خبرگزاری کار ایران

رحیمی در گفت‌وگو با ایلنا:

تخریب روحانی و ظریف دیکته مستمر مخالفان دولت است/ بر اساس اعلام وزارت اطلاعات، پرونده دری‌اصفهانی جاسوسی نیست

asdasd
کد خبر : ۵۴۶۵۹۲

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با بیان این‌که به‌گفته وزیر اطلاعات، موضوع پرونده دری اصفهانی، جاسوسی نیست، گفت که تخریب روحانی و ظریف دیکته مستمر گروه‌های مخالف دولت است.

علیرضا رحیمی در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی ایلنا، در واکنش به اختلاف‌نظر درباره اتهام جاسوسی یکی از اعضای تیم مذاکره‌کنندگان هسته‌ای که سخنگوی قوه قضایی او را جاسوس می‌داند ولی وزیر اطلاعات این اتهام را رد می‌کند، گفت: مرجع تشخیص جاسوسی، معاونت ضداطلاعات وزارت اطلاعات است که حجت‌الاسلام علوی پیش از این نیز حدود ۲، ۳ ماه پیش در صحن علنی مجلس گفته بود که موضوع پرونده آقای دری اصفهانی اساساً جاسوسی نیست.

مرجع رسمی تشخیص جاسوسی وزارت اطلاعات است

وی افزود: واقعیت این است که مرجع اعلام هم قاعدتاً خود وزارت اطلاعات است که هم به‌عنوان ضابط دادگستری و هم در راستای انجام وظیفه ذاتی این وزارت مسئولیت دارد؛ بنابراین مسئولیت اطلاعاتی که از پرونده بیرون می‌آید، برعهده قاضی پرونده است.

فضاسازی‌ها درحاشیه تیم مذاکره‌کنندگان هسته‌ای در راستای تخریب دولت است

نماینده اصلاح‌طلب مردم تهران در مجلس ادامه داد: فضاسازی که در حاشیه این موضوع علیه تیم مذاکره‌کنندگان هسته‌ای و دستگاه دیپلماسی دولت انجام می‌شود، فضاسازی سیاسی در راستای تخریب دولت روحانی و شخص وزیر امور خارجه است.

تخریب روحانی و ظریف دیکته مستمر گروه‌های مخالف دولت است

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در عین حال خاطرنشان کرد: متاسفانه این اتفاق تازه‌ای نیست، و گویا تخریب روحانی و ظریف دیکته مستمر گروه‌های مخالف دولت است.

عضو هیات رییسه فراکسیون امید مجلس در پاسخ به این پرسش که فارغ از آن‌که تخلفات دری اصفهانی مربوط به پرونده جاسوسی باشد یا مسائل مالی، آیا نظارت بر حضور افراد در تیم دیپلماسی برعهده وزارت خارجه است، گفت: تیم مذاکره‌کنندگان هسته‌ای صرفاً مربوط به بحث وزارت خارجه نیست؛ بلکه این تیم ترکیبی است کارگروه‌های حقوقی، مالی، فنی، سیاسی و مجموعه این‌ها تیم مذاکره‌کننده را تشکیل می‌دهند.

تخصص دری اصفهانی در تیم مذاکرات هسته‌ای حسابداری و مسائل مالی بود

وی ادامه داد: همچنین علاوه بر این کارگروه‌ها در تیم مذاکره‌کننده، حلقه‌ای از مشاوران در حوزه‌های مختلف نیز حضور دارند که رسماً عضو تیم نیستند، بلکه در شرایطی که نیاز به دریافت مشاوره باشد، از راهنمایی این مشاوران استفاده می‌شود. تخصص آقای دری اصفهانی نیز در حوزه حسابداری و مالی است که البته نسبت به مباحث حقوقی هم اشراف داشته اما حیطه تخصصی کارش، مباحث مالی است.

رحیمی در پاسخ به این سوال که مسئول اصلی پرونده هسته‌ای کدام نهاد است و چرا شفافیت سیاسی و رسانه‌ای در مورد این‌که کدام نهاد در راس تصمیم‌گیری در پرونده هسته‌ای قرار دارد، وجود نداشته و درحالی که منتقدان عمدتاً دولت را مسئول این پرونده می‌دانند، دولت نیز هر از گاه در دفاع از خود دیگر نهادها را تصمیم‌گیرنده اصلی معرفی می‌کند، گفت: به لحاظ ساختاری وظیفه اصلی متوجه وزارت امور خارجه است؛ آن‌چنان که پیش از این مسئولیت پرونده با شورای‌عالی امنیت ملی بود و اوائل دولت یازدهم رسماً به وزارت امور خارجه منتقل شد. بنابر این مرجع رسمی رسیدگی به پرونده هسته‌ای وزارت امور خارجه است.

نیازی به اطلاع‌رسانی درمورد اعضای تیم مذاکرات در زمان تشکیل احساس نمی‌شد

وی افزود: با این حال واقعیت این است که در زمان تشکیل تیم مذاکره‌کنندگان هسته‌ای عملاً ضرورتی برای اطلاع‌رسانی و شفافیت در مورد افراد احساس نمی‌شد.

رحیمی در پاسخ به این سوال که آیا با تشکیل شورای نظارت بر برجام در شورای‌عالی امنیت ملی، این پرونده بار دیگر از وزارت خارجه بازپس‌گرفته شد و به شورای‌عالی امنیت ملی بازگشت، گفت: هیات نظارت بر برجام یک هیات عالی است و تناقضی در شرح وظایف این هیات و وزارت خارجه دیده نمی‌شود. در واقع این هیات عالی، صرفاً شان نظارتی دارد و مسئولیت مذاکرات نیز برعهده تیم مذاکره‌کنندگان هسته‌ای بوده و از آن‌جا که این مذاکرات کاملاً محرمانه بود، قاعدتاً تیم مذاکره‌کننده نیز به‌صورت متمرکز در وزارت امور خارجه مستقر شد.

وزارت اطلاعات اعلام کرده پرونده دری اصفهانی جاسوسی نیست

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس تصریح کرد: بنابر این به نظر می‌رسد شبهه‌سازی‌ها و شبهه‌افکنی‌های اخیر مسبوق به سابقه بوده و اتفاقی جدید نیست. در واقع مخالفان روحانی و ظریف و همچنین مخالفان برجام در داخل کشور این خط را دنبال کردند که حداکثر شبهه‌افکنی‌ را در مسیر برجام ایجاد کنند و اکنون نیز به نظر می‌رسد موضوع پرونده دری اصفهانی در این راستا طرح می‌شود. با این همه، علی‌رغم بحث‌هایی که مطرح شده، نگاه‌مان باید به مراجع رسمی باشد و حال آن‌که مرجع رسمی در این رابطه، وزارت اطلاعات است و این وزارتخانه هم اعلام کرده که پرونده دری اصفهانی جاسوسی نیست.

نماینده اصلاح‌طلب مردم تهران در مجلس در پاسخ به سوالی درباره واکنش ایران به اظهارات اخیر ترامپ و اقدامات ایالات متحده در قبال برجام گفت: سناریوهایی مختلفی طراحی شده اما مهم آمادگی کشور است و واقعیت این است که جمهوری اسلامی برای هر شرایطی هم به لحاظ سیاسی، و هم به لحاظ فنی و حقوقی آمادگی دارد.

ایران برجام را حتی درصورت خروج آمریکا هم به نفع خود و جامعه جهانی می‌داند

عضو هیات رییسه فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: خروج آمریکا از برجام، پروسه‌ای زمان‌بر است ولی جمهوری اسلامی برجام را حتی درصورت خروج آمریکا به نفع جامعه بین‌الملل و ملت ایران می‌داند و این مسئله‌ای غیرقابل پیش‌بینی نیست.

رحیمی در پایان تصریح کرد: با این حال این آمریکاست که با اقدامات خود آرامش جامعه بین‌الملل را به مخاطره کشانده و امنیت جامعه جهانی را تهدید می‌کند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز