خبرگزاری کار ایران

جلالی‌زاده در گفت‌و‌گو با ایلنا:

ایجاد نظام پارلمانی با وجود ردصلاحیت افراد یک جناح در انتخابات ممکن نیست

asdasd
کد خبر : ۵۴۳۶۸۷

نماینده مجلس ششم گفت: وقتی افراد یک جناح در انتخابات مجلس رد صلاحیت می‌شوند چگونه می‌توانیم از نظام پارلمانی صحبت کنیم؟ بنابراین به نظر می‌رسد این پیشنهاد و طرح این مطالب و موضوعات در راستای حذف نیروهای اجتماعی فعال در کشور و سپردن قدرت به یک جناح و گروه خاص است که هیچ‌گونه ممنوعیت و حجابی برای رسیدن به قدرت ندارند.

جلال جلالی زاده در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی ایلنا، درباره جایگزینی نظام پارلمانی با نظام ریاستی که در حال حاضر در کشور وجود دارد، گفت: اگر ما به دنبال نظام پارلمانی هستیم قبل از هر اقدامی باید اجازه دهیم احزاب قدرتمند در کشور تشکیل شوند، عضوگیری کنند و پایگاه اجتماعی خود را  داشته باشند و مهم‌تر از همه  باید نظارت استصوابی برداشته شود.

وی تاکید کرد:‌ نباید هیچ‌گاه در فعالیت احزاب در کشور خللی ایجاد شود. امروز قوانین بسیار سختگیرانه در مورد تشکیل احزاب در کشور وجود دارد که عملاً نمی‌توان کاری انجام داد.

برخی‌ها برای رسیدن به قدرت هیچ حجابی ندارند

نماینده مردم سندج در مجلس ششم با اشاره به رد صلاحیت‌های گسترده طیف جریان اصلاحات در انتخابات عنوان کرد:  وقتی افراد یک جناح در انتخابات مجلس رد صلاحیت می‌شوند چگونه می‌توانیم از نظام پارلمانی صحبت کنیم؟ بنابراین به نظر می‌رسد این پیشنهاد و طرح این مطالب و موضوعات در راستای حذف نیروهای اجتماعی فعال در کشور و سپردن قدرت به یک جناح و گروه خاص است که هیچ‌گونه ممنوعیت و حجابی برای رسیدن به قدرت ندارند.

وی خاطرنشان کرد: فکرمی‌کنم مطرح کردن نظام پارلمانی با وضعیت فعلی کشور به ضرر ما باشد و خسارت‌های جبران‌ناپذیری برای کشور به وجود بیاورد. اگر پیش‌زمینه‌های ریاست پارلمانی فراهم نشود چه بسا موجب از بین منافع ملی شود.

جلالی‌زاده تاکید کرد: مطرح کردن هرگونه اظهارنظر باید در راستای منافع مردم و توجه به آرا و نظر آنان باشد نه منفعت شخصی و جناحی که متاسفانه وجود دارد.

اگر در کشور حزب وجود داشت، پیگیر حضور جوانان در کابینه می‌شدیم

وی با بیان اینکه عدم توجه و به کارگیری جوانان باز هم به مسئله ضعف احزاب در کشور بازمی‌گردد، گفت: متاسفانه چه در نظام پارلمانی و چه ریاستی با مشکلاتی مواجه هستیم. زمانی که در کشور ما انتخابات برگزار می‌شود احزاب نمی‌توانند به معنای واقعی فعال باشند و نمی‌توانند آن‌گونه که نیاز است، مورد اعتماد مردم باشند. امروز اگر حزب به معنای واقعی  وجود داشت، می‌توانستیم از رئیس‌جمهور سوال کنیم و از ایشان پیگیر مطالبات باشیم.

این نماینده مجلس یاد آور شد: باید برای فعالیت احزاب یک فکر اساسی کرد و قانون انتخابات هماصلاح شود؛ قانونی باید جایگزین شود که در راستای منافع و مصالح مردم باشد که در مواقع لزوم به مردم پاسخ دهد.

وی در ادامه افزود: امروز عده‌ای از رای مردم استفاده می‌کنند اما وقتی به قدرت می‌رسند آنان را فراموش می‌کنند. این کار  موجب بی اعتمادی جامعه می‌شود .

با اسم اصلاح‌طلب وارد مجلس شده و بعد به جناح دیگر ملحق می‌شوند

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب با تاکید بر این که اگر جریان اصلاحات به راحتی در انتخابات شرکت می‌کرد نیازی به دیگران نداشت، عنوان کرد: جایگاه اجتماعی افراد از به دست آوردن قدرت مهم‌تر است.

در دوره اصلاحات آنچه که واقعاً خود اصلاح‌طلبان بر آن دقت داشتند و به آن توجه می‌کردند مسائل فکری و عقیدتی بود. عده‌ای از  چتر اصلاحات استفاده می‌کنند و وقتی رأی آوردند، به دنبال منافع خودشان می‌روند حال اگر اصلاح‌طلبان از آزادی برخوردار بودند و می‌توانستند کاندیدای مورد نظر خود را به مجلس بفرستند،  طبعاً دچار  مشکل و معضل نمی‌شدند.

وی ادامه داد: امروز مشاهده می‌کنیم با اسم اصلاح‌طلب وارد مجلس می‌شوند اما پس از رای‌آوری زیر قول خودشان می‌زنند و به جناح دیگر ملحق می‌شوند.

جلالی‌زاده در خاتمه تاکید کرد: این مشکلاتی که ما امروز در مجلس و دولت داریم نشان‌دهنده آن است که ما بر اساس یک نظم سیاسی که در دنیای مدرن پذیرفته شده است، زندگی نمی‌کنیم و از این لحاظ باید فکر اساسی کنیم و مسائل را به نوعی دیگر بازنگری کنیم تا در دنیا دچار انزوا نشویم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز