خبرگزاری کار ایران

بهشتی‌پور در گفت‌وگو با ایلنا مطرح کرد؛

تلاش واشنگتن برای ایجاد PMD جدید علیه تهران/ اجازه بازرسی از مراکز نظامی خود را نمی‌دهیم/ رفتار دولت در مقابل تهدیدها، هوشمندانه است

asdasd
کد خبر : ۵۲۸۳۶۵

یک کارشناس مسائل هسته‌ای تاکید کرد: پرونده موسوم به PMD برای همیشه بسته شده که این از دستاوردهای بسیار مهم و ارزشمند توافق هسته‌ای است اما امریکا می‌خواهد یک PMD جدیدی را علیه ایران گشوده و در یک مسیر ماجراجویانه حرکت کند.

حسن بهشتی‌پور در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی ایلنا، با اشاره به سفر نیکی هیلی، سفیر و نماینده امریکا در سازمان ملل به وین و دیدارهای او با مسئولان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفت: هدف اصلی دولت ترامپ ایجاد زمینه‌هایی برای پرونده‌سازی علیه ایران و متقاعد کردن دیگر کشورها برای انجام اقداماتی است که اجرای برجام را متوقف سازد. 

امریکا در برجام منزوی شده است 

وی با یادآوری اینکه ترامپ برجام را قبول ندارد، اظهار داشت: به دلیل پایبندی ایران به تعهداتش در توافق هسته‌ای، آمریکا هیچ بهانه‌ای برای متوقف کردن برجام ندارد و به همین خاطر واشنگتن در انزوا قرار گرفته و حتی متحدانش هم نظر امریکا را درخصوص ایران قبول ندارند چون آژانس به عنوان ناظر و راستی‌آزمایی بر تعهدات ایران هفت بار به پایبندی کامل ایران به تعهداتش گواهی داده است. 

امریکا به دنبال متقاعدسازی آژانس در پرونده‌سازی علیه ایران است 

این تحلیل‌گر مسائل سیاست خارجی با بیان اینکه امریکا کار بسیار دشواری در همراه کردن دیگر کشورها علیه ایران دارد، تصریح کرد: امریکا تلاش می‌کند تا دیگر کشورها را با خود همراه کرده و آژانس را متقاعد به پرونده‌سازی جدیدی علیه ایران کند. 

برجام بهانه‌های پیشین را از امریکا گرفت 

بهشتی‌پور ادامه داد: برجام توانست بهانه‌های واهی پیشین نظیر ساخت بمب اتمی و پرونده موسوم به ابعاد احتمالی فعالیت‌های نظامی پرونده هسته‌ای ایران (PMD) را از بین ببرد. پایبندی ایران به تعهداتش و گزارش‌های آژانس هم موجب شد دستان امریکا برای بهانه‌‌گیری علیه ایران خالی باشد و به همین خاطر آنها به دنبال پرونده‌سازی جدیدی علیه ایران هستند. 

شواهد حاکی از عدم همراهی آژانس با امریکا است 

وی در پاسخ به این سوال که چقدر نیکی هیلی در سفر خود به وین توانست به اهداف خود دست یابد؟ خاطرنشان کرد: براساس شواهد و قرائن امریکایی‌ها نتوانستند آژانس را با خود همراه کنند اما با این حال باید منتظر بود و دید که یوکیا آمانو در گزارش بعدی خود در رابطه با ایران که در اوایل ماه سپتامبر منتشر می‌شود چه رویکردی را در پیش گرفته است.

گزارش آتی آژانس نشاندهنده اثرپذیری یا عدم اثرپذیری از فشارهای امریکا است 

این کارشناس مسائل هسته‌ای ادامه داد: در گزارش آتی آژانس مشخص می‌شود که تا چه اندازه تلاش‌های امریکا برای پرونده‌سازی علیه ایران موثر بوده است. ما در آنجا خواهیم دید که آژانس سرفصل جدیدی را در رابطه با ایران گشوده است یا اینکه روند گذشته که در هفت گزارش این سازمان بین‌المللی وجود داشته، ادامه خواهد یافت. 

آمریکا می‌خواهد با اتکا به گزارش آژانس برجام را متوقف کند 

بهشتی‌پور گزارش آتی یوکیا آمانو در رابطه با ایران را مهم دانست و ابراز داشت: امریکا به دنبال آن است که با اتکا به گزارش آتی آژانس اجرای برجام را متوقف ساخته و تعلیق تحریم‌ها علیه ایران را تمدید نکند اما در صورتی که آژانس روال گذشته خود را ادامه دهد امریکا دیگر بهانه‌ای نخواهد داشت. 

ایران از آژانس گزارش‌های دقیق می‌خواهد 

وی در پاسخ به این سوال که توقع ایران از مسئولان آژانس چیست؟ بیان کرد: انتظار و توقع ایران ارائه گزارش‌های دقیق از سوی آژانس، بدون وارد شدن به بازی‌های سیاسی کشورهای دیگر است. این همان روندی است که از سوی آژانس در ماه های گذشته دنبال شده است. 

آژانس و امریکا برای بازدید از اماکن نظامی باید دلایل کافی و متقن ارائه دهد 

این تحلیلگر مسائل سیاست خارجی با بیان اینکه امریکا به دنبال بازدید از مراکز نظامی ایران است، یادآور شد: ایران همانند دیگر کشورها معتقد است آژانس فقط می‌تواند از اماکن و سایت‌هایی بازدید کند و آنها را مورد نظارت قرار دهد که در آن فعالیت‌های اتمی انجام می‌شود. آژانس قبلاً در سال ۲۰۰۴ و ۲۰۰۵ از پارچین بازرسی کرده بود و در سپتامبر ۲۰۱۴ نیز با استفاده از روش‌های نوین از مناطق مختلف این سایت نمونه‌برداری انجام داد اما هیچ انحرافی در فعالیت‌های هسته‌ای ایران یافت نشد. در این چارچوب آنها برای بازدید جدید از سایت‌های نظامی باید دلایلی کافی و متقن ارائه دهند. 

آمانو اجازه خروج آژانس از مسیر حقوقی و فنی خود را ندهد 

بهشتی‌پور با تاکید بر اینکه توقع ایران عدم سیاسی شدن و تحت تاثیر قرار نگرفتن آژانس از فشارهای امریکا است، بیان کرد: آمانو نباید اجازه دهد که آژانس از مسیر حقوقی و فنی خود خارج شده و در چارچوب خواسته‌های امریکا فعالیت کند و مسیری را که در سال ۲۰۱۱ پیمود و منجر به پرونده‌سازی علیه ایران با نام ابعاد احتمالی فعالیت‌های نظامی پرونده هسته‌ای ایران (PMD) شد، تکرار شود. 

امریکا می‌خواهد PMD جدیدی را علیه ایران ایجاد کند 

وی اضافه کرد: پرونده موسوم به PMD برای همیشه بسته شده که این از دستاوردهای بسیار مهم و ارزشمند توافق هسته‌ای است اما امریکا می‌خواهد یک PMD جدیدی را علیه ایران گشوده و در یک مسیر ماجراجویانه حرکت کند. 

بازرسی‌های قبلی نشان داد ایران انحرافی در فعالیت‌های اتمی ندارد 

این کارشناس مسائل هسته‌ای با اشاره به رویکرد تعاملی ایران گفت: در صورتی که این خواسته غیرمعقول از سوی امریکا و آژانس مطرح شود، ایران همانند گذشته برخورد منطقی و مبتنی بر قوانین بین‌المللی خواهد داشت. ایران تولید، تکثیر و نگهداری و استفاده از سلاح‌های کشتار جمعی را حرام می‌داند. در بازرسی‌هایی که در سال ۲۰۰۴، ۲۰۰۵ و ۲۰۱۵ صورت گرفت، اثبات شد که هیچ نقطه انحرافی در فعالیت‌های اتمی ایران وجود ندارد. 

ایران اجازه بازرسی از مراکز نظامی خود را به بهانه‌های واهی به هیچ کسی نمی‌دهد 

بهشتی‌پور با بیان اینکه ایران اجازه بازرسی از مراکز نظامی و امنیتی خود را به بهانه‌های واهی به هیچ کسی نمی‌دهد، اظهار داشت: نه تنها ایران بلکه هیچ کشوری اجازه بازرسی از اماکن نظامی و امنیتی خود را به آژانس نمی‌دهد و انجام این کار نیازمند اسناد کافی است که شورای حکام را متقاعد به انجام بازرسی از آنجا کند. 

ایران نهایت همکاری را با آژانس داشته است 

وی در پاسخ به این سوال که با توجه به ذات سیاسی شورای حکام و شورای امنیت تا چه اندازه این نهادها در دوره جدید با امریکا علیه ایران همراه خواهند شد؟ تصریح کرد: برخلاف گذشته که شورای حکام و بازیگرانی همچون اتحادیه اروپا با امریکا همراه بودند، در شرایط کنونی امریکا در انزوا قرار دارد زیرا ایران نهایت همکاری را با آژانس داشته، تعهدات خود را به صورت کامل انجام داده و داوطلبانه پروتکل الحاقی را اجرا می‌کند. 

رفتار دولت در مقابل تهدیدات، هوشمندانه بوده است 

این تحلیلگر مسائل سیاست خارجی با بیان اینکه در گذشته بهانه‌ای هرچند واهی وجود داشت که موجب همراهی اتحادیه اروپا و حتی روسیه و چین علیه ایران می‌شد، خاطرنشان کرد: توافق هسته‌ای و پایبندی کامل ایران به برجام بهانه را از بین برده و رفتار دولت نیز در مقابله با تهدیدات، هوشمندانه بوده است. 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز