خبرگزاری کار ایران

محسنی اژه‌ای:

دستگاه‌های مختلف برای کسری بودجه وارد فعالیت‌های اقتصادی و تجاری می‌شوند/ بسیاری اصرار داشتند مسئولان قوه‌قضاییه بانک داشته باشند

asdasd
کد خبر : ۵۳۱۱۹۸

معاون اول قوه قضاییه قبا بیان اینکه این دستگاه از نظر امکانات و رفاهیات محروم است، گفت: بسیاری از افراد از داخل و خارج قوه قضائیه اصرار داشتند که مسئولان قوه بانک داشته باشند و بنیادی جهت انجام کارهای تجاری تشکیل دهند. مسئولین عالی قضایی در خصوص این موضوع به نتیجه نرسیدند. اگر دستگاه قضایی وارد مسائل اقتصادی شود کار دشوار خواهد شد.

به گزارش ایلنا، حجت الاسلام محسنی اژه‌ای، معاون اول قوه قضاییه در همایش سراسری مدیران سازمان قضایی نیروهای مسلح در مشهد اظهار کرد: سازمان قضایی نیروهای مسلح، تنها مرجع قضایی اختصاصی پیش بینی شده در قانون اساسی و از بهترین سازمان‌های وابسته به قوه قضاییه از ابتدای تشکیل تا به امروز است.

وی افزود: این بدین معنا نیست که این دستگاه بدون عیب و نقص است، اما بهترین بخش از لحاظ کارآمدی، سلامت، استقلال، نظم و انضباط، ساختار و کارکنان آن اعم از قاضی و کارمند است.

معاون اول قوه قضاییه با بیان اینکه سازمان قضایی نیروهای مسلح فعال‌ترین مجموعه در امر پیشگیری است، گفت: پیشگیری و پیش بینی مهم، مقدم بر درمان است و هزینه‌ کمتری دارد.

حجت الاسلام محسنی اژه‌ای در خصوص اینکه چرا از این سازمان به عنوان یک سازمان و مرجع قضایی اختصاصی در قانون اساسی پیش بینی شده است، تصریح کرد: نیروهای مسلح دو ویژگی دارند که این دو اقتضا می‌کند تا یک دستگاه اختصاصی به جرایم آن‌ها رسیدگی کند؛ یک ویژگی این است که بسیاری از مأموریت‌های نیروهای مسلح دارای طبقه‌بندی از محرمانه تا فوق سری است. با وجود چنین مأموریتی هر فرد، سازمان و تشکیلاتی که بخواهد به جرم احتمالی رسیدگی کند باید شایستگی ورود به این کار و نیز صلاحیت دسترسی به مسائل طبقه بندی را داشته باشد.

وی در مورد ویژگی دیگر نیروهای مسلح عنوان کرد: برای نیروهای مسلح در صورتی که یک مرجع اختصاصی نباشد ممکن است نتوان به درستی رأیی صادر کرد و حقی از کسی ضایع شود. اگر چنین فردی دچار لغزش و جرمی شود نباید با اتکا به جایگاه خود مصون از تعرض و مجازات قرار گیرد که در این صورت ظلمی به کسی وارد و حقی ضایع شود.

سخنگوی قوه‌قضاییه افزود: باید اقتدار، عزت، شجاعت و خطرپذیری نیروهای مسلح به عنوان یک نهاد رعایت شود و سازمان قضایی نیروهای مسلح تمام این موارد را در خود دارد.

معاون اول قوه قضاییه با بیان اینکه پیشگیری مهم است، اما در عمل به اندازه اهمیتش، سرمایه، وقت و نیروی انسانی در اختیار ندارد، افزود: همواره به پیشگیری به عنوان یک موضوع فرعی و حاشیه‌ای در دستگاه نگاه شده و به اندازه تقدم‌اش به آن اهمیت داده نشده است.

محسنی‌اژه‌ای در ادامه با بیان اینکه سه آسیب مهم وجود دارد که ضرر، خطر و هزینه‌اش برای فرد، دستگاه و نظام سنگین است، تصریح کرد: یک آسیب این است که دستگاه‌های مختلف برای کسری بودجه و کمبودهای خود وارد فعالیت‌های اقتصادی و کارهای تجاری می‌شوند که اگر ضابطه مند، تحت نظارت و مراقبت، محدود و مقید به زمان خاص و رفع اضطرار نباشد مضر است.

وی گفت: اگر جمع بندی مطلوبی از این قضیه و ابعاد مختلفش وجود دارد باید در اختیار دیگران قرار گیرد، اما اگر وجود ندارد آسیب باید از ابعاد مختلف بررسی شود که کدام دستگاه دولتی و در کدام حوزه‌ها با چه نظارت و تا چه زمانی می‌توانند فعالیت اقتصادی کنند.

وی با اشاره به اینکه مساله دیگر یک آسیب است که بر اثر آن جرایم و به دنبال آن هزینه های سنگین واقع می شود، افزود: این آسیب نداشتن یک مقررات شفاف، روشن و کارآمد است. وقتی چنین مقرراتی نباشد نیرو از این مقررات غیرشفاف به گونه ای استفاده می کند که با مشکل مواجه می شود. بر اساس ناکارآمدی این قوانین نیرو دچار مشکل می شود.

معاون اول قوه قضائیه در خصوص آسیب سوم، عنوان کرد: مسئله مالی در اولویت است. قوه قضائیه از نظر امکانات و رفاهیات محروم است. بسیاری از افراد از داخل و خارج قوه قضائیه اصرار داشتند که مسئولان قوه بانک داشته باشند و بنیادی جهت انجام کارهای تجاری تشکیل دهند. مسئولین عالی قضایی در خصوص این موضوع به نتیجه نرسیدند. اگر دستگاه قضایی وارد مسائل اقتصادی شود کار دشوار خواهد شد.

حجت الاسلام محسنی اژه‌ای در پایان با بیان اینکه نظارت از مسائل مهم است خاطرنشان کرد: نظارت به صورت سیستمی و عامل انسانی وجود دارد و بعد باید در قانون، مقرره و عمل بنشیند. اینکه فقط نظارت بر اساس یک عامل انسانی و نگاه فیزیکی باشد، کافی نیست و تاکنون توفیق چندانی نداشته است. بحث نظارت می تواند از مسائل مهم پیشگیری باشد، اما باید بازتعریف شود که چگونه، در کدام مراحل، با چه شیوه و در کدام بخش‌ها مهم است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز