خبرگزاری کار ایران

گزارش هفته‌نامه نیوزویک آمریکا:

ایران خواستار حل و فصل اختلافات است اما عربستان نه

asdasd
کد خبر : ۵۳۳۱۴۳

هفته‌نامه «نیوزویک» در گزارش خود درباره تنش‌های ایران و عربستان در منطقه نوشت این هفته، ایران به طور رسمی خواستار مذاکره با جهان اسلام برای حل و فصل مشکلات شده است اما عربستان سعودی چنین قصدی ندارد.

به گزارش ایلنا، «نیوزویک» نوشت که ایران خواستار مذاکره با جهان اسلام برای حل و فصل مشکلات است اما عربستان سعودی درخواست تغییر رفتار ایران را مطرح کرده است. 

در این گزارش آمده است که وزیر خارجه ایران روز سه‌شنبه اعلام کرد کشورش آماده گفت‌وگو با عربستان سعودی است اما ریاض چندان تمایلی به این گفت‌وگوها ندارد.

نیوزویک در ادامه نوشت: هر دو کشور دارای منابع نفتی هستند و ایران به عنوان کشوری با اکثریت شیعه و عربستان با اکثریت اهل تسنن این جریان‌های فکری اسلام را رهبری می‌کنند. آنها سالهاست که وارد کارزار رقابت‌های منطقه‌ای شده‌اند. رقابت این دو در سال‌های اخیر با افزایش درگیری‌ها در خاورمیانه تشدید شده است. روابط دو کشور به تدریج به سردی گراییده و درنهایت سال گذشته به طور کامل قطع شده است.

بر اساس این گزارش، محمد جواد ظریف وزیر خارجه ایران با وجود این اختلاف‌ها روز سه‌شنبه از تمایل کشورش برای آغاز گفت‌وگوها با هدف پایان تنش‌‌های منطقه‌ای حرف زده است. 

ظریف در گفت وگو با المیادین گفته بود: ما آماده همکاری با کشورهای اسلامی در همه زمینه‌های مهم جهان اسلام هستیم. اگر دولت سعودی آماده باشد، ایران نیز آمادگی لازم را دارد. 

 وی تصریح کرده بود که این گفت‌وگوها احتمالا می‌تواند خشونت در سوریه و سرکوب‌ها در بحرین و جنگ در یمن را کاهش دهد. 

او همچنین خواستار پایان حمایت‌های عربستان از خشونت‌ها علیه مسلمانان روهینگا در میانمار شد. 

اظهارات ظریف ماه گذشته میلادی نیز در کمیته سازمان همکاری های اسلامی نیز تکرار شده بود. در این کمیته نیز ظریف در خواست بازگشایی روابط بین دو کشور شده بود و در حاشیه همین مراسم در استانبول با عادل الجبیر همتای عربستانی خود دست داد. او بعدها اعلام کرد به زودی دیدارهای دیپلماتیک هم از سر گرفته خواهد شد. 

نیوزویک نوشت: الجبیر اما روز سه‌شنبه این ایده را رد کرده است. او احتمال بهبود روابط دیپلماتیک بین دو کشور را با طرح این ادعا که ایران باید ابتدا در سیاست خارجی خود تغییراتی ایجاد کند و همه دیدارهای اخیر با ایران برای همکاری‌های لازم در راستای انجام مناسک حج بوده است، احتمال از سرگیری روابط بین دو کشور را به طور کل رد کرد. 

عادل الجبیر در گفت‌وگو با خبرنگاران در لندن مدعی شده بود:  اظهارات وزیر خارجه ایران خنده‌دار است. اگر ایران می‌خواهد روابط خوبی با عربستان داشته باشد، باید در سیاست‌هایش تغییراتی ایجاد کند و به قوانین بین‌المللی احترام بگذارد. در این زمان ما چنینی وضعیتی را نمی‌بینیم و آنها نسبت به تبدیل شدن به یک همسایه خوب چندان جدیتی ندارند. 

نیوزویک در گزارش خود نوشت که در بحرین، عربستان سعودی متحد نزدیک خاندان آل خلیفه است که ایران را به ایجاد بی‌ثباتی در مناطق شیعه نشین متهم می کنند. در یمن نیز عربستان سعودی از رئیس‌جمهوری مستعفی حمایت می‌کند که علیه شیعیان اعلام جنگ کرده است. در سوریه نیز عربستان از جریان‌های ضد بشار اسد حمایت می‌کند؛ در حالی که ایران و روسیه حامیان اصلی بشار اسد در سوریه هستند.

بر اساس این گزارش، در مصاحبه ظریف با المیادین، وزیر خارجه ایران شکست حکومت نظامی توسط داعش بعد از سه سال در منطقه دیر الزور را تبریک گفت. پیروزی‌های حامیان اسد علیه داعش در سوریه نگرانی‌های عربستان سعودی، اسراییل و آمریکا را از افزایش قدرت ایران در خاورمیانه افزایش داده است.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز