خبرگزاری کار ایران

روزنامه گاردین:

طرح بیمه سلامت، بزرگترین دستاورد داخلی دولت روحانی/ بیمه‌ها در ایران قادر به پرداخت هزینه‌های بیمارستان نیستند

asdasd
کد خبر : ۵۳۲۰۲۰

روزنامه بریتانیایی گاردین، بیمه سلامت دولت روحانی را به اختصار روحانی کِر نامید و آن را موفقیت رییس‌جمهور ایران در حوزه سیاست داخلی خواند و تجارب و بازخورد طرح بیمه سلامت را از نظر برخی ایرانیان منتشر کرد.

به گزارش ایلنا روزنامه بریتانیایی گاردین در گزارشی به سرگذشت یک بیمار ایرانی که در بیمارستان نمازی بستری شده و برای مدت ۲۰ روز تحت درمان بوده اشاره کرده و نوشت: «فرزند این بیمار ۶۷ ساله نگران پرداخت هزینه‌های درمانی پدرش بوده و برای این منظور ۱۰ میلیون تومان قرض گرفته است اما زمانی که برای پرداخت هزینه‌ها پای صندوق رفته متوجه شده تمام هزینه‌ها چیزی کمتر از ۵۸۰ هزار تومان شده است.»

در این گزارش گفته شده در سه سال گذشته دولت روحانی تقریبا ۱۱ میلیون ایرانی را تحت پوشش بیمه درمانی سلامت قرار داده است و این شامل بیکاران و فقرا هم می‌شود.

در ادامه این گزارش آمده است: بیمه سلامت دولتی برای هر فرد ۳۸هزار تومان به صورت ماهانه هزینه دارد و بیشتر هزینه‌های درمانی را پوشش می‌دهد.

این روزنامه تجربه چند بیمار دیگر که از این بیمه استفاده کرده‌اند را هم منتشر کرده و گفته از نظر خانواده این بیماران برنامه بیمه سلامت روحانی بزرگترین دستاورد داخلی اوست و همین مساله کمک زیادی به رای‌آوری روحانی در دور دوم انتخابات ریاست جمهوری کرده است.

گاردین به صحبت‌های روحانی در مراسم تحلیف اشاره کرده که گفته بود «ما قدم بزرگی برای بالابردن رفاه اجتماعی اقشار کم درآمد برداشتیم و اجرای طرح سلامت به معنای پوشش بیمه همه ایرانیان بود.»

گاردین در گزارش خود نوشت: در ابتدا ۵ میلیون ایرانی تحت پوشش قرار گرفتند اما میزان ثبت‌نام‌شدگان بیش از دو برابر این تعداد بوده و بسیاری از آنها تاکنون از ترس هزینه‌های درمانی یک بار هم به دکتر مراجعه نکرده اند.

این روزنامه بریتانیایی در ادامه نوشت: علیرغم موفقیت‌ها و محبوبیت بالا این طرح بدون اشکال نیست. این طرح دولت روحانی سالانه ۷۷۰ میلیون پوند هزینه دارد . یک درصد از منابع مالی این طرح از طریق مالیات و ۱۰ درصد آن از طریق هزینه‌هایی است که از طریق یارانه‌ها تامین می‌شود.

گاردین به برخی رسانه‌های مخالف دولت اشاره کرده که طرح سلامت را محکوم به شکست می‌دانند؛ چراکه منابع مالی آن تامین نخواهد شد.

بر اساس گزارش این روزنامه منتقدان روحانی در ایران معتقدند که طرح بیمه سلامت به طور جدی با مشکل مالی روبه روست و سازمان‌های بیمه دولتی می‌گویند که قادر نیستند هزینه‌های بیمارستان را بپردازند و ۱۰ ماه است که مطالباتشان را پرداخت نکرده اند.

گاردین نوشت: بیش از نیمی از ایرانی‌ها تحت بیمه درمانی «روحانی کِر» هستند و این یعنی دولت برای ۳۸ میلیون نفر موظف به پرداخت هزینه‌های بیمه است. بقیه مردم ایران تحت پوشش بیمه‌هایی هستند که از سوی کارفرماهایشان تامین می‌شود.  بیشتر مردم از بیمه سلامت دولت استفاده می‌کنند و تنها ۱۰ تا ۳۰ درصد هزینه درمان را می‌پردازند. کسانی که بر اساس ارزیابی‌ها توانایی پرداخت این میزان را هم ندارند، نیازی نیست هیچ پرداختی داشته باشند.

بر اساس این گزارش نزدیک به ۹۰ درصد از ۱۱ میلیون ایرانی تحت پوشش بیمه سلامت در حاشیه‌ها زندگی می‌کنند. دولت اخیرا تصمیم گرفته کسانی را که بر اساس ارزیابی‌ها توانمند محسوب می‌شوند را مجبور به پرداخت ۱۵ تا ۱۰۰ درصد هزینه‌های درمانی کند اما معلوم نیست این قاعده از چه زمانی اجرایی خواهد شد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز