خبرگزاری کار ایران

سخنگوی سازمان انرژی اتمی خبر داد:

تائید طرح اولیه بازطراحی راکتور خنداب اراک توسط چین/ آغاز طراحی تفصیلی از مردادماه

asdasd
کد خبر : ۵۳۱۷۶۵

سخنگوی سازمان انرژی اتمی از تایید طرح اولیه راکتور آب سنگین خنداب اراک خبر داد و تاکید کرد: طراحی طرح تفصیلی بازطراحی راکتور خنداب اراک از مرداد ماه آغاز شده است.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایلنا، بهروز کمالوندی سخنگو و معاون سازمان انرژی اتمی در جریان بازدید اصحاب رسانه از مجتمع راکتور تحقیقاتی آب سنگین خنداب اراک در جمع خبرنگاران گفت: هدف از بازدید دو روزه اصحاب رسانه از تاسیسات هسته ای نطنز و راکتور آب سنگین خنداب آشنایی اصحاب رسانه با فعالیت‌های هسته ای ایران بود. دوستان اینجا توسعه فعالیت‌های ما را دیدند.

وی با بیان اینکه خبرنگاران در این بازدید مراحل ساخت بازطراحی راکتور جدید اراک را دیدند، اظهار داشت: آنها در این بازدید متوجه شدند که همکاری ما با چینی ها طبق زمانبدی اعلام شده در حال پیشرفت است.

این مقام عالی رتیه سازمان انرژی اتمی افزود: نکته مهم این است که افکارعمومی متوجه بشوند که برخلاف آنچه در خارج از کشور گفته می‌شود فعالیت‌های هسته ای ایران متوقف نشده و به کار خود ادامه می‌دهد.

کمالوندی در پاسخ به این سوال که در صورتی که اجرای برجام متوقف شود، پاسخ ایران چه خواهد بود؟ تصریح کرد: در ارتباط با کارخانه آب سنگین خنداب همانطور که قبلا هم گفتم این کارخانه چند سال است که ساخته و معمولا عمر مفید کارخانه های آب سنگین ۳۰ الی ۴۰ سال است و به تدریج برخی از آنها در حال خارج شدن است. البته برخی از کشورهای تولید کننده آب سنگین به فکر راه اندازی کارخانه‌های جدید هستند.

وی با بیان اینکه مهم آن است که ایران وارد فاز تولید فرآورده‌های آب سنگین همچون دوتره‌ها شده‌ایم که دارای کاربری ‌های پزشکی و دارویی هستند، خاطرنشان کرد: ما در وضعیت بازگشت‌پذیری بین یک تا یکسال و نیم می‌توانیم به زمان قبل از برجام بازگردیم اما نه هدف ما این است و نه حتی چنین مسیری در زمان اجرای برجام به وجود خواهد آمد؛ چراکه طرف مقابل هم می‌داند ادامه برجام برای آنها فوایدی دارد.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی با تاکید بر اینکه دلیلی برای بازگشت به گذشته نمی‌بینیم، ابراز داشت: کار طراحی اولیه راکتور آب سنگین خندای اراک انجام شد و از مرداد ماه در حال انجام طراحی تفصیلی آن هستیم که جواب و تایید طرف چینی را هم از این مرحله گرفته‌ایم و فکر می‌کنیم براساس برنامه زمانبندی شده ان‌شا‌ءالله این کار را انجام خواهیم داد.

 کمالوندی با تاکید بر اینکه این بخش از طراحی که جزییات را نیز شامل می‌شود، حدود دو سال به طول خواهد انجامید، بیان کرد: برنامه ما این است که با جلوتر رفتن طراحی تفضیلی کار اجرایی را نیز آغاز کنیم.

معاون سازمان انرژی اتمی با بیان اینکه کار ساخت راکتور مدرن اراک ظرف ۴ تا ۵ سال به پایان خواهد رسید، یادآور شد: اگر نگوییم از برنامه زمانبندی جلو هستیم حداقل عقب هم نیستیم و کارها طبق برنامه پیش می‌رود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز