خبرگزاری کار ایران

جهانگیری در جمع خبرنگاران:

وزیر پیشنهادی علوم در لحظه آخر، انصراف داد/ توانایی کابینه دوازدهم برای تحقق وعده‌های رییس‌جمهور/ روحانی می‌خواست کابینه را در روز تحلیف معرفی کند

asdasd
کد خبر : ۵۲۱۴۲۴

جهانگیری در خصوص وضعیت ستاد اقتصاد مقاومتی گفت: بحث جدی است. اقتصاد مقاومتی توقعی فرا‌تر از تعهدات دولت است که رهبری از کل کشور خواسته‌اند، متناسب با این انتظارات و مطالبات باید اختیارات هم در اختیار ستاد باشد.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایلنا، اسحاق جهانگیری در حاشیه نشست هیات دولت و در جمع خبرنگاران درخصوص کابینه معرفی شده از سوی حسن روحانی گفت: کابینه از نظر من، کابینه بسیار خوب و کارامدی است. کابینه معرفی شده از سوی رئیس‌جمهور، ترکیبی از مدیران باتجربه‌ای است که اندوخته‌های قابل توجهی از تجارب دولت‌های گذشته و چالش‌هایی که کشور قبلا با آن‌ها روبه‌رو بوده است، دارند.

دولت نیازمند روحیات متهورانه‌ای برای تصمیم‌گیری است

او ادامه داد: از طرفی افراد جوانی در کابینه حضور دارند که روحیه و انرژی جوانی‌شان می‌تواند دولت را برای تصمیم‌گیری‌ها کمک کند. به هرحال دولت نیازمند روحیات متهورانه‌ای برای تصمیم‌گیری است. در کابینه علاوه بر وزرا، معاونان رئیس جمهور نیز وجود دارند. در هیات دولت، حدود سی و چند نفر حضور دارند و در تصمیم‌گیری‌ها و کمیسیون‌ها فعال هستند.

کابینه قادر است برای تحقق وعده‌های رییس‌جمهور کار جدی کند

معاون اول رئیس‌جمهور با بیان اینکه کل دولت را کابینه کارامدی می‌دانیم، اظهار داشت: من یقین دارم دولت برای مقابله با چالش‌ها و وعده‌ها کارآمد خواهد بود. کابینه قادر است هم برای تحقق وعده‌های رییس‌جمهور کار جدی کند و هم برای مقابله با چالش‌ها.

اقتصاد مقاومتی توقعی فرا‌تر از تعهدات دولت است

جهانگیری درخصوص وضعیت ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی و داشتن اختیارات بیشتر برای پیشبرد امور تصریح کرد: بحث جدی است. اقتصاد مقاومتی توقعی فرا‌تر از تعهدات دولت است که مقام معظم رهبری از کل کشور خواسته‌اند تا به صحنه بیایند و تلاش کنند. متناسب با این انتظارات و مطالبات باید اختیارات هم در اختیار ستاد قرار بگیرد. این اختیارات می‌تواند هم در حوزه دولت باشد و هم در حوزه قوای دیگر باشد.

ایجاد شغل، سرمایه‌گذاری امنیت سرمایه‌گذاری است

او تاکید کرد: پیش‌نیاز ایجاد شغل، امنیت سرمایه‌گذاری است. امنیت سرمایه‌گذاری هم در قوانین و مقررات در هنگام تصویب است و هم در حوزه قضایی است و هم در حوزه حرکت‌های مربوط به نهادهای بازرسی و اطلاعاتی. همه این‌ها باید یکی از محاسباتش آن باشد که هر اقدامی از سوی آن‌ها چقدر می‌تواند لطمه بزند و چقدر می‌تواند تقویت‌کننده امنیت سرمایه‌گذاری باشد.

معاون اول رئیس‌جمهور افزود: ستاد اقتصاد مقاومتی باید چنین اختیاراتی داشته باشد که از این نهاد‌ها و قوای دیگر بخواهد به این مسائل توجه کنند. این‌ها مسائلی است که در دولت دوازدهم به آن توجه داریم.

چرا وزیر علوم به مجلس معرفی نشد؟

جهانگیری درخصوص عدم معرفی وزیر پیشنهادی علوم به مجلس خاطرنشان کرد: درخصوص تصدی وزارت علوم، با یکی از برادران توافق شده بود اما در لحظات آخر، ایشان اعلام کردند که به دلایلی نمی‌توانند در دولت حضور داشته باشم. به همین خاطر، آقای رئیس‌جمهور باید معطل می‌کرد و منتظر می‌ماند تا درخصوص فرد بعدی توافق حاصل شود یا آنکه وضعیت کابینه را سریع‌تر مشخص می‌کردیم و به مجلس می‌فرستادیم.

روحانی می‌خواست کابینه را در روز تحلیف معرفی کنند

او با بیان اینکه تصمیم آقای رئیس‌جمهور این بود که کابینه را در روز تحلیف همانند دور گذشته معرفی کنند، ابراز داشت: بنا به دلایلی معرفی کابینه دو، سه روزی به عقب افتاد و به همین خاطر تصمیم گرفتیم تا معرفی وزرا بیش از این به عقب نیفتد و کابینه جدید شکل بگیرد. ان‌شاالله در اولین فرصت نیز وزیر علوم توسط رئیس‌جمهور انتخاب و به مجلس معرفی شود.

روحانی به وزرای پیشنهادی تاکید کرد معاون زن داشته باشند

معاون اول رئیس‌جمهور در پاسخ به سوالی درخصوص افزایش ترکیب سنی هیات دولت و عدم حضور زنان در جمع وزرا بیان کرد: کابینه ترکیبی از وزرا و معاونان رئیس‌جمهور است. امروز دو معاون رئیس‌جمهور و یک دستیار که زن هستند، معرفی شدند. پس سه عضو کابینه دولت دوازدهم از زنان هستند.

جهانگیری با بیان اینکه حدود هزار مدیر که جزو مقامات هستند، وجود دارد، یادآور شد: این مدیران شامل معاونان ورزا و سازمان‌ها، استانداران و... هستند. تنها نکته‌ای که من می‌توانم به خانم‌ها بگویم و به آنها اطمینان دهم، این است که دولت مصمم به استفاده از زنان است. آقای رئیس‌جمهور در اولین دیداری که پیش از معرفی وزرا به مجلس با افراد پیشنهادی داشتند، در آن جلسه تاکید کردند که پذیرفته نیست که در میان وزرا، وزیری معاون زن نداشته باشند. این معاونت، معاونت در امور زنان نیست بلکه معاونت‌های فنی مدنظر است همانند آقای زنگنه که معاون امور پتروشیمی‌شان خانم است.

استفاده از زنان را مورد پیگیری قرار می‌دهم

او افزود: من می‌توانم این اطمینان را بدهم که در میان مقامات نظام حتما به میزان قابل توجهی از زنان مجرب و تحصیل‌کرده خواهیم داشت و این مسئله حتما به اطلاع افراد خواهید رسید. هم آقای رئیس جمهور در این باره جدی هستند و من نیز حتما این مسئله را مورد پیگیری قرار می‌دهم.

اصرار داریم از قومیت‌ها در سمت‌ معاونت وزرا، استانداری و سفرا استفاده شود

معاون اول رئیس جمهور با بیان اینکه باید از قومیت‌های مختلف نیز استفاده شود، عنوان کرد: ما اصرار داریم درخصوص معاونان وزرا، استانداران و سفرا حتما از قومیت‌های مختلف حضور داشته باشند و از جوانان نیز استفاده شود و حتما اصرار داریم از کسانی که به سن بازنشستگی رسیده‌اند، استفاده نشود مگر بنا به ضرورت و استثنا.

امیدواریم همه کابینه از مجلس رای بیاورند

جهانگیری در پاسخ به این سوال که فکر می‌کنید چند درصد وزرای پیشنهادی از مجلس رای اعتماد بگیرند، گفت: من به مجلس نرفته‌ام ولی امیدواریم همه کابینه از مجلس رای بیاورند.

روحانی با صالحی امیری درخصوص سخنگویی دولت مذاکراتی را انجام داده‌ است

او در پاسخ به این سوال که آیا سیدرضا صالحی امیری سمت سخنگویی دولت و معاونت ارتباطات و اطلاع‌رسانی را برعهده خواهد گرفت؟ اظهار داشت: این مسئله را باید آقای رئیس‌جمهور مشخص کنند. تصمیمات وقتی ابلاغ می‌شوند، به مرحله عملیاتی می‌رسند. آقای روحانی با آقای صالحی امیری مذاکراتی را انجام داده‌اند و مذاکرات‌شان نیز خیلی پیش رفته است ولی من فکر می‌کنم اگر آقای رئیس جمهور به جمع‌بندی نهایی برسند و آقای صالحی امیری موافقت نهایی را بکنند، حتما ابلاغ مورد نظر صادر می‌شود.

معاون اول رئیس جمهور اضافه کرد: آقای صالحی امیری علاقه‌مند به دولت هستند و دوست دارند به دولت کمک کنند و هر کجا که دولت احساس نیاز بکند، ایشان کمک خواهند کرد.

یکشنبه روز پایانی دولت یازدهم خواهد بود

جهانگیری ضمن تبریک روز خبرنگار تصریح کرد: خبرنگاران زحمات زیادی می‌کشند و کارهای دشواری را انجام می‌دهند. خبرنگاران برای پوشش مراسم‌ها و اطلاع‌رسانی به مردم خودشان را به شرایط سختی می‌رسانند و به همین خاطر، من صمیمانه از خبرنگاران تشکر می‌کنم. چون روز یکشنبه، روز پایانی کابینه دولت یازدهم است، احتمالا شما را دعوت خواهیم کرد و با شما عزیزان عکس خواهیم گرفت.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز