خبرگزاری کار ایران

جزئیات طرح ضدایرانی «جان بولتون» برای توجیه خروج آمریکا از برجام

asdasd
کد خبر : ۵۲۹۹۱۳

نماینده اسبق آمریکا در سازمان ملل طرحی را برای خروج از برجام به ترامپ پیشنهاد کرده است.

به گزارش ایلنا، به نقل از «پولیتیکو»، «جان بولتون» نماینده اسبق آمریکا در سازمان ملل گفته استیو بنون مشاور ارشد دونالد ترامپ پیش از خروج از کاخ سفید از او خواسته بود تا طرحی را برای خروج از توافق هسته‌ای با ایران، ارائه کند و اکنون که بنون دیگر در این سمت حضور ندارد، دست به انتشار این طرح زده است.

جان بولتون معتقد است که ترامپ باید یک کمپین اطلاع‌رسانی تشکیل داده و به سراسر جهان سفر کند و حمایت لازم برای ادعای آمریکا درباره نقض توافق هسته‌ای از سوی ایران را به دست آورد.

بولتون در مقدمه طرح خود توضیح داده که چگونه ترامپ تاکنون دو بار پایبندی ایران به توافق هسته‌ای را مورد تایید قرار داده اما پیش از دومین تاییدیه‌اش بارها خواستار یک جایگزین برای تسلیم در برابر سیاستی شده است که به روشنی از آن متنفر است. اما چنین گزینه‌هایی مطرح نشد هر چند که مرتب میان رییس‌جمهور و مشاورانش تبادل نظر انجام می‌شد.

در ادامه این طرح بولتون مدعی شده است: اکنون یک گزینه وجود دارد و این کار ضروری است؛ زیرا این توافق تهدید برای منافع امنیت ملی آمریکا است و روز به روز جدی‌تر می‌شود.

نماینده پیشین آمریکا در سازمان ملل سپس طرح خود را که نقشه راه آمریکا برای خروج از توافق در آن ترسیم شده منتشر و تاکید کرده است که واشنگتن باید تهدید کنونی علیه آمریکا و متحدانش را تشریح کند.

وی مدعی شده است: واژه‌پردازی‌های مبهم و غیرشفاف برجام، سنگینی آشکار وزنه آن به نفع ایران، نقض‌های آشکار تعهدات از سوی ایران و ادامه آن و رفتارهای غیرقابل قبول ایران همگی نشان‌دهنده آن است که برجام در راستای منافع امنیت ملی آمریکا نیست. ما می‌توانیم این موضوع را با ارائه اطلاعات جدید و از طبقه‌بندی خارج شده درباره رفتارهای غیرقابل قبول ایران در جهان ثابت کنیم و به سادگی دلایل خروج از توافق را برجسته‌تر کنیم.

بولتون همچنین پیشنهاد کرده است که آمریکا باید مشورت‌هایی را با انگلیس، فرانسه، آلمان، رژیم صهیونیستی و عربستان برای تشریح این طرح، آماده کردن شواهد و توسعه تلاش‌های دیپلماتیک برای تمرکز روی ایران انجام دهد و با اقدامات کنگره همکاری کند.

این مقام اسبق آمریکا در این طرح یادآور شده است که سفارت‌های آمریکا در سراسر جهان باید با همکاری با دولت‌های میزبان خود داده‌های لازم برای توضیح و توجیه خروج از برجام را بیابند. به طور همزمان نیز باید در سازمان ملل و سازمان‌های چندجانبه مرتبط تلاش‌هایی انجام گیرد.

بولتون در ادعایی واهی دیگر گزینه‌ها را پایان دادن به حق لنگر انداختن کشتی‌ها و فرود هواپیماهای ایرانی، توقف صدور ویزا برای ایرانی‌ها شامل دانشجویان و ورزشکاران، درخواست دستمزد برای قضات‌ برجسته آمریکا علیه ایران به اتهام حمایت از تروریسم دانسته و تاکید کرده است که این تلاش‌ها باید جزو اولویت‌های دیپلماتیک دولت آمریکا باشد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز