خبرگزاری کار ایران

سرمقاله لس‌آنجلس تایمز:

اظهارات هیلی نسخه ماهرانه‌تری از لفاظی‌های بی‌منطق ترامپ علیه برجام است/این‌که ایران را ناقض برجام معرفی کنیم، احمقانه است

asdasd
کد خبر : ۵۳۳۸۳۴

همه این استدلال ها یک موضوع را نادیده گرفته است. اینکه قطع‌نامه سازمان ملل که درباره موشک‌های بالستیک است، از نظر قانونی الزام آور نیست. با این وجود کنگره آمریکا تحریم‌هایی را علیه برنامه موشکی ایران وضع کرده است. از این جهت اینکه ایران را عامل نقض توافق هسته‌ای معرفی کنیم کاری احمقانه است. این رویکرد در نهایت آمریکا را از متحدانش دور خواهد کرد.

به گزارش ایلنا به نقل از روزنامه لس‌آنجلس تایمز، دونالد ترامپ در خلال دوران تبلیغات انتخاباتی‌اش بارها توافق هسته‌ای با ایران را مورد حمله قرار داد و آن را بدترین توافق تاریخ خواند که به محض روی کار آمدن توسط وی از بین خواهد رفت. او بعد از  پیروزی تا حدودی کوتاه آمد وحتی دو بار تعهد ایران به این توافق را مورد تایید قرار داده است اما گفته می‌شود برای ۹۰ روز آینده برنامه دیگری دارد. 

بر اساس این گزارش، استدلال ترامپ علیه توافق هسته‌ای بر اساس عدم پایبندی ایران به روح برجام پایه‌گذاری شده اما ادعای او تا کنون به اثبات نرسیده است. او مفهوم «روح برجام» را به درستی تبیین نمی‌کند و به نظر می رسد ادعای او دچار ابهاماتی است. 

لس آنجلس تایمز نوشت: با وجود ضعف  انتقادات ترامپ به برجام، این امید وجود داشت که مشاوران سیاست خارجی او که افرادی به مراتب منطقی‌تر هستند، او را از اقدام‌های اشتباه برحذر دارند. اما این امید نیز با اظهار نظر های اخیر نیکی هیلی سفیر آمریکا در سازمان ملل کمرنگ  شده است. او با اظهاراتی به مراتب بی منطق‌تر خواستار لغو توافق هسته‌ای است. 

بر اساس این گزارش، هیلی در سخنرانی خود در موسسه اینترپرایز آمریکا گفته ایران از توافق هسته‌ای عدول کرده است و استناد او بر تولید بیش از حد مجاز آب سنگین بوده است . اما انتقاد او تنها نسخه ماهرانه‌تری از لفاظی‌های بی‌منطق ترامپ در باره نقض روح برجام توسط ایران است. 

این روزنامه آمریکایی در ادامه با تکرار ادعاهای نیکی هیلی درباره نقض برجام توسط ایران و اینکه قطعنامه‌های شورای امنیت به صراحت از ایران خواسته هرگونه فعالیت مرتبط با موشک ها بالستیک طراحی شده برای حمل سلاح هسته ای را تحت برجام کنار بگذارد نوشت: همه این استدلال ها یک موضوع را نادیده گرفته است. اینکه قطع‌نامه سازمان ملل که درباره موشک‌های بالستیک است، از نظر قانونی الزام آور نیست. با این وجود کنگره آمریکا تحریم‌هایی را علیه برنامه موشکی ایران وضع کرده است. از این جهت اینکه ایران را عامل نقض توافق هسته‌ای معرفی کنیم کاری احمقانه است. این رویکرد در نهایت آمریکا را از متحدانش دور خواهد کرد. 

هیلی در تشریح دلایل نقض برجام توسط ایران تاکید کرده تایید پایبندی ایران به برجام توسط رییس جمهور به موافقت کنگره بیش از این واقعیت که ایران به توافق پایبند است یا نه نیاز دارد. بر اساس گفته‌های او رییس جمهور باید تایید کند که تعلیق تحریم‌های آمریکا تحت توافق هسته‌ای برای امنیت ملی آمریکا امری ضروری است. هیلی گفته ترامپ می‌تواند تکرار خصومت های ایران در قبال آمریکا را در این حوزه در نظر داشته باشد. 

بر اساس این گزارش اگر ترامپ از تایید پایبندی ایران سر باز بزند، این کنگره است که باید تصمیم بگیرد آیا تحریم‌های سابق را مجددا اعمال می‌کند یا نه.

به نوشته لس آنجلس تایمز اینکه ایران رویکرد خصمانه‌ای در قبال آمریکا دارد یا نه اگرچه سوال مهمی است که باید درجای خودش به آن پاسخ داد اما این سوالی نیست که پاسخ آن به طور مستقیم با این پرسش که آیا توافق هسته ای تاثیر مثبتی بر جهان داشت یا نه مرتبط باشد. 

نویسنده این سرمقاله لس آنجلس تایمز مدعی شده با وجود اینکه ما می‌دانستیم رفع تحریم‌ها دست ایران را در اقداماتش باز خواهد کرد، اما به این نتیجه رسیده بودیم که این توافق ایران را از برنامه هسته‌ای‌اش باز خواهد داشت. از این گذشته تا زمانی که ایران به این توافق پایبند باشد، این دیدگاه ما به قوت خود باقی خواهد ماند.  این دیدگاه برای رییس‌جمهور نیز باید قابل تعمیم باشد. 

 

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز