خبرگزاری کار ایران

امیر گلفام:

ارتش منسجم‌ترین سازمانی بود که در دوران جنگ از کشور دفاع کرد

asdasd
کد خبر : ۵۳۷۷۷۳

رئیس سازمان حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس ارتش با بیان اینکه منسجم‌ترین سازمانی که در دوران جنگ از کشور دفاع کرد، ارتش بود، تاکید کرد: یگان‌های مختلف و منسجم ارتش در مناطق مختلفی که مورد تجاوز قرار گرفته بود، حاضر شدند و بسیاری از سربازان و امرای ارتش بلافاصله پس از آنکه حضرت امام پس از پیروزی انقلاب خواستار بازگشت ارتشیان به محل خدمت شد، خود را به پادگان‌ها رساندند و چندی بعد نیز در جنگ تحمیلی از کشور دفاع کردند.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایلنا، امیر سرتیپ ابراهیم گلفام در نشست خبری سازمان حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس آجا ضمن تبریک به مناسبت قرار گرفتن در آستانه هفته دفاع مقدس گفت: امسال هفته دفاع مقدس ویژگی خاصی پیدا کرده و با دهه اول محرم مقارن شده و این درحالی است که بسیاری از بچه‌های ارتش در دوران دفاع مقدس تا جایی که امکان داشت مراسم عزاداری محرم را در سنگرها برپا می‌کردند.

نیروهایی که به ایران حمله کردند، چندین برابر نیروهای ما بودند

وی با اشاره به شعارهای دوران دفاع مقدس و تاثیرپذیری این شعارها از مفاهیم عاشورایی اظهار داشت: باید توجه داشته باشیم که نیروهایی که به کشورمان حمله کردند، چندین برابر نیروهای ما بودند.

رئیس سازمان حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس ارتش ضمن گرامیداشت آغاز هفته دفاع مقدس تصریح کرد: در روزهای نخست جنگ مظالم بسیاری علیه ما صورت گرفت و گرامیداشت آغاز هفته دفاع مقدس طبیعتا گرامیداشت این مظالم نیست بلکه گرامیداشت رشادت‌ها و ایثار سال‌های بعد است.

مردم مرزنشین با با جان و دل از کشور دفاع کردند

گلفام با تاکید بر اینکه همه نیروهای مختلف در دفاع مقدس نقش داشتند، خاطرنشان کرد: برای اینکه سرعت تجاوز را کاهش دهیم، سختی‌های بسیاری به جان خریدیم و حتی مردم و به ویژه مردم مناطق مرزنشین با جان و دل از کشورمان دفاع کردند و پس از آن نیز ناچار به حاشیه‌نشینی شدند.

وی با بیان اینکه منسجم‌ترین سازمانی که در دوران جنگ از کشور دفاع کرد، ارتش بود، ابراز داشت: یگان‌های مختلف و منسجم ارتش در مناطق مختلفی که مورد تجاوز قرار گرفته بود، حاضر شدند و بسیاری از سربازان و امرای ارتش بلافاصله پس از آنکه حضرت امام پس از پیروزی انقلاب خواستار بازگشت ارتشیان به محل خدمت شد، خود را به پادگان‌ها رساندند و چندی بعد نیز در جنگ تحمیلی از کشور دفاع کردند. 

ارتش بیشترین نیروی آموزش‌دیده و سرباز وظیفه را در دوران دفاع مقدس داشت

رئیس سازمان حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس ارتش با گرامیداشت یاد و خاطره شهید صیاد شیرازی بیان کرد: سپهبد شیرازی نقشی موثر در سنگرهای کردستان داشت.

گلفام با بیان اینکه ارتش بیشترین نیروی آموزش‌دیده و سرباز وظیفه را در دوران دفاع مقدس داشت، یادآور شد: تعداد بسیاری از شهدای ما از میان همین سربازان هستند و این در حالی بود که بسیاری از سربازانی که پیش از آغاز جنگ دوران خدمت‌شان را پشت سر گذاشته بودند، بعد از شروع جنگ به خدمت بازگشتند. از میان دو میلیون و ۶۵۰ هزار سربازی که در دفاع مقدس شرکت کردند، به طور میانگین ۲۴ ماه در خطوط مقدم خدمت کردند و این درحالی بود که بعضا تا حدود ۳۰ ماه در جبهه‌ها بودند.

تجارب ما در دفاع مقدس در بسیاری از آکادمی‌های نظامی جهان تدریس می‌شود

وی با اشاره به بیانات مقان معظم رهبری عنوان کرد: رهبری تاکید داشتند که تلاش کنیم ارزش‌ها و رویدادهای دفاع مقدس دچار فراموشی و تحریف نشود. دفاع مقدس امری صنفی نبوده و متعلق به همه ملت ایران است. در دورانی که در دانشکده‌های افسری آموزش می‌دیدیم، تجربه‌های جنگ‌های جهانی اول و دوم به ما آموزش داده می‌شد و اکنون تجارب ما در دفاع مقدس در بسیاری از آکادمی‌های نظامی جهان تدریس می‌شود.

رئیس سازمان حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس ارتش ادامه داد: وقتی دیگران تا این حد به دنبال نقد و بررسی تجارب دفاع مقدس ما برای بهره‌برداری خود هستند، طبیعتا خودمان نیز باید از این تجارب استفاده کنیم. 

نمایشگاه‌های مردمی را در اقصا نقاط کشور برگزار می‌کنیم

گلفام با اشاره به اقتدار امروز نیروهای نظامی جمهوری اسلامی به تشریح برخی برنامه‌های سازمان حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس آجا پرداخت و گفت: در مراسم روز ۳۱ شهریور، ارتش جمهوری اسلامی که امسال به میزبانی سپاه پاسداران برگزار خواهد شد، شرکت می‌کند و رژه‌های دیگری نیز در اقصاء نقاط کشور برگزار می‌شود. همچنین رژه با شکوه دریایی به میزبانی نیروی دریایی ارتش در آب‌های نیلگون خلیج فارس برگزار می‌شود.

وی با بیان اینکه بنا داریم نمایشگاه‌های مردمی را در اقصا نقاط کشور برگزار کنیم، اظهار داشت: امسال با موافقت درخواست‌های مردمی برای برپایی این نمایشگاه‌ها سعی خواهیم کرد نسبت به نمایش دستاوردهای دفاع مقدس اقدام کنیم. همچنین نمایشگاهی از امسال در ایوان انتظار میدان ولیعصر از اول مهرماه تا پایان هفته دفاع مقدس برگزار خواهد شد.

صدام آرزوی کشتن شهید آبشناسان را داشت

رئیس سازمان حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس ارتش با اشاره به لزوم انتقال تجارب پیشکسوتان ارتش تصریح کرد: از پیشکسوتان ارتش نیز خواستیم با حضور در دانشگاه‌های افسری کشور نسبت به انتقال تجارب و تاریخ قهرمانی‌ها به جوانان اقدام کنند. همچنین در مدارس نیز کارهایی مشابه خواهیم کرد.

گلفام با گلایه از برخی فیلمسازان دفاع مقدس خاطرنشان کرد: در دوران دفاع مقدس شجاعت‌ها و قهرمانی‌های فراوانی بوده است که کمتر مورد توجه قرار گرفته و عمدتا به برخی ویژگی‌های خاص قهرمانان دفاع مقدس توجه شده است. به عنوان مثال، صدام آرزوی کشتن شهید آبشناسان را داشت و این شهید بزرگوار فردی بسیار شجاع و غیور بود و لازم است فیلم‌سازان به این شجاعت‌ها و عملیات متهورانه نیز بپردازند.

قهرمانانی داریم که قهرمانی‌هایشان قابل تسری به تمام جهان است

وی با بیان اینکه علوم نظامی در صدر تمامی علوم است چراکه با هستی و نیستی انسان‌ها و حکومت‌ها سروکار دارد، ابراز داشت: ارتش صدام، حساب و کتاب دقیقی برای دستیابی به موفقیت در مدتی کوتاه داشت و علت این عدم توفیق علاوه بر اخلاص و تعبد، رهبری حضرت امام و ایثار مردم، توانمندی‌های نظامی سربازان ارتش نیز تاثیرگذار بود. ما قهرمانانی داریم که قهرمانی‌هایشان قابل تسری به تمام جهان است.

رئیس سازمان حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس ارتش ادامه داد: همچنین از تندیس شهید قوطاسلو، اولین شهید جوان ارتش مدافع حرم در عملیات مستشاری در سوریه در مدرسه فروغ شهادت در اولین روز سال تحصیلی رونمایی خواهد شد و امیدواریم بتوانیم تندیس این قهرمانان را در مدارسی که آمادگی دارند، رونمایی کنیم. اخیر نیز رونمایی از تندیس دو شهید مدافع حرم سپاه و ارتش در متروهای تهران رونمایی شد. همچنین همایش باشکوهی برای تجلیل از خانواده‌های شهدا و ایثارگران برگزار خواهد شد و برنامه‌های خوبی نیز در باغ موزه دفاع مقدس خواهیم داشت.

برگزاری همایشی برای تشریح عملیات‌های دفاع مقدس در پنجم مهر ماه

گلفام در ادامه به عملیات تخریب پل بهمنشیر که مانع از سقوط آبادان شد، اشاره کرد و یادآور شد: عملیات ثامن‌الائمه منجر به شکستن حصر آبادان شد و نیروهای ارتش نیز نقشی ویژه در این عملیات داشت. این عملیات به لحاظ نظامی پیچیدگی‌های خاص داشته که این نکات در کنار مسائلی از این دست در همایشی که روز پنجم مهرماه برگزار خواهد شد، تشریح می‌شود.

وی اعلام کرد: روز ششم مهرماه نیز مراسم غبارروبی از مزار شهدا برگزار خواهد شد. همچنین روز دوم مهرماه برنامه تجلیل از سربازان در تمامی پادگان‌های ارتش برگزار خواهد شد که در این مراسم علاوه بر تجلیل از سربازان دوران دفاع مقدس از سربازان برگزیده امروز نیز تجلیل می‌کنیم.

موزه‌های ارتش به صورت رایگان در خدمت مردم است

رئیس سازمان حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس ارتش همچنین از حضور ارتش در نماز جمعه این هفته تهران خبر داد و بیان کرد: مراسم صبحگاه عمومی برگزار می‌شود. در نیروهای هوایی نیز مراسم تجلیل و گرامیداشت قهرمانان عملیات کمان ۹۹ که توسط ۱۴۰ فروند هواپیمای ایرانی انجام شد، در دانشگاه شهید ستاری برگزار خواهید شد.

گلفام اضافه کرد: مسابقات ورزشی در تمامی پادگان‌های ارتش برگزار می‌شود. در طول هفته دفاع مقدس نیز تمامی موزه‌های ارتش در سراسر کشور میزبان عموم خواهد بود و به صورت رایگان در خدمت علاقمندان خواهد بود. 

سازمان حفظ آثار و ارزش‌های دفاع مقدس آجا در بسیاری از فیلم‌های سینمایی همکاری دارد

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا ارتش قصد ندارد برای به تصویر درآوردن رشادت‌های ارتشیان نسبت به راه‌اندازی سازمان رسانه‌ای و سینمایی همچون سازمان رسانه‌ای اوج، متعلق به سپاه پاسداران اقدام کنند؟ عنوان کرد: در صورتی که به تیتراژ پایانی بسیاری از فیلم‌های دفاع مقدس توجه کنید متوجه همکاری‌های ارتش با سینماگران خواهید شد. سازمان حفظ آثار و ارزش‌های دفاع مقدس آجا در بسیاری از فیلم‌های سینمایی همکاری داشته و بسیاری از امکانات را به طور رایگان در اختیار سینماگران قرار می‌دهد. 

رئیس سازمان حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس ارتش افزود: شاید مبالغ ریالی این حمایت‌ها در تصور شما نگنجد اما بسیاری از سازمان‌های دیگر که همچون سازمان حفظ آثار و ارزش‌های دفاع مقدس آجا متولی این مساله هستند حتی یک دهم ما فعالیت نداشته باشند و با این حال ما همچنان از سینماگران می‌خواهیم در این حوزه ورود کنند.  

جای یک سازمان اختصاصی برای تولید آثار سینمایی در ارتش خالی است

گلفام با بیان اینکه شاید جای یک سازمان اختصاصی برای تولید آثار سینمایی در ارتش خالی باشد که البته ما برنامه‌هایی در این حوزه داریم که در آینده به آن خواهیم پرداخت، گفت: تاکیدم در حال حاضر این است که ظرفیت‌های بسیاری هم‌اکنون نیز خارج از مجموعه ارتش وجود دارد و خواهش ما این است که آنچنان که در جلسات متعدد با کارگردانان بزرگ سینما مطرح کردیم، همچنان آمادگی داریم از این فعالیت‌ها حمایت کنیم.

وی تاکید کرد: این مساله باید دغدغه همه ما باشد که علاوه بر ابعاد مختلف اقدامات سربازان دفاع مقدس، رشادت‌ها و شجاعت‌ها و اقدامات و عملیات متهورانه نیروهای نظامی ما در دفاع مقدس را بازتاب دهند چراکه ما در بسیاری از عملیات‌ها در سطح بین‌المللی رکوردار هستیم اما متاسفانه به آن نپرداخته‌ایم. در حوزه پدافند اقداماتی که به عنوان مثال توسط شهید ستاری انجام شد سازندگان تسلیحات نظامی در جهان را متعجب کرده و در حوزه نیروی هوایی نیز قهرمانی‌های بزرگی که توسط شهید بابایی، شهید اردستانی و بسیاری دیگر از قهرمانان بزرگ انجام شده چندان مورد توجه سینماگران قرار نگرفته است. در حوزه دریایی نیز اقدامات ارتش منجر به آن شد که تقریبا تمامی تجهیزات دریایی ارتش عراق در روز ۶۷ جنگ از بین برود و در حوزه نیروی زمینی نیز ابتکارات بسیاری انجام شده است. 

رئیس سازمان حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس ارتش اعلام کرد: احتمال دارد ورود به حوزه‌های غیرعملیاتی و ساده‌تر در دفاع مقدس برای سینماگران ساده‌تر باشد اما خواهشم این است که به اقدامات شجاعانه و عملیات ارتش نیز پرداخته شود چرا که هم در داخل کشور و هم در خارج مخاطب بسیاری دارد. 

حمایت‌های ما از سینماگران همه‌جانبه خواهد بود

گلفام همچنین در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه ایا ارتش برای ساخت چنین آثار سینمایی صرفا آماده حمایت لجستیکی است یا می‌تواند حمایت مالی داشته باشد؟ اظهار داشت: حمایت‌های ما همه‌جانبه خواهد بود. اگر شما فیلم‌نامه برخی از بهترین آثار دفاع مقدس را پیش و پس از تولید آثار ببینید متوجه تغییرات خواهید شد چراکه ما حتی در حوزه فیلم‌نامه نیز ورود کرده و از آنجا که احتمال دارد برخی سینماگران اشراف کامل نسبت به مسائل جنگ نداشته باشند، جلسات متعددی برای تهیه فیلم‌نامه‌ها تشکیل می‌دهیم. 

وی ادامه داد: ما متخصصان هنری کارکشته بسیاری در سازمان حفظ آثار و ارزش‌های دفاع مقدس داریم که در فیلم‌ها، سریال‌ها و انیمیشن‌های مختلف در این حوزه همکاری داشته‌اند. 

رئیس سازمان حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس ارتش با اشاره به برگزاری کارگاه‌های متعدد برای سینماگران در این حوزه اظهار داشت: در بخشی به نحوه تهیه و امور تخصصی فیلم‌سازی کمک می‌کنیم و علاوه بر آن با توجه به اینکه حدود ۸۰ درصد برخی از این آثار در لوکیشن‌های نظامی و جنگی تهیه می‌شود و فیلمسازان باید به شهرک‌های سینمایی برای استفاده از این امکانات پول بدهند، سازمان حفظ آثار و ارزش‌های دفاع مقدس این امکانات را به طور رایگان در اختیار سینماگران قرار می‌دهد و مبالغ بسیاری هزینه می‌شود تا به عنوان مثال در اردوهای راهیان نور رزمایش‌هایی برگزار شود.

گلفام در پایان اعلام آمادگی کرد که این سازمان از همکاری با سینماگرانی که فیلم‌نامه‌هایی در حوزه‌های مختلف دفاع مقدس داشته باشند حمایت خواهد کرد و تجهیزات لازم را به شکل رایگان در اختیارشان قرار دهد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز