خبرگزاری کار ایران

ظریف در دفاع از برنامه‌های خود برای وزارت امور خارجه:

دستاورد دولت یازدهم باز شدن قفل مذاکره بود/ جمله جمله برجام نشاندهنده بی‌اعتمادی ما به آمریکاست

asdasd
کد خبر : ۵۲۴۴۴۵

وزیر پیشنهادی برای امور خارجه گفت: با مشارکت بی‌سابقه ۴۱ میلیونی برای کشور و سیاست خارجی اقتدار آفریدند در حالی که در محیط پیرامونی گاه برای اداره یک شهر و روستا ماه‌ها خونریزی صورت می‌گیرد.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایلنا، محمدجواد ظریف ظهر امروز در صحن علنی مجلس شورای اسلامی در جریان رسیدگی به صلاحیت وزرای دولت دوازدهم گفت: خاضعانه به درگاه خدا شکر می‌گذارم که امکان خدمت به ملت ایران را به من اعطا کرده است. مردمی که با چنگ زدن به صبوری، مقاومت و دانش، نظامی پبیشرفته در منطقه ایجاد کردند و با مشارکت بی‌سابقه ۴۱ میلیونی برای کشور و سیاست خارجی اقتدار آفریدند در حالی که در محیط پیرامونی گاه برای اداره یک شهر و روستا ماه‌ها خونریزی صورت می‌گیرد.

جانبداری از مظلومین در برابر ستمگران معنای واقعی حقوق بشر است

او با بیان اینکه استقلال، خودباوری و جانبداری از مظلومین در برابر ستمگران - که معنای واقعی حقوق بشر است - سیاست خارجی ایران را در چهار دهه گذشته شکل داده است، اظهار داشت: این اصول رمز موفقیت سیاست خارجی ماست. امام این باور عمیق را در مردم ایران نهادینه کرد که جز خدا قدر قدرتی در جهان وجود ندارد و تمامی قدرت‌های جهان ناگزیر به تسلیم در برابر مردم هستند.

سند چشم‌انداز، سیاست‌های رهبری و برنامه ششم، برنامه کشور در سیاست خارجی را سامان می‌دهد

وزیر پیشنهادی وزارت امور خارجه با اشاره به اسناد بالادستی در کشور تصریح کرد: مجموعه‌ای از اسناد کلیدی نظیر سند چشم‌انداز، سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری در حوزه اقتصاد مقاومتی و برنامه ششم، برنامه کشور را در سیاست خارجی سامان می‌دهد.

فرازهای رهبری خط بطلانی بر مغایرت انقلابی بودن و عقلانی بودن کشید

ظریف افزود: فراز راهبردی مقام معظم مبنی بر اتکای سیاست خارجی ایران بر سه اصل عزت، حکمت و مصلحت خط بطلانی بر مغایرت انقلابی بودن و عقلانی بودن کشید و تاییدی بر این بود که میان حفظ ارزش‌ها و آرمان‌های انقلاب اسلامی و سیاست و رفتار سیاسی رابطه ماهوی و منطقی وجود دارد.

وارد دوره پسا غربی شده‌ایم

او با بیان اینکه عصر برتری غرب در نظام بین‌المللی به سر آمده و ما وارد دوره پسا غربی شده‌ایم، خاطرنشان کرد: در این دوره، سیاست خارجی محدود به چند کنشگر محدود نمی‌شود. کنشگران متکثر شده‌اند و قدرت سیاسی از دست چند کنشگر و قدرت خارج شده و آنها نمی‌توانند برای دیگران تعیین و تکلیف کنند. قدرت در حال جابجایی است.

عنصر معنایی قدرت، ارزش راهبردی یافته است 

وزیر پیشنهادی امور خارجه با بیان اینکه هر چند  عناصر سخت‌افزاری همچنان موثر هستند ولی عناصر نرم‌افزاری که ایران جزو آن است قدرت و ارزش واقعی یافته‌اند، ابراز داشت: عنصر معنایی قدرت که ایران در این حوزه ید طولایی دارد، در این عصر قدرت و ارزش راهبردی یافته است.

خاورمیانه یکی از سخت‌ترین دوران‌های تاریخی خود می‌گذراند

ظریف با بیان اینکه منطقه ما یکی از سخت‌ترین دوران‌های تاریخی خود می‌گذراند، ابراز داشت: برخی از کنشگران هنوز با پیگیری سیاست حاصل جمع صفر برای بازیگران و کشورهای منطقه هزینه می‌تراشند و با اتکا به قدرت‌های فرامنطقه‌ای خشونت و افراط را بر همکاری و اعتدال پیشی داده‌اند.

آنچه به ایران قدرت بخشیده سامانه معنایی و گفتمانی است

او با بیان اینکه ایران از استقلال، ثبات و اقتدار کم‌نظیری برخودار است، عنوان کرد: ایران مظهر مردم‌سالاری دینی است و این مسئله از بزرگترین ذخایر کشور است. آنچه به ایران قدرت بخشیده علاوه بر توان نظامی، صنعتی و علمی، سامانه معنایی و گفتمانی است که انقلاب اسلامی، مردم و مسئولان را به خودباوری، باورمند ساخته است. 

ایران به کشورهای خارجی متکی نیست 

وزیر پیشنهادی امور خارجه با بیان اینکه با بیان اینکه ایران تنها کشوری است که امنیت خود را از داخل و از مردم خود می‌گیرد، یادآور شد: ایران به کشورهای خارجی متکی نیست و با لبخند یا اخم خارجی‌ها خوشحال نمی‌شود. ایران توان اقتصادی‌اش را نیز از داخل می‌گیرد. ایران قدرت اقتصادی خود را از درون می‌گیرد.

ایران به مسئولیت خود در منطقه آگاه است

ظریف با تاکید بر اینکه ایران به عنوان یک کشور قدرتمند منطقه به مسئولیت خود آگاه است، بیان کرد: ایران به دنبال منطقه‌ای امن، قدرتمند، پیشرفته و با ثبات است و همکاری منطقه‌ای را مبنای صلح و ثبات می‌داند. ایران بازی با حاصل جمع صفر را دنبال نمی‌کند و پیوندهای منطقه‌ای را ضرورتی اجتناب‌ناپذیر می‌داند. 

مهمترین گام دولت یازدهم گذر از پرونده هسته‌ای بود 

او با بیان اینکه به لطف خدا در دولت یازدهم گام‌های بلند و بعضاً تاریخی‌ای برداشته شد که مهم‌ترین آن گذر از پرونده هسته‌ای و تحمیل حق مسلم مردم ایران به قدرت‌های جهانی بود، یادآور شد: با فضل الهی و رهنمودهای همه جانبه رهبری و مدیریت شجاعانه رئیس جمهور و پشتوانه توانمندی‌های کشور و حمایت‌های مردم خطرات متعددی از پیش‌روی نظام مرتفع شد و موانع بر سر راه بهبود معیشت مردم برداشته شد.

ایران تنها کشوری است که از ذیل فصل هفتم منشور سازمان ملل خارج شد 

وزیر پیشنهادی امور خارجه با تاکید بر اینکه وزارت امور خارجه تمام تلاش خود را برای مهیا کردن بستر بین‌المللی انجام داده است، عنوان کرد: ایران تنها کشوری است که از ذیل فصل هفتم منشور سازمان ملل متحد خارج شد و ایرانیان این موضوع را به نام خود ثبت کردند. از نقش برجسته مجلس و به خصوص ریاست آن در روند مذاکرات هسته‌ای و تصویب آن و همچنین نظارت بر اجرای آن تشکر می‌کنم. تصویب مصوبه اخیر مجلس در رابطه با رفتار متقابل با آمریکا تصویری از همدلی و هم‌افزایی قوای سه گانه بود.

قفل مذاکرات باز شد

ظریف با بیان اینکه دستاورد دولت یازدهم منحصر به مذاکرات هسته‌ای نبود، گفت: قفل مذاکرات باز شد. در همین مراسم اخیر تحلیف نمایندگان ۱۰۵ کشور و سازمان بین‌المللی در مجلس نماد مهمی از این گشایش و اقبال جهانی است. حضور ۳۰ هیات از اروپا شامل ۱۰ هیات به ریاست مقامات رتبه عالی، ۲۷ هیات از آسیا با ۱۶ مقام رده اول و ۱۱ وزیر و نماینده ویژه، ۲۶ هیات از افریقا با ۱۴ مقام عالی رتبه و ۹ هیات از قاره آمریکا با ۳ مقام عالی رتبه در هیچ مراسمی از آغاز انقلاب اسلامی، سابقه نداشته و مجلس این افتخار را به نام خود ثبت کرد.

سیاست خارجی در خدمت بهبود وضعیت معیشت مردم قرار گرفته است

او با بیان اینکه سیاست خارجی به جای تحمیل هزینه در خدمت بهبود وضعیت معیشت مردم قرار گرفته است، اظهار داشت: با مهیا کردن بستر فروش نفت باعث حذف دلالان پرفساد شد. تعاملات بانکی تسهیل شد. موانع حمل و نقل هوایی، ریلی و دریایی رفع شد. فراموش نکنیم که چهار پیش در چه وضعیتی بودیم.

۱۱ میلیارد و ۸۰۰ میلیون دلار سرمایه خارجی وارد کشور شده است

وزیر پیشنهادی امور خارجه افزود: ورود  ۱۱ میلیارد و ۸۰۰ میلیون دلار که سرمایه خارجی در طول دولت یازدهم که قبل از تحریم‌ها در دولت نهم ۳.۴ درصد و در دولت دهم ۳.۹ درصد بود. همچنین افزایش گردشگری نیز داشتیم و در زمینه توسعه همکاری مخصوصا در زمینه علم و فناوری هم همکاری‌هایی صورت گرفته است.

دستاورد مردم را کوچک نکنید 

ظریف با بیان اینکه اینها دستاورد ملت است و مربوط به وزارت امور خارجه نمی‌شود، تصریح کرد: دستاورد مردم را کوچک نکنید. با تمام مشکلاتی که داشتیم پیوند خود با ایرانیان خارج از کشور را بیشتر کردیم و موید این موضوع حضور ایرانیان در صف‌های عظیم برای رای دادن در انتخابات ریاست جمهوری است که ادعاهای مخالفان نظام را باطل کرد. 

آخرین نفری خواهم بود که در سیاست خارجی تک‌صدایی ایجاد می‌کنم

او خطاب به ابطحی نماینده‌ای که مخالف او صحبت کرد، خاطرنشان کرد: البته در دو سال گذشته موانعی هم از درون و هم از بیرون داشتیم. ملاحظات جناحی، شتابزدگی در تحلیل شرایط پیچیده، عدم انضباط در کلام و گفتار مربوط به مناسبات خارجی، اقدامات ناهماهنگ در حوزه‌های اقتصادی از جمله این‌هاست. آقای ابطحی! من آخرین نفر خواهم بودی که در سیاست خارجی تک‌صدایی ایجاد کنم؛ چرا که تعدد گفتمان در کشور را عامل قدرت و تقویت مشروعیت نظام می‌دانم.

مناطق پیرامونی ایران و رفتار کنشگران منطقه مهمترین چالش سیاست خارجی ما است

وزیر پیشنهادی امور خارجه با بیان اینکه مناطق پیرامونی ایران و رفتار کنشگران منطقه مهمترین چالش سیاست خارجی ما و حتی منطقه و جهان بوده است، ابراز داشت: آنهایی که تلاش خود را برای جلوگیری از اجرای برجام به کار بسته‌اند اکنون تلاش دارند با همدستی صهیونیست‌ها فضای شیعه‌هراسی و ایران‌هراسی را در منطقه گسترش دهند و از تغییرات ایالات متحده برای تنش و بحران‌آفرینی بیشتر منطقه‌ای بهره‌برداری کنند. گرچه این کشورها و گروه‌ها، مرتکب چنین اشتباه اساسی شده‌اند اما این چالش وظیفه ما را سنگین‌تر می‌کند.

 

لفاظی‌های دولتمردان امریکا بر ضد ایران ناشی از توهم و کج فهمی است

او با بیان اینکه تحولات در مدیریت سیاست خارجی و سیاسی آمریکا و به دنبال آن لفاظی‌های دولتمردان این کشور بر ضد ایران ناشی از توهم و کج فهمی است، عنوان کرد: وظیفه وزارت امور خارجه در دولت دوازدهم با هم‌افزایی هوشمندانه سایر نهادها و نه با سکوت به دنبال این است که این باور را در نخبگان سیاسی آمریکا ایجاد کند که ایران‌ستیزی سکه‌ای بی‌رونق است که در بازار جهانی خریدار ندارد.

دیپلماسی هوشمندانه ایران باید نشان عقلانیت ایران باشد

وزیر پیشنهادی امور خارجه ادامه داد: این مسئله از طریق مقاومت در برابر زیاده‌خواهی‌ها از یک سو و گسترش روابط سیاسی و اقتصادی با دیگر نقاط جهان از سوی دیگر دست یافتی است و تا کنون هم توفیقات خوبی داشتیم. دیپلماسی هوشمندانه ما باید با نشان دادن عقلانیت ایران از یک سو و انتخاب‌های متنوع کشور از سوی دیگر برای تصمیم گیرندگان آمریکا تردیدی نگذارد که تکرار تجربه‌های شکست خورده قبلی نتیجه‌ای جز نگرانی و انزوا برای آمریکا نخواهد داشت.

برجام حاصل اعتماد به آمریکا نیست

ظریف با بیان اینکه برجام حاصل اعتماد به آمریکا نیست، گفت: جمله جمله برجام نشاندهنده بی اعتمادی ما به سیاست‌های آمریکا از نخستین روز مذاکرات تا واپسین لحظات مذاکرات در مسیر اجرای برجام بوده است. اجماع و انسجام داخلی و طراحی فراگیر و استفاده از تمام توان کشور یعنی توان تمام نهادها و جامعه مدنی ضرورتی غیر قابل انکار است.

امریکا باید بداند نمی‌تواند تعهداتش را در برجام فراموش کند 

او با تاکید بر اینکه باید با اجماع این واقعیت را برای آمریکا برجسته کنیم که دولت‌های قبلی آمریکا بعد از سال‌ها تجربه تحریم به میز مذاکره آمدند، اظهار داشت: آنها باید بدانند اکنون نیز نه تنها آمریکا نمی‌تواند تعهداتش را فراموش کند و با عهدشکنی یک توافق را نادیده بگیرند؛ بلکه باعث انزوای آمریکا خواهد شد و دست ایران برای اقدامات مهم همان گونه که روز گذشته رییس جمهور کشورمان تاکید داشت، باز است و حتی در قالب برجام نیز این اقدامات دیده شده. این نشاندهنده بی‌اعتمادی ما به آمریکا است.

بهره‌برداری از دیپلماسی عمومی در ابعاد گفتمان معنایی در افکارعمومی ضروری است

وزیر پیشنهادی وزارت امور خارجه با بیان اینکه بهره‌برداری از دیپلماسی عمومی و روش‌های نوین اطلاع‌رسانی در ابعاد گفتمان معنایی در افکار عمومی ضروری است، تصریح کرد: حمایت از حقوق ایرانی‌ها و کسب حمایت آنها به عنوان مدافعان منافع ملی و جلب مشارکت ارزشمند آنها برای بازسازی کشور، به ویژه استان‌های پدری و مادری آنها از مهمترین ظرفیت‌های مادی و معنوی ایران است که با بودجه‌ای که در اختیار ما برای حمایت از آنها قرار می‌دهید، اقدام می‌کنیم.

کمک به دستیابی به اهداف اقتصاد مقاومتی و حل مشکلات منطقه، اولویت‌هایم خواهند بود 

ظریف با بیان اینکه مجلس شورای اسلامی به عنوان نماد مردم‌سالاری دینی نقش مهمی در تقویت قدرت معنایی ایران دارد، خاطرنشان کرد: نقش‌آفرینی موثر و هوشمندانه نمایندگان در صحنه جهانی از طریق دیپلماسی پارلمانی مولفه مهم دیپلماسی است. در صورتی که افتخار ادامه کار در وزارت امور خارجه را داشته باشم با توجه به چالش‌های موجود به دو اولویت یعنی کمک به دستیابی به اهداف اقتصاد مقاومتی و حل مشکلات منطقه اهتمام خواهم ورزید.

همسایگان بهترین شرکای اقتصادی هستند

او تاکید کرد: حل مشکلات منطقه زمینه بی‌ثباتی و تنش را در حوزه‌های پیرامونی کاهش داده و بستر را برای اقتصاد مقاومتی فراهم می‌کند. همسایگان بهترین شرکای اقتصادی هستند و حضور بخش خصوصی در کشورهای همسایه ابزار کارآمد برای اعتماد متقابل و بهترین ظرفیت برای تولید و اشتغال است.

اعتمادسازی با همسایگان ضرورتی انکارناپذیر است

وزیر پیشنهادی امور خارجه با تاکید بر اینکه با یاری و همفکری شما سیاست‌های اعتمادسازی در منطقه را با جدیت دنبال می‌کنم و حمایت موثر از کارآفرینان داخلی در بازارهای منطقه را دنبال خواهم کرد، ابراز داشت: اعتمادسازی با همسایگان ضرورتی انکارناپذیر است. این ضرورت را در برنامه‌ها و ساختار وزارت امور خارجه مدنظر قرار داده‌ام.

بازگرداندن موضع فلسطین به عنوان مهمترین اولویت جهان اسلام در اولویت سیاست‌های ماست

ظریف یادآور شد: تلاش برای ایجاد نهادهای منطقه به ویژه مجمع منطقه‌ای در خلیج فارس در مبارزه با تروریسم مهمترین دستور کار وزارت خارجه است. حمایت از مردم فلسطین و بازگرداندن موضع فلسطین به عنوان مهمترین اولویت جهان اسلام در اولویت سیاست‌های ماست.

سیاست ما تامین منافع ملی در محیط ناپایدار جهان است 

 

او با اشاره به رویکرد دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه عنوان کرد:‌ در دیپلماسی اقتصادی، سیاست ما تامین منافع ملی در محیط ناپایدار جهان است که تحقق آن در وزارت امور خارجه با محور قرار دادن اقتصاد در متن دیپلماسی است. دیپلماسی اقتصادمحور نیازمند هماهنگی قانونی و فرهنگی در وزارت امور خارجه و جهت دادن منافع فعالان اقتصادی، بنگاه‌ها و دستگاه‌های دولتی و غیردولتی در جهت تامین منافع ملی است.

وزیر پیشنهادی امور خارجه اضافه کرد: وزارت امور خارجه با تقویت جهت‌گیری راهبردی اقتصادی در ساختار، مرکز و سفارتخانه‌ها و با ایجاد انگیزه و آموزش‌های لازم برای مدیران، سفرا و کارشناسان، معاونت جدید اقتصادی و سفارت‌خانه‌ها در جهت تحقق اقتصاد مقاومتی اقدام خواهد کرد.

حمایت از ورود به بازارهای پیرامونی و جهانی و تسهیل در جذب سرمایه، فناوری و گردشگر در اولویت کاری ما قرار دارد

وزیر پیشنهادی امور خارجه با بیان اینکه حمایت از ورود به بازارهای پیرامونی و جهانی و تسهیل در جذب سرمایه، فناوری و گردشگر در اولویت کاری ما قرار دارد، ابراز داشت:‌ ایجاد زمینه‌های لازم برای حضور موثر اقتصاد کشور به ویژه بخش خصوصی کشور در زنجیره اقتصاد جهانی، تقویت رابطه با قدرت‌های نوظهور و همسایگان و کشورهای اروپایی و توجه به ظرفیت‌های اقتصادی بازارهای جدید برای دستیابی به اهداف بسیار مهم است. 

چابک‌سازی تشکیلات برای برجسته کردن مسائل منطقه‌ای و اقتصادی را دنبال می‌کنیم

ظریف با بیان اینکه برای پیگیری این دو ابرابتکار، چابک‌سازی تشکیلات برای برجسته کردن مسائل منطقه‌ای و اقتصادی را دنبال می‌کنیم، که روزهای پایانی خود را طی می‌کند و امروز میان ما و سازمان استخدامی و امور اداری به امضا می‌رسد، عنوان کرد: ایجاد انگیزه و کاهش فاصله میان کارشناسان و مدیران عالی، استقرار نظام شایسته‌سالاری و توجه ویژه به زنان، جوانان و اقوام در داخل و خارج از مبانی تغییرات ساختاری ماست.

جهت‌گیری‌های وزارت امور خارجه در چهار سال آینده چیست؟‌

او یادآور شد: اجتناب از تصمیمات و سیاست‌های شتاب‌زاده، خودباوری، اتکای به خردجمعی، استقبال از انتقادات سازنده و همفکری با استادان، صاحب‌نظران و کارشناسان و ایجاد اتاق‌های فکر همانطور که دکتر عارف نیز روز گذشته به این مسئله اشاره کرد، راستگویی با مسئولان و مردم، تنظیم مطالبات عمومی بر مبنای واقعیات، راهنمای جهت‌گیری‌های اجرایی وزارت امور خارجه است.

پایه‌های دیپلماسی بر انسجام داخلی، مشارکت همگانی، توانمندی‌های علمی – فناوری و قدرت بازدارندگی استوار است

وزیر پیشنهادی امور خارجه با تاکید بر اینکه پایه‌های دیپلماسی ایران بر انسجام داخلی و مشارکت همگانی سیاسی و مدنی، توانمندی‌های علمی – فناوری، رشد صنعتی و قدرت بازدارندگی استوار است، بیان کرد: برای حضور در عرصه منطقه‌ای و جهانی باید توانمندی‌های کشور شناسایی شوند و ظرفیت‌های مورد نیاز تولید شوند.

ظریف اضافه کرد: در صورتی که دوباره از رای شما برخودار شوم، با توکل به خدا، توسل به معصومین و پیروی از رهنمودهای رهبری و با اعتماد به مردم هوشیار و دلاور ایران، از هیچ کوششی فروگذار نخواهم بود. 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز