خبرگزاری کار ایران

وزیر امور خارجه:

ترجیح ما رعایت برجام توسط همه است/ ضرورت حفظ تمامیت ارضی عراق مورد نظر عمانی‌ها است

asdasd
کد خبر : ۵۴۱۹۶۱

وزیر امورخارجه کشورمان تاکید کرد: مواضع مقامات کشور عمان درباره رعایت برجام با ایران مشابه بود و این مواضع را هم رسما اعلام کرده‌اند.

به گزارش ایلنا، محمدجواد ظریف در حاشیه سفر امروز خود به عمان، پیش از دیدار با سلطان قابوس، در جمع خبرنگاران گفت: روابط جمهوری اسلامی ایران با عمان، روابط بسیار ویژه‌ای است و ما در زمینه سیاسی و مباحث ترانزیت، انرژی و همچنین گفت‌وگوهای منطقه‌ای و مشورت‌هایی که برای امنیت منطقه لازم است، روابط بسیار گسترده و خوبی داریم. 

همکاری‌های بسیار خوب بانکی با عمان نیز شروع شده است 

وی افزود: در سفر کوتاه منطقه‌ای که بنده به عمان و قطر دارم درباره مباحث منطقه‌ای و هم درباره وضعیت بحرانی در منطقه ما صحبت شد و در ملاقاتی که با سلطان خواهم داشت، در حوزه‌های مختلف اقتصادی، خط لوله گاز با عمان بحث خواهم داشت.
وزیر امور خارجه کشورمان با بیان اینکه همکاری‌های بسیار خوب بانکی با عمان نیز شروع شده است، اظهار داشت: در عین حال در حوزه رفت و آمد، گردشگری سلامت، گردشگری زیارتی و همینطور سایر گردشگری‌هایی که با عمان داشتیم، بحث‌های خوبی انجام شده است. 

عمانی‌ها تقریبا مواضع کاملا مشابه با جمهوری اسلامی دارند

ظریف ابراز امیدواری کرد: در این سفر هم با دستوراتی که سلطان و وزرای طرف ایرانی خواهند داشت، پیشرفت بیشتری در روابط صورت گیرد. 

وی درباره موضع عمان در خصوص مسئله کردستان عراق و اینکه آیا بین دو طرف همسویی وجود دارد، تصریح کرد: عمانی‌ها تقریبا مواضع کاملا مشابه با جمهوری اسلامی دارند. همسویی در مواضع تقریبا در سطح بین‌المللی موجود است یعنی ما هیچ کشوری را در سطح بین‌المللی سراغ نداریم که این حرکت یعنی رفراندوم در کردستان را حمایت کند. 

ضرورت حفظ تمامیت ارضی عراق مورد نظر عمانی‌ها است 

وزیر امور خارجه ایران ادامه داد: عمانی‌ها موضع کاملا مشابه با جمهوری اسلامی ایران دارند و ضرورت حفظ تمامیت ارضی، رعایت اصل اول قانون اساسی عراق که بر وحدت ملی عراق تاکید می‌کند، مورد نظر عمانی‌ها است. 

ظریف همچنین تاکید کرد: در این زمینه نیز گفت‌وگوهایی شد و تشابه مواضع بین دو کشور در این زمینه کاملا مشهود است. 

ترجیح ما رعایت برجام توسط همه است 

وی درباره برجام و رایزنی‌هایی که وزیر امور خارجه در نیویورک داشته است و اینکه در صورت خروج امریکا موضع ایران چیست؟ خاطرنشان کرد: طبق صحبت‌هایی که من در نیویورک داشتم، تقریبا تمامی کشورها، هم کشورهای عضو برجام یعنی پنج کشور و اتحادیه اروپا و هم سایر اعضای جامعه بین‌المللی، از برجام، ضرورت رعایت آن و غیرقابل مذاکره بودن برجام حمایت کردند. 

ظریف اضافه کرد: در گفت‌وگویی که با رییس مجمع عمومی سازمان ملل داشتم ایشان نیز تاکید کرد: یکی از شش موضوعی که تقریبا در همه سخنرانی‌ها در مجمع عمومی یعنی بیش از 190 سخنرانی، مطرح شده، برجام، حمایت از برجام و غیر قابل مذاکره بودن برجام بوده است. ما هم بارها اعلام کردیم که جمهوری اسلامی ایران انتخاب‌های متعددی دارد گرچه ترجیح ما رعایت برجام توسط همه است و جمهوری اسلامی نیز بارها اعلام کرده که اولین نقض‌کننده برجام نخواهد بود. 

تاکید عمان بر رعایت کامل برجام

وی در پایان تاکید کرد: مواضع عمانی‌ها نیز تاکنون درباره ضرورت رعایت برجام با ایران مشابه بوده و این مواضع را هم رسما اعلام کردند. امروز نیز در این دیدار عمانی‌ها مجددا تاکید کردند که همه کشورها باید برجام را کاملا رعایت کنند.
انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز