش تقویت خواهد شد و تنش‌ها با همسایگان ایران بیشتر می‌شود.  برنامه موشکی ایران با قدرت به پیش خواهد رفت وهیچ یک از سران ایران در آینده نمی‌تواند به مردمش بگوید که مذاکره با آمریکا و به اجماع رسیدن با ایران راه بهتری در مقایسه با مقابله با آمریکاست. ایران شاید در برجام بماند اما برای هر مذاکره دیگری در سایر ابعاد و مسائل محتاط‌تر خواهد شد. 

بلومبرگ در ادامه با اشاره به اینکه کنگره امروز مسئول حفظ برجام و بازگرداندن اعتبار آمریکا در سطح جهانی است، نوشت: کنگره نباید تحریم‌ها را بدون نقض برجام از سوی ایران و تایید آن از سوی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اعمال کند. آنها باید مفاد قرارداد را به دقت اجرا کنند و آن را از سایر ابعاد رفتاری ایران جدا بدانند.  

هنوز مشخص نیست تصمیم کنگره چه خواهد بود. این واقعیت که یکی از روسای‌جمهور آمریکا به وعده‌های آمریکا پایبند نباشد چیزی است که جامعه جهانی به آن عادت ندارد. این رویه به جدایی آمریکا از شرکا و متحدانش و تقویت دشمنی‌ها خواهد انجامید. این رویکرد، جهان را جایی ناامن‌تر خواهد کرد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز