خبرگزاری کار ایران

بیانیه حزب اتحاد ملت ایران:

ضرورت ارتقاء نگرش و رویکرد به «معلم» /اصلاح نظام تعلیم و تربیت هم‌پای تأمین امنیت‌عمومی، بر دوش دولت است

asdasd
کد خبر : ۵۳۹۳۶۴

حزب اتحاد ملت به مناسبت آغاز سال تحصیلی در بیانیه‌ای تاکید کرد: نظام آموزش و پرورش و از آن مهم‌تر نظام سیاسی کشور، نیازمند ارتقاء نگرش و رویکرد به «معلم» است ومطالبات فرهنگیان و برنامه ارائه شده از سوی رئیس‌جمهور محترم و وزارت آموش و پرورش می‌تواند بنایی برای پیگیری این رویکردها و ضرورت‌ها باشد.

به گزارش ایلنا، متن بیانیه حزب اتحاد ملت ایران اسلامی به شرح زیر است:

وزیدن نسیم مهر و طنین دوباره زنگ آموختن که طلیعه بهار دانایی و شکوفایی و بیداری است، بر همه معلمان، دانش‌آموزان، مدیران و برنامه‌ریزان نظام آموزش و پرورش کشور مبارک باد. 

امسال درس و مدرسه با نام و یاد آموزگار بزرگ آزادگی حسین بن علی(ع) و تربیت‌شدگان مکتب عاشورا آغاز می‌شود، تا آموختن با عدالت و آزادی و انسانی زیستن، بیشتر و بهتر عجین گردد. 

حزب اتحاد ملت ایران اسلامی فرصت را مغتنم می‌شمارد و مسائل و مسئولیت‌هایی را که در برابر حکومت، دولت، نهادهای مدنی و عموم شهروندان است، به اختصار یادآور می‌شود: 

۱- ارتقاء کمی و کیفی آموزش و پرورش بالاترین هدف در توسعه همه‌جانبه کشور است؛ توسعه سرمایه طبیعی، منابع انسانی، سرمایه اجتماعی، سرمایه فرهنگی و حتی سرمایه نمادین بدون توجه به این مهم ناممکن است. 

۲- ریشه کامیابی‌ها و ناکامی‌ها در اقتصاد، سیاست، فرهنگ و اجتماع در «مدرسه» است. بدون تحول و اصلاح نظام تعلیم و تربیت، نه جامعه توانمند می‌شود و نه حکمروایی خوب محقق می‌گردد. سیاست‌گذاری‌ها و برنامه‌ریزی باید به آن سو رود که مدرسه کانون تفکر، آموزش انتقادی، گفت‌وگو و تربیت شهروندی باشد، نه محل افزایش محفوظات و کاهش قدرت یادگیری. 

۳- نظام آموزش و پرورش و از آن مهم‌تر نظام سیاسی کشور، نیازمند ارتقاء نگرش و رویکرد به «معلم» است. معلمان نخستین گروه مرجع در جامعه ما هستند و در تحولات سیاسی و فرهنگی نقش اول را ایفا می‌کنند اما از وضع منزلت اداری و وضعیت معیشتی متناسب با آن برخوردار نیستند. هنوز متأسفانه معلمان شریف و صبور و آزاده ما در موارد مختلف مواجه با تنگ نظری‌ها و محدودیت‌های امنیتی و سیاسی و اداری و اقتصادی هستند. باید ارتقاء شأن و جایگاه معلمان را مسأله‌ای ملی دانست.

۴- گفتمان آموزش و پرورش، نگرش، ساختار و نظام مدیریتی آن نیازمند نوسازی است، نوسازی در بینش، نوسازی در روش، نوسازی در مدیریت و نوسازی در اقتصاد. تأخیر و تعلل در اصلاح نگرش‌ها و نوسازی گفتمان تعلیم و تربیت خسارت‌های جبران‌ناپذیر ملی در پی دارد.

۵- مطالبات فرهنگیان و برنامه ارائه شده از سوی رئیس‌جمهور محترم و وزارت آموش و پرورش می‌تواند بنایی برای پیگیری این رویکردها و ضرورت‌ها باشد؛ به ویژه آن‌که لازمه تحقق آن‌ها جلب اعتماد و مشارکت عموم فرهنگیان کشور است.

۶- اصلاح و تحول بنیادین نظام تعلیم و تربیت بر پایه مسائل و نیازهای واقعی جامعه، باید بتواند علاوه بر این‌که دانش‌آموزان را خلاق، مؤمن، شجاع، فداکار، نقاد، توانا در گفت‌وگو و در دفاع از حقوق خود و دیگران تربیت کند، آموزش و پرورش را به مهم‌ترین رکن همبستگی ملی و انسجام اجتماعی نیز تبدیل نماید. اکنون باید آموزش و پرورش در پی پاسخ‌گویی به این پرسش مهم و اساسی باشد که چگونه می‌توان آموزش را توأم با تربیت کرد که در عین توسعه دانش‌ها و مهارت‌ها دانش‌آموزان بتوانند در جهت‌گیری زندگی معنوی و زیست مسئولانه رفتارهایی مانند تعقل، آینده‌اندیشی، روحیه کار جمعی، قانون‌گرایی، انضباط اجتماعی و آگاهی شهروندی را هم در عمل فراگیرند.

امروز اصلاح نظام تعلیم و تربیت امری هم‌پای تأمین امنیت عمومی و ارتقاء سرمایه ملی است که به عنوان یک تکلیف و وظیفه بر دوش دولت‌ها نهاده شده است. این وظیفه سنگین و خطیر، در عین حال فرصتی بی‌بدیل در اختیار حکومت‌ها و دولت‌ها قرار داده است تا هرچه بیشتر بتوانند آموزش و پرورش را به جامعه نزدیک کنند و با بازآفرینی نقش‌های فرهنگی و اجتماعی آن، نهاد دین، نهاد خانواده و نهادهای مدنی را در کنار نهاد تعلیم و تربیت قراردهند.

حزب اتحاد ملت ایران اسلامی به اتکای دانش و تجارب جهانی و ملی و برخورداری از نیروهای برجسته فرهنگی در سراسر کشور، بر این باور است که اگر نظام تعلیم و تربیت، با اجزای اساسی خود مثلثی از معلم، مدرسه و خانواده رابطه‌ای منزلتی مبتنی بر کرامت را شکل دهد، طبیعتا دانش‌آموزان هم به عنوان هدف این نظام، انگیزه‌مندتر و تواناتر خواهند شد و هرچه بیشتر خواهند کوشید آن نوع رابطه را در میان خود بازتولید کنند و در پیشبرد انسجام اجتماعی و توسعه همه‌جانبه نقش‌آفرین باشند.

حزب اتحاد باور دارد که از منظر منافع ملی، آموزش و پرورش در صدر قرار دارد. بنابراین نگاه حداقلی به این نهاد مؤثر و راهبردی را خطرناک می‌داند و همه بخش‌ها و دستگاه‌های عمومی را به حساسیت نسبت به تبعات آن برای آینده کشور فرامی‌خواند. چراکه به تعبیر مقام معظم رهبری آموزش و پرورش «کانون خلق دنیای آینده» است.

حزب اهمیت برنامه‌های راهبردی را برای اصلاحات آموزشی در اولویت‌های توسعه و امنیت ملی کشور می‌داند و از دولت و مجلس می‌خواهد که با اهتمام به آن و تدبیر درباره الزامات آن، اساس آینده کشور را برپایه به‌سازی و نوسازی نظام تعلیم و تربیت، پیشبرد عدالت آموزشی و توانمندسازی معلم و دانش‌آموز قرار دهد.

دنیای پرشتاب و جامعه ارتباطی و شبکه‌ای امروز، آینده‌ای پر از پرسش و گریزان از مدیریت‌ها و سیاست‌های کهنه و سنتی را پیش روی ما قرار می‌دهد. گسترش مرزهای ایده، دانش و اندیشه در مسائل آموزش عمومی و عالی، نیاز به بررسی و تجزیه و تحلیل دانش‌ها و تجربه‌های جهانی و نقد سیاست‌ها و برنامه‌های ناکارآمد را بیشتر کرده است.

حزب اتحاد ملت ایران اسلامی انتظار دارد که دولت با جلب نظر و مشارکت نخبگان، صاحب‌نظران و نهادها و تشکل‌های علمی، صنفی و سیاسی این حوزه، افق‌های جدیدی در پیشبرد اصلاحات و در آموزش و پرورش باز کند. حزب با تأکید بر خواسته‌های به‌حقی که از سوی معلمان و فرهنگیان در طول انتخابات دوره دوازدهم ریاست جمهوری مطرح شد، امیدوار است که با ارتقاء جایگاه و گفتمان آموزش و پرورش، با محرومیت‌زدایی از آموزش و پرورش و تحقق همه‌جانبه عدالت آموزشی و اجرای همه اصول قانون اساسی در این حوزه و در سراسر کشور، با ارتقاء سطح مدیریت زنان و جوانان و اقدام در آموزش و پرورش و با آزادی و رفع محدودیت از فعالیت‌های صنفی، سیاسی و قانونی معلمان، گام‌های جدیدی برای شکوفایی استعدادها و سرمایه‌های ملی در مدرسه برداشته شود.

امید، بالندگی و تلاش هرچه بیشتر برای همه معلمان و دانش‌آموزان و مدیران و مسئولان را از خداوند بزرگ مسئلت داریم. 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز