خبرگزاری کار ایران

وزیر کشور:

دولت با اعتقاد به مسئله اقتصاد مقاومتی ورود کرده است

asdasd
کد خبر : ۵۲۷۱۳۳

وزیر کشور تاکید کرد: مهمترین چالشی که در حوزه‌های داخلی وجود دارد مشکلات اقتصادی است که مقام معظم رهبری اقتصاد مقاومتی را برای ما تبیین کردند و دولت با اعتقاد به این مساله ورود کرده است.

به گزارش ایلنا، عبدالرضا رحمانی فضلی در جلسه شورای اداری استان فارس گفت: در دولت یازدهم درحوزه سیاست خارجی تنش‌زدایی بسیار خوبی انجام شد و همگرایی بسیار خوبی با دوستان خودمان در عرصه منطقه‌ای و بین‌المللی پیدا کردیم و توانستیم با موضوع برجام و با رهنمودهای رهبری و تلاش دولت آن معذوریت‌ها و محدودیت‌ها را رفع کنیم.

هفت الی هشت هزار سمن در چهار سال گذشته مجوز گرفتند

وی افزود: طی این چهار سال ضمن فعال شدن خانه احزاب حدود هفت الی هشت هزار سمن نیز مجوز گرفتند و مطبوعات و نشریات در فضای آزادی بهتری فعالیت کردند.

وزیر کشور با بیان اینکه در ۱۶ آذر این چهار سال ۶۰۰ مورد سخنرانی در دانشگاه‌ها داشتیم که با کمترین تنش برگزار شد که این موضوع بیانگر رشد و اگاهی و فهم فعالان سیاسی و مردم است، اظهار داشت: در عرصه امنیت نیز شرایط بسیار مطلوبی داریم که باید از همه نیروهای نظامی، انتظامی و امنیتی و قضایی قدردانی کرد اما اساس امنیت ما به مردم باز می‌گردد.

باید بکوشیم گام‌های بلندی برداریم

رحمانی فضلی با بیان اینکه دولت دوازدهم در شرایطی که چهار سال تجربه مفید دارد فعالیت خود را شروع کرده است، تصریح کرد: امیدواریم با استفاده از این شرایط و با همراهی و همدلی مجلس فعلی که همراه‌تر و همدل‌تر از مجلس پیشین بود بتوانیم به اهداف خود برسیم.

وی ادامه داد: در دولت دوازدهم باید بکوشیم چالش‌های پیشرو را نیز حل کنیم و گام‌های بلندی برداریم.

بحث اقتصاد مقاومتی فقط موضوع اقتصاد نیست

وزیر کشور با بیان اینکه همه دستگاه‌های اجرایی کشور امروز در مسئله اقتصاد مقاومتی پای کار هستند و گام‌های خوبی برداشته شده است، خاطرنشان کرد: باید در دولت دوازدهم این موضوع را در مسیر اصلی خود قرار دهیم. ما معتقدیم که بحث اقتصاد مقاومتی فقط موضوع اقتصاد نیست بلکه موضوع امنیت، سیاست و موضوع اجتماعی است که می‌تواند کشور را در درجه بالاتری به موفقیت برساند.

رحمانی فضلی اضافه کرد: باید بدانیم که در اجرای این موضوع در برخی حوزه‌ها ظرفیت‌های خوبی داریم، از جمله حوزه منابع طبیعی، نیروی انسانی و در حوزه مدیریتی نیز مشکل خاصی نداریم و از نیروهای توانمندی برخوردار هستیم.

در پسابرجام در جذب سرمایه خارجی موفقیت‌های خوبی داشته‌ایم

وی با بیان اینکه در حوزه تکنولوژی مشکلات داریم اما هیچ محدودیتی نداریم، ابراز داشت: ما در بخشی از تکنولوژی بومی‌سازی کرده‌ایم و موفقیت‌هایی نیز به دست آورده‌ایم و بخشی از تکنولوژی را هم هنوز باید به دست آوریم.

وزیر کشور با اشاره به توافق هسته‌ای بیان کرد: تا قبل از توافق برجام در حوزه سرمایه‌گذاری خارجی مشکل داشتیم اما بعد از برجام علیرغم بدقولی آمریکایی‌ها در جذب سرمایه خارجی موفقیت‌های خوبی داشته‌ایم و برخی کشورهای اروپایی و آسیایی خوب با ما کار می‌کنند.

مردم را باید به سرمایه‌گذاری در بورس تشویق کرد

رحمانی فضلی با بیان اینکه در حوزه سرمایه بخش خصوصی با مشکل کمبود سرمایه روبه‌رو نیستیم بلکه در حوزه تجهیز منابع و هزینه‌کرد منابع مشکل داریم که در این زمینه باید خود را تقویت کنیم، یادآور شد: بورس بستر مناسبی برای جذب سرمایه خصوصی و استفاده از آن است بنابراین باید مردم را به سرمایه‌گذاری در این بخش تشویق کرد.

وی با تاکید بر اینکه شرایط برای اجرای اقتصاد مقاومتی در کشور فراهم است و ما هیچ توجیهی برای کم‌کاری و عدم اجرای آن نداریم، عنوان کرد: البته منکر اینکه در مسیر اجرای اقتصاد مقاومتی اشکالاتی ساختاری و عملکردی وجود دارد، نیستیم.

اشکالات ساختاری با اراده جمعی برطرف می‌شود

وزیر کشور با بیان اینکه اشکالات ساختاری با اراده جمعی در حاکمیت کشور و قوای سه‌گانه برطرف می‌شود، گفت: بخش عمده اشکالات عملکردی در مسیر اجرای اقتصاد مقاومتی به ضعف مدیریتی بازمی‌گردد که در این حوزه باید به سرعت مشکلات برطرف شود.

رحمانی فضلی با بیان اینکه برای تحقق اقتصاد مقاومتی باید در گام نخست مشارکت مردم را واقعی و بستر حضور مردم در عرصه اقتصادی را فراهم کنیم و سود مناسب اقتصادی را برای تشویق آنها به حضور در این عرصه در نظر بگیریم، اظهار داشت: در مناطق مختلف کشور به ویژه مناطق برخوردار از لحاظ مالی باید فرهنگ مشارکت در بین آنها تقویت شود.

دانش بنیان کردن فعالیت‌های اقتصادی باید مورد توجه قرار گیرد

وی با بیان اینکه در حال حاضر در دنیا رقابت اصلی در مولفه‌های اصلی اقتصاد نیست و آنچه که مهم است بحث مدیریت، بازاریابی و بهره‌وری اقتصادی است، تصریح کرد: بحث دیگر استفاده از تکنولوژی‌های نوین است که در این زمینه ما باید در لبه تکنولوژی حرکت کنیم زیرا در غیر این صورت توان رقابت نخواهیم داشت.

وزیر کشور افزود: در لبه تکنولوژی حرکت کردن نیاز به کمک گرفتن از دانشگاه‌ها و مراکز علمی دارد و اگر این همکاری با دانشگاه‌ها و مراکز علمی محقق نشود از بقیه عقب می‌مانیم.

رحمانی فضلی با تاکید بر استفاده از خلاقیت و نوآوری در حوزه فعالیت‌های نوین اقتصادی، خاطرنشان کرد: دانش بنیان کردن فعالیت‌های اقتصادی باید مورد توجه قرار گیرد زیرا سبب افزایش زنجیره تولید می‌شود.

 

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز