خبرگزاری کار ایران

علی لاریجانی:

قبول ندارم که روحانیت، دولتی شود/ رونق صادرات در گروی ارائه مشوق‌های پایدار است

asdasd
کد خبر : ۵۴۳۳۳۷

رئیس مجلس شورای اسلامی بر لزوم ارائه مشوق‌های پایدار در زمینه صادرات تأکید کرد.

به گزارش ایلنا، علی لاریجانی در سومین روز سفر خود به استان فارس در جلسه شورای اداری شهرستان مرودشت گفت: نماینده‌های صنوف مختلف و مسئولان دستگاه‌ها در شهرستان‌ها، مسائل و مشکلات خود را بیان کردند و یکی از دلایل ما از حضور در شهرستان‌ها، برای آن است که تا مشکلات و مسائل مردم را بررسی کنیم.

وی ادامه داد: برومندی، نماینده مردم شهرستان مرودشت نماینده خوش‌فکر و پرتلاشی هستند و امیدوارم مسائل با تلاش‌های آقای تبادار استاندار فارس و سایر مسئولان ساماندهی شود.

رئیس قوه مقننه تاکید کرد: اینکه باید به موضوع گردشگری در مرودشت توجه شود، قابل قبول است و با توجه به ظرفیت‌های این منطقه باید رسیدگی‌های لازم صورت گیرد. علاوه بر این، باید در زمینه صنعتی نیز مسائل حل شود و با توجه به این‌که ستاد اقتصاد مقاومتی با دستور مقام معظم رهبری به وجود آمده، موضوع راه‌اندازی کارخانه‌هایی که در آن سرمایه‌گذاری صورت گرفته، در حال پیگیری و تسهیلاتی در این راستا اختصاص داده شده است. همچنین برای جذب سرمایه‌گذاری نیز تلاش‌هایی صورت می‌گیرد.

لاریجانی با مثبت ارزیابی کردن موضوع ارائه مشوق‌های صادراتی اظهار داشت: اگر در زمینه ارائه مشوق‌های صادراتی، قانون وجود داشته باشد، صادرکنندگان در جریان پشتیبانی از فعالیتشان قرار می‌گیرند و در این راستا به وزیر صنعت، معدن و تجارت گفته شد که لایحه‌ای در این خصوص به مجلس ارسال شود.

وی با اشاره به بازدید از کارخانه صنعتی آزمایش در مرودشت تصریح کرد: این‌که گفته می‌شود در زمینه خصوصی‌سازی، عملکرد خوبی وجود نداشته، قابل قبول است؛ البته سیاست‌های مقام معظم رهبری و قانون در این رابطه به صورت صحیح است، اما در اجرای قانون مذکور، مشکلاتی وجود داشته است. در مقام اجرای قانون اصل 44، با پدیده مدیریتی روبرو شدیم و کارها به صورت مطلوب انجام نشد؛ بنابراین مشکلات خصوصی‌سازی باید رفع شود.

رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در رابطه با رد دیون، برخی از واحدهای صنعتی به وزارتخانه‌هایی تحویل داده شد که هیچ سنخیتی با عملکرد واحد صنعتی ندارد. به طور مثال یک نیروگاه به یک وزارتخانه غیرمرتبط ارائه شد که البته باید این موضوعات اصلاح شود.

لاریجانی با بیان اینکه وضعیت فعلی کارخانه آزمایش تأسف‌آور است، خاطرنشان کرد: اگر قرار بود عملکرد این کارخانه بهینه شود، باید در قالب پروسه صحیح صورت می‌گرفت. بنابراین باید گزارشی در این رابطه نوشته شود و بنده این موضوع را از طریق قوه‌قضائیه و وزارتخانه‌های ذیربط تا ساماندهی موضوع پیگیری خواهم کرد.

وی اضافه کرد: همه ما در یک کشتی نشسته‌ایم و اینکه خشکسالی انجام شده اصطلاحاً مربوط به اصغر و اکبر نیست و باید در نظر داشت خشکسالی‌ها ظاهراً عمیق است. دولت و مجلس در این رابطه وظیفه دارند که شرایط تزریق منابع مالی را فراهم کنند که از آب کشاورزی به صورت صحیح استفاده شود و در این راستا هزار میلیارد تومان اعتبار برای آبیاری تحت فشار اختصاص داده شده که بر اساس آن 85 درصد هزینه‌های آبیاری مذکور توسط دولت پرداخت شود و 15 درصد مابقی توسط کشاورز تأمین شود.

وی بر ضرورت تغییر کشت کشاورزی در برخی مناطق تأکید کرد و ابراز داشت: ضرورتی ندارد در مناطقی که با مشکل کمبود آب روبرو هستند، برنج کاشته شود و در این راستا به وزارت جهاد کشاورزی تکلیف شده تا برای هر اقلیم، شناسنامه کشاورزی تدوین شود. به طور مثال در برخی از مناطق مانند سمنان، یزد، خراسان و فارس با مشکل کمبود مواجه هستیم پس باید متناسب با میزان آب هر منطقه کشت، انجام تا درآمد حاصل شود.

رئیس قوه مقننه با بیان اینکه 10 هزار میلیارد تومان منابع با نرخ کارمزد حدود شش درصد برای اشتغال روستائیان در شهرهای کوچک در نظر گرفته شده تا صنایع تکمیلی کشاورزی و صنایع تبدیلی مورد حمایت قرار بگیرد، عنوان کرد: مسئولان حرف‌های مردم را می‌شنوند اما مشکلات نیز پیچیده شده است، بنده نگرانی‌های بخش فرهنگی و بازنشستگان را می‌دانم و جلسات مختلفی با آنان برگزار کردم و این خیلی تأسف بار است که یک دبیر بازنشسته که دارای فرزند، نوه و خانواده است، با حقوق کمتر از یک میلیون تومان زندگی کند. 

لاریجانی با بیان اینکه در یک مقطع زمانی حدود 20 میلیون نفر دانش‌آموز در کشور وجود داشت و بر این اساس یک میلیون و 200 هزار نفر معلم نیز مشغول به امر آموزش بودند، یادآور شد: با وجودی که بعدها میزان دانش‌آموزان کاهش یافت، اما همان پرسنل در آموزش و پرورش مشغول به کار هستند که این موضوع به سامانه دولت فشار وارد می‌کند و به عبارتی یک وضع ثابت در سیستم دیوانی وجود دارد که باید بار مالی آن در نظر گرفته شود.

وی با تأکید بر این‌که استخدام‌ها در آموزش و پرورش باید بر اساس ضوابط و تخصصی و از طریق دانشگاه فرهنگیان باشد، بیان کرد: در حال حاضر حدود 2.5 میلیون نفر کارمند دولت هستند و در کل هزینه‌های جاری کشور بالا است و بودجه برای انجام فعالیت‌های عمرانی کم است. برای ساختن مجتمع فرهنگی و هنری و زیرساخت‌ها نیاز به منابع مالی است بنابراین باید بودجه عمرانی مفصلی در این رابطه وجود داشته باشد.

رئیس مجلس افزود: مقام معظم رهبری تأکید داشتند دولت باید کوچک و چابک باشد که نکته بسیار مهمی است و باید در این راستا ساماندهی انجام شود. نکته دیگر اینکه مردم نباید تلقی کنند که مسئولان مشکلات را درک نمی‌کنند، چرا که مختصر عقلی وجود دارد و ما مشکلات مردم را درک می‌کنیم؛ اما مسائل نیز پیچیده شده ولی همین مسائل نیز قابل حل است.

لاریجانی با بیان اینکه در خصوص گازرسانی به بخش‌هایی از شهرستان مرودشت و منطقه، توصیه‌های لازم به وزیر نفت صورت خواهد گرفت، گفت: همچنین بحث ایجاد منطقه ویژه گردشگری در شهرستان مرودشت پیگیری می‌شود و شاید در لایحه دولت در این رابطه بتوان راه‌حلی برای انجام این مهم یافت. در سه الی چهار سال گذشته به مدارس علمیه کمک‌های صورت گرفته اما بنده خیلی این موضوع را قبول ندارم که روحانیت، دولتی شود؛ چراکه روحانیت شیعه باید مستقل باشد؛ علی‌رغم اینکه در جمهوری اسلامی فعالیت می‌کند. به دلیل اینکه دولتی شدن روحانیت باعث می‌شود ملاحظات کاری در نظر گرفته شود و در درازمدت به نفع جامعه نیست.

وی تاکید کرد: شهید مطهری بیان داشتند یکی از نقاط قوت روحانیت، استقلال مالی است. البته قبول دارم حقوق روحانیون کم است، اما راه‌حل رفع این مشکل، دولتی کردن روحانیت نیست؛ چراکه در درازمدت به نفع فرهنگ دینی کشور نیست. البته در خصوص کمک به ساختمان و احداث خانه عالم، پیگیری‌های لازم انجام می‌شود اما اگر وضعیت معیشتی روحانیون از طریق سیستم خود پیگیری شود، حرف‌ها رساتر است. 

رئیس قوه مقننه با بیان اینکه نظارت مجلس به کار دولت در زمینه‌های صنعتی پیگیری می‌شود و نظرات کارشناسان در این رابطه لحاظ می‌شود، اظهار داشت:  در خصوص اصلاح سیستم بانکی نیز کارها انجام شده تا مسائل مختلف مانند وجود شبهه ربوی بودن عملیات بانکی حل شود و به زودی بحث اصلاح سیستم بانکی در صحن علنی مجلس پیگیری می‌شود.  در خصوص تجدیدنظر بر نحوه اخذ و محاسبه مالیات بر ارزش افزوده، اقداماتی در مجلس صورت گرفته و این موضوع پیگیری می‌شود.

لاریجانی درباره مشکلات دانشگاه آزاد تصریح کرد: سیستم‌ها برحسب شرایط مختلف باید خود را منطبق کنند. در حال حاضر هرم نیروی انسانی ما دارای مشکلاتی است و به آموزش تکنیسین در جامعه توجه نشده و نتیجه این شده است که تعداد زیادی از مهندسین بیکارند؛ بنابراین دستگاه‌ها متناسب با شرایط باید کار کنند و در این راستا همکاری دوجانبه انجام شود.

وی با بیان اینکه در قانون برنامه ششم توسعه اختیاراتی به وزارت بهداشت داده شده اما باید پیگیری‌ها برای پرداخت کارانه پزشکان و پرستاران صورت گیرد و در این رابطه تلاش می‌شود، خاطرنشان کرد: موضوع احداث مجتمع فرهنگی ـ هنری در شهرستان مرودشت را پیگیری می‌کنم و همچنین در زمینه رفع مسائل و مشکلات بیان شده، بررسی‌ها و پیگیری‌ها صورت خواهد گرفت. 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز