خبرگزاری کار ایران

محمدجواد ظریف:

از هاشمی آموختم که شجاعت به معنای تندروی نیست/ مدیریت شجاعانه آیت‌الله هاشمی نبود صدام در سازمان ملل محکوم نمی‌شد

asdasd
کد خبر : ۵۴۴۱۸۱

وزیر امور خارجه گفت: من یک درس از آیت الله هاشمی در دو نکته آموختم، نخست آن که شجاعت همواره تندروی نیست و در بسیاری از موارد انتخاب‌های تلخ است.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایلنا، محمدجواد ظریف در همایش آیت‌الله هاشمی رفسنجانی و هشت سال دفاع مقدس با بیان اینکه سخن گفتن از آیت‌الله هاشمی برای من سخت است، گفت: برخی از خاطرات من به دوران جنگ و پذیرش قطعنامه برمی‌گردد که امروز نمی‌توان آن‌ها را مطرح کرد.

آیت‌الله هاشمی نمودار شجاعت بود 

وی ادامه داد: من یک درس از آیت الله هاشمی در دو نکته  آموختم، نخست آن که شجاعت همواره تندروی نیست و در بسیاری از موارد انتخاب‌های تلخ است. شجاعت به معنی ترجیح منافع ملی به شخصی است،  آیت‌الله هاشمی نمودار شجاعت بود. 

ما قرار است هزینه نظام، انقلاب و کشور بشویم نه کشور هزینه ما

وزیر امور خارجه ادامه داد: نکته دوم این واقعیت است که ما قرار است هزینه نظام، انقلاب و کشور بشویم نه کشور هزینه ما. شما اگر به زندگی آیت‌الله هاشمی رفسنجانی نگاه کنید می‌بینید که ایشان همواره آمادگی داشتند که خودشان را هزینه کشور کنند و در زمان پذیرش قطعنامه این مسئله را مشاهده کردید. 

ظریف با بیان اینکه تجربه بین‌المللی دیپلماسی جنگ تحمیلی یکی از دشوارترین تجربه‌ها است، اظهار داشت: برخورد سازمان ملل متحد با جنگ تحمیلی یکی از سیاه‌ترین برخوردها بود، لااقل در موضوع فلسطین گزارش‌هایی رد می‌شد اما درباره جنگ ایران چنین نبود.  

شورای امنیت درباره جنگ یک مورد مثبت هم ندارد 

وی با بیان اینکه جنگ تحمیلی ما در واقع یکی از آن پرونده‌هایی است که یک مورد مثبت نمی‌توانیم در شورای امنیت سازمان ملل متحد در برخورد با آن پیدا کنیم، تصریح کرد: هفت روز بعد از حمله صدام به ایران، شورای امنیت قطعنامه‌اش را تصویب می‌کند. این موضوع را مقایسه کنید با زمانی که عراق به کویت حمله کرد و این سازمان شش ساعته قطعنامه صادر کرد اما در گزارش خود در مورد ایران حتی صبحت از حمله نمی‌کند.

رئیس دستگاه دیپلماسی افزود: در سازمان ملل متحد صحبت از خروج عراق از مرزها نمی‌شود چون وزیر امور خارجه وقت گفت منطقه مورد نظر مورد اختلاف است. در فاصله قطعنامه ۴۷۹ تا ۵۹۸ شورای امنیت سکوت می‌کند، اداره چنین جنگی در برابر این سکوت سخت است. 

قطعنامه ۵۹۸ برای جلوگیری از جلوروی ایران بود

ظریف با اشاره به حمله شیمیایی صدام در طول جنگ خاطرنشان کرد: سال ۶۳ که عراق از سلاح‌های شیمیایی استفاده کرد، خود ما هم باور نمی‌کردیم، آن روزها که از قحط الرجال من نماینده ایران شده بودم به رئیس گفتم اما سکوت کرد. شش گزارش اعلام کرد که عراق از سلاح شیمیایی استفاده کرده اما یک دفعه هم در شورای امنیت مطرح نشد. 

وی یادآور شد: در چنین شرایطی توانستند در سیاست خارجی کار را به جایی ببرند که قطعنامه صادر شود، قطعنامه ۵۹۸ در سال ۶۶ تصویب شد. در آن زمان برای اینکه از جلوروی ایران جلوگیری کنند، قطعنامه ۵۹۸ صادر شد.

سه خیز شورای امنیت برای اعمال تحریم علیه ایران

وزیر امور خارجه با تاکید بر مدیریت آیت‌الله هاشمی در زمان جنگ ابراز داشت: نحوه مدیریت قطعنامه ۵۹۸ گویای حقیقت و همچنین درس اولی است که از حضرت آیت‌الله یاد گرفتم مبنی بر اینکه شجاعت به معنی تندروی نیست لذا با توجه به برخوردی که در آن روز و شرایط ویژه‌ای که کشور داشت از اینکه قطعنامه در شورای امنیت تبدیل به امنیت شود، جلوگیری کرد. 

ظریف ادامه داد: شورای امنیت سه بار بر علیه ایران خیز برداشت تا تحریم‌هایی را اعمال کند. ماجرای لانه جاسوسی، قطعنامه ۵۹۸ و مسئله هسته‌ای شامل این موارد می‌شود که متاسفانه در مسئله هسته‌ای منجر به تحریم ایران شد و اینکه در آن دو مورد دیگر منجر به تحریم نشد نشان از مدیریت مدیران ارشد و عالی نظام حضرت امام، مقام معظم رهبری و آیت‌الله هاشمی است. 

شجاعت، کیاست و دقت را در نامه‌های آیت‌الله هاشمی به صدام مشاهده کرد

وی با اشاره به نامه‌نگاری‌های آیت‌الله هاشمی با صدام حسین بیان کرد: نامه‌نگاری‌های آیت‌الله هاشمی با صدام، باز هم نسخه زرینی از نگرش‌ها و فداکاری‌های آیت‌الله هاشمی برای نظام است و نشانگر آن است که شجاعت مبتنی بر تندروی نیست. 

رئیس دستگاه دیپلماسی اضافه کرد: شجاعت، کیاست و دقت را در نامه‌های آیت‌الله هاشمی به صدام حسین مشاهده می‌کنیم که یک درس تاریخی است و مرحله آخری که در دیپلماسی ایشان باید به خاطر داشته باشیم مذاکراتی است که به تعیین متجاوز بودن عراق انجامید و باید زمان بگذرد تا امکان طرح هرچه در آن دوران گذشته فراهم شود. 

مدیریت شجاعانه آیت‌الله هاشمی نبود صدام در سازمان ملل محکوم نمی‌شد

ظریف با تاکید بر اینکه اگر مدیریت شجاعانه و همراه با از خودگذشتگی آیت‌الله هاشمی نبود هیچ‌گاه نمی‌توانستیم محکومیت صدام را از سازمان ملل بگیریم، بیان کرد: یک برگ ننگین سازمان ملل متحد آن است که با اینکه صدام را مقصر جنگ تحمیلی می‌دانست باز هم شورای امنیت سکوت کرد. 

وی در پایان تاکید کرد: شجاعت به معنی تندروی نیست و همه ما قرار است فدای نظام و انقلاب شویم نه اینکه کشور و انقلاب را فدای منافع خود کنیم. 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز