خبرگزاری کار ایران

نقوی حسینی در گفت‌وگو با ایلنا مطرح کرد:

فعالیت دولت و وزارت خارجه برای پیگیری مشکل مسلمانان میانمار / ۱۲پیشنهادی عملی کمیسیون امنیت ملی مجلس برای حل بحران

asdasd
کد خبر : ۵۳۵۳۱۰

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی مجلس به تشریح اقدامات وزارت امور خارجه و پیشنهادات عملی این کمیسیون برای حل بحران مسلمانان میانمار پرداخت.

سیدحسین نقوی حسینی در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی ایلنا، با اشاره به برگزاری نشست فوق‌العاده امروز کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس به‌منظور بررسی ابعاد فاجعه انسانی در میانمار اعلام کرد: جلسه فوق‌العاده صبح امروز کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس باحضور ابراهیم رحیم‌پور معاون آسیا و اقیانوسیه وزیر امور خارجه با هدف بررسی فاجعه نسل‌کشی آشکار مسلمانان در میانمار برگزار شد و در این جلسه درباره اقدامات عملی لازم برای خاتمه دادن به این جنایات بحث و تبادل‌نظر شد.

وی گفت: در ابتدای این جلسه رییس کمیسیون با اشاره به شرایط اسفبار فاجعه مذکور و تأسف از بی‌تفاوتی مجامع بین‌المللی و بازم تأسف از اینکه رهبر این کشور جایزه صلح نوبل می‌گیرد، هدف جلسه را بررسی این فاجعه انسانی و راه‌های عملی مقابله با آن عنوان کرد.

نماینده اصولگرای ورامین در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: پس از سخنان بروجردی بیانات مقام معظم رهبری در ارتباط با موضوع میانمار پخش شد که معظم‌له با اظهار تأسف نسبت به سکوت مجامع بین‌المللی، به ابعاد حادثه و فاجعه انسانی اشاره کردند و آن‌را یک موضوع سیاسی دانستند.

وی در ادامه با اشاره به گزارش معاون وزیر امورخارجه درباره آخرین وضعیت مسلمانان میانمار و فاجعه شدید انسانی که در حال وقوع است، گفت: وزارت امور خارجه به‌طور جدی فعال است و هم‌اکنون نیز یکصد تن کمک‌های انسانی ارسال شده تا به مسلمانان مهاجر رسانده شود.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس به تشریح بخش دیگری از گزارش معاون وزیر امور خارجه در جلسه امروز این کمیسیون پرداخت و گفت: هلال احمر نیز اقدامات کمک‌رسانی و رسیدگی‌های پزشکی را در دستور کار قرار داده و ملاقات‌هایی با مقامات محلی، منطقه‌ای تدارک دیده شده که در حال تبادل‌نظر هستیم؛ ضمن اینکه مذاکرات با مقامات میانمار و بنگلادش نیز درحال انجام است.

وی ادامه داد: وقوع جنایات علیه مسلمانان میانمار به بهانه عدم تابعیت آنها درحالی صورت می‌گیرد که جمهوری اسلامی بیش از ۳ میلیون مهاجر را پذیرفته که این افراد مدرسه می روند، ازدواج می‌کنند، کار می‌کنند، دانشگاه می‌روند؛ بنابر این حتی اگر مسلمانان میانمار شهروند هم نباشند، نباید با آن‌ها برخورد ضد انسانی شود.

وی افزود: اگرچه مسلمانان میانمار اهل سنت هستند ولی جمهوری اسلامی با همه توان از آن‌ها حمایت کرده و می‌کند ولی از سکوت مدعیان حمایت از اهل سنت در تعجب هستیم.

نقوی حسینی با اشاره به این‌که در ادامه جلسه کمیسیون امنیت ملی مجلس درباره سابقه تاریخی مسائل سیاسی مربوط به میانمار و تغییر نام این کشور به برمه (که توسط انگلیسی‌ها انتخاب شده) و بار دیگر به میانمار تغییر نام داده است، بحث شد، گفت: مهاجرت اجباری ۳۰۰ هزار مسلمان از میانمار به بنگلادش خود مصیبت بزرگی است؛ چرا که بنگلادش امکان اسکان آن‌ها را ندارد و به همین جهت در حال حاضر مسلمانان از دو طرف در فشار هستند؛ از یک سو ارتش میانمار به روی آن‌ها آتش گشوده و از سوی دیگر ارتش بنگلادش در مقابل آن‌ها است و چنین وضعیتی شرایط را حادتر کرده است.

نماینده اصولگرای ورامین در مجلس خاطرنشان کرد: در ادامه جلسه، اعضای کمیسیون در اقدامات عملی ازجمله به اعلام موضع شفاف و با صدای بلند جمهوری اسلامی اقدامات عملی که در این زمینه باید انجام داده شود، فعالیت‌های ضروری دیپلماتیک در عرصه‌های منطقه‌ای و کشورهای مسلمان و بین‌المجالس اسلامی و عرصه‌های بین‌المللی، کمک‌رسانی‌های بشردوستانه ازطرق مختلف، برانگیختن عکس‌العمل‌های حقوق بشری سازمان‌های مردم‌هاد و رجوع به محاکم بین‌المللی و محاکم داخلی به عنوان یک جنایت بشری پرداختند.

وی افزود: اعضای کمیسیون همچنین استفاده از مکانیزم‌های ارجاع از طریق شورای امنیت سازمان ملل، کشورهای عضو سازمان ملل و از طریق دادستان بین‌المللی و سازمان‌های مردم‌نهاد، اعزام هیات پارلمانی از کمیسیون به کشورهای همسایه میانمار، فعال‌تر شدن کمیته حقوق بشر کمیسیون در تعامل با ستاد حقوق بشر اسلامی قوه قضاییه و وزارت امور خارجه، فعال شدن دستگاه قضا برای تعامل با محافل قضایی بین‌المللی، فعال‌سازی رسانه‌ها و فضای مجازی در جهان اسلامی، ضرورت استفاده از ابزار اقتصادی و فشارهای سیاسی، صدور بیانیه‌ای از سوی کمیسیون مبنی بر محکومیت فاجعه و راهکارهای عملی لازم، استفاده از ظرفیت کشورهای عضو جنبش غیرمتعهد و سازمان همکار‌های اسلامی را مورد تاکید قرار داده که در این زمینه برخی اعضای کمیسیون ازجمله شوشتری، دهقانی، ذوالنوری، کواکبیان، فلاحت‌پیشه، چنارانی اظهارنظر کردند.

وی در ادامه با اشاره به سفر روز جمعه رحیم‌پور همراه با هیات ایرانی برای کمک‌های بشردوستانه به مقصد بنگلادش، اعلام کرد: در این سفر هاجر چنارانی عضو کمیسیون نیز براساس تصویب کمیسیون و پیشنهاد وزارت امور خارجه هیات مذکور را همراهی خواهد کرد.

نقوی حسینی تصریح کرد: همچنین رحیم‌پور با اشاره به سخنرانی دکتر روحانی رییس‌جمهوری در نشست آستانه و مذاکراتی که در این نشست انجام شد و به موضوع میانمار و نسل‌کشی مسلمانان گفت که دولت و وزارت امور خارجه مجموعه‌ای از فعالیت‌های دیپلماتیک را در دستور کار قرار داده است.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در پایان پیشنهادات عملی ۱۲ بندی نهایی جلسه را به شرح زیر اعلام کرد که به تصویب رسید:

۱- اعزام هیأت از کمیسیون به منطقه و میانمار

۲- کمک بشردوستانه مجلس و نمایندگان محترم به مسلمانان میانمار

۳- نامه رئیس کمیسیون امنیت ملی با همتایان خود در مجالس کشورهای اسلامی

۴- گفتگوی تلفنی رئیس محترم مجلس با روسای مجالس کشورهای اسلامی

۵- درخواست تشکیل جلسه ویژه با وزرای امور خارجه کشورهای عضو همکاری اسلامی و بررسی موضوع

۶- درخواست از صلیب سرخ جهانی برای کمک رسانی به آنها در میانمار و بنگلادش

۷- ورود هلال احمر و کمک به مسلمانان میانمار و درخواست کمک از سایر هلال احمر کشورهای اسلامی

۸- تماس با کشورهای چین و روسیه برای حمایت از مسلمانان و جلوگیری

۹- صدور بیانیه حقوق بشری کمیته حقوق بشر کمیسیون در محکومیت موضوع و پیگیری حقوقی مسئله

۱۰- مذاکره با کشورهای همسایه میانمار و طرح خطر رشد افراطی‌گری به دنبال فشارها و اقدامات جنایت‌آمیز علیه مسلمانان میانمار

۱۱- فعال کردن سازمان‌های مردم نهاد و حقوق بشری در داخل و خارج از کشور

۱۲- فعال کردن کلیه رسانه‌ها در جهت به نمایش گذاشتن جنایات مذکور.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز