خبرگزاری کار ایران

آسوشیتدپرس بررسی کرد؛

واکنش واشنگتن به اعلام خبر بازگشایی سفارت قطر در تهران/ دوحه حاضر نیست دربرابر فشارهای تحمیلی کوتاه بیاید

asdasd
کد خبر : ۵۲۸۰۰۸

قطر روابط کامل دیپلماتیک خود را با ایران در اواخر روز گذشته (پنجشنبه) بار دیگر از سر گرفت و قرار است به زودی سفیرش را به ایران برگرداند. این حرکت در مقابل درخواست همسایگان عرب قطر صورت گرفته است.

به گزارش ایلنا به نقل از اسوشیتدپرس، عربستان، بحرین، مصر و امارات روابطشان را با قطر قطع کرده و درفهرستی ۱۳ ماده‌ای درخواست‌هایی را از قطر مطرح کرده بودند که قطع رابطه با ایران یکی از این درخواست‌ها بود. قطر این خواسته‌ها را نادیده گرفت و به همین واسطه بایکوت قطر که شامل ممنوعیت پرواز از  این کشور و به این کشور بود ادامه دارد. 

 این گزارش مدعی شد: به نظر نمی‌رسد هیچ پایانی برای این بحران با توجه به حرکت اخیر قطر وجود داشته باشد. احتمالا بازگشایی مجدد روابط دیپلماتیک قطر با ایران و همزمانی آن تنها چند روز پس از سالروز زمانی که عربستان سعی کرد یکی از اعضای خاندان سلطنتی قطر را در یک کودتا در سال ۱۹۷۲ برکنار کند، اتفاقی نبوده است. 

کریستین کوتز محقق موسسه جیمز بیکر در دانشگاه رایس گفت: «قطر نشان داده که می‌خواهد مسیر دیگری را برود. این که قطر حاضر نیست دربرابر فشارهایی که منطقه بر او تحمیل می‌کند، کوتاه بیاید نشانه خوبی از تقویت مواضع این کشور است. »

 این گزارش ادامه داد: قطر سال ۲۰۱۶ پس از قطع روابط ایران و عربستان که در پی اعدام یک روحانی شیعه در عربستان و اعتراضات مردم ایران به این اعدام در مقابل سفارت عربستان، روابطش را با ایران قطع کرد. 

در بیانیه کوتاه وزارت خارجه این کشور در روز پنجشنبه گفته شده که سفیر قطر به زودی به ایران باز خواهد گشت.

در این بیانیه آمده است: دولت قطر تمایل خود را برای افزایش روابط دو جانبه دیپلماتیک با جمهوری اسلامی ایران در همه زمینه‌ها اعلام می‌کند. 

نویسنده این گزارش در ادامه نوشت: «با اعلام این خبر از سوی قطر، این کشور در واقع هیچ چشم‌اندازی برای بهبود اوضاع و رفع بحران با کشورهای خلیج فارس باقی نگذاشته است.  ایران از این تصمیم قطر استقبال کرد و از همان آغازین ساعات بحران محموله‌های هوایی غذا را به سمت دوحه روانه کرد و به این کشور اجازه داد که از مرزهای هوایی‌اش استفاده کند.  در روزهای اخیر عربستان به حجاج قطری اجازه داده از مرزهای این کشور برای حج وارد مکه شوند. »

ریاض گفته هفت پرواز ملی عربستان را برای انتقال حجاج قطری اختصاص داده است و همزمان قطر را برای این که پروازهایش را از دوحه به عربستان مسدود کرده سرزنش کرده است. مقامات قطری این مساله را رد کردند و مدارکی را افشا کردند که نشان می‌داد عربستان نامه‌های اداری‌اش را به اشتباه به یک وزارت خانه دیگر فرستاده است.

طبق گزارش اسوشیتدپرس دوحه اخیرا عربستان را به سیاسی کردن مساله حج متهم کرده و این اقدام از سوی عربستان را غیرقانونی خوانده است. 

بر اساس این گزارش پیام‌های متناقضی در مواجهه با این بحران از کاخ سفید به گوش می‌رسد. ترامپ از طرفی از سعودی‌ها حمایت می‌کند اما در حال حاضر بین دولت و وزارت دفاع مخالفت‌هایی در این باره وجود دارد. واشنگتن یک پایگاه نظامی عظیم در قطر و یک پایگاه دریایی در بحران دارد. رزمایش نظامی قطر و آمریکا در روز سه‌شنبه دومین رزمایش از زمان آغاز این بحران در خلیج فارس بود.

در ادامه این گزارش آمده است: در ایران سخنگوی وزارت خارجه بهرام قاسمی گفته «بیانیه قطر به معنای تمایل این کشور برای بازگشایی سفارتشان در ایران است و این مطلب در تماس تلفنی وزیر خارجه قطر با محمد جواد ظریف مطرح شده است. ما از این تصمیم استقبال می‌کنیم.»

به گزارش اسوشیتدپرس علی رغم قطع روابط دیپلماتیک دو طرف در سال ۲۰۱۶ روابط اقتصادی محکمی میان ایران و قطر همواره در جریان بوده است. قطر و ایران یک میدان گازی عظیم مشترک دارند. 

قطر به واسطه این میدان گازی بالاترین سرانه درآمدی را در جهان دارد و به همین واسطه می‌تواند شبکه ماهواره‌ای الجزیره و میزبانی بازی‌های جام جهانی فوتبال ۲۰۲۲ را تامین مالی کند.

به گزارش این رسانه با وجود اختلافات میان ایران و عربستان امیدها برای بهبود روابط بین دو کشور و کاهش تنش‌ها بالا رفته است. جواد ظریف اخیرا از اعطای ویزا به دیپلمات‌های ایرانی و در ازای آن به دیپلمات‌های عربستانی خبر داد.

روز چهارشنبه کشور چاد در آفریقای مرکزی اعلام کرد که سفارتش را در دوحه خواهد بست و قطر را به تلاش برای ایجاد بی‌ثباتی در لیبی متهم کرد. 

در واشنگتن نیز «هدر نائورت» سخنگوی وزارت خارجه به خبرنگاران گفت که آمریکا نگران وضعیت اختلاف نظرها میان قطر و کشورهای عربی است. این اختلافات طولانی شده است. 

نائورت هیچ اظهار نظری درباره روابط ایران و قطر نکرد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز