خبرگزاری کار ایران

بلومبرگ بررسی کرد؛

هدف عربستان از توسعه روابط با مقتدی‌صدر چیست؟

asdasd
کد خبر : ۵۲۳۶۰۹

به ادعای بلومبرگ تلاش برای توسعه روابط با صدر بخشی از اقدامات بلوک به رهبری عربستان برای عقب‌نشینی نیروهای تحت حمایت ایران از منطقه است. این شامل عراق که جمعیت بالایی از شیعیان دارد نیز می شود.

به گزارش ایلنا،  بلومبرگ نوشت: یکشنبه هفته گذشته محمد بن زاید آل نهیان شاهزاده امارات در ابوظبی با مقتدی صدر دیدار داشت. این دیدار بعد از دیدار مقتدی صدر با محمد بن سلمان در ریاض صورت گرفته بود که در دیدار با بن سلمان قول همکاری‌ها و کمک‌های مالی بیشتر بین دو طرف رد و بدل شد.

به گزارش این رسانه آمریکایی، انور قرقاش وزیر خارجه امارات روز دوشنبه در توییتر خود نوشت: «حرکت به سمت عراق به رهبری محمد بن سلمان با همکاری امارات و بحرین مثالی از نفوذ کشورهای عربی و اتحاد آنها در اهداف و چشم‌اندازهاست. »

به گفته قرقاش، میزبانی شیخ محمد بن زاید از مقتدی صدر بخشی از روابط با عراق است.

او گفت:« هدف ما این است که یک عراق عربی و با ثبات و کامیاب داشته باشیم.»

به ادعای این رسانه آمریکایی تلاش برای توسعه روابط با صدر بخشی از اقدامات بلوک به رهبری عربستان برای عقب‌نشینی نیروهای تحت حمایت ایران از منطقه است. این شامل عراق که جمعیت بالایی از شیعیان دارد نیز می شود.  

بلومبرگ نوشت: از آنجایی که حضور ایران در عراق و لبنان و یمن و دیگر کشورها افزایش داشته، قدرت‌های منطقه در درگیری‌های فرقه‌ای و همچنین در بحران قطر، تقسیم‌بندی هایی را لحاظ کردند. بر همین اساس صدر فرماندهی گروه بزرگی از شیعیان را در مناطق فقیرنشین بر  عهده دارد و برای دولت حیدر العبادی نقش مهمی ایفا می‌کند. مقتدی صدر خواستار انحلال الحشد الشعبی است.

«سامی نادر» رییس موسسه راهبردی شام در بیروت گفت : «عربستان سعی می‌کند نفوذ ایران در منطقه را کاهش دهد و از قدرت گرفتن شیعیان جلوگیری کند»

بن زاید هم بر اهمیت ثبات عراق تاکید کرده و گفت که تجربه نشان داده که همیشه باید به دنبال پیوند اعراب و مسلمانان باشیم و از تفرقه دوری کنیم.

دفتر مقتدی صدر همه دیدارهای او در منطقه را تایید کرده و گفته که سفر به عربستان سعودی به توافقی ختم شد که سرمایه‌گذاری در مناطق شیعه‌نشین در مرکز و جنوب عراق را ممکن می‌کند. 

بلومبرگ نوشت: سعودی‌ها قرار است به زودی سرکنسولگری خود را در شهر نجف که شهر محل اقامت و استقرار پایگاه صدر است بازگشایی کنند و از این طریق میان نجف و عربستان روابط زمینی و هوایی برقرار خواهد شد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز