خبرگزاری کار ایران

عضو هیات مدیره کانون وکلا در گفت‌و‌گو با ایلنا:

ضابط قضایی حق توهین، ضرب‌و‌شتم و تهدید متهم را ندارد/ مسئولیت تخلف ضابطان به دادستان هم برمی‌گردد

asdasd
کد خبر : ۵۴۲۸۵۷

عضو هیات مدیره کانون وکلای مرکز خاطر نشان کرد: قانون آیین دادرسی کیفری صراحت دارد که بازجو حق ندارد کوچکترین ضرب و شتمی علیه متهم انجام دهد و در صورت تخلف، دادستان هم مسئولیت دارد.

جلیل مالکی در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایلنا در مورد نحوه برخورد ظابطان قضایی با متهمان گفت: قانون آیین دادرسی کیفری سال ۹۲ به وضوح تکالیف و وظایف ضابط قضایی را مشخص کرده است. قانونگذار هرگونه اجبار و اکراه و استفاده از کلمات موهن طرح سوال تلقینی و اغفال کننده و خارج از موضوع اتهام را اکیدا ممنوع کرده است.

عضو هیات مدیره کانون وکلای مرکز خاطر نشان کرد: قانون صراحت دارد که بازجو حق ندارد کوچکترین ضرب و شتمی علیه متهم انجام دهد. به اندازه‌ای قانونگذار بر این امر تاکید کرده است که در ماده ۶۳ قانون آیین دادرسی کیفری تخلف از این موارد را مستوجب محکومیت سه ماه تا یکسال انفصال از خدمات دولتی دانسته است.

این وکیل دادگستری تاکید کرد: بنابراین موضوع روشن است؛ ضابط حق توهین،ضرب‌و‌شتم و تهدید را ندارد. قانونگذار تا حدی بر رعایت ضوابط تاکید دارد که در ماده ۵۳ قانون آیین دادرسی کیفری تاکید دارد بازجو باید تاریخ و ساعت شروع و اتمام بازجویی را در صورت جلسه قید کند. همچنین او را مکلف کرده تا مدت استراحت بین دو بازجویی را یادداشت کند. این نشان می‌دهد که قانونگذار به حدی به رعایت حقوق متهم تاکید دارد که به کوچکترین مسایل هم توجه کرده است اجازه نداده بطور مستمر متهم تحت بازجویی باشد باید استراحت داشته باشد.

این حقوقدان تشریح کرد: با توجه به این شرایط مطلقا ضابط اجازه ضرب و شتم متهم را ندارد. همچنین در قانون آمده ضابطان مکلف هستند حقوق متهم را به او تفهیم کنند و بصورت مکتوب در اختیار او قرار دهند. یکی از همین حقوق رعایت کرامت او می‌باشد. متهم حق دارد وکیل بگیرد یا به هر وسیله‌ای به خانواده خود اطلاع دهد.

مالکی گفت: اساسا در مواردی که ضابطین دادگستری تخلف می‌کنند مسئولیت اعمال آنها به دادستان هم برمی‌گردد و او نیز  مسئولیت دارد زیرا آیین دادرسی ضابط را زیر نظر دادستان قرار داده است و او مکلف است به طور مستمر به آنها سرکشی کند و دوره‌‌های آموزشی را برای آنها برگزار کند. اگر واقعا دادستانی به وظیفه خود عمل نکند و ضابطی رفتاری خلاف قانون انجام دهد، دادستان هم مسئولیت دارد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز