خبرگزاری کار ایران

نیویورک تایمز گزارش داد؛

اقدام تهاجمی «اپل» علیه اپلیکیشن‌های ایرانی

asdasd
کد خبر : ۵۲۸۰۳۰

کمپانی آمریکایی اپل به دلیل تحریم‌های آمریکا اپلیکیشن‌های محبوب را در ایران مسدود کرد.

به گزارش ایلنا به نقل از روزنامه «نیویورک تایمز»، کمپانی «اپل» به دلیل تحریم‌های آمریکا علیه ایران حضور رسمی در ایران ندارد و آیفون‌های این کمپانی به طور قانونی حق فروش در بازار ایران را ندارند و به همین واسطه نیز فروشگاه رسمی "اپل استور" در ایران وجود ندارد.  اما این مساله ایرانی‌ها را از خرید اپل باز نداشته و میلیون‌ها تلفن همراه آیفون به طور قاچاقی از دبی و هنگ‌کنگ وارد این کشور می‌شود. سالانه هزاران اپلیکیشن توسط برنامه‌نویسان ایرانی برای کابران آیفون در ایران نیز نوشته و مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد.

بر اساس این گزارش با این وجود اخیرا اپل در اقدامی تهاجمی تصمیم به حذف اپلیکیشن‌های ایرانی گرفته است. این اقدام در پی حذف اپلیکیشن‌هایی که اجازه استفاده از اینترنت جهانی و دور زدن سانسورهای دولتی چین را به کاربران چینی می‌داد صورت گرفت.

نیویورک تایمز با بیان اینکه روز پنجشنبه اپل اپلیکیشن اسنپ که یک برنامه محبوب در ایران است را از اپ استور حذف کرد، نوشت: اپل در پیامی به برنامه نویسان ایرانی که برنامه‌هایشان در اثر این تصمیم اخیر مسدود شده است، گفت: بر اساس قانون تحریم‌های آمریکا، اپ استور نمی‌تواند میزبان و یا توزیع‌کننده برنامه به ایران باشد و یا هیچ کسب و کاری با اپلیکیشن‌ها یا برنامه‌نویس‌های ایرانی داشته باشد. 

«تام نیومیر» سخنگوی اپل این پیام را تایید کرده و از اظهارنظر بیشتر خودداری کرده است.

«مهدی تقی زاده» موسس برنامه «دلیون فودز» در ایران که یک اپلیکیشن ارسال غذای آنلاین است در گفت‌و‌گو با این روزنامه امریکایی گفته اپلیکیشن او نیز جزو برنامه‌هایی بوده که حذف شده است.

وی گفت: «ما به سختی کار کردیم و باید همیشه در حال مبارزه باشیم. هیچ کس با آیفون نمی‌تواند از این پس هیچ یک از اپلیکیشن‌های محبوب را در ایران دانلود کند. تصور کنید یک آمریکایی نتواند برنامه اوبر را در تلفن همراهش دانلود کند.»

به گزارش این روزنامه آمریکایی هشتگ «حذف اپلیکیشن‌های ایرانی از اپل را متوقف کنید» در شبکه‌های اجتماعی از قبیل توییتر به راه افتاده است. 

«گوگل» به برنامه‌نویس‌های ایرانی اجازه خلق اپلیکیشن‌های جدید و توزیع آن از طریق اندروید را داده و با توجه به اینکه این اپلیکیشن‌ها خرید و فروش نمی‌شوند، نیازی نیست اقدامی مشابه اپل علیه برنامه‌های ایرانی در «گوگل پلی استور» داشته باشد. 

بر اساس گزارش نیویورک تایمز علاوه بر این توییتر، فیس بوک و یوتیوب نیز در ایران فیلتر هستند. مساله تحریم‌های تکنولوژیکی آمریکا علیه ایران پیچیدگی‌هایی دارد. دولت اوباما تحریم‌های مربوط به کمپانی‌های فناوری را که خدمات اینترنتی ارائه می‌کردند کاهش داد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز